16. 4. 2008 21:33 − 2868× − 13

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Novou „desítku“ přijel ve druhém dubnovém týdnu představit tým NTS Gassner Rallisport.

Ještě před klatovskou Mogul Šumava Rallye měli někteří čeští jezdci možnost premiérově si vyzkoušet svezení s nejnovější evoluční verzí vozu Mitsubishi Lancer. Novou „desítku“ přijel ve druhém dubnovém týdnu představit tým NTS Gassner Rallisport.


Foto: Robert Balcar

V rámci propagační akce se díky Milanu Liškovi do České republiky přijel představit jeden z exemplářů Mitsubishi Lancer Evo X. Nový Lancer je ve verzi Sport vybaven dvojspojkovou paralelní DSG převodovkou (Direct Shift Gear) a možností elektronického řazení rychlostí pomocí pádel pod volantem. O dokonalý požitek ze sportovní jízdy se starají počítačem řízený mezinápravový a zadní diferenciál.

Motor v sérii disponuje úctyhodným výkonem 206 kW (276 koňských sil) a jak je u Lanceru již zvykem, jde o přeplňovaný dvoulitr. Podle slov těch, kteří již měli možnost vyzkoušet si novou evo-desítku na vlastní kůži, je jeho chod velmi kultivovaný a v rozsahu běžných pracovních otáček, tedy od 2 do 7 tisíc otáček za minutu, také velmi pružně reaguje.


Foto: Robert Balcar

V porovnání s předchozí verzí disponuje Lancer Evo X lepšími brzdami. Přední kotouče mají o 6 mm větší průměr a pro jejich výrobu byl použit jiný materiál. Brzdové třmeny nejsou plovoucí, což se rovněž pozitivně odrazilo na zvýšeném brzdném účinku.

Určité změny doznal také podvozek. Na zadní nápravě nového Mitsubishi přibyly dvě vzpěry, které zvyšují její tuhost, přední náprava je identická s verzí Evo IX. Jediným negativem pak ve porovnání se svým předchůdcem je u „desítky“ o něco větší celková délka auta.


Foto: Robert Balcar

Kromě Milana Lišky si nové Mitsubishi Lancer Evo X vyzkoušeli také úřadující mistr republiky Václav Pech, Karel Trojan či Radek Mifka. Všichni zúčastnění hodnotili svezení s novým autem pozitivně a ocenili také jeho velmi přesné řízení.

Pokud jde o soutěžní verzi Lanceru Evo X, která by se mohla představit také na soutěžích v České republice, podle Milana Lišky je zatím vše otázkou dostupnosti verze GSR a následné homologaci verze RS. Premiéry nového soutěžního Lanceru bychom se na českých rychlostních zkouškách tedy mohli dočkat na konci letošního roku.

Komentářů celkem: 13
16. 4. 2008 22:30
0 0
podle mě bude mít impreza na vrch tedka...protože na trhu bude dýl a bude daleko víc vychytaná...a třeba u nás přijde první evolu desítky a ve světě pomalu bude nová evoluce imprezy N14...takže asi tak..a určitě má nová impreza lepší zvuk :-D to jednoznačně vím už ted :P smajlík
16. 4. 2008 22:33
0 0
Ten zadek, to je jak mazda 6.....a nějak si nedokážu představit, jestli to naši klucí testovali s pravodstranným řízením, jestli byla možnost až tolik to hodnotit....no ale třeba na to jsou zvyklí..?smajlík
16. 4. 2008 22:40
0 0
už at je mišák evo X tady a prožene ty strašidla od subaru (nic proti ale impreza GT,STI) to bylo super subaru ale ta n-14 to je děs to pokříženo
s hondou a korejci k tomu takže už at je tu nový mišák to je krasavecsmajlíksmajlíksmajlík
16. 4. 2008 22:59
0 0
Týýýý jo, volant vpravo...To by mohlo být pro české soutěžáky docela dobré zpestření, kdyby přešli na EVO X s pravostranným řízením smajlík
16. 4. 2008 23:12
0 0
ChEaD: Asi tomu tak bude, ale pokud myslíš Mikulaštíka, tak to nebylo enko. N14 má zvuk spíš horší než starší N12 než naopak. Navíc s N14 jsou zatím všude problémy a moc rychle zatím nikde nejezdí. Co se zvuku Miši týče, tak horší než evo 9 být nemůže. A evo X má po letech 7-9. evoluce kompletně nový celohliníkový motor...
17. 4. 2008 09:13
0 0
Hezké auto, a taky trochu hezká reklama pro MLišku, když to vlastně závodní auto není ... hlavně ukažte, až budou mít tu soutěžní verzi
17. 4. 2008 09:23
0 0
Tady je nový BestMotoring video jak Evo X dostalo na prdel od starších kolegů. Poprvé v historii je nové Evo pomalejší jak předchozí verze. Hlavně ten jejich automat se pak plašil. Fofrklacek je fofrklacek... Tyhle ropocop auta mě vůbec neberou. Když už nějaký z nových, tak určitě STi.
http://www.youtube.com/watch?v=1vBN6c9yY0o
17. 4. 2008 11:42
0 0
martinm10: To, že je pomalejší, je pravděpodobné, protože se trochu změnil charakter auta, ale zrovna tuhle bandu japončíků za důkaz nepokládám ani omylem. Každé auto řídí někdo jiný, na videu je vidět spousta jezdeckých chyb a vůbec je to spíš legrační než test.

Pokud chceš test, tak Motortrend. Tam taky vyhrálo na okruhu Evo IX, ale můžeš si k tomu projít všechno z měřění, naměřená přetížení v zatáčkách, akceleraci atd. Evo X bylo díky velké hmotnosti jednoznačně pomalejší na akceleraci a rovinkách. Ale v zatáčkách sneslo větší přetížení Evo X, což je dost podstatný detail, protože ta obrovská hromada výbavy, co hlavně dělá Evo X těžší, v závodničce nebude. Na kruhu Evo X 0,99 g, Evo IX 0,95 g. Na osmičce Evo X 25,1 s, Evo IX 25,5 s. Prostě kdyby tam nebyly roviny, tak to možná kupodivu to nové těžké auto vyhraje.
Oni prostě změnili přístup tak, aby se auto víc prodávalo (např. nový Civic Type-R ukázal, že cesta drsného auta k prodejům nevede. Osekanou ostřejší verzi nekupuje nikdo, v Anglii poměr 6000:1 pro verzi s největší výbavou), narvali do auta mnohem víc výbavy (a i ona dvojspojková převodovka je o 40 kg těžší než standardní) a to spolu s tužší karoserií a platformou dalo nárůst hmotnosti přes 100 kg. K tomu se povinně zpřísnily emise a snížila spotřeba (podle Motortrendu hodě výrazně). Je to daň za prodeje a my musíme doufat, že hmotnost u závodničky nenaroste tolik.
17. 4. 2008 18:59
0 0
Vysvětlete mi někdo smysl dvouspojkové převodovky? Větší účinnost?Síly? Rychlejší řazení? Vždyť to je akorát (dle mého laického názoru) součástka u které je větší riziko poruchy (podle poměru složitost x výhody) a 40kg na celé auto je dost natož jen na převodovku...
17. 4. 2008 20:37
0 0
Výhoda je, že se nepřeruší tok výkonu. Že to funguje dokázaly druhé půlce osmdesátých let vytrvalostní Porsche. Stejná převodovka se párkrát použila i na Audi Quattro S1.
17. 4. 2008 23:10
0 0
A stojí to i za cenu 40kg navíc? Nehledě na (pravděpodobně) mnohem větší náklady s tím spojené...
17. 4. 2008 23:13
0 0
Pro sériovku podle mě ne, ale jak ukazuje DSG u VW, prodává se to dobře...
22. 4. 2008 17:20
0 0
Tak na tohle auticko jsem moc zvedavej zajimalo by me jak si snim poradi nova impreza.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!