Ondřej Plšek - eWRC.cz
2. 3. 2008 19:00 − 2899× − 23

Corona Rally Mexiko – komentář

I letos vyhrál Mexickou rally Sebastien Loeb a tuto soutěž tak opanoval již potřetí v řadě.

Poprvé v letošní sezóně se mistrovství světa přesunulo z Evropy a posádky zároveň čekala první šotolinová soutěž roku 2008. Na asfalt se vrátí kolotoč MS až v půlce srpna, do té doby je na programu ještě šest dalších šotolinových soutěží.

Do Mexika se za mistrovskými body vydalo jen 13 jezdců s vozy WRC, dalším vozem této specifikace byla obstaróžní 206 lokálního jezdce Ricarda Triviña. Boj o body začal tentokráte již před samotným startem soutěže, když mistru světa posledních čtyř let Sebastienu Loebovi přestal cestou na shakedown fungovat motor. Tým se ihned rozhodnul k výměně vadného agregátu a Sebastien tak mohl ještě absolvovat jeden průjezd shakedownem.

Pak se ale začaly dít věci. Po delší diskuzi se techničtí komisaři rozhodli penalizovat jedničku Citroenu pěti minutami. Tým se rozhodl proti tomuto rozhodnutí bojovat a po dohodě s komisaři vrátil do C4 původní motor. Sebastien se tak mohl v klidu pustit do obhajovy loňského vítězství.

Po překvapivém vítězství Jari-Matti Latvaly se čekalo, co předvede tento jezdec v Mexiku. Ten odpověděl nejlepším možným způsobem a rovnou vyhrál první rychlostní zkoušku! Byl o deset sekund rychlejší než Mikko Hirvonen. I druhý nejlepší čas zajela dvojka týmu, tentokráte Subaru. Dobrý start do soutěže se povedl i Gigi Gallimu, když o jednu desetinu porazil Sebastiena Loeba. Jak je již poslední dobou zvykem, tak si již od začátku stěžoval na své Subaru Petter Solberg, mnohem větší potíže se nevyhnuly ani Tonimu Gardemeisterovi. Ten měl problémy s plynem a po úvodní rychlostní zkoušce ztrácel na svého krajana Latvalu již šest minut. Stále ale na tom Toni nebyl nejhůře. Dani Sordo havaroval, nemohl pokračovat a druhou soutěž v řadě neměl naději na slušný výsledek.

Španěl ale nebyl jediným, pro koho skončila cesta za dobrým výsledkem v Mexické rally již na úplném začátku. Problémy bohužel potkaly oba české jezdce. Jana Kopeckého zradilo olejové čerpadlo jeho Fiatu a při své premiéře v Mexiku nespatřil ani cíl prvního rychlostního testu. Závada mu neumožnila pokračovat ani v další dny a tak své účinkování na této soutěži ukončil velmi brzy. To Martin Prokop do cíle 1 RZ dojel, ale cestou havaroval, hodně poničil svou C2 a ztratil více než devět minut. V cíli této RZ mu pak patřila nelichotivá předposlední pozice.

To ale již pokračoval boj o celkové vedení v soutěži. Na druhé rychlostní zkoušce Sebastien Loeb přidal a nenašel v ní přemožitele. Ostatní jezdci ale příliš mnoho času neztratili, do šesti sekund se vešel Gigi Galli, Jari-Matti Latvala, Chris Atkinson a Mikko Hirvonen. Petter Solberg ztratil již přes dvacet sekund a jen o necelé dvě sekundy porazil P.G. Andressona. V celkovém pořadí se Sebastien Loeb vyšplhal na druhé místo (+5 sekund), vedení udržel Jari-Matti Latvala.

Na jezdce nyní čekala poslední dopolední rychlostní zkouška. Zde si připsal druhé vítězství v RZ Sebastien Loeb, ale dvojka týmu Ford byla jen o půl sekundy pomalejší. Po 65 kilometrech tak tyto dva dělilo necelých pět sekund. Výborně rozjetou rally měl i Chris Atkinson, který ztrácel na Latvalu 11 sekund. Odstup čtvrtého Mikko Hirvonena byl 19 sekund, pátý Petter Solberg ztrácel 53 sekund a musel se dívat spíše za sebe, kde se mu rychle blížil šestý Per-Gunnar Andersson se Suzuki. Ostatní jezdci se již dostali do ztráty větší než jedna minuta. Na sedmé místo poskočil Matthew Wilson, který byl o dvě sekundy rychlejší než jednička týmu Gigi Galli. Ten ve třetí rychlostní zkoušce skončil v příkopu, nemohl nastartovat a nechal tak mimo trať přes minutu a půl. Tou dobou již nejel další Citroen, jen díky Superally pokračoval Conrad Rautenbach, který si svou premiéru s C4 WRC jistě představoval jinak. Tento jezdec ze Zimbabwe v současné době na světovou špičku ale jednoduše nemá a k lepším výsledkům mu nepomůže ani špičková technika.

Odpoledne čekalo jezdce opakování dopoledních rychlostních zkoušek a následně dva průjezdy diváckou superspeciálkou. Čtvrtá rychlostní zkouška se povedla jezdcům s Imprezami, vyhrál Petter Solberg, třetí dojel Chris Atkinson, mezi ně se pak vměstnal jen výtečně jedoucí Jari-Matti Latvala. Sebastien Loeb skončil čtvrtý, ale na Nora ztratil jen šest sekund a boj o první místo v soutěži tak nadále pokračoval. Tou dobou ale již rally skončila pro další jezdce. Pro technickou závadu musel vzdát Gigi Galli, zátěž nevydržel pak ani jeden motor Suzuki. Po dvou soutěžích, ze kterých si jezdci odvezli body, tak poprvé v sezóně nebude tým bodovat. Na šesté místo se tak posunul Matthew Wilson, jeho ztráta na loňského týmového kolegu Latvalu ale byla již větší než dvě minuty.

I v následující páté zkoušce pokračoval boj o vedení v soutěži. Jari-Matti Latvala zkoušku vyhrál a zvětšil tak svůj náskok na Sebastiena Loeba na devět sekund. Nadále výborně si vedl Chris Atkinson, který zaostával za mistrem světa jen o 16 sekund. Smůlu měl ale naopak Mikko Hirvonen. Potkal ho defekt, ztratil 40 sekund a musel tak celkové třetí místo přenechat Petteru Solbergovi. V ohrožení se ocitlo i šesté místo Matthew Wilsona, když se mu Henning Solberg přiblížil na pouhé dvě desetiny sekundy.

Na posádky pak čekal jen poslední klasický rychlostní test, který ale opět vyhrál Latvala před Loebem. Jednička Citroenu pak sice dvakrát porazila dvojku Fordu v divácké superspeciálce, ale přesto vedl soutěž po první dni nadále Jari-Matti Latvala. Třetí místo pak patřilo po první etapě Chrisu Atkinsonovi a to navzdory hodinám na poslední zkoušce. Jeho celková ztráta činila 22 sekund. Čtvrtý Petter Solberg již ztrácel více než minutu a již měl v zádech Mikko Hirvonena. Tomu se první etapa příliš nevyvedla, do boje o první místo nezasáhnul a patřilo mu tak až páté místo. Šestý byl po pátku Henning Solberg, který začal pomalu, ale jistě ujíždět Matthew Wilsonovi. Poslední bodovanou příčku držel Federico Villagra, ale ztráta pěti a půl minuty na prvního byla již obrovská.

V sobotu vyrážel na trať jako první Jari-Matti Latvala a ostatním jezdcům tak čistil trať. Toho nejlépe využil Sebastien Loeb, který ještě provedl v servisu změny v nastavení své C4 a v sobotním dopoledni vyhrál dvě zkoušky ze tří a převzal vedení v soutěži. Latvala ale ztrácel jen 6 sekund a tak všichni čekali na další pokračování tohoto zajímavého souboje. Nadále si ale skvěle vedl i třetí Chris Atkinson, jehož ztráta byla stále menší než půl minuty. Ale zatímco se Australanovi dařilo, tak smůlu měl opět jeho týmový kolega Solberg. Bývalý mistr světa odstavil svou Imprezu pro poruchu převodovky a to byl konec nadějí na dobrý výsledek. Čtvrté místo tak přenechal Mikko Hirvonenovi. I další místa patřila Focusům, pátý Henning Solberg se ale již dokázal odpoutat od šestého Matthew Wilsona.

Po poledním servisu čekalo na posádky ještě opakování dopoledních rychlostních zkoušek a dva průjezdy diváckou superspeciálkou. Sobotní odpoledne se ale vůbec nepovedlo posádkám Fordu. Na 12. rychlostní zkoušce měl dva defekty Mikko Hirvonen, měnil kolo a do cíle této zkoušky přijel se skoro tříminutovou ztrátou. Ještě větší smůlu ale měl jeho kolega Latvala. V další RZ poškodil hadici mezi mezichladičem a turbem, chyběl mu tlak turba a okamžitě tak přišel o šanci na zopakování vítězství ze Švédska. V sobotu večer tak byl na prvním místě Sebastien Loeb a to s náskokem jedné minuty na Chrise Atkinsona. Australan měl další minutu k dobru na třetího Jari-Matti Latvalu. I další čtyři jezdci jeli s Focusy WRC. Henning Solberg na čtvrtém místě ale měl jasno v tom, že bude v neděli muset před sebe pustit Mikko Hirvonena. Dobrou šestou pozici držel Matthew Wilson, pro dva body mířil i Federico Villagra. Jeho ztráta ale již byla obrovská, na vedoucího Sebastiena Loeba ztrácel argentinský mistr osmnáct (18!) minut. Poslední bodovanou příčku okupoval domácí Triviño, ale jeho 206 ztrácela rovné 4 sekundy na kilometr na vedoucího Francouze.

