18. 4. 2008 09:40 − 3953× − 12

Colin McRae – jeho život a kariéra – XVII. díl

Po prvních čtyřech nepodařených závodech v roce 2001 přišel pro Colina další zlom.

Colin McRae – jeho život a kariéra – I. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – II. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – III. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – V. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VIII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IX. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – X. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XIII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XIV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XVI. díl

Po prvních čtyřech nepodařených závodech v roce 2001 přišel pro Colina další zlom. Začátek sezóny mu nevyšel, ale teď před ním byla série šotolinových závodů, na které si velmi věřil. Argentinu ale nikdy předtím nevyhrál.

Nedá se ale říct, že by Colin šel do soutěže v klidu, spíše naopak. „Po minulých závodech jsem byl plný frustrace a naštvání. Do závodu jsem šel po hlavě stylem hop nebo trop.“ Podle toho to i vypadalo. Colin vyhrál prvních pět zkoušek a vytvořil si náskok 47 vteřin na druhého Burnse. Ve druhé etapě se pokusil Richard Burns útočit, Colin ale s přehledem odrážel jeho útoky. Souboj o první místo se omezil jen na ně dva. Po druhé etapě si Colin stále držel bezpečný náskok 37 vteřin.


Argentina 2001

V poslední etapě bylo na řadě posledních 6 rychlostních zkoušek, mezi nimi i legendární El Condor. „Do poslední etapy jsme šli s tím, že si musíme pohlídat vedení a zbytečně neriskovat.“ Richard Burns pomalu ubíral sekundu po sekundě a dvě rychlostní zkoušky před koncem už byl jen 21 vteřin za Colin. Ten ale dokázal najít odpověď a vítězstvím na El Condor zpečetil své první argentinské vítězství. Téměř po roce, od Acropolis 2000, se opět mohl radovat z vítězství.


Argentina 2001

„Hned, jak jsme projeli cílem, jsme si s Nickym potřásli rukama. Dosáhli jsme skvělého vítězství, naše pocity se ale točily hlavně kolem problémů, které jsme za posledních 11 měsíců měli. Tohle vítězství jsme hodně potřebovali. Stejně tak na týmu bylo vidět, jak ho to zvedlo. Nedělní oslava byla bujará.“


Po 11 měsících konečně vítězství

Jako video si teď vložíme onboard Richarda Burnse z Argentiny 2001, konkrétně z RZ14. I z něj uvidíte, jak se tahal s Colinem o vteřiny.

Dalším závodem byl Kypr, kde Ford slavil v roce 2000 vítězný double. Tenkrát vyhrál Carlos Sainz před Colinem. „Chtěl jsem vítězný double zopakovat, ale v obráceném pořadí. Nebyla to ale moje oblíbená soutěž – pomalá, samá zatáčka, těžko se hledá rytmus. Horko v autě je kolikrát větší než na Safari, protože se jede pomalu.“

Zatímco v Argentině odstartoval stylem hop nebo trop, na Kypru zvolil zcela jinou taktiku. „Rozhodl jsem se nejet naplno a využít startovní pozice, Nechtěli jsme v dalších etapách dělat čističe. V první etapě ho dělal Tommi a jsem si jist, že z toho byl hodně znechucen. Patrně i proto se snažil více tlačit, udělal chybu a havaroval.“ Na konci etapy byl Colin čtvrtý, ale jen s malým odstupem 14 vteřin na vedoucího Gronholma.

Zatímco Marcus ve druhé etapě čistil trať a propadal se, Colin se dral pomalu vzhůru. Po RZ12 šel dokonce před Burnse do vedení, to ale bylo to, co nechtěl. Startovat v poslední etapě první by bylo nevýhodné, a tak se nechal předjet. „Tým mě na poslední rychlostní zkoušce druhé etapy přesně informoval o mezičasech Richarda. Podle toho jsem zpomalil a pustil ho před sebe.“ Tři vteřiny ztráty byly ale před závěrečnou etapou výhodnější než vedení v soutěži a nevýhodné první místo na trati.


Kypr 2001

Před závěrečnou etapou tak mohl být Colin spokojen, přesto úplně nebyl. „Když jsem šel spát, vůbec jsem si nebyl jist naším vítězstvím, zatímco v Argentině ano. Věřil jsem v naše vítězství, ale očekával jsem velký souboj s Richardem i Carlosem, který mohl těžit ze startovní pozice. Zkrátka jsem se připravoval na velkou bitvu.“

Už na druhé nedělní zkoušce šel před Burnse do vedení a i když se Burns snažil, náskok Colin se pomalu navyšoval. „Ani nás to nestálo velké úsilí, šlo to lépe, než jsem čekal. Myslel jsem si, že to s Richardem bude větší bitva.“ V cíli se nakonec radoval Colin s náskokem 16 vteřin na Richarda, třetí dojel Carlos a Ford tak mohl znovu vydatně slavit.


