Orsák s Vajíkem odpovídají fanouškům rally

Automobilové soutěže to nejsou jenom dvě osoby v závodním autě a pořadatelé, ale také diváci.

Když před týdnem požádala dvojice Orsák rally sport teamu Jaroslav Orsák – Karel Vajík příznivce rally o vaše dotazy týkající se této posádky, rozhodně nečekala takovou odezvu. „Hodně nás potěšil váš zájem o komunikaci s námi. Zároveň děkujeme za podporu, kterou jste nám vyslovili,“ poděkoval za posádku fanouškům automobilových soutěží Jaroslav Orsák. A nyní již k otázkám a následně i odpovědím.


Foto: archiv Jaroslava Orsáka

Dobrý den chci se zeptat jaká byla vaše největší havárie? Nemáte nějaké fotky z této havárie? (Lucie Králíková Slovensko)
Lze spočítat, kolik jsi odepsal aut (Mazdy 323 a jiné), než jsi začal s aktivní závodní kariérou?(kuzelkal – ewrc.cz)

Karel Vajík – „Naštěstí se mi velké havárie doposud vyhýbaly. A ty, k nimž došlo byly všechny s dobrým koncem. I když někdy to vypadalo dost nebezpečně. Třeba když jsem poprvé závodil za volantem Káčka, nebo v Příbrami 2002 s Honzou Jelínkem (Honda Civic). Hodně špatně to vypadalo i na Kopné 2006 s Tomášem Markem (ve stejné zatáčce, kde při Barum rally 2007 havaroval Dan Běhálek). Pokaždé to bylo ve velké rychlosti. A ani Integra nezůstala vždy na kolech. Ale jak říkám, pokaždé jsme měli štěstí!“

Jaroslav Orsák – „Než jsem se naučil trošku jezdit, tak jsem měl dost havárií. Bylo jich tolik, že to ani nejde spočítat. Zatím jsem neměl nějakou extra velkou havárii. Například v Rosicích jsme šli přes střechu, sem tam byl nějaký ten strom, ale nic velkého. V začátcích jsem zrušil dvě auta.“


Foto: Petr Sagner

Chtěl jsem se zeptat, jak bude vypadat nový design vašeho Mitsubishi? (gonzo – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „Nový design je v přípravě. Momentálně na tom pracují dva grafici. Návrhy by měly být hotové koncem února. Tady bych měl pro fanoušky motivaci podílet se trošku na přípravě auta. Pokud budou návrhy hotové s dostatečným předstihem, dáme možnost vám, aby jste vybrali ten, který se vám nejvíce líbí. Do vítězného návrhu bychom pak Mitsubishi oblékli. O celé akci vás budeme ještě včas informovat.“

Poslední dobou se skloňuje v mnoha pádech nové STi od Subaru. Určitě sledujete i konkurenční techniku. V čem vidíte přednosti a naopak slabiny myšáka oproti novému Subaru a naopak? (pačes – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „Slabiny Mitsubishi oproti novému Subaru bych viděl hlavně v délce. Nové Subaru je za zadním kolem hned useklé a nemá v zatáčkách setrvačnost a odstředivou sílu. Podvozek u Subaru bude podle mne taky velmi dobrý. Naopak si myslím, že motor u Subaru nebude tak dobrý, jako u Mitsubishi. Uvidíme, až nové auto dostane někdo do stádia, že Subaru bude opravdu fungovat. Zatím to je vše takové čerstvé a nevychytané. Necháme se překvapit, jak bude Subaru fungovat. Já osobně tento vývoj důkladně sleduji, neboť odjakživa jsem byl příznivcem značky Subaru. V této chvíli si myslím, že je pořád lepší Mitsubishi.“

Rád bych se zeptal, na kolik přijde příprava a samotná rally, když se nic nevyvede? (rajly – ewrc.cz)
Kolik stojí sprint a kolik mistrák? Jaký je mezi tím finanční rozdíl? (Peugeot206WRC – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „Vyčíslit přípravu na samotnou rally, lze jen velmi těžko. Týden před závodem vrcholí přípravy auta, doprovodu a všeho kolem. Když spočítáme práci mechaniků, tak těsně před závodem pracují na autě čtyři mechanici.Jinak jeden mechanik dělá na závodním autě průběžně celý rok. Dále záleží, jestli je příprava s repasema nebo je to jen holá příprava. Finančně to nelze ani odhadnout. Hraje tady velkou roli mnoho malých aspektů. Například nové turbo stojí 40 tisíc. Takže příprava na závod je hodně závislá i na tom jaké díly se mění.

