Tipovačka eWRC.cz – Argentina pohledem experta
Filip Schovánek se stal poradním expertem naší tipovačky pro MS a IRC. Jaký je jeho tip na nejlepší na Rally Argentina?
Jeden z dalších bodů mojí spolupráce s webem eWRC jsou mé postřehy, názory a hlavně tip na celkové umístění jednotlivých posádek v soutěžích seriálu mistrovství světa. Premiéra se odehrává právě v tuto chvíli, tedy krátce před startem Rally Argentina.
A jaký je tedy můj tip na pořadí v letošním roce?
1. Loeb
2. Hirvonen
3. Solberg P.
4. Galli
5. Latvala
6. Atkinson
Teď se pokusím se vysvětlit, jak jsem k tipu dospěl.
Sebastian Loeb opanoval a dominoval posledním třem ročníkům, v roce 2004 obsadil druhé místo za svým legendárním týmovým kolegou Carlosem Sainzem. Vítězstvím v Mexiku získal zcela jistě zpět svoji důvěru po nevydařeném Švédsku. V tomto faktu ho jen utvrdila až 4. příčka jednoho z největších konkurentů Mikko Hirvonena. Rozdíl pouhého jednoho bodu je v tuto dobu zcela zanedbatelný. Tovární tým Citröen v těchto dnech úspěšně dokončil obchodní jednání a získal nového silného partnera společnost Red Bull.
Změnil se design vozů a v Argentině budou zcela jistě přítomni hlavní představitelé plechovkového giganta. Nový design závodních vozů (a určitě nejen jich – kombinézy, reklamní bannery, pracovní oděvy, kamiony) se bude před závodem všemožně prezentovat. Seb se bude zcela jistě chtít ukázat v tom nejlepším možném světle a já se domnívám, že po Argentině půjde do vedení šampionátu.
Argentinské steaky
Mikko Hirvonen v celkovém pořadí pojede více méně svůj vlastní závod. Jeho odstup od Loeba nebude příliš vysoký, přesto konstantně nedostižitelný. Mikko se bude snažit zlepšit svoji loňskou 3. příčku a já věřím, že se mu to bez větších problémů povede.
Petter Solberg ze současné špičky jednoznačně nejzkušenější jezdec pro Argentinu. Vždyť závod dokončil na 5. místě již v roce 2001! Po Mexiku má mladšímu týmovému kolegovi co oplácet a ze své pozice jedničky musí udělat naprosté maximum pro ukončení lepších časů mladšího Atkinsona. Tovární tým Subaru v poslední době dokazuje mírný vzestup. Smíchám-li tyto faktory, vychází mi pro Pettera po dlouhé době podium.
Gigi Galli – co napsat k takovému baviči a bouřlivákovi zároveň. Vzhledem k jeho pověsti a temperamentu bude patřit v Argentině k nejpopulárnějším jezdcům. V roce 2006 dokázal vybojovat 3. místo. I letos pojede velmi rychle, ale drobné jezdecké chyby ho připraví o lepší umístění, přesto se bude v cíli radovat z bodového přídělu.
Jari-Matti Latvala – u jména tohoto jezdce se určitě mnoho z Vás zarazí, proč jsem mu přidělil až 5. příčku. V závodě bude dokazovat svoji skvělou formu a růst. Bude zajíždět časy atakující Loeba, pojede v dobré psychické pohodě a velmi ochotně bude popisovat své pocity z jízdy. Ovšem technické problémy nebo jezdecké chybičky (např. i v podobě defektu) budou znamenat jeho propad celkový pořadím.
Chris Atkinson v Argentině nikdy nebojoval o nejvyšší příčky a jeho bodový příděl byl poměrně malý. Domnívám se, že podobné to bude i letos, navíc se přidají technické problémy jeho Subaru, které budou znamenat ztrátu jeho maximální koncentrace. A samozřejmě musí vyjít můj tip ohledně výsledku Pettera…
Co ostatní? Tovární tým Suzuki budou i nadále provázet problémy s motorem, dojde k určitému posunu, ale stále ještě nebude podstatný. Zajímavé ale určitě sledovat a porovnávat časy jezdců Suzuki mezi sebou.
Sebastian Loeb v poslední době poměrně často a otevřeně hovoří o nutnosti zlepšit C4. Pokud budou aplikovány nějaké technické novinky do samotného závodu, zcela jistě do vozu Sorda. Dani se v posledních dvou letech v Argentině pohyboval zhruba uprostřed továrních vozů, proto si myslím, že se do první šestky letos nepodívá.
Henning Solberg letos zatím výraznější úspěch v cíli závodu nemá a myslím, že ke změne nedojde ani v Argentině. Závod dokončí, ale pouze díky systému SupeRally s velkou ztrátou. Příčinou bude jeho výlet mimo trať.
Rautenbach bude bojovat hlavně sám se sebou a jeho hlavním úkolem bude dojet do cíle, pokud možno s celým vozem, takže první šestka za standardního průběhu určitě ne. A zbývá nám domácí tým s Fordy. Villagra zatím od svého týmového kolegy dostával „obklad“, ovšem jeho časy ze shakedownu jsou opačné a poměrně často se umisťoval před Compancem. Tedy na trati, kterou se postupně naučí téměř nazpaměť. V domácím prostředí, které oba dokonale znají, bude rychlejší právě Villagra a dojede na bodovaném místě.
Kontrolní otázka: Vyhraje v konečném pořadí PCWRC jezdec s vozem Subaru? Ano nebo ne?
Odpověď: ANO
Pokud bych tipoval celkového vítěze produkčních vozů, vsadil bych na domácího borce – Pozza, ten ovšem do PCWRC přihlášen není. Domnívám se, že z vítězství se tak bude radovat Japonec Arai. Paří mezi velmi zkušené jezdce, se Subaru má obrovské zkušenosti a značnou „tovární“ podporu. Jeho tým je svým vybavením na velké úrovni. Pokud by Arai „zklamal“, v záloze je připraven Al-Attiyah, jedoucí rovněž s vozem Subaru. Pro můj tip hraje i absence Fina Hänninena. Pokud by můj tip nevyšel z důvodu vítězství Martina Prokopa, asi bych se příliš nezlobil…
Musím se ale přiznat, že jsem nikdy nepatřil mezi příliš úspěšně tipující, takže sám jsem zvědav, jak mně tip (ne)vyjde. Beru to jako zábavu, zejména pro pozdější pošťuchování s kamarády…
Dani Sordo, Rally Argentina 2007
Pojďme se nyní podívat na zajímavosti z posledních několika ročníků. V neděli jsem se ponořil do svého archivu a zaměřil jsem se na „novodobou“ historii, konkrétně na roky 2001–2007.
Co říci o argentinské soutěži obecně? Brody, skoky, koleje, vysoká nadmořská výška, masivní divácká kulisa a legendární rychlostní zkoušky (jména jako Guilio Cesare nebo El Condor budí i u starých mazáků velký respekt). To vše, samozřejmě spolu s neodmyslitelnými obrovskými steaky, tvoří specifický podnik a charakterizuje Argentinu.
Chudá země, která potřebuje poskytnout zábavu svým obyvatelům. I z toho v této zemi těží automobilový sport a rally zejména. Vždyť po fotbale představuje rally druhý nejpopulárnější sport. Trochu závidím…
Argentina nabízí účastníkům neopakovatelnou přírodu a tratě. Vyzdvihl bych zejména desítky dlouhých brodů přes koryta řek a potoků. Mnohé brody mají betonová dna. Dalším zajímavým prvkem jsou zcela jistě skoky. Posádkám ztěžují jízdu koleje, kameny, písek, proměnlivé počasí často doprovázené mlhou a v neposlední řadě vysoká nadmořská výška a řídký vzduch, který bere výkon motorům.
Rok 2001
Na start se postavilo celkem 6 továrních týmů. O obtížnosti závodu svědčí číslo 49 %, tedy procento posádek, kterým se podařilo soutěž dokončit. Přeji svému kamarádovi Stephanu Prevotovi (Bruno Thiry), aby pro něj letošní ročník dopadl výrazně lépe, než v roce 2001, kdy tovární Octavii WRC vyřadila ze hry převrácená cisterna. Z vítězství se radoval Colin McRae (Ford), druhé místo obsadil Richard Burns (Subaru), bohužel ani jeden z těchto jezdců již své umístění nikdy nezopakuje… Jediným ze současným předních jezdců byl v cíli Petter Solberg, který závod dokončil na 5. místě. První vůz skupiny N obsadil 10. místo absolutně (Pozzo).
Bruno Thiry, Rally Argentina 2001
Rok 2002
Pro tento ročník je charakteristické vyloučení továrních vozů Peugeot. Konkurenční tým vyprotestoval Grönholma. Ten nemohl nastartovat svůj vůz do jedné z etap. Přítomní technici mu poskytovali rady, jak postupovat. Konkurence se odkázala na pravidlo, že nikdo z členů týmu nesmí být blíže, než 1 km od závodního vozidla.
Neslavně dopadl i druhý týmový jezdec Burns, který měl setrvačník svého vozu o pouhých 20 gramů lehčí… Cíl spatřilo 42 % odstartovaných posádek. Z vítězství se radoval Sainz (Ford), před Solbergem. Dařilo se továrnímu týmu Škoda – Gardemeister obsazuje 5. místo, týmový kolega Eriksson místo 6. a cíl spatřuje i třetí Octavia WRC s Pozzem za volantem na 9. místě. První vůz skupiny N opět dojíždí na 10. místě absolutně.
Kenneth Eriksson, Rally Argentina 2002
Rok 2003
V tomto roce se stala soutěž více kompaktní, ale za cenu vynechání klasických rychlostních testů. Tratě se přesunuly z dřívějších 2000 m n. m. zhruba o 500 m níže. Tovární tým Škoda chybuje v průběhu seznamovacích jízd a Gardemeister na to doplácí minutovou penalizací do závodu za chybějící (či nefunkční) tréninkovou GPS! Do cíle dojíždí 42 % posádek, vítězí Grönholm (Peugeot 206) před Sainzem (Xsara). Auriol dojíždí s Octavii 6. a Gardemeister 7. První vůz skupiny N obsazuje 9. místo (Arai).
Richard Burns, Rally Argentina 2003
Rok 2004
Všechny mnou popsané ročníky se konaly v měsíci květnu, v tomto roce byla soutěž přesunuta až na měsíc červenec, tedy do zimního období. Hirvonen vyhrává svoji první zkoušky v seriálu MS. Poprvé se do podvědomí diváků více zapisuje L. P. Companc, který s vozem Peugeot 206 WRC (Bozian) dokončuje soutěž na 6. místě a poráží Panizziho. Událostí závodu je zcela jistě havárie Marko Martina, který v rychlosti 170 km/h trefuje kámen a následně již vůz neovladatelně opouští „silnici“. Prvotní náraz představuje hodnotu 10 G! V cíli je pouhých 38 % posádek. Na nejvyšším stupínku stanul Sainz, druhý dojíždí Loeb a podium doplňuje Duval. 8. místo patři prvnímu produkčnímu vozu (Pozzo). PWRC ovšem ovládl Paasonen a Stohl (Evo 7) jedoucí pod hlavičkou jednoho týmu!
Petter Solberg, Rally Argentina 2004
Rok 2005
Soutěž posádkám, divákům i mediím ztěžuje mlha a zimní počasí (opět červenec). Loeb na RZ7 trefuje pravou stranou svého vozu býka, přesto do cíle přijíždí jako vítěz a přepisuje 13 let starý rekord Auriola v počtu vítězství za sebou na rovných 6. Na mnoha testech se průměrná rychlost pohybuje na hranici 110 km/h. Legendární test El Condor startuje ve výšce 2 195 m n. m. při teplotě -4 °C.
Česká Republika má na startu svého zástupce – Romana Krestu. Ten v průběhu první etapy chybuje ve výběru pneumatik, když sází na příliš měkkou směs. V průběhu druhé etapy chybuje soukromník Pons (Xsara) a Roman se tak dostává do absolutní desítky. V závěrečné třetí etapě potom bohužel vyrobil několik menších chybiček, kterých Pons dokázal využít a dostal se opět před Romana, který závod dokončil na 11. místě. V cíli je 61 % posádek, vítězí tedy Loeb před Gronholmem. Gardemeister (Ford) dojíždí na 4. místě.
Jani Paasonen, Rally Argentina 2005
Rok 2006
Závod se po dvou letech vrací do argentinského podzimního času (duben). Perličkou jsou výsledky RZ 16 (16,4 km), vítězí bratři Solbergove shodným časem 8:50,5! Pro staršího Henniga je to první vítězství v RZ. Stejný úspěch si na závěrečné super RZ připisuje Wilson. Českou Republiku reprezentoval Štěpán Vojtěch (Evo 8), z důvodů technických problémů ovšem závod nedokončil. V tomto roce ovšem do cíle dojíždí 76 % posádek.
Pro Vaše lehčí letošní tipování uvádím celé výsledky:
1. Loeb
2. Solberg P.
3. Galli
4. Stohl
5. Sordo
6. Atkinson
7. Solberg H.
8. Wilson
Sebastien Loeb, Rally Argentina 2006
Rok 2007
Co říci k loňskému ročníku, který určitě ještě většina z Vás má v paměti – „dobrá myšlenka, páteční fiasko“… Po 16 letech se pořadatelé rozhodují přesunout úvodní super divácký test do hlavního města Buenos Aires, které se nachází 700 km od centra závodu. Přichází 25 000 diváků. Špatné počasí přinutí letadla s posádkami zůstat na zemi a téměř celá první etapa je zrušena. Odjede se pouze závěrečná super speciálka. Její vítěz Hirvonen v cíli žertuje, že zvítězil ve všech pátečních testech… Končící podzim znamená vlhkou, kluzkou trať, mlhu a přeháňky. Atkinson startuje poprvé s novým spolujezdcem Stephanem Prevotem.
Na start se postavil po druhé ve své soutěžní kariéře Štěpán Vojtěch. Jeho časy ovlivňují problémy s tlumiči, ale i drobné jezdecké chyby. Definitivní stop pak v neděli vystavuje převodovka. Loňský rok byl ve znamení číslice „100“ – stý start v seriálu MS oslavil spolujezdec Daniho Sorda – Mark Marti. Peter Solberg absolvoval stý start ve voze Subaru.
A opět kompletní výsledky:
1. Loeb
2. Grönholm
3. Hirvonen
4. Latvala
5. Solberg H.
6. Sordo
7. Atkinson
8. Stohl
Na závěr připomínáme, že již bylo spuštěno i tipování na Valašskou rally. I tam vám možná nabídneme názor experta, ale někoho jiného.
Kolik z nás je doslova opíše. Rád bych viděl čísla po vyhodnocení tipovačky