26. 2. 2008 19:06 − 5092× − 34

Colin McRae – jeho život a kariéra – XII. díl

Druhá sezóna u Fordu měla být tou, kdy Colin Mcrae znovu zaútočí na titul mistra světa.

Druhá sezóna u Fordu měla být tou, kdy Colin Mcrae znovu zaútočí na titul mistra světa. Zdálo se i, že tomu podřídil taktiku a nesnažil se rvát jen o vítězství.

Colin McRae – jeho život a kariéra – I. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – II. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – III. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – V. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VIII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IX. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – X. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XI. díl

Do sezóny 2000 dostal Colin nového týmového kolegu, kterým nebyl nikdo jiný než Carlos Sainz, se kterým jezdil i u Subaru. Malcolm Wilson cítil, že tým potřebuje dalšího zkušeného jezdce, který by byl schopen přispět při vývoji vozu. S Colinem byl výběr konzultován a byl pro. „Z osobního hlediska jsem proti Carlosovi nic neměl. To, co se stalo kdysi mezi námi, byla už dávná historie. Věděl jsem už z dob od Subaru, že preferujeme stejné nastavení, což bylo dobré pro testování. Samozřejmě i jako týmový kolega to byl můj velký soupeř v šampionátu, ale neměl jsem s tím problém. To, co Carlos dokázal, si zasloužilo respekt. Věřil jsem ale, že dokáži být rychlejší. Pokud chcete být mistrem světa, je třeba porazit všechny. Tommi Makinen vyhrál čtyřikrát v řadě a bylo třeba, aby to někdo změnil.“

Samotný Ford Focus WRC prošel několika změnami. Kromě změny vizuální, která měla přinést i zlepšení aerodynamiky, se neustále pracovalo i na motoru. Na řadě byl první ostrý test vylepšeného vozu, pro Colina nepopulární Monte Carlo. Colin si jel hlavně pro body, a tak byl se třetím místem před poslední RZ spokojen. Do cíli ale nedojel, protože v poslední RZ ho znovu zklamal motor. „Jeli jsme do kopce, když najednou motor zhasl a byl konec. A lidi se mně furt ptají, proč Monte Carlo nemám rád! Jinak jsem s výkonem vozu byl spokojen, ale co naplat.“


Monte Carlo 2000

Na zlepšení to vypadalo ve Švédsku, kde jel Colin bez technických problémů a postupně zrychloval. V závěru sváděl obrovskou bitvu se svým bývalým kolegou Thomasem Radstromem, aby se nakonec díky vítězství v poslední rychlostní zkoušce před něj posunul o pouhých 1,2 vteřiny a získal pro sebe třetí místo. „Už jsem skoro nevěděl, co to je dojet do cíle soutěže, natož stát na stupních vítězů.“ Po devíti nedokončených závodech to musela být opravdu úleva.


Ke třetímu místu ve Švédsku 2000

Následovala Safari Rally, kde minulý rok vyhrál. Tentokrát ale bylo jasné, že na obě Subaru nemá, a tak se spokojil s držením třetího místa. Ani tentokrát ale cíl neviděl kvůli vcelku banální věci. „Naši špióni nám hlásili, že jeden brod je mnohem hlubší, než byl při prvním průjezdu. Říkalo se, že diváci postavili z kamenů přehradu, aby zvýšili stav vody. Ostatní týmy na to reagovaly nasazením šnorchnelů, my jsme ho ale z kdovíjakých důvodů nenasadili. Když jsme vjeli do brodu, voda se převalila přes kapotu a dostala se nasáváním do motoru. Zůstali jsme stát uprostřed brodu. Ostatní auta nás objížděla vpravo, kde byla kupodivu asi jen poloviční hloubka…“


Skok na Safari 2000

Technické problémy pokračovaly i v Portugalsku. Colin sice šel do vedení v soutěži, což už dlouho nezažil, ale pak začaly technické problémy. Nejprve posilovač řízení, pak začala zlobit převodovka, konečnou stopku jim pak vystavilo olejové čerpadlo a poškozený motor. Bylo to Colinovo jedenácté odstoupení z posledních dvanácti závodů u Fordu a začalo se spekulovat, že u Fordu skončí. Smlouvu u týmu měl totiž jen do konce roku a výsledky nikde. „Byl jsem spojován s Peugeotem i se Subaru, kde chtěl David Richards vytvořit britský „tým snů“. Já jsem ale nechtěl Ford opustit. Stále jsem věřil Malcolmovi a jeho lidem, že mi připraví vítězný vůz.“


Katalánsko 2000

Na řadě byla Catalunya. V druhé etapě se Colin dostal do vedení, které udržel až do konce etapy. Do posledního dne sice vstupoval jako vedoucí jezdec, ale v rozmezí 10 sekund za ním byli Burns i Sainz. V ranním servisu se ale objevil problém se spojkou a mechanici se pustili do její výměny. „Měli na to jen 10 minut, nestihli to a dostali jsme 10 sekund penalizaci. I tak jsme to pak s Nickym po nich museli dodělávat. Spadli jsme tak rázem na třetí místo, ale já nechtěl nic jiného než vítězství. Ihned jsme se na první místo vrátili, ale před posledními dvěma zkouškami jsme vedli před Burnsem jen o 1,1 vteřiny. Na předposlední zkoušce jsme náskok navýšili na 5,9 vteřiny, Carlos už ztrácel přes deset. Na severovýchodě Španělska jsme sváděli další "Bitvu o Británii". Na poslední RZ jsme zajeli s Richardem na desetinu stejný čas a mohli jsme se konečně radovat z vítězství.“ Po více než roce a mnoha velkých zklamáních se Colin dočkal další výhry v MS.


Katalánsko 2000

Příznivě se pro něj vyvíjela i soutěž v Argentině. Ve druhé etapě se posunul na třetí místo, když na vedoucího Burnse ztrácel jen 12 vteřin. Právě v této etapě ale došlo k poškození olejové vany při průjezdu brodem. Vše bylo opraveno a zdálo se, že to nebude mít následky. Bohužel malý kamínek se dostal do motoru, později až do olejového čerpadla, kde vykonal dílo zkázy. Na začátku třetí etapy musel Colin ze závodu odstoupit.

Na Akropolis došlo k dalšímu konfliktu mezi Colinem a Carlosem, dalo by se říci, že to byla odveta za Katalánsko 1995. Po dvou etapách vedl Colin o 48 vteřin před Carlosem, Burns ztrácel už přes dvě minuty. V tom okamžiku Malcolm Wilson uplatnil týmovou režii a rozhodl, že nechce, aby se oba honili mezi sebou, zvolnili a dojeli v tomto pořadí do cíle. „Ráno jsem se ještě šel Malcolma zeptat, zda si je jistý, že Carlos poslechne. Říkal, abych o to neměl strach. Všichni jsme měli v hlavě Katalánsko 1995, každopádně já jel podle instrukcí a zvolnil, abychom nepoškodili zbytečně auto.“

Těžko říct, co se Carlosovi honilo hlavou. Každopádně v něm chytili saze a nasadil pekelné tempo, což bylo v rozporu s týmovou režií. Brzy se dostal před Colina a dál navyšoval svoje vedení. Přitom Burns musel odstoupit a na třetí místo se dostal Kankkunen s osmiminutovou ztrátou. „Nehodlal jsem zrychlit, i když jsem mohl. Přeci jen riziko poškození vozu bylo příliš vysoké. Bylo to na vedení týmu. Počkali si na něj na přejezdu, ale nevím, o čem spolu mluvili. Vzhledem k jiným pravidlům si nemohl nechat dát penalizaci na posledním přejezdu, jako jsem to udělal já v Katalánsku. Prostě musel na poslední RZ zvolnit. Carlos jel ale do poslední chvíle jak blázen, až před cílem poslední zkoušky zastavil a počkal dvě minuty.“

Závěr soutěže samozřejmě vzbudil hodně rozruchu, a to v týmu i mezi veřejností. Okamžitě se objevily narážky na Katalánsko 1995. „Po závodě za mnou Carlos přišel a říkal, že jezdec jako já to nepotřebuje. Stěžoval si, že tentokrát to byla jiná situace, protože to bylo teprve na začátku sezóny a ještě se zdaleka nerozhodovalo o titulu. Myslím, že to celé bylo zbytečné a že to hodilo stín na náš tým. Kdyby jel podle instrukcí týmu, mohl mít Ford v pohodě double a nemusely se objevit narážky na fair-play.“ Každopádně to hodně narušilo vztahy v týmu. „Po závodě mi přišel Carlos potřást rukou, ale já to odmítl. Říkal jsem mu – tohle se stalo před pěti lety v Katalánsku a tenkrát si mně odmítl potřást rukou ty, tak proč bych to teď měl dělat já? S odstupem doby musím přiznat, že nejsem zrovna pyšný na to, jak jsem se zachoval, ale tenkrát jsem to tak prostě cítil.“ Vztahy v týmu byly narušeny a další tři závody spolu oba kohouti vůbec nemluvili.


Vítězství na Acropolis 2000

Na Novém Zélandu měl Colin v první etapě menší problémy, od druhé ale zabral a začal stahovat vedoucího Marcuse Gronholma. Stahoval, ale 14 vteřin mu na konci stejně chybělo. Každopádně i druhé místo nebylo špatné, protože Burns nedokončil a situace na čele MS se celkem vyrovnala. Stále ještě vedl Burns, ale jen o 4 body před Marcusem a o 8 před Colinem.


Krkolomná poloha na Novém Zélandu 2000

Ve Finsku na Marcuse nikdo neměl, ale pro Colina bylo druhé místo prakticky vítězstvím. „Konečně jsem uplatnil zkušenosti z minulých let a také jsme trochu upravili rozpis.“ V závěru sváděl Colin velký souboj s Rovanperou, který rozhodl až vítězstvím na poslední zkoušce a posunem před něj o tři vteřiny.

Další druhé místo si Colin připsal na Kypru, který nahradil China Rally. Tentokrát byl druhý za Carlosem, který vedl od začátku do konce. Colin vsadil na jistotu, protože Marcus odstoupil a situace v MS vypadala pro Colina příznivě. Z posledních šesti závodů dva vyhrál a třikrát dojel druhý. Technické problémy Focusu se zdály být odstraněny a Colin byl rozhodnut bojovat o titul mistra světa. Za Marcusem byl jen o dva body a do konce sezóny chyběly čtyři závody.

Schylovalo se k velkému finále. To ale ještě Colin netušil, co se stane na Korsice. Místo o titul mistra světa bude bojovat o něco mnohem cennějšího…

Na závěr si dnes dáme jeden Colinův onboard u Fordu.

Komentářů celkem: 34
27. 2. 2008 02:24
0 0
Tohle období bylo podle mě nejlepším raly obdobím od zrušení béček. Hvězdy typu Carlos, Caolin, Makinen, Delecour, Auriol a další. Auta s řazení pákou, takže plka zkoušky odřízená jen levačkou. Auta ještě vypadala jako rally vozy, ne jako okruhové speciály. I soutěže byly jiné. Nemyslim jiné jako jiné podniky, ale pořadatelsky to bylo jiné. Více přejezdů pro diváky, více erzet, jo jo, to byly časy ...

Já se snad z toho rozbrečim. smajlík
27. 2. 2008 05:17
0 0
čtu to před odchodem do háku, protože sem včera nestíhal . opět perfektní čtení.
jo Bredy a bude hůř v porovnání s dobou minulou
27. 2. 2008 07:14
0 0
Myslím, že jestli wrcéčka Colin sleduje tam sezhora, tak mu asi pěkně cuká pravá noha...
27. 2. 2008 09:13
0 0
To já myslím, že Colin zrovna bojuje o další titul ve wrc s Toivonenem smajlík
IMP
27. 2. 2008 09:37
0 0
Ty krávo.....v tom onbordu.....čas 3:50.....pěkně vypatlaně tu zatáčku proletěl smajlík
27. 2. 2008 10:06
0 0
Opět vyvoněná prácička !!!! DIKY ! smajlík
27. 2. 2008 12:36
0 0
crumpl:to si piš že bojuje ale bojujou tři ještě Ričrt.jináč článek suprsmajlík
Colin-McRae
27. 2. 2008 15:49
0 0
super jako vždycky !!! smajlík
27. 2. 2008 16:06
0 0
Supr čteníčko, jen drobná chybka.."Samotný Ford Focus WRC prošel několika ?změněny?."..ale ta se vloudí.....nevíte někdo co je to za blázinec na tý fotce z toho New Zelandu??Třebas videjko by asi nebylo, co??smajlíksmajlík
27. 2. 2008 17:26
0 0
dnes jsem četl skoro bez dechu, supersmajlík
27. 2. 2008 17:47
0 0
To je fakt kaplane smajlík
27. 2. 2008 21:25
0 0
IMP : Co to placas?smajlík
Walach.WRC
4. 3. 2008 21:07
0 0
Shifty-je to na superspeciálce taková dlouhá klopená zatáčka.
2. 4. 2008 23:24
0 0
ten musel mi zamotany ruce ja cip je to narezsmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!