Ondřej Plšek - eWRC.cz
17. 4. 2008 21:05 − 2134× − 7

Rozhovor s Morrie Chandlerem

Rozhovor serveru wrc.com s předsedou rally komise FIA Morrie Chandlerem o budoucnosti mistrovství světa.

V příštích letech čekají mistrovství světa v rally velké změny. Blíží se konec současných vozů WRC a dojde také k redukci počtu soutěží ze 16 na 12 podniků za sezónu. O tom všem mluvil předseda rally komise FIA Morrie Chandler v rozhovoru se serverem wrc.com.

Můžete vysvětlit úkoly rally komise FIA, kdo je jejím členem a kam míří?

Komise je efektivně zodpovědná za řízení mistrovství světa, za růst tohoto sportu a zajištění pokračování jeho úspěchu. Tvoří jí až devět osob, šest z nich je předsedy významých pracovních skupin FIA. Tyto skupiny zajišťují odborné expertízy jako například technické předpisy, propagaci a bezpečnost a také reprezentují názory továren a pořadatelů soutěží. V komisi je také zástupce ISC (vlastník komerčních práv na MS) a také samozřejmě předseda komise, který je zodpovědný za ostatní mistrovství v rally – různá národní mistrovství. O různých rozhodnutích se v komisi hlasuje. Ale popravdě tuto metodu na začátku diskuze moc nepoužíváme, protože se snažíme nalézt řešení schůdné pro každého.

Letos je v kalendáři MS 15 podniků, příští rok jich bude již jen 12. Proč to snížení?

Tento nápad se objevil v roce 2007, když se prezident FIA Max Mosley a jeho zástupce Marco Piccinini na Rally Acropolis sešli se zástupci továrních týmů. Týmy na snížení počtu soutěží již nějakou dobu tlačily. Říkaly, že 16 soutěží je už mnoho a že je to moc drahé. Konečným výsledkem pak bylo, že světová rada FIA se rozhodla od roku 2009 snížit počet soutěží na 12 a umožnit na rotačním základě vstup novým soutěžím do MS.

Jak bude nový systém fungovat?

Zvažovali jsme několik různých druhů rotace soutěží, ale nakonec jsme vybrali dvouletý kalendář se 24 soutěžemi. Každá soutěž se bude konat jednou za dva roky.

A máte již těch 24 soutěží?

Ano, máme 24 podniků, které figurují ve schváleném kalendáři pro rok 2009 a 2010. Některé z nich se ještě nikdy jako soutěže MS nejely a v letošním a příštím roce budou sledovány. Ustanovili jsme permanentní delegáty FIA, kteří budou pracovat s pořadateli těchto soutěží, aby přesně pochopili, co se od nich chce. Ve skutečnosti není není soutěž MS stejná jako soutěž národního mistrovství – při vzestupu na úroveň MS se jedná se o obrovský krok nahoru, obrovský z ohledu financí, usilí a tak dále.

Neobáváte se toho, že by některé ze soutěží ročníku 2009 nemuseli tento krok zvládnout?

Všechny podniky, které máme v kalendáři pro příští rok, byly již v minulosti součástí MS, nebo je FIA již oficiálně pozorovala. A protože se jim ten krok nepodařilo učinit již během prvního pozorování, tak s nimi během toho druhého spolupracujeme. Například Polsko je v kalendáři pro příští rok. Polská rally byla sledována v roce 2007 a byly zjištěny některé menší nedostatky, které ale podle nich byly pro letošek odstraněny. Takže budou sledováni opět a pokud to letos nezkazí, tak se tam v roce 2009 pojede. Pokud by nějaká soutěž zařazená do kalendáře 2009 z nějakého vážného důvodu neobstála při našem pozorování, tak budeme muset přezkoumat naše rozhodnutí.

A co podniky pro rok 2010?

Kalendář pro rok 2010 byl schválen světovou radou a obsahuje tři nové soutěže. Letos budeme pozorovat kandidátské soutěže pro rok 2009 v Polsku a na Kypru a kandidátské soutěže pro rok 2010 v Bulharsku, Indonésii a Rusku. Po dalším ročníku v roce 2009 očekáváme, že se dostanou na úroveň MS a budeme rádi, že budou v roce 2010 součástí MS.

Bude se nějaká rally opakovat každý rok?

O tom se stále diskutuje. Zatím jsme to odsunuli stranou, protože je velmi obtížné určit, kterých šest nebo osm soutěží by tvořilo páteř MS a konalo se každý rok. Některé z nich mají svou historii a pro MS by bylo dobré mít je každý rok v kalendáři, ale také máme dvě tři velmi, velmi dobré soutěže, které ale nemají takovou dlouhou historii. Pokud se během let 2009 a 2010 zjistí, že rotační systém nefunguje tak, jak jsme zamýšleli, tak máme v záloze alternativní plány, ke kterým se můžeme vrátit. Směs stálých a rotačních soutěží je jednou variantou, další možností by bylo malé rozšíření počtu podniků.

Co centrální servis? Některé podniky by preferovaly více vzdálených servisů.

Myslím, že kalendář se 12 soutěžemi nám dá příležitost povolit některé předpisy v této oblasti. Směr, kterým se vydáváme v technice – zavedení jednodušších, odolnějších vozů a snížení počtu servisů – by měl vést ke větší spolehlivosti a dát tak pořadatelům možnost zavést soutěžní vozy i dále od centra soutěže. Záleží úplně na pořadateli dané soutěže – některé podniky mají radši centrální servis, velmi dobře jim to funguje a nemají důvod na tom nic měnit. Jiné země si myslí, že jim centrální servis nevyhovuje, neumožňuje jim zavést soutěž do různých částí země a rády by to dělaly jinak.

Mohly by se z některých podniků stát vytrvalostní soutěže?

Zatím musíme soutěže pořádat podle určených zvyklostí, protože týmu musí vědět, že nezávisle na místě pořádání budou pravidla a základní rámce soutěží stejné. Délka soutěží bude muset být stejná, protože továrna nebo tým, který bude vyvíjet vůz na začátku sezóny, musí vědět, že délka soutěže bude řekněme 400 km.

Bude podnik MS trvat vždy tři dny?

Není to bezpodmínečné. Letos jsme měli čtyřdenní Rally Monte Carlo z důvodů, které byly vhodné pro její propagaci a osobně s tím nemám velký problém. Dokud má velkou pozornost a funguje to, tak to není problém. Vím o jedné soutěži, která říká, že se může odjet i za dva dny. Když je to možné – pokud jim to umožní požadovanou propagaci a my budeme mít potřebnou délku soutěže a dostatečný pozornost pro MS – tak nevidím nikoho, kdo by tím byl znevýhodněn. Když můžeme dát pořadatelům tuto flexibilitu bez dramatického ovlivnění nákladů pro týmy, tak nevidím příliš negativ.

wrc.com

Komentářů celkem: 7
17. 4. 2008 22:53
0 0
Mno, rekl bych rozporuplny rozhovor, ale jak nemam rad ourednicky z FIA, tak u tohoto pana jsou nektere nazory pomerne rozumne a zajimave. I kdyz obcas mi prijde, ze je mu to vsecko tak nejak volne a ze rozhoduji ostatni a ne on.
18. 4. 2008 08:45
0 0
... vzpomínám si dnes už na historické kecy, kterýmá nás - fanoušky Barum rally krmili, jak se musíme postupně prokousat všemi čtyřmi koeficienty Evropy a pak už nás bude čekat jen MS. Ono je to ale ve skutečnosti všechno jinak - máš peníze...?.. , pojedeme u vás a basta, a čím víc peněz, tím dřív,... nějaká tradice, úroveň pořadatelů, organizace, bezpečnost - to jsou jen pohádky pro malé děti...
18. 4. 2008 08:51
0 0
To Bobor: mluvíš mi z duše, naprosto s tebou souhlasím.
18. 4. 2008 09:25
0 0
no narovinu,kdyz jsem se konecne dostal na "bajne Monte Carlo" tak velka parada,alepripadalo Mi to,ze je organizacne lip zvladnuty kdejaky rallysprint....jinak k tomuto clanku,osobne jsem se nedozvedel od tohoto pana nic noveho,podle mne se do toho vseho tak zamotaji,ze budme radi,ze se Barumka jede jako IRC....
18. 4. 2008 10:50
0 0
Kdysi prohlásila jedna motoristická celebrita, že pokud by se spojily Bohemia a Barum rally, mohl by se u nás pořádat špičkový asfaltový podnik MS. smajlík
18. 4. 2008 11:13
0 0
to Bobor & IMP: vítejte v reálném světě peněz. Domnívám se, že MS v ČR stejně jako F1 v ČR je opravdu utopie. I kdybychom spojili všechny rally v ČR do jedné.
18. 4. 2008 13:44
0 0
ty prachy mi ale s Bulharskem nejdou dohromady...

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama