9. 3. 2008 20:18 − 4008× − 27

Rozhovor s Filipem Schovánkem

S Filipem Schovánkem jsme si povídali o jeho nové kariéře, o jeho vztahu k rally a o tom, zda-li ze soutěží úplně zmizí, nebo ne.

Pro Filipa Schovánka se začátkem roku 2008 začala odvíjet úplně nová etapa života. Dosud profesionální spolujezdec posádky soutěžící na nejvyšší úrovni v mistrovství světa ze dne na den odložil soutěžní kombinézu, sešit s rozpisem a nastartoval novou kariéru. Může ale člověk, který se rally profesionálně věnoval dlouhé roky, úplně opustit svět, kde si získal respekt a kde patřil ke špičce? Uvidíme Filipa ještě v souvislosti s motoristickým sportem? Na tyto a mnohé další otázky mi Filip Schovánek odpověděl v našem rozhovoru.

Filipe, i přes to, že jsi svoji kariéru spolujezdce již oficiálně ukončil a v prvních prohlášeních po novém roce to vypadalo, že ti ani rally scházet nebude, jsi se objevil hned na druhé soutěži mistrovství světa společně se Sherlog Racing týmem. Jak k této spolupráci došlo?

Na začátku letošního roku jsem telefonoval s Pepou Semerádem a výsledkem byla naše spolupráce na Švédské rally. Pro tento závod byla vytvořena parta lidí z několika nezávislých skupin – mechanici Charouz Racing System, junioři Sherlog Racing Teamu, zástupce mediálního partnera eWRC i hlavního finančního partnera, já a samozřejmě především posádka Pepa a Bohouš.

Snažil jsem se posádce i týmu předat informace získané během mých třech startů na tomto specifickém podniku, jak v oblasti samotné „suché“ přípravy doma, tak z oblasti logistiky a technické připravenosti. Nakonec vše dopadlo tak, že jsem se závodu zúčastnil osobně a snažil se celý průběh švédského pobytu koordinovat. Pokud jsem posádce alespoň trochu pomohl, cíl mého pobytu byl naplněn.

Vyzkoušel jsem si pro mě něco zcela nového, pohled „z druhé strany“. Posádka po celou dobu příprav i závodu zcela přesně věděla jaké jsou její možnosti a toho si velmi považuji. Ve Švédsku navíc panovala po celý pobyt naprosto kamarádská uvolněná atmosféra, kterou ještě více prohluboval Pepa svým humorem.


Foto: Marek Felt

Švédské rally jsi se účastnil aktivně. Sledoval jsi i další soutěže rally? Co říkáš na českou účast na soutěži v Mexiku?

Mexico jsem samozřejmě sledoval, ale přiznávám, že ne zcela online. České barvy provázela smůla. Pro Honzu Kopeckého bohužel skončil závod po pouhých osmi kilometrech. Martin Prokop druhý a třetí den dokazoval, že letos bude mít jasnou prioritu a tou je titul v juniorech. Atkinson podal velmi kvalitní výkon, ovšem hvězdou mezi továrními jezdci byl, dle mého názoru, jednoznačně Latvala, který opět dokázal zastínit zkušenějšího týmového kolegu.

Naprosto každý ale musel žasnout nad časy nově příchozího juniora, francouze Ogiera, který jel svůj první podnik seriálu MS!! Měl samozřejmě určitou výhodu, že vstupoval do soutěže jako „anonymní“ a pozornost většiny medií a fanoušků směřovala na jiné posádky. Na dalším podniku bude mít svoji pozici již o poznání těžší, ale pokud ji dokáže zejména psychicky zvládnout, skutečně klobouk dolů. V případě dalších úspěchů se v budoucnu stane velkým soupeřem Martina Prokopa v boji o tovární tým neb zejména u Francouzů má národnost velký význam…

Mistrovství světa nyní prochází minimálně recesí, když ne krizí. Co říkáš na uvažované změny v technických předpisech pro vozy WRC v mistrovství světa a jak se ti líbí představené kalendáře soutěží?

Kalendář na rok 2009 je daný a k rotaci soutěží jsem vyjádřil svůj názor v minulém rozhovoru. Jen poslední poznámka, Polsko bude určitě pro českého fanouška více než lákavé – nejbližší šotolina. V roce 2010 jsem hodně moc zvědavý na úroveň soutěže v Bulharsku. Technická pravidla nejsou ještě zdaleka zcela vyjasněna. Poměrně často se objevují nové a nové články s upřesňujícím výkladem a „dodatky“.

Jedním z posledních je informace o možnosti stavět nové WRC z produkčních aut, skvělá zpráva pro tým Subaru a zejména pro Mitsubishi. K cenovým stropům jsem osobně hodně skeptický. Stejná cenová politika byla zavedena již u vozů S1600. Všichni ovšem víme, že za předepsanou cenu je auto holé a nekonkurenceschopné a řešit to lze jen přikoupením dalších paketů…


Foto: Petr Eliáš

Jak již bylo mnohokrát řečeno, tak začátkem roku jsi byl nucen začít přemýšlet jak dál se bude tvoje kariéra ubírat a čemu se vlastně budeš věnovat…

Od začátku roku jsem velmi intenzivně přemýšlel o oblasti mého dalšího působení. Pro automobilové závody tlouklo srdce. Chuť usedat do „horkého“ sedadla byla již ovšem poměrně malá. Přemýšlel jsem tedy spíše o logistické, koordinátorské či mediální podpoře nějakého týmu. Mé představy o profesionálním přístupu k rally nejsou bohužel v českém prostředí zcela naplněny, většina týmu bojuje spíše o „přežití“.

Navíc rozum velel poohlížet se po „civilním“ sektoru. Dosáhl jsem určitého věku, něco jsem si odzávodil, nějaké sportovní výsledky za mnou jsou, mám rodinu a dosud mojí jedinou praxí byl právě automobilový sport. Pokračovat v závodech i nadále a po dalších dvou, třech letech být ve stejné pozici (jen s vyšším věkem), jsem opravdu nechtěl. Dospěl jsem k závěru, že aktivní závodění je boj z roku na rok, zejména boj o finance, bez kterých závodit samozřejmě nelze, s velmi nejistým výsledkem. Proto jsem se rozhodl pro civilní sektor.

Prozatím jsi se tedy aktivního závodění vzdal. Ve spojitosti s rally tě přece jen ale ještě uvidíme nebo ne?

Od začátku roku jsem několikrát hovořil s čelními představiteli Autoklubu ČR. Zjistil jsem, že splňuji představy a požadavky představitelů FAS ČR, zejména v oblasti „juniorský“ činovník se znalostí cizích jazyků a se zkušeností s mezinárodním rallyovým prostředím. Pro mě osobně je tato oblast sportovního odvětví zajímavá, nová a nevyzkoušená. Navíc se i nadále budu pohybovat v prostředí rally. Proto jsem se v polovině února zúčastnil školení činovníků, na závěr úspěšně složil zkoušku a získal licenci Sportovního komisaře. Laicky řečeno tedy jakéhosi soudce pro sportovní podniky. Držitel této licence splňuje automaticky např. i podmínky pro funkci „styk s jezdci“ a tato pozice je považována zároveň za jakousi odbornou praxi pro působení ve vyšších funkcích.

Navíc stále pokračuje spolupráce se Sherlog Racing Team. Ovšem s jedním rozdílem, většinu své pomoci budu směřovat od seniorské posádky (Pepa určitě promine…) do juniorských řad, zejména Martin Semerád má vytvořeny podmínky a zázemí pro rychlý a kvalitní sportovní růst.


Foto: Petr Eliáš

Takže z Filipa Schovánka soutěžáka se stane Filip Schovánek „bafuňář“. Jak probíhá jmenování činovníků pro jednotlivé soutěže a co bude tvoje nejbližší práce v roli činovníka?

Každý činovník musí být pro daný podnik schválen a jmenován rally komisí (jedna z odborných komisí) FAS ČR. Já se poprvé objevím na začátku dubna na Mogul Šumava Rallye Klatovy, kde budu právě v „učednické“ roli stykaře. Budu zde mít zkušeného německého kolegu p. Gastorfera. Ve sboru sportovních komisařů se objeví i můj kamarád Tomáš Kunc, který má již učednická léta v roli stykaře úspěšně za sebou, takže věřím, že má premiéra proběhne zcela hladce.

O mých dalších činovnických plánech je v tuto dobu ještě předčasné hovořit, každopádně můj zájem v letošní sezóně je zaměřen jak na „velké“, tak i „malé“ podniky Mistrovství ČR.


Foto: Petr Eliáš

Mezi jezdci i mezi čtenáři eWRC se objevují dotazy, kde se dá sehnat tvůj spolujezdecký sešit a jestli ještě bude jeho výroba probíhat i po tvém ukončení kariéry?

Po delší době jsem pro soutěžní posádky a týmy opět připravil spolujezdecké sešity pro rozpis, tzv. Pacenote. Sešit obsahuje ukázku rozpisu, 90 stran pro psaní rozpisu, tabulky pro zaznamenání aktuálních povětrnostních podmínek na RZ, tabulky pro zaznamenávání dosažených časů (vč. konkurence), tabulky pro zaznamenávání informací o použitých pneu, symboly OK i SOS apod. Celý sešit je v kroužkové vazbě, otáčet lze o 360°, formát A4. V případě zájmu se dá sešit lehce rozkroužkovat a nepoužité listy vyjmout nebo naopak nové doplnit. Z mé zkušenosti mohu říci, že 1 km trati zabere 1 list A4. Mým cílem bylo, aby měl spolujezdec vše potřebné pouze v jednom sešitu.

Připravil jsem zákaznické balíčky, zde je ceník:
1 ks – 140 Kč (vč. DPH)
5 ks – 675 Kč (vč. DPH)
10 a více ks – 1 300 Kč (vč. DPH)

K těmto balíčkům je nutné vždy připočítat poštovné a balné. Tuto položku je možné odbourat domluvením místa pro osobní předání. Sešity můžete objednávat na adrese: shop@schovanek.com


Foto: Petr Eliáš

S ukončením dráhy profesionála v rally sportu jsi musel také vyřešit, co vlastně budeš dělat a jak se dál živit. Můžeš nám prozradit, jak to probíhalo?

Samozřejmě jsem nejprve oslovil své známé, kamarády a přátele. Všem, kteří mi nabízeli pomoc, ještě jednou touto cestou velmi děkuji. Ujistil jsem se o platnosti přísloví „v nouzi pozná člověk skutečné přátele“. Zhruba od polovina ledna jsem vedl jednání s p. Brůzlem. Od začátku března jsem doplnil tým lidí v jeho společnosti Autodružstvo Podbabská (Praha – Dejvice).


Foto: Petr Eliáš

Co si pod tím máme představit přesněji?

Společnost Autodružstvo Podbabská se zabývá prodejem a servisem vozů značky Škoda a VW, včetně vozů užitkových. Od začátku března jsem se stal členem právě oddělení VW, kde jsem na pozici vedoucího prodeje. V tuto dobu se samozřejmě nejvíce seznamuji s prostředím, produkty, chodem společnosti apod. Mnoho seznamovacích schůzek mě čeká i v nejbližším období. V budoucnu se ode mě očekává řízení a koordinace kolektivu lidí zapojených do prodeje a jeho podpory, určování cenové politiky, komunikace s importérem vozů VW, část pracovní náplně zabere marketing apod. Nyní jsem tedy časově skutečně velmi zaneprázdněn. Svoji novou pozici ovšem chápu jako vložení důvěry do mé osoby a zároveň jako velkou výzvu.

Jak se na tvoji novou pracovní kariéru dívá tvá rodina?

Myslím si, že rodina je nyní spokojena. Zejména se skutečností, že odpadlo riziko zranění, které je samozřejmě u rally poměrně vysoké. Faktor určité existenční jistoty je zcela jistě také příjemný. Leden byl poměrně nervózním měsícem, ve kterém jsem ještě neměl žádnou existenční jistotu. Mé rodině patří velké poděkování za to, že doma vždy panovala uvolněná atmosféra, a o dalším mém působení neprobíhaly zbytečné diskuse.

Novinkou je pro mě skutečnost, že si mohu naplánovat dovolenou nebo výlet na přesný termín, svůj program znám dopředu. Žádný nečekaný start, test či reklamní událost to nemůže překazit. S růstem syna Jakuba docela příjemné zjištění.


Foto: Petr Eliáš

Filipe, co říci závěrem?

Stále se domnívám, že komunikace s fanoušky musí být nedílnou součástí motoristického sportu a proto jsem velmi rád odpověděl na dotazy redakce. V případě Vašeho zájmu o články s konkrétním odborným zaměřením, pište své náměty do redakce eWRC, která mi Vaše požadavky a přání vždy předá.

Pokud se budete pohybovat v Praze Dejvicích, určitě si udělejte čas a přijďte mě potěšit svoji návštěvou, bez vozu VW již neodejdete… :-)

Filipe, díky za rozhovor.

Komentářů celkem: 27
10. 3. 2008 14:3121
0 0
Filipe, jako BAFUŇÁŘ nezapomeň ve FAS ČR na FANS. Hodně úspěchú v nové práci.smajlík
10. 3. 2008 22:0022
0 0
Filipe hodně štěstí, před tou firmou seš "děsnej sekáč" smajlík Možná v kombinéze to bylo lepší, ale dobrý smajlík
11. 3. 2008 08:3223
0 0
Filipe touto cestou ti chci popřát hodně stěstí a zdraví v novém ´bezrizikovem povolání.... Byl si Pan spolujezdec...... HODNĚ ŠTĚSTÍ!!!!smajlíksmajlíksmajlíksmajlík
11. 3. 2008 13:3124
0 0
Hodně štěstí, Filipe, určitě se Ti bude dařit! Děkujeme za všechnu Tvou práci, kterou si pro nás dělal.
pan Brůzl prostě asi ví "jak je důležité míti Filipa" ...ale my to taky víme smajlík
12. 3. 2008 15:3625
0 0
Shodou okolností Šumava 2000 byla Filipovo první oficiální soutěží na sedadle spolujezdce a letos v roli činovníka....
13. 3. 2008 12:3626
0 0
Z kombinezy do kvadra ... skoda. Hodne stesti!
23. 3. 2008 08:3927
0 0
On se stejně vrátí!smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!