Trocha čísel před Rally Mexico
Rekapitulace MS v Mexiku bude rychlá záležitost, tato soutěž se zde v rámci světového šampionátu pořádá teprve od roku 2004. Přesto si sestavme již tradičních pár údajů k této vzdálené rally, kde však i letos uvidíme na trati české piloty.
V roce 2004 létal Mikko Hirvonen ještě se Subaru
- první ročník této rally se pořádal roku 1979
- první ročník jako součást MS byl pořádán teprve roku 2004
- jako součást MS se pořádaly zatím čtyři ročníky soutěže
- nejlepší umístění domácího pilota je 12. místo Ricarda Trivina (2005 – Peugeot 206 WRC)
- nejlepší umístění českého pilota – 16. místo Štěpána Vojtěcha (2007 – Mitsubishi Lancer Evo IX)
- nejlepší umístění vozu Škoda – 9. místo Armina Schwarze (2005 – Fabia WRC)
Opět rok 2004, tentokrát Gigi Galli s Mitsubishi
Některé zajímavosti z výsledkových listin
Zde bych se vzhledem ke krátké historii soutěže rád ohlédnul za starty českých posádek a vozů, které vážily cestu za oceán.
- 2004 – v prvním ročníku MS se zde nikdo z Čechů neobjevil a ani Škoda se soutěže nezúčastnila
- 2005 – Roman Kresta – nedojel (Ford Focus RS WRC) – účastnil se v továrním týmu Ford, kde nebyl nominovaný na body, dvojku tehdy dělal Gardemeisterovi Dani Sola. Pavel Valoušek – 19. (Suzuki Ignis S1600) – 4. v rámci JWRC, dojel díky Superrally. Škoda – jediný start v Mexiku s Fabiemi WRC (premiéra druhé evoluce), Armin Schwarz bral bod do hodnocení značek za 9. místo v cíli a Jani Paasonen dojel díky superrally 13
- 2006 – Štěpán Vojtěch – 18. (Mitsubishi Lancer Evo VIII), 7. v rámci PCWRC
- 2007 – Štěpán Vojtěch – 16. (Mitsubishi Lancer Evo IX), 6. v rámci PCWRC
2005 – nejlepší Mexičan – Ricardo Trivino s Peugeotem
Dosavadní vítězové v rámci MS – jezdci
- 2× Sebastian Loeb (F) – v řadě (2006–2007)
- 1× Markko Märtin (EE)
- 1× Petter Solberg (N)
2005 – Roman Kresta v továrním Fordu
Dosavadní vítězové v rámci MS – značky
- 2× Citroën (1× Xsara WRC, 1× C4 WRC)
- 1× Ford Focus RS WRC
- 1× Subaru Impreza WRC
2005 – zátiší s kaktusem a Pavel Valoušek se Suzuki
Dosavadní vítězové v rámci MS – národnosti
- 2× Francie
- 1× Estonsko
- 1× Norsko
2005 – Armin Schwarz s Fabií
Nejlepší umístění letos přihlášených pilotů vozů WRC
- Sebastian Loeb – 2× 1. (2006 – Citroën Xsara WRC, 2007 – Citroën C4 WRC)
- Petter Solberg – 1. (2005 – Subaru Impreza WRC)
- Mikko Hirvonen – 3. (2007 – Ford Focus RS WRC)
- Dani Sordo – 2× 4. (2006 – Citroën Xsara WRC, 2007 – Citroën C4 WRC)
- Henning Solberg – 5. (2006 – Peugeot 307 WRC)
- Chris Atkinson – 5. (2007 – Subaru Impreza WRC)
- Toni Gardemeister – 6. (2005 – Ford Focus RS WRC)
- Jari-Matti Latvala – 7. (2007 – Ford Focus RS WRC)
- Matthew Wilson – 8. (2006 – Ford Focus RS WRC)
- Ricardo Trivino – 12. (2005 – Peugeot 206 WRC)
- Per-Gunnar Andersson – 14. (2005 – Suzuki Ignis S1600)
- Gianluigi Galli – nedojel (2004 – Mitsubishi Lancer WRC)
- Conrad Rautenbach – nedojel (2005 – Citroën Saxo S1600)
- Federico Villagra - letos první start
2007 – další česká stopa v Mexiku, Štěpán Vojtěch s Mitsubishi
Čeká nás letošní první čistě šotolinová soutěž a na ní se začne ukazovat, jak je to letos s rozložením sil v šampionátu. První dvě soutěže z mého pohledu překvapení nepřinesly, i když pravda víc se čekalo, že když už ve Švédsku vyhraje jeden z jezdců Fordu, bude to spíš Hirvonen. Ale bylo nás víc, kdo jsme věřili, že Latvala se může Hirvonenovi vyrovnat a byť v Monte Carlu to tak nevypadalo, tak Švédsko tuto domněnku bez výhrad potvrdilo. Můžeme se dohadovat o tom, zda Hirvonen nakonec dal přednost taktice a zisku bodů před jízdou nadoraz, nic to však nemění na skvělém výkonu Latvaly.
Překvapením startovní listiny v Mexiku se určitě stal Jan Kopecký s vozem S2000 a bude zajímavé sledovat, jak se mu bude dařit s nový vozem i novým spolujezdcem. Další z Čechů, Martin Prokop má jednoznačný cíl – dobré vykročení do letošní sezóny v rámci JWRC, letos vše jiné než vítězství v tomto seriálu by se po loňských výsledcích mohlo jevit jako neúspěch…
Kam by asi došel Roman, kdyby dostal šanci...?
Těhle zatracenců a později hvězd je čím díl tím více...