Druhé vítězství v řadě

Slavil samozřejmě i Colin, a to i proto, že se znovu výrazně zapojil do souboje o titul mistra světa. Ve vedení byl Tommi s 27 body, za ním Sainz s 26 a třetí Colin si za dvě poslední vítězství připsal už 20 bodů. Burns jich měl v té době jen 15. „Dva závody najednou vše změnily. Předtím jsme neměli nic, najednou jsme byli zpět ve hře o titul. Argentinu jsme zcela opanovali a na Kypru vyhráli chytrou jízdou. Auto dokázalo svůj výkon a výdrž na rozbitých tratích a tým pracoval jako dokonale namazaný stroj…“

Colinova taktická jízda na Kypru měla ješt mediální dohru. Richard Burns neunesl zcela svou porážku a obvinil Ford, že taktizovali a využili nedokonalosti pravidel. To Colina trošku naštvalo. „Udělali jsme to samé, co Richard na Akropolis 1999, takže mě jeho reakce překvapila. Jasně, že jsme využili daných pravidel, on je mohl ale využít stejně tak a být v mé pozici, udělal by to samé.“

Po závodě se ještě začaly šířit fámy o tom, že Colin řídil v poslední etapě bez rukavic, za což by mu hrozilo vyloučení. „Vypadalo to, že někdo má velký zájem na to nás zastavit. Jediné, co k tomu mohu říct, je to, že jsme vyhráli naprosto podle pravidel.“

Na Akropolis jel Colin plný sebevědomí, ostatně už tam třikrát vyhrál. Colin opět začal opatrně, ale vítězství v posledních dvou odjetých rychlostních zkouškách první etapy ho vynesla do čela. Tím pádem se on stal čističem pro druhou etapu. „Ve hře na kočku a na myš tentokrát hrálo prim Subaru, které nás pustilo dopředu. Nezbývalo nám než jet naplno a pokusit se tlaku odolat.“


Akropolis 2001

Colinovi se to docela dařilo. Sice čištěním trati ztrácel, ale zase ne tolik. Po druhé etapě si stále držel náskok 10 vteřin na Carlose a 15 vteřin na Richarda. Právě Richard byl v pozici, ve které chtěl před poslední etapou být. S malou ztrátou za dvojící Fordu a s lepší startovní pozicí měl trumfy na své straně. Byla to přesně opačná situace než na Kypru, kde z druhého místa útočil Colin. Jak to dopadne tentokrát?

Richard útočil. První zkoušku poslední etapy vyhrál, ale pak z přemíry snahy chyboval a vyletěl z trati. Diváci ho sice dokázali dostat zpět na trať, ale ztráta tří minut ho vyřadila z boje o vítězství. Definitivní stopku mu pak vystavila prasklá poloosa. Boj o vítězství se zúžil na duo Fordu a ti si nic nedarovali. Před poslední rychlostní zkouškou už Colin vedl jen o 5,9 vteřiny. Na řadě byla více než 38 kilometrů dlouhá závěrečná zkouška, ve které se mělo rozhodnout. Týmová režie nebyla uplatněna, každý jel na sebe. „Úplně jsem si nevěřil, i když na prvním průjezdu touto zkouškou jsme byli rychlejší. Carlos ale byl ve formě.“ Drama nakonec skončilo dříve, než se čekalo. Carlos musel krátce po startu zastavit pro problémy s motorem a Colin si v poklidu dojel pro vítězství, pro třetí v řadě.


Do třetice všeho dobrého…

Colin byl rázem ve vedení MS! Stejně jako Tommi měl 30 bodů, hovořilo pro něj ale více vítězství. Kdo by to ještě před pár měsíci předvídal?

Colin vítězstvím na Akropolis vyrovnal několik rekordů. V počtu celkových výher se posunul na číslo 23 a vyrovnal tak tehdejší rekord Sainze a Kankkunena. Tři vítězství v řadě znamenala také vyrovnání rekordu. „Čtyřikrát za sebou se to ještě nikomu nepodařilo. Média tipovala, že na Safari překonám oba rekordy.“

Podařilo se mu to? O tom příště…

Závěrečné video bude sestřih toho nejlepšího právě z Rally Acropolis 2001.

Komentářů celkem: 12
18. 4. 2008 09:50
0 0
huraaaaaa, je to tu smajlík
18. 4. 2008 09:59
0 0
Díky díky díky
18. 4. 2008 09:59
0 0
Me fascinuji ty male rozestupy po tolika odjetych kilometrech. O tom se nam dneska na spici muze uz jenom zdat.
18. 4. 2008 10:18
0 0
... je to velice pěkně napsáno. Přiznám se, že jsem neodolal a rychle si našel, jak tenkrát to Safari vlastně dopadlo, ale lepší je to takhle - napínavé...
18. 4. 2008 11:00
0 0
jj je to supr. Me zase fascinuje ten Richardův onboard, to jel neuvěřitelnou kudlu.
18. 4. 2008 11:40
0 0
ááááá....to byl apsťák...danke das ist sehr gut...smajlíksmajlík
18. 4. 2008 13:21
0 0
smajlík
18. 4. 2008 13:44
0 0
smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíkbyla to velka legenda smajlíksmajlík
18. 4. 2008 15:40
0 0
Mazecsmajlík
19. 4. 2008 01:30
0 0
Konečně pořádné čtení.. smajlíksmajlíksmajlík smajlík smajlík
20. 4. 2008 21:38
0 0
opět děkuji za další pokračování´smajlíksmajlíksmajlík
16. 7. 2008 03:53
0 0
claar: Sledujes ty vubec rally? Na asfaltu to asi bude tezka obloz od Citroenu, ale sotoliny nebyly takhle zajimavy uz dlouho

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama