Mogul Šumava Rallye Klatovy 2008 – komentář
Letošní ročník tradiční šumavské soutěže přinesl vedle několika tradic, jakými jsou například atraktivní rychlostní zkoušky v okolí Vimperku, Strakonic, Klatov a Kdyně i spoustu nového. Oproti minulosti, kdy soutěž otevírala český šampionát a pravidelně se konala ještě v průběhu zimy, se soutěžilo na šumavských cestičkách v pozdějším termínu. Ten sice znemožnil odjetí soutěže v atraktivních zimních podmínkách, ale zato se diváci nemuseli podél trati třást zimou. Na jezdce čekaly i tak přetěžké úseky, což někteří povzbuzeni krásnými jarními podmínkách trochu podcenili.
Soutěž tak poznamenalo poměrně velké množství závažných nehod, které se naštěstí obešly bez výrazných následků na zdraví jejich účastníků. Do cíle na klatovské náměstí nakonec dorazila přesná polovina posádek, kolik jich tamtéž den předtím odstartovalo. Z dvaašedesáti dvojic se tak cíle dočkalo právě jednatřicet. Hned na první „klasické“ zkoušce po čínovském okruhu ve velké rychlosti ošklivě havaroval Daniel Landa (Mitsubishi Lancer EVO VII). Na úseku z Drážova do Zálesí jej následovali další těžkou nehodou Peter Gavlák s Janem Votavou (oba Mitsubishi Lancer EVO IX), který tedy ani na domácí trati neprotrhnul letošní smolný začátek sezóny.
Chybě se nevyhnul na pátém testu ani Jaromír Tomaštík (Subaru Impreza Sti N11). Jezdci startující v zádní části pole si tak v první sekci příliš nezasoutěžili. Jedinou zkouškou, kterou projeli všichni v té době ještě závodící, byla vedle Čínova ta čtvrtá vedoucí z Nuzína do Čkyně. Následná noční sekce, která jezdce zavedla na stejné úseky jako ta předchozí, si na své konto připsala také několik obětí. Ve stejném místě před obcí Lštění (RZ 9) havarovali Václav Pech a Jan Jelínek (oba Mitsubishi Lancer EVO IX). Zatímco Jelínek s poškozeným vozem ještě část trati projel, Pech s utrženým kolem zůstal stát kousek od místa nehody. Po havárii se s rally rozloučil také Josef Koupal se Škodou Fabia.
K těmto pilotům se během pátku přidalo ještě několik dalších, které pro změnu zradila jejich technika. Z předních posádek se nedobrovolně s rally rozloučili na RZ 3 Vladimír Barvík, na RZ 4 Michal Fiala a před šestkou i Václav Arazim (všichni Mitsubishi Lancer EVO IX). Zejména u druhého jmenovaného je pak zapotřebí zmínit jeho skvělý výkon, jaký před svým odstoupením podával. Po třetím testu mu totiž v průběžné klasifikaci patřila krásná šestá příčka. Nyní ale již dost k výčtu nešťastlivců náročné páteční etapy a pojďme se podívat na její průběh.
Na čínovském okruhu rozjel rally nejlépe favorizovaný Roman Kresta, ovšem jeho nejbližší rival Pavel Valoušek (oba Mitsubishi Lancer EVO IX) na něho příliš neztratil a trať obkroužil v čase pomalejším jen o šest desetin. Václav Pech (Mitsubishi Lancer EVO IX) zajel třetí čas a ztratil na vítěze jen 1,4 sekundy. Povedený debut svému novému Peugeotu 207 Super 2000 obstaral Roman Odložilík, který zkoušku zakončil jako čtvrtý nejrychlejší. Na první „opravdové“ zkoušce už to ale tak dobré nebylo a pilot Peugeotu vypadl z top ten. Chyby se na tomto úseku dopustil Pech a jeho ztráta vzrostla na 7,8 sekundy. Valoušek i přes potíže s autem, které bylo podle jeho slov značně problematické udržet hlavně při brždění na trati, bojoval a za Krestou zaostával o 2,8 sekundy.
Do tempa se na RZ 3 dostal Pech a začal se přibližovat druhé příčce. Na páté zkoušce zajel dokonce nejrychlejší čas, Valouška přeskočil a Krestovi se přiblížil na rozdíl 8,9 sekundy. Do druhé části první etapy vlétl opět nejrychleji vedoucí muž a oběma nejbližším rivalům postupně začal ujíždět. Pech dokázal na RZ 8 kontrovat nejlepším časem, ovšem jeho průběžná ztráta již činila 18,4 sekundy. V devátém testu se však plzeňský pilot dopustil chyby, urazil u svého Lanceru kolo a soutěž pro něho předčasně skončila. Vedoucí jezdec si díky tomu mohl oddychnout a vzhledem k tomu, že s ním ztratil kontakt i Valoušek (odstup přes minutu), byla strategie na druhou etapu jasná.
Na třetí příčku se v posledním pátečním testu vyhoupl nachlazením stíhaný Karel Trojan (Mitsubishi Lancer EVO IX), za nímž byl klasifikován nejrychlejší jezdec jedoucí s jiným autem než Mitsubishi Vojtěch Štajf (Subaru Impreza Sti N12B). Pěkný výkon předvedl Karel Trněný (Mitsubishi Lancer EVO IX), který si již očividně pomalu zvykl na produkční vůz, což bylo na zajetých časech hodně znát. Do sobotní části ale rozhodně nemohl meclovský pilot nastupovat s klidem, neboť měl za sebou (+ 3,4 s) Emila Trinera se Subaru a zároveň mohl i pomýšlet na ohrožení páté příčky Jiřích Volfů, od které jej dělilo 7,6 sekundy.
Zajímavá bitva se dala očekávat i od následující trojice průběžného pořadí, a to o osmou pozici. Ta po páteční části patřila Odložilíkovi, který měl v RZ 6 namále. Svůj Peugeot při výjezdu ze zatáčky poslal do příkopu, ale z něj se dokázal po krátké době bez cizí pomoci vrátit zpět. O 3,1 sekundy pomalejší čas zaznamenal v první etapě Daniel Běhálek (Subaru Impreza Sti N12) a o dalších 9 byl zpět Josef Peták (Peugeot 207 Super 2000), jehož konto zatížila desetisekundová penalizace za předčasný start do sedmého testu.
Sobotní etapu, která se nakonec i přes obavy z deště odjela víceméně celá na suchém asfaltu, rozjel nejlépe vedoucí Kresta. Nicméně spěchat již nikam moc nemusel, neboť se mu začal vzdalovat i jeho v té době nejbližší soupeř. Valouškův vůz stále nebyl ve správné kondici a jezdec se s ním očividně dost pral. To se pochopitelně promítalo do výsledných časů. Namísto případného stíhání Kresty, což ale při daném časovém odstupu nebylo příliš reálné, se musel moravský pilot obávat ataku od Trojana. Ten se dostavil a po třetí sobotní zkoušce se pořadí měnilo. O dvě zkoušky později se Valda musel vzdát i třetí příčky a spadl tak „pod pódium“. V servisní přestávce před poslední porcí dvou testů se podařilo závadu odstranit a třetí muž výsledné klasifikace Valašky se dal na stíhací jízdu. Ta skončila jedním nejrychlejším a jedním druhým nejrychlejším časem a návratem na bronzový post. Z vítězství se samozřejmě radoval Kresta a z obhájení loňského stříbra vítěz rally z roku 2002 Trojan.
Dramatická bitva se odehrála v průběhu soboty o pátou příčku. Až do třinácté zkoušky jí zuby nehty hájil Volf, ovšem poté na roupovských horizontech chyboval, vylétl ven, poškodil předek vozu a zřejmě právě na následky této krizovky byl následně nucen odstoupit. To vyneslo na jeho post Trněného, jenž měl v zádech (+ 1,5 s) Petáka. Pilot Peugeotu zatáhl a již na předposlední zkoušce se dokázal na pátou pozici prosadit. V závěrečné zkoušce se rozluštila i poslední tajenka. Do top ten se vyšvihl nejrychlejším časem Jaroslav Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX), který první den ztratil dost času po potížích způsobených chybou v jednom čínovském retardéru. O 1,8 sekundy uhájil desátou příčku před Slávou Ducháčkem (Mitsubishi Lancer EVO IX) Daniel Běhálek. V RZ 14 již tak dost vysoký počet nehod navýšil velkou ránou na posledním z roupovských horizontů Viktor Szabó (Mitsubishi Lancer EVO IX).
V rámci skupiny A se celá soutěž nesla ve znamení jediného jezdce a tím nebylo nikdo jiný než místní Jan Šlehofer s Fiatem Punto Super 1600. Již na úvodním Čínově zajel nejrychlejší čas a po druhém testu, který také vyhrál, měl k dobu 13,5 sekundy na druhého Petra Zedníka s Fordem Fiesta Super 1600. Namísto absolvování třetí zkoušky, museli jezdci skupiny A jet objízdnou trasou a ostrá jízda je znovu čekala na zkoušce čtvrté a páté. V obou dosáhl nejlepšího času Šlehofer a po první sekci měl k dobru 27,8 sekundy na Zedníka.
V následující noční části rally zazářil Josef Sedláček s Renaultem Clio R3, který pro sebe rozhodl tři ze čtyř odjetých zkoušek. Na RZ 7 se dostal před Zedníka na druhou příčku a po poslední páteční zkoušce mu již chybělo jen 12,4 sekundy na vedoucí post. Během druhé etapy, která se jela vedoucímu jezdci takřka za barákem, již Sedláček na noční formu navázat nedokázal a v RZ 12 jej navíc zradila spojka jeho vozu. Technické problémy se nevyhnuly ani Zedníkovi, na kterého tak zatlačil třetí Carls Fornasiero s Renaultem Clio Super 1600. K pořádnému útoku se ale Ital už nedostal, neboť před čtrnáctým testem svůj vůz odstavil. Vítězného Šlehofera (nejrychlejší A6) a stříbrného Zedníka tak nakonec na bedně doplnil Jan Vanáč s Renaultem Clio R3 (nejrychlejší A7). Ve třídě A5 zajel nejrychleji Miroslav Levora s Fabií.
Ve třídě N3 se na start postavila trojice Hond Civic Type-R. Egon Smékal ale nedojel dále než na RZ 4 a po ní kvůli technickým problémům vzdal. Na desátém testu vyřadila porucha převodovky Petra Křížka a posledním mohykánem v soutěži se stal následný vítěz N3 Robert Vodička. O třídu níže vládli až do RZ 12 manželé Trojanovi s VW Polo. Po jejich odstoupení kvůli technické poruše na první příčku postoupil Václav Dunovský s Hondou Civic VTi. Do cíle dorazil jako nejrychlejší před Patrikem Hlachem, nikdo další cíl neviděl. Ještě žalostnější situace nastala v nejnižší třídě, kde nedojel do cíle vůbec nikdo.
Pořadí v cíli | |||
---|---|---|---|
1. | Roman Kresta/Petr Gross | Mitsubishi Lancer Evo IX | 1:57.306 |
2. | Karel Trojan/Petr Řihák | Mitsubishi Lancer Evo IX | +2.51,6 |
3. | Pavel Valoušek/Zdeněk Hrůza | Mitsubishi Lancer Evo IX | +3.07,1 |
4. | Vojtěch Štajf/Jiří Černoch | Subaru Impreza WRX STI N12B | +3.29,7 |
5. | Josef Peták/Alena Benešová | Peugeot 207 S2000 | +4.56,0 |
6. | Karel Trněný/Václav Pritzl | Mitsubishi Lancer Evo IX | +5.06,5 |
7. | Emil Triner/Kateřina Achsová | Subaru Impreza WRX STI N12 | +5.07,7 |
8. | Hermann Gassner/Karin Thannhäuser | Mitsubishi Lancer Evo IX | +6.08,9 |
9. | Jaroslav Orsák/Karel Vajík | Mitsubishi Lancer Evo IX | +6.17,5 |
10. | Daniel Běhálek/Petr Černohorský | Subaru Impreza WRX STI N12 | +6.21,5 |
Stav mistrovství: 1. Kresta 96, 2. Valoušek 89, 3. Pech 75, 4. Trojan 47, 5. Orsák 31, 6. Peták 29, 7. Štajf 26, 8. Baumschlager 23, 9. Triner 17, Gavlák 17
http://www.ewrc.cz/ewrc/videoportal_show.php?idvideo=949
Jinak autor článku tam dal jen takovou malou větičku o Krestovi a přitom to byl opět na trati suverén a to je myslím ostuda.Asi není on ten jeho šálek kávy.Jestli mi bude chtít namítnout,že s ním v pátek Pech a Valoušek drželi krok,tak jen proto,že jeli na hraně kdežto on zdaleka né.