Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X
Ještě před klatovskou Mogul Šumava Rallye měli někteří čeští jezdci možnost premiérově si vyzkoušet svezení s nejnovější evoluční verzí vozu Mitsubishi Lancer. Novou „desítku“ přijel ve druhém dubnovém týdnu představit tým NTS Gassner Rallisport.
Foto: Robert Balcar
V rámci propagační akce se díky Milanu Liškovi do České republiky přijel představit jeden z exemplářů Mitsubishi Lancer Evo X. Nový Lancer je ve verzi Sport vybaven dvojspojkovou paralelní DSG převodovkou (Direct Shift Gear) a možností elektronického řazení rychlostí pomocí pádel pod volantem. O dokonalý požitek ze sportovní jízdy se starají počítačem řízený mezinápravový a zadní diferenciál.
Motor v sérii disponuje úctyhodným výkonem 206 kW (276 koňských sil) a jak je u Lanceru již zvykem, jde o přeplňovaný dvoulitr. Podle slov těch, kteří již měli možnost vyzkoušet si novou evo-desítku na vlastní kůži, je jeho chod velmi kultivovaný a v rozsahu běžných pracovních otáček, tedy od 2 do 7 tisíc otáček za minutu, také velmi pružně reaguje.
Foto: Robert Balcar
V porovnání s předchozí verzí disponuje Lancer Evo X lepšími brzdami. Přední kotouče mají o 6 mm větší průměr a pro jejich výrobu byl použit jiný materiál. Brzdové třmeny nejsou plovoucí, což se rovněž pozitivně odrazilo na zvýšeném brzdném účinku.
Určité změny doznal také podvozek. Na zadní nápravě nového Mitsubishi přibyly dvě vzpěry, které zvyšují její tuhost, přední náprava je identická s verzí Evo IX. Jediným negativem pak ve porovnání se svým předchůdcem je u „desítky“ o něco větší celková délka auta.
Foto: Robert Balcar
Kromě Milana Lišky si nové Mitsubishi Lancer Evo X vyzkoušeli také úřadující mistr republiky Václav Pech, Karel Trojan či Radek Mifka. Všichni zúčastnění hodnotili svezení s novým autem pozitivně a ocenili také jeho velmi přesné řízení.
Pokud jde o soutěžní verzi Lanceru Evo X, která by se mohla představit také na soutěžích v České republice, podle Milana Lišky je zatím vše otázkou dostupnosti verze GSR a následné homologaci verze RS. Premiéry nového soutěžního Lanceru bychom se na českých rychlostních zkouškách tedy mohli dočkat na konci letošního roku.
s hondou a korejci k tomu takže už at je tu nový mišák to je krasavec
http://www.youtube.com/watch?v=1vBN6c9yY0o
Pokud chceš test, tak Motortrend. Tam taky vyhrálo na okruhu Evo IX, ale můžeš si k tomu projít všechno z měřění, naměřená přetížení v zatáčkách, akceleraci atd. Evo X bylo díky velké hmotnosti jednoznačně pomalejší na akceleraci a rovinkách. Ale v zatáčkách sneslo větší přetížení Evo X, což je dost podstatný detail, protože ta obrovská hromada výbavy, co hlavně dělá Evo X těžší, v závodničce nebude. Na kruhu Evo X 0,99 g, Evo IX 0,95 g. Na osmičce Evo X 25,1 s, Evo IX 25,5 s. Prostě kdyby tam nebyly roviny, tak to možná kupodivu to nové těžké auto vyhraje.
Oni prostě změnili přístup tak, aby se auto víc prodávalo (např. nový Civic Type-R ukázal, že cesta drsného auta k prodejům nevede. Osekanou ostřejší verzi nekupuje nikdo, v Anglii poměr 6000:1 pro verzi s největší výbavou), narvali do auta mnohem víc výbavy (a i ona dvojspojková převodovka je o 40 kg těžší než standardní) a to spolu s tužší karoserií a platformou dalo nárůst hmotnosti přes 100 kg. K tomu se povinně zpřísnily emise a snížila spotřeba (podle Motortrendu hodě výrazně). Je to daň za prodeje a my musíme doufat, že hmotnost u závodničky nenaroste tolik.