Daniel Porazil - eWRC.cz
1. 9. 2004 00:00 − 2433× − 0

Zlínské čekání na WRC

KOMENTÁŘ eWRC.CZ k XXXIV. Barum Rally Zlín – Mistrovství Evropy koef. 20 a MMČR.

Jestliže jsem si v lednu tohoto roku po Jänner Rally kladl otázku, jak objektivně okomentovat fakt, že naši kompletní soutěžáckou špičku na vozech WRC porazil Rakušan Baumschlager s obstarožním vozem div ne skupiny N, netušil jsem, co mě čeká po skončení srpnové Barum rally. Soutěž měla přitom všechny atributy být skvělá, přesto nebyla. Pořadatelsky se vydařila a proběhla bez větších problémů a i když byla k vidění opravdová jezdecká esa, cosi tradičnímu podniku chybělo – sportovní hodnota.

Jablkem sváru mezi jezdci a pořadateli bylo necitlivé zařazení královské třídy A8 na konec 125ti členného startovního pole letošní Barumky, které v konečném důsledku znamenalo odliv diváků, problémy pořadatelů s bezpečností a v neposlední řadě rozladěnost a nervozitu české špičky. Málo platné, diváci na soutěže budou ještě nějakou dobu chodit právě na vozy WRC, které ještě vloni byly pýchou každého startovního pole a každého pořadatele. Pravděpodobně by ale bylo chybou obviňovat organizátory ze zlého úmyslu. I ve Zlíně totiž museli po rozhodnutí FIA zrušit vozy A8 pro Mistrovství Evropy řešit otázku, kam s WRC? Jako čtvrtý podnik na našem území spadající pod Evropu, přišli barumáci už se čtvrtou variantou řešení. Nutno dodat, že zatím s tou nejradikálnější a nejméně povedenou. Pojďme ale pěkně po pořádku.


Foto: Petr Sagner eWRC.CZ

Předehra
Pořadatelé nachystali pro početné pole posádek trať, kterou sami označili za extrémně náročnou, přičemž jezdci byli ve svém hodnocení o něco realističtější se slovy, že je spíš rychlá a rozbitá. 15 měřených testů představovalo 280 km rozdělených do tří etap a dnů s poměrem pátek 3, sobota 8 a neděle 4 erzety. Především díky příslušnosti k evropskému šampionátu se na startu objevil úřadující mistr Evropy Belgičan Thiry s Citroenem C2 S1600 a prozatímní lídr šampionátu Francouz Jean-Joseph na voze Renault Clio S1600. Trojlístek největších favoritů doplňoval Ital Pedersoli s vozem Peugeot 306 Maxi. Počítat se také muselo s Polákem Solowowem (Lancer) a Kuzajem (Impreza) a samozřejmě s našimi jezdci Arazimem, Jandíkem (oba Lancer) a Petákem (306 Maxi). Tolik tedy výčet favoritů Evropy. Většina jezdců ovšem usilovala o body do Mezinárodního mistrovství ČR, kde hrají prim především vozy WRC. Ve Zlíně se těchto speciálů sešlo 8 – 2 Peugeoty (bří. Vojtěchové), 2 Fordy (Pech, Kresta), 3 Škody (Kopecký, Trněný, Prokop) a žlutý Seat Emila Trinera. Mnozí ze jmenovaných chtěli využít čtvrteční testovací zkoušky, kde ale – kromě snahy o co nejlepší nastavení vozu – sváděli nerovný boj s dopravním kolapsem, který pořadatelé neuhlídali. Naopak večer už bylo vše v pořádku a jak diváci tak i jezdci si vychutnávali neopakovatelnou atmosféru veřejné technické přejímky.

Dějství první
V pátečním odpoledni se odehrály tři rychlé erzety, které jasně naznačily, kde hledat favority. Mezi Evropany začal nejrychleji Ital Pedersoli následovaný Petákem, třetí se držel Jean-Joseph. Thiry byl čtvrtý, Kuzaj pátý. O kvalitě startovního pole svědčí i fakt, že po první erzetě byli v TOP TEN pouze čtyři naši jezdci (6. Arazim, 8. Štajf a 9. Štolfa). Na dvojce znovu dominuje Pedersoli a vytváří si na čele desetivteřinový náskok před druhým Jeanem-Josephem. Thiry u svého "pidiautíčka" stále hledá vhodné nastavení a po dvojce je až za třetím Petákem. "Enka" vede Kuzaj před Arazimem a výborným Solowowem. Na trojce opouští výsledky vedoucí muž pořadí Pedersoli – technika řekla dost. Na čele se objevuje Peták o půl vteřinky před Jean-Josephem, třetí je Thiry. V hodnocení domácího mistrovství sedla první etapy Kopeckému před Pechem. Favorit Kresta okomentoval své deváté místo mezi vozy A8 v RZ 1 takto: "Hned 300 metrů po startu jsme udělali defekt, od začátku asi smůla. Cíl je ještě daleko, takže ještě uvidíme. Nabrali jsme velkou ztrátu, zítra uvidíme". Defekty potkávají i Tomáše Vojtěcha i Prokopa. O rozruch se postarala dvojice pilotující Octavii WRC Trněný – Pritzl, která na hotelu údajně zapomněla helmy a na trať tak vyrazila pozdě a navíc zatížena několika minutami penalizace. To mělo za následek, že Trněný absolvoval trať jako poslední, a to ještě s velkým časovým odstupem od předposledního vozu pole. Kdo z diváků to věděl, zůstal stát a čekal, kdo myslel, že je po všem, vyrazil neohroženě domů…


Foto: Dan Porazil eWRC.CZ

Dějství druhé
8 erzet a porce 160ti ostrých kilometrů, to je druhá etapa Barum rally. Evropanům začíná vládnout rodák z Martiniku Jean-Joseph a dokazuje tak, že on je ten, kdo tady hraje tu nejvyšší ligu. Vyhrává RZ 4, 5, 6, 8 a 9 a buduje si tak komfortní náskok blížící se minutě. Jeho průjezdy jsou přitom fantastické a lahodící oku. Je dalším z řady nemnoha hvězd, které jsme u nás mohli vidět. Smůlu má Thiry, který hned ráno uráží kolo svému vozu a odstupuje. O několik kilometrů dál končí další favorit Kuzaj, také Cavigioli (I – Clio S1600) a mnoho dalších. Kdo se raduje, je Josef Peták, kterému patří po druhé etapě druhá příčka o 25 vteřin před Polákem Solowowem. Z něj se rodí velmi kvalitní pilot a na trati Barum rally to s každým odjetým kolem jen potvrzoval. Čtvrtý je Jandík, pátý Arazim. Skvěle jede Štolfa (Almera KC), výborné časy zajíždí Štěpánek (Impreza) a Cais (Lancer). O prvním místě se zdálo být rozhodnuto již v sobotu večer, ale další vavříny byly dosažitelné ještě pro několik jezdců.

Sice vzadu, ale s o něco větší diváckou kulisou, pokračovala i nechtěná skupina vozů A8. Nedostižný se zdál být Kopecký, který vyhrál 7 z 8mi měřených testů před Pechem a dotahujícím Krestou. Jan Kopecký komentoval svůj výkon následovně: "Myslím, že je vše v pořádku. Na první erzetě, kde jsou divácká místa, jsem udělal chybu a vjel jsem do příkopu. Naštěstí jsme neztratili téměř nic a mohli jet dále. Auto šlape jak hodinky". Smůlu má Trněný, který na RZ 9 odstupuje pro poruchu převodovky. I zde se zdá být situace jasná – Kopecký, Pech, Kresta…

Dějství třetí
Plných 90km v podobě 4 erzet čekalo na jezdce v poslední třetí etapě letošní Barumky. Simon Jean-Joseph opravdu neponechal nic náhodě a perfektním výkonem se stal v pořadí 34 vítězem zlínské soutěže. Krásný boj se rozhořel o druhou a třetí příčku mezi Petákem, Jandíkem a Solowowem. Polák mocně finišoval a už už to vypadalo, že vítěze Rally Bohemia Petáka udolá, ale na RZ 14 Michal Solowow havaroval a ustanovil tak celkové pořadí v podobě Jean-Joseph, Peták, Jandík, Štolfa… Divácky atraktivní jízdu předvedl Štěpánek (7. místo) i Cserhalmi (8. místo).

Á-osmičkám neohroženě dominoval Kopecký a jasně vyhrál. Druhý dojel Pech, kterého se snažil dohánět Kresta, ale technické problémy vozu útok zhatily. Do cíle nedorazili ani bratři Vojtěchové ani Martin Prokop…


Foto: Petr Lusk eWRC.CZ

Závěrečné slovo
Barum rally je minulostí. Přinesla nejkvalitnější startovní pole ze všech domácích soutěží v letošním roce. Pohled na Jeana-Josepha především v druhé etapě a výkon Jana Kopeckého budou stěžení momenty letošní Barumky, na které se bude dlouho vzpomínat. Podnik proběhl bez větších pořadatelských problémů a neměl by tak o svoji příslušnost do seriálu Mistrovství Evropy přijít, byť se celkový počet devíti soutěží bude ještě snižovat. Organizátoři si ovšem svojí reakcí na rozhodnutí FIA o zrušení WRC a zařazení kategorie A8 na konec pelotonu pohněvali diváky a samotné jezdce. Z tohoto pohledu bude zajímavé sledovat, zda sebejistí zlínští pořadatelé, kteří nepochybují o svých rozhodnutích, budou řešit otázku WRC obdobně i v příštím roce.
Nejvýstižněji okomentoval letošní Barumku jeden z jejich pořadatelů na trati: "Dopadlo to dobře, ale stejně to nebylo ono…".

Pořadí XXXIV. Barum rally 2004 – MMČR:
1.Kopecký – Schovánek, CZ, Škoda Fabia WRC
2. Pech – Uhel, CZ, Ford Focus WRC
3. Kresta – Tománek, CZ, Ford Focus WRC
4. Triner – Hůlka, CZ, Seat Cordoba WRC
5. Jean-Joseph – Boyere, F, Renault Clio S 1600 1.S
6. Peták – Benešová, CZ, Peugeot 306 Maxi
7. Jandík – Chrástecký, CZ, Mitsubishi Lancer 1.N
8. Štolfa – Tichý, CZ, Nissan Almera KC
9. Arazim – Gál, CZ, Mitsubishi Lancer
10. Cais – Ondrejčík, CZ, Mitsubishi Lancer

Pořadí XXXIV. Barum rally – Mistrovství Evropy:
1. Jean-Joseph – Boyere, F, Renault Clio S 1600 1.S
2. Peták – Benešová, CZ, Peugeot 306 Maxi
3. Jandík – Chrástecký, CZ, Mitsubishi Lancer 1.N
4. Štolfa – Tichý, CZ, Nissan Almera KC
5. Arazim – Gál, CZ, Mitsubishi Lancer
6. Cais – Ondrejčík, CZ, Mitsubishi Lancer
7. Štěpánek – Omelka, CZ, Subaru Impreza
8. Cserhalmi – Krajňák, SK, Mitsubishi Lancer
9. Van De Wauwer – Heinz, B/L, Citroen Saxo
10. Štajf – Volf, CZ, Mitsubishi Lancer

Vítězové tříd XXXIV. Barum rally:
A8
1. Kopecký, CZ, Škoda Fabia WRC
2. Pech, CZ, Ford Focus WRC
3. Kresta, CZ, Ford Focus WRC
A7
1. Peták, CZ, Peugeot 306 Maxi
2. Štolfa, CZ, Nissan Almera Kit Car
3. Berger, CZ, Škoda Octavia
A6
1. Jean-Joseph, F, Renault Clio S1600
2. Van De Wauwer, B, Citroen Saxo Kit Car
3. Kosciuszko, PL, Opel Corsa S1600
A5
1. Minařík, CZ, Škoda Felicia Kit Car
2. Fiala, CZ, Škoda Fabia
3. Vokál, CZ, Škoda Fabia
N4
1. Jandík, CZ, Mitsubishi Lancer
2. Arazim, CZ, Mitsubishi Lancer
3. Cais, CZ, Mitsubishi Lancer
N3
1. Trojanová, CZ, Honda Civic
2. Kunovský, Ford Escort
3. Jonsson, S, Seat Ibiza
N2
1. Tarabus, CZ, Honda Civic
2. Sedláček, CZ, Honda Civic
3. Běhálek, CZ, Honda Civic
N1
1. Tuček, CZ, Toyota Yaris
2. Březík, CZ, Suzuki Swift
3. Divoký, CZ, Škoda Felicia

XXXIV. Barum rally 2004:
Termín: 26.8. – 29.8. 2004
Zařazení: Mezinárodní mistrovství ČR, FIA Mezinárodní mistrovství ČR, Mistrovství Evropy
Délka: 693,8 km
Počet RZ: 15
Délka RZ: 283,56 km
Vítězové RZ (MMČR): Kopecký 14, Kresta 1
Vítězové RZ (ME): Jean-Joseph 9, Peták 3, Pedersoli 2, Solowow 1
Počasí: teplo, jasno, polojasno
Posádky – start/cíl: 106 / 56

Pořadí v MMČR po XXXIV. Barum rally:
1. Kopecký a Pech 122, Kresta 103, Prokop 60, Triner 59, Arazim 46…
Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!