A k druhé otázce je taky složitá odpověď. Velký mistrák je dvou až třídenní záležitost oproti jednodennímu sprintu. Proto je velká soutěž finančně náročnější jak na benzín, pneumatiky a ubytování. Taky záleží na kilometráži závodu. Otázkou je spíše, jaký jedete benzín, jestli používáte nové nebo staré pneumatiky. My třeba jezdíme hodně starší pneumatiky a tady trošku šetříme. Jiná posádka dává naopak na každou rundu erzet nové gumy a pak jde celková suma hodně nahoru. Sprint začíná kolem osmdesáti tisíc – to mluvím o té levnější variantě. Velký závod je pak dvojnásobek a výše. Nejde prostě přesně určit kolik stojí jaký závod.“


Foto: archiv Jaroslava Orsáka

Pojedete letos závod v MS? (loeb – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „S touto myšlenkou si pohrávám už druhým rokem. Svézt se na nějaké světové soutěži je sen každého kluka, který usedne do závodničky a tedy i můj. Všechno ale závisí na financích. Možná bychom mohli letos jeden závod zkusit. Zda se nám podaří odstartovat do některé ze soutěží MS se bude odvíjet i od mnoha dalších okolností, jako například jestli v průběhu roku něco nevyvedeme s autem. Uvažujeme o startu v Německu. Plány ohledně startu v MS je jedna věc, realizace pak věc druhá. Uvidíme, jak vše nakonec dopadne.“

Chci se zeptat, jaká je vaše nejoblíbenější soutěž v ČR a také to, kterou soutěž MS by jste si chtěli vyzkoušet, když by nezáleželo na financích? (Halford – ewrc.cz)

Karel Vajík – „Je víc soutěží, na které jezdím hodně rád. Jsem ale patriot a tady ve Zlíně jsem také poprvé viděl soutěžní auta jako dítě na vlastní oči. Takže musím říct jednoznačně Barum rally. A mistrovství světa? Nepreferuji konkrétní soutěž. Podstatné ale je, vyrazit na soutěž takových rozměrů teprve tehdy, mám-li za sebou spolehlivé zázemí zajištěného týmu a důkladnou přípravu.“

Jaroslav Orsák – „Tady se shodnu s Karlem a i já musím dát hlas nejoblíbenější soutěži Barum rally. Soutěž se jede prakticky doma, je tu hodně diváků a skvělá atmosféra. Je to velice příjemné. V mistrovství světa se mi líbí Korzika. Neviděl jsem všechny soutěže, ale jistě jsou velmi krásné, když jsou tyto podniky zařazené do seriálu MS. Mě se líbí asfaltové soutěže. Na šotolině moc jezdit neumím, ale rád bych se svezl i tady.“

Jak se díváš na čistotu produkčních aut u nás? Co si myslíš o těch, kteří se snaží získat výhodu nepovolenými úpravami? (bigbrother – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „Já si myslím, že u nás jezdí většina jezdců s čistými auty. V každém sportu jsou různé podvůdky nebo malé přilepšování. To je podle mne všude a nijak se tomu neubráníme. V rally těch podvodů moc není. Nejvíce tyto podvody vidí samotní diváci na trati. Průjezdy rychlými pasážemi poodhalí mnohé. Divák vidí kdo odvrkává a kdo to drží a má srdce. Sami si pak mohou udělat obrázek o posádce, která jede s malým nasazením a v cíli dosahuje velmi dobrých časů. Já rozhodně podvody odsuzuji.“


Foto: archiv Jaroslava Orsáka

Jak vzpomínáš na dobu, kdy jsi jezdil s Pospou? Jaký je podle tebe rozdíl mezi Pospou a Jardou, ať už jako pilot nebo jako člověk? (oifovo – ewrc.cz)

Karel Vajík – „Moje ježdění s Pospou není žádná hluboká minulost. V roce 2007 jsme spolu například vyjezdili vícemistra Slovenska v A7. Pokud jde o srovnávání, je to dost těžké. Já nerad lidi srovnávám jednoho s druhým. Každý je prostě individualita. Jarek je talent od pána boha, to Pospa určitě není. Pospa vyniká zase jinými schopnostmi, které jsou v této branži také potřebné. U spolujezdce považuji za důležité, aby se dokázal do jisté míry přizpůsobit povaze jezdce a pomáhal v autě udržovat pozitivní atmosféru. To musím dělat pochopitelně u každého jinak. A totéž platí o „diktátu“. Není důležité, co si pod napsaným rozpisem představuji já, ale co za těmi údaji vidí jezdec. Neříkám, že při tréninku nevyslovím svůj názor. Naopak, snažím se rozpis pořád vylepšovat. Musí být ale vždycky „ušitý“ na míru jezdci.“

Zajímalo by mne, kdy jsi poprvé usedl za volant a jaká byla tvá cesta k vítězství ve Stopě? (Červ – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „Za volant jsem poprvé usedl v patnácti letech. A jaká byla cesta k vítězství? Zasněžená a ledová… (smích) Jezdit na sněhu mne bavilo už odmalička. Vždy když napadl sníh, tak jsem pozdě do noci řádil po místních silničkách. Ale zpět ke Stopě. Poprvé jsem na ní startoval s Mazdou 323 a byl jsem tehdy hodně nervózní. Na startu Baráku jsem myslel, že ani neodstartuji, jak jsem se třásl nervozitou. Než jsem vyjel tříkilometrový kopec, tak jsem byl třikrát venku. Na další ročník Stopy jsem si zapůjčil Subaru od Silvestra Mikuláštíka. No a podařilo se vyhrát. Před startem byla těžká hecovačka s Pavlem Ševčíkem. Já jsem mu dělal na jeho Subaru motor. Základem úspěchu byla jízda v klidu, neboť jsem nechtěl půjčenému autu ublížit. Proto jsem jel na jistotu a bez chyb. Po prvním kole jsem byl s Pavlem, který se v té době věnoval rally sportu aktivně, druhý se ztrátou dvou vteřin. Za námi byla díra a my jeli sólo závod. Pavel pak udělal jezdeckou chybu a dostal se mimo trať. A tak jsem v devatenácti vyhrál svůj první závod. Byl to nádherný pocit. V té době jsem si myslel, že jsem mistr světa.“ (smích)

Chtěl bych se zeptat, kolik máš sponzorů a kolik (třeba procent) vám na sezonu dají a kolik si platíte sami? (sebloeb – ewr.cz)

Jaroslav Orsák – „Určitě nemáme celou sezonu pokrytou od sponzorů a hodně si doplácíme sami. Velkým přídělem je i kolektiv kolem mne. Mechanici a kamarádi, kteří svou práci dělají pro radost a ne pro peníze. Takto si hodně doplácíme ze svého. A procentuálně by to mohlo být 60% od sponzorů a 40% od nás.“

Jarku, že zůstaneš u Mitsubishi, že nepůjdeš do Subaru… Micák ti více sekne. (dokiolli – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „To ještě nevím. S touhle myšlenkou si pohrávám. Srdcem jsem Subarák a mám rád Subaru. Ale mohu ujistit, celou sezonu budu vodit po tratích Mitsubishi. Časem uvidíme s čím vyjede konkurence a jak se bude vyvíjet nový model Subaru.“

Pro mne jste adepti na svezení s Peugeotem 207 na Barum rally od Cronosu. Neuvažujete a takovém nebo podobném nářadí? (teletv – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „Určitě by to bylo pěkné, ale nevím kdo by to zaplatil. O Peugeotu ani podobném autě neuvažujeme, na to opravdu nejsou peníze. Pokud někdo přijde, položí balík peněz na stůl a řekne tady máš auto a jeď, tak pojedu. Určitě ale o těchto vozech neuvažujeme, neboť jak jsem říkal: tyto částky jsou pro nás hodně vysoko. Pokud by přišel třeba Malcolm Wilson do autoservisu, tak má dveře otevřené, ale já bych přece jenom raději k Subaru.“ (smích)

Přelepuješ si ještě rychloměr v závoďáku neprůhlednou páskou? (Audi Sport – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „Určitě, jinak bych se p….l. Nevím jak to mají jiní jezdci. Já si to vždy musím přelepit a pokaždé na mne všichni hledí jako na debila. Ale kdybych věděl kolik jedu, tak se sesypu.“

Máš nějaký jezdecký vzor a kterého ze světových jezdců nejvíce obdivuješ? (Loa – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „Mým jezdeckým vzorem byli světoví velikáni Colin McRae a Francoa Delecour. Dále pak obdivuji i španělského el-matadora Carlose Sainze.“

Karel Vajík – „Spolujezdci jsou trochu ve stínu jezdců. Proto bývá tendence hodnotit je podle výsledků celé posádky. Třeba spolujezdcem roku je obvykle vyhlašován navigátor nejlepšího jezdce a za spolujezdecké vzory se označují spolujezdci špičkových světových jezdců, aniž o nich mnohdy víme něco víc. Pro mě byli v začátcích vzorem hlavně Ti, které jsem osobně potkával na závodech, u nichž jsem obdivoval, že si umí s přehledem poradit v každé situaci a hlavně, že se od nich mohu učit. Takovým byl třeba Jarda Novák a spousta dalších. Dnes obdivuji kluky, kteří to z montérek dotáhli až ke spolehlivým profesionálním výkonům při logistické přípravě i samotných soutěžích Mistrovství světa.“

Já si myslím, že má Jarda dost fanoušků. U nás ve Valašských Kloboukách neznám v mém věku (16) nikoho, kdo by mu nefandil. Jen by mohl někdy s Lancerem dojet i na Sychrov a vystavit ho tam…. rádi by jsme se koukli. (Hansiik – ewrc.cz)

Jaroslav Orsák – „Není problém. Ale místo abych dovezl Mitsubishi na Sychrov, přijeďte vy do dílen, kde auto připravujeme. Auto je mezi závody většinou rozebrané a v takovém stavu by nemělo smysl jej někde ukazovat. Pokud máte zájem přijďte. Když budu mít čas, rád vám Lancera ukáži a budu se vám věnovat.“


Foto: Robert Balcar

Tolik odpovědi Jarka a Karla. Pokud máte další dotazy, ptejte se. Můžete využít stránek eWRC.cz nebo přímo oficiálních stránek www.jarekorsak.cz které budou v nejbližší době spuštěny. Dotazy na Jarka a Karla můžete zasílat i na email adresu miravebr@seznam.cz.

Komentářů celkem: 5
23. 2. 2008 08:321
0 0
Zajímavé,přelepenej rychloměr,tak už chápu proč jezdí takovou kudlu,doufám,že letos to bude pořadí top 5.
23. 2. 2008 09:522
0 0
Super počteníčko smajlík Chlapi držím palce v nastávající sezóně..smajlík btw.: do té dílny bych se moc rád mrkl smajlík
23. 2. 2008 16:103
0 0
Taky bych rád viděl takové rozebrané auto a kdyby k tomu byl i výklad tak by to nemělo chybu. Tak fajn zítra vypravíme autobus na moravu. Myslím, že by se pár zájemců našlo.
Napadla mě jedna otázka: Auto se po závodech nějak víc rozebírá a kontroluje?
A ještě "jak moc jezdec trénuje svůj styl před sezónou nebo závodem.
24. 2. 2008 13:114
0 0
ve svete go loeb gogogo a U NAS GO OSRAK GOGOGOGOGO smajlík
AT SE VAM DARI KLUCI smajlíksmajlík
24. 2. 2008 13:125
0 0
CHYBA smajlík ORSAK GOGOGOGOGOGO smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!