Nedělní etapa byla i letos velmi krátká, na posádky čekalo pouhých 60 ostrých kilometrů. Po zrušení 18. rychlostní zkoušky kvůli velkému množství diváků se tato porce ještě zmenšila a to na necelých 40 kilometrů! Podle očekávání se během této krátké vzdálenosti již nic nepodstatného neudálo, pouze podle očekávání se na předposlední rychlostní zkoušce posunul Mikko Hirvonen před Henninga Solberga.

Mexickou rally tak potřetí v řadě vyhrál Sebastien Loeb. Ovšem až do poloviny druhé etapy měl velmi silného soupeře, který přišel o šanci na vítězství až díky technickým potížím. Zbytek rally pak s přehledem kontroloval a zaslouženě vyhrál. O minutu více potřeboval na absolvování celé trati druhý Chris Atkinson. Australan podal bezchybný výkon a po dvou třetích místech (Japonsko 2005 a Monte Carlo 2008) si zajistil nejlepší umístění v kariéře. K tomu Chris podává poslední dobou lepší výkony než týmová jednička Petter Solberg a s nástupem nové Imprezy WRC se můžeme dočkat ještě dalších umístění Chrise Atkinsona na stupních vítězů.

Třetí místo si zajistil muž, kterého lze bez debat označit největším překvapením letošní sezóny. Po premiérovém vítězství ve Švédsku se čekalo, zda bude tento Fin schopen zajíždět tak skvělé časy i v Mexiku. Latvala jeden den Mexickou rally vedl a tak potvrdil, že je v současnosti asi největším talentem v MS. Velkou radost z toho asi nebude mít jednička týmu Mikko Hirvonen, kterého Jari-Matti Latvala již podruhé v řadě zastínil.

Hirvonen skončil sice jen o jednu pozici za Latvalou, ale do bojů o vedení po celé tři dny nezasáhnul. Za čtvrté místo si připsal pět bodů do hodnocení jezdců a udržel tak vedení v MS, přesto se nelze ubránit dojmu, že momentálně je rychlejším z dvojice Finů u Fordu jeho mladší kolega.

Jen o několik sekund byl Henning Solberg. Starší bratr Pettera nejel v Mexiku špatně, o lepší umístění přišel ve druhé rychlostní zkoušce, kde ztratil dvě minuty. Soutěž dokončil s poškozeným tlumičem, přesto měl v cíli náskok minuty a půl na šestého Matthewa Wilsona. Ten byl také posledním jezdcem, který soutěž dokončil s odstupem na vítěze menším než deset minut.

Při svém prvním startu si připsal dva body za sedmé místo Federico Villagra, jeho ztráta (+19 minut) byla ale již propastná. Poslední bod pak zbyl na lokálního matadora Ricarda Triviña, který byl o další dvě minuty pomalejší než Villagra. Protože ale Mexičan nemohl získat body do hodnocení týmů, vybojoval poslední bod pro Subaru Petter Solberg. Ten ale musel využít pravidla Superally a na Sebastiena Loeba ztratil přes půl hodiny.

Výsledky Corona Rally Mexiko
1. Sebastien LoebCitroen Total WRT Citroen C4 WRC 3:33:29,9
2. Chris Atkinson Subaru WRT Subaru Impreza WRC 2007+1:06,1
3. Jari-Matti Latvala BP Ford Abu Dhabi Ford Focus WRC 07 +1:39,7
4. Mikko Hirvonen BP Ford Abu Dhabi Ford Focus WRC 07 +3:38,7
5. Henning Solberg Munchis WRTFord Focus WRC 07 +4:57,9
6. Matthew Wilson Stobart Ford Ford Focus WRC 07 +6:28,9
7. Federico Villagra Munchis WRT Ford Focus WRC 07 +19:03,0
8. Ricardo Triviño Ricardo Trivino Peugeot 206 WRC +21:17,3
9. Sebastien OgierEquipe de France FFSA Citroen C2 S1600 +25:24,9
10. Jaan MölderJaan Mölder Suzuki Swift S1600 +26:56,8

Mistrovství světa v rally pokračuje za měsíc v Argentině. Minulý rok zde vyhrál Sebastien Loeb, jak tomu bude letos můžete samozřejmě sledovat spolu s námi na serveru eWRC-results.com

Komentářů celkem: 23
3. 3. 2008 08:5221
0 0
Konečně se Subaru zase ukázalo na světle!!
GO Subaráci GO!!!smajlíksmajlíksmajlíksmajlík

Škoda že to nevyšlo i Petterovi... smajlík docela rád bych ho viděl zase trochu jančit v autě po zajetí dobrého výsledku..smajlík
3. 3. 2008 14:1422
0 0
myslím oba prostě bohové sou frantíci smajlík
4. 3. 2008 18:5123
0 0
Tak zase těm sračum co mu nepřejí ukazal Seb co proto!!!smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!