Jiří Hejčl - eWRC.cz
30. 8. 2004 00:00 − 2290× − 0

Startuje Japonská Rallye Hokkaido 2004

PREVIEW Rallye Hokkaido se odehraje na stejnojmeném ostrově, v regiónu Tokachi s centrem ve městě Obihiro. Tato část Japonska, proslulá svými všude přítomnými starodávnými dřevěnými domečky na

Po premiéře Mexické rallye ve světovém kalendáři dochází i na další významný debut. Poprvé se světový šampionát představí na Japonských ostrovech. Rallye Hokkaido se odehraje na stejnojmeném ostrově, v regiónu Tokachi s centrem ve městě Obihiro. Tato část Japonska, proslulá svými všude přítomnými starodávnými dřevěnými domečky na chůdách, nabízí úzké šotolinové cesty, na kterých se zejména po dešti drží spousty bláta. Hokkaido je druhý největší z japonských ostrovů a s hlavním je spojený nejdelším tunelem na světě – Seikan tunel 54 km.Pro zajímavost do Tokia se dostanete po 14 hodinách jízdy vlakem. Samotné město Obihiro je urbanisticky blíže k vesnickému stylu.

Rallye Hokkaido byla v minulosti zařazena do kalendáře Asijsko-Pacifického rallye šampionátu. Svůj první krok na cestě do MS uskutečnila soutěž před dvěma lety, kdy jeden z pozorovatelů FIA navštívil tuto soutěž s úkolem posoudit, zda-li je vhodná pro zařazení do kalendáře. Letos se Rally Hokkaido pořádá po čtvrté. Historicky prvním vítězem v roce 2001 se stal domácí jezdec Masashi Ishida. Již druhý ročník měl zahraničního vítěze. Celé soutěži kraloval známý, bohužel již zeslulý, „Possum“ Bourne, který porazil Argentince Marcose Ligata. Loňský třetí ročník se stal kořistí současné největší japonské hvězdy Toshihira Araie. Velmi kvalitní výsledek zajel i nám dobře známý Němec Kremer,který obsadil třetí místo. Historie japonského rallyesportu má však mnohem delší tradici. Za klíčové datum se dá označit 10.7.1959, kdy byl uspořádán první ročník Alpine Rallye, soutěže, která během čtyř dnů všechny účastníky zavedla z Tokia do Japonských Alp a zpět. Tato soutěž byla příkladem pro ostatní soutěže, které vznikaly jak houby po dešti. V současné době tvoří japonský šampionát 8 soutěží, které se konají od února do října. Mezi soutěžemi nechybí ani soutěž na sněhu. Nejvíce soutěží se koná na ostrově Hokkaido. Loňský šampionát se stal kořistí Fumia Nutahary.

Významnou roli při letošním ročníku bude hrát počasí. V září se dají očekávat nenadálé lijáky, které sníží již tak nízkou teplotu vzduchu. Deštník či pláštěnka budou nezbytnými zavazadly v ruksacích všech diváků ( Čech či spíše Moravák by přibalil slivovici ). Počasí může změnit soutěž v rallye velmi blízké anglické RAC, ovšem nelze očekávat mlhy.

Rychlostní zkoušky této soutěže se staly hlavním důvodem, proč se premiéra Japonská rallye v mistrovství Světa uskuteční zde a ne na konkurenční Alpine rallye. Silnice, mnoho z nich vede hlubokými mýtickými lesy jako vystřiženými z populárního filmu „Král prstenů“, jsou úzké, blátivé a často pokryté travou či jinou vegetací. Najdeme zde úseky podobné Novozélandské rallye s dlouhými rychlými úseky, ale rozdíl je v tom, že jejich velmi kluzký povrch může nachytat ne jednoho i sebelepšího pilota. Také Japonci zvolili stejný systém soutěže jako známe z již uspořádaných letošních soutěží. Po nutném seznámení s tratí, proběhne ve čtvrtek odpoledne ( 12.00 – 14.00 ) tradiční shakedown test. Navazuje technická přejímka, která přejde v Rally show v centru Ohibira. Slavnostní start je naplánován na 19.30 v centru města.

Trasa zkoušek se každý rok velmi mění. Jediná, která zůstala od premiéry v roce 2001stejná, i pro letošní rok, je Rikubetsu ovšem ve značně zkrácené verzi. Letos se pojede čtyřikrát jako divácká zkouška. Pořadatelé pro všechny zúčastněné posádky připravili 26 speciálních testů, včetně 5-ti úplně nových západně od centra soutěže. Z ostatních bývalých zkoušek zbyly jen nejzajímavější části, které byly pro potřeby světového šampionátu spojeny do delších testů. Představitelem těchto může být 26 kilometrová Yam Wakka. Některé byly jen částečně upraveny. Známá je také RZ Niueo se letos pojede dvakrát, některé úseky zůstaly velmi podobné loňským – Kimun Kamuy, Panke Nikorpet či nejdelší zkouška soutěže Penke ( 29 km ).

Soutěž je velmi kompaktní s mnoha úseky, které se několikrát opakují. První den absolvují posádky 9 rychlostních zkoušek o celkové délce 154km. Čtyři úseky se pojedou dvakrát. Hned na úvod všechny čeká již vzpomínaná 26 km RZ Yam Wakka. Také další dvě Rz mají více jak 20 km a jsou umístěny velmi blízko od sebe. Pouze na poslední v sérii nejstarší Rikubetsu čekají posádky necelé 3 km. Odpoledne se ranní část zopakuje. Na závěr dne posádky čeká divácká super RZ Satsunai poblíž centra soutěže. Druhý den je připraven v podobném velmi kompaktním stylu, když všechny RZ jsou velmi blízko od sebe. Měřené úseky jsou blíže k centru soutěže než páteční a mají celkovou délku 120 km. Na účastníky čekají dopolední a odpolední smyčka o 5 RZ. I součástí tohoto dne je dvojí průjezd 3 kilometrovou zkouškou na okraji města Rikubestu. Také tento den bude ukončen večerní diváckou RZ. Nejnáročnější RZ sobotní etapy pravděpodobně bude dvojí průjezd zkouškou Kimun Kamuy, která se svými 25 km proplétá velmi náročnými cestičkami národního parku. Po oba dny bude servisním místem město Rikubetsu. Závěrečný den rozhodně nelze nazvat odpočinkovým – či na dojetí. Posádky čeká 7 RZ západně od Ohibira o délce přes 112 km ve dvou sekcích. Před obědem se opět setkají na superspeciálce. Ranní i odpolední sekce bude zakončena nejdelší RZ soutěže – 29 km Penke. Poslední den je extrémně plný zatáček na velmi úzkých silnicích. Jedná se pro mě o úplně novou rallye, takže těžko nějakou RZ doporučit. Cíl je naplánován na 16 hodinu a jistou zajímavostí bude, že na cílovou rampu prvních 15 posádek přijede v obráceném pořadí.

Soutěž není zařazena ani do mistrovství světa produkčních vozů (PWRC), ani do juniorského mistrovství světa (JWRC) přesto účast není vůbec špatná. Bohužel se v Japonsku sešlo vůbec nejméně vozů specifikace WRC v letošním ročníku MS. Na startu se neobjeví tovární tým Mitsubishi, který po Německé rally omezuje svůj program účasti v mistrovství světa a bude se soustředit na vývoj Lanceru WRC. Ve svém kalendáři nemá výlet do Země vycházejícího slunce ani Škoda Motorsport. Žádný z továrních týmu nenasadí třetí posádku a ze soukromníků na vozech WRC přijede pouze stálý účastník světových rallye Němec Warmbold. Kromě vedoucího muže šampionátu Sebastiana Loeba, který se soutěže zúčastnil loni, nemá nikdo ze součastných továrních pilotů zkušenosti s touto rallye. S ohledem na nové trati, které budou velmi záludné, je velmi těžké odhadnout šance přihlášených týmů. Největšího favorita bych viděl v Petteru Solbergovi. Nor již musí dojet do cíle a místní podmínky by mu měly plně vyhovovat. Jeho stájový kolega Fin Hirvonen opět pojede na dojetí do cíle s cílem získat body pro Subaru World Rallye Team. Vzhedem ke konkurenci by měl bodovat i do šampionátu jezdců. Podmínky by měly vyhovovat také stáji Peugeot. Oba její piloti, Finové Gronholm a Rovanpera, to na očekávaných těžkých šotolinových tratích umí, a také 307 WRC se již dostala z „dětských“ nemocí. Oba jezdci prokázali své nesporné jezdecké kvality na začátku srpna ve svém rodném kraji. Nebýt Harriho havárie mohl se stát vítězem třeba on. Peugeotu již nejde o titul mistra světa, ale jen o vylepšení letošních nepříliš dobrých výsledků. Tento závod by jim proto měl docela vyhovovat. Nebude bez zajímavosti sledovat zda oba stálí piloti tovární stáje Citroen pojedou na udrženích svých pozic či se budou snažit svůj náskok zvýšit riskantnější jízdou. Carlos Sainz by měl uplatnit své mnohaleté zkušenosti. Posledním továrním týmem po odstoupení japonského týmu Mitsubishi z letošního šampionátu bude tým Malcolma Wilsona – Ford. Oba jezdci podali v posledních dvou odjetých soutěžích velmi dobré výsledky jak na šotolině tak i na Německém asfaltu, tam byl trochu překvapivě lepší mladý Belgičan. Také Ford nasadí dvě posádky Estonce Martina a mladého Belgičana Duvala. Nezpevněný povrch by měl být spíše doménou Markko Martina.

Pouhých devět vozů specifikace WRC dává velkou příležitost bodovat především vozům skupiny N. Rallye se zúčastní také několik vozů Super 1600, ale šotolinové trati s vhlkým počasím je předem odsoudí na umístění ve spodní polovině výsledkové listiny. Mezi jezdci s vozy skupiny N budou k velkým favoritům patřit především nejlepší Japonský jezdec Toshihiro Arai, Australané Herridge a Crocer či Ital Caldarola s vozy Subaru Impreza STI. Jako obvykle své konkurenty budou hledat v pilotech konkurenční stáje Mitsubishi. S vozy Lancer různých Evolucí by se mělo představit skoro 40 posádek. Z nich bych chtěl upozornit zejména na další domácí piloty Nutaharu a Taguchiho a zejména na velmi známého Němce Armina Kremera, který se po získání titulu Mistra Evropy specializuje na Asijsko-Pacifické mistrovství a nutno dodat s velkými úspěchy. S vyhlídkoui na první desítku absolutního pořadí přijede i Malaiský mistr Světa produkčních vozů Karamjit Singh s vozem Proton. Samozřejmě by mohl překvapit některý z mnoha domácích jezdců. S vozy Suzuki Ignis Super 1600 se představí Australan Atkinson, Švéd Andersson a syn bývalého pilota továrních Audi Quattro a mistra Světa z roku 1983 Hannu Mikkoly Vesa. Pořadatelům se přihlásilo více jak 120 posádek, z nichž poté bylo vybráno 90 pro samotný závod. Kuriozitou může být, pokud se uskuteční, start vozu Škoda Octavia Kit car s Němkou Edithou Weiss za volantem.

Pořadatelé se těší výrazné podpory od místních politiků a podnikatelů. Všichni totiž věří, že soutěžní auta a kolotoč kolem nich přinesou do regionu miliony jenů. Příjemné bude, že místní ceny jsou, na rozdíl od zbytku Japonska, stále ještě rozumné, takže si diváci mohou pochutnat na specialitách vyhlášené japonské kuchyně. Rozhodně bych nezapomněl vyzkoušet tradiční speciality – lososy, sledi a olihně, stejně jako japonské nudle. Velmi dobře vypadá také „Ghengis Khan“ – mongolskou kuchyní inspirovaný jehněčí špíz. Samozřejmostí ( ovšem ne každý toto jídlo miluje ) je sushi. Velkým problémem pro většinu zahraničních návštěvníků bude jazyk. V této oblasti nenajdete mnoho lidí schopných komunikovat v angličtině a proto je nejvyšší čas začít se učit číst „rozsypaný čaj“.

Víte že :

  • automobilové soutěže se v Japonsku pořádají od 50 let minulého století
  • nejvýznačnější soutěží země byla Japan Alpine Rally
  • každoročně se zde pořádá na sto podniků – klasických rallye a rallysprintů
  • již v 60-tých letech se RMC účastnil slavný Hannu Mikkola na voze japonském voze Datsun
  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!