25. 4. 2008 17:12 − 2526× − 2

Vyškovská „RAC“ v režii Peugeotů

V triumf francouzské značky Peugeot a vozů ambiciózní specifikace Super 2000 se proměnil první český sprint roku 2008.

V triumf francouzské značky Peugeot a vozů ambiciózní specifikace Super 2000 se proměnil první český sprint roku 2008, který se konal na tratích v okolí Vyškova. Na osmi rychlostních zkouškách XVII. ročníku Böttcher rally byl nejrychlejší Josef Peták, který až díky skvělému finiši na posledních dvou rychlostních zkouškách odsunul za svá záda značkového kolegu Romana Odložilíka.

Vyškovská Böttcher rally v posledních letech zaznamenávala mírný ústup ze slávy. Neúspěšná jednání s armádou výrazně poznamenala dříve mimořádně kvalitní složení rychlostních zkoušek a vyhnala pořadatele na méně technické úseky v bezprostřední blízkosti Vyškova. Loni se příliš neosvědčil ani pokus expandovat část soutěže směrem na Kroměřížsko, a tak se zdálo, že už pořadatelům pomalu dochází dech. Elán jim nedodaly ani pokusy národní federace o vyškrtnutí Böttcher rally z kalendáře českého mistrovství, které nakonec skončily „pouze“ přesunutím termínu ze září na duben a zkrácením doby příprav na polovinu. Pořadatelé na to zareagovali snížením počtu rychlostních zkoušek, čímž usnadnili jednání o podobě trati a zároveň tím i ulevili napjatému rozpočtu

Schéma tří sekcí, dvakrát po třech rychlostních zkouškách a jednou po dvou testech, je sice možná méně atraktivní pro posádky, jež absolvují pořád stejné úseky dokola, na stranu druhou je ale zase mimořádně atraktivní pro diváky. Shrneme-li ohlasy posádek i fanoušků, tak sportovní kvalitě trati návrat mezi jednodenní soutěže s nižším počtem „erzet“ jednoznačně prospěl a vyškovská rally letos nabídla jednu z nejkvalitnějších tratí od roku 2000, kdy vypadla z „velkého“ seriálu. Rychlostní zkoušky měly co do hodnoty stoupající tendenci.

Úvodní Vážanská rychlostní zkouška, vedená po úzkých cestičkách převážně mezi poli, byla poměrně rychlá a svým charakterem se mírně podobala testům z hustopečské rally. Pořádně zabrat však vzhledem k vrtošivému počasí účastníkům daly oba její šotolinové úseky, které se už před startem proměnily v bahniště a v samotném závěru de facto rozhodly o absolutním vítězi.

Druhý test u Chvalkovic byl druhou verzí loni nepříliš kladně hodnocené Litenčické RZ a většinu posádek svou kvalitou příjemně překvapil. Zvláště úsek od levého odbočení u Brankovic až do cíle nabídl řadu technických partií a svým členitým charakterem se mírně podobal kroměřížským zkouškám z Barum rally. Třetí, Podivická rychlostní zkouška je už léta považována za klasiku vyškovské rally a i přes neúspěšnou snahu pořadatelů o její prodloužení až k vojenskému prostoru si i letos vysloužila pověst nejkrásnějšího testu soutěže.

Statut Mistrovství ČR ve sprintrally, Poháru ČR v rally a Poháru mládeže v rally přilákal na startovní rampu Böttcher rally 120 posádek, což je na úvod sezóny až nečekaně vysoké číslo. Překonán tím byl i loňský sprintový rekord z Eurostroj rally Tišnov, kde se v úvodu června představilo 115 dvojic včetně Rakušanů, kteří ale ve Vyškově chyběli. Kromě obligátního „Mitsubishi cupu“, který je v evropském rally sportu naprosto běžným jevem, se ve startovním poli Böttcher rally objevilo i několik dalších kvalitních speciálů, jež výrazně zvedly pestrost startovního pole. S velikým nadšením byl fanoušky brán především start Škody Fabie Kit Car s Janem Kopeckým za volantem, který v posledních letech ve Vyškově startuje pravidelně a odvezl si odtud i několik hezkých výsledků.

Ještě výše než Kopeckého kit mohli ve výsledcích mířit dva vyznavači moderní specifikace Super 2000 a vozu Peugeot 207 Josef Peták a Roman Odložilík, kteří v šotolinových partiích tratě těžili z pohonu obou náprav. Stejnou výhodu oproti dvoukolkám měly i vozy kategorie WRC, jež se ve Vyškově objevily ve dvoučlenném složení. Prvním vozem byla Škoda Fabia WRC, se kterou loňský sprintový šampión Karel Trněný plánoval ještě vylepšit své loňské vyškovské druhé místo. Druhý speciál WRC přivezl na jižní Moravu slovenský jezdec Igor Drotár, jenž na soutěžních tratích v České republice chyběl dlouhých jedenáct let. Letos však tento fakt hodlá českým fanouškům náležitě vynahradit a kvůli účasti v našem seriálu si dokonce vyřídil českou licenci.

První kontakt veřejnosti se soutěžními posádky nabídlo páteční představení vybraných posádek, které se v 19 hodin konalo na startovní rampě kousek od náměstí. Za slušného zájmu diváků nechyběl prakticky nikdo z favoritů absolutní klasifikace a svojí účastí představení okořenili rovněž domácí jezdci. Jak se však později bohužel ukázalo, představení posádek bylo pro diváky, jež vynechali úvodní kilometr první rychlostní zkoušky, jedinou možností, jak vidět favorizovanou slovenskou posádku Igor Drotár – Vladimír Bánoci…

Závodit se začínalo v sobotu ráno krátce před devátou. Díky nočnímu dešti byla většina úseků před startem velmi kluzká a bylo jasné, že zvláště šotolinové pasáže se pro posádky na slickách stanou opravdovým trápením. Hned první sekce soutěže se proměnila v dokonalé waterloo favoritů skupiny S. Všechno to začal Igor Drotár, startující s loňskou vítěznou Octavií WRC. Slovenský pilot odjel v plném tempu pouze úvodní kilometr první zkoušky a v diváckém místě u Topolan musel svůj vůz s poruchou spojkové hřídele odstavit. Příliš si nezazávodil ani domácí Eddy Schlager s novým spolujezdcem Haraldem Gottliebem, který už na první vložce nedisponoval potřebným výkonem motoru a zajel až 24. čas. Na druhé zkoušce pak jeho snažení definitivně ukončilo porouchané turbo.

Relativně nejlépe z této trojice dopadl Karel Trněný, kterého sice od startu prvního testu trápily veliké problémy s hydraulikou, ale jeho ztráta na první pozici se přesto stále zdála být smazatelná. Vedení po třech zkouškách patřilo Romanu Odložilíkovi, který na obou úvodních testech nechyběl v první trojce a na náročném třetím testu dokázal být ze všech nejrychlejší. Druhý Josef Semerád exceloval na úvodní zkoušce, kde druhému v pořadí nadělil na desíti kilometrech skoro pět sekund. Zbylé testy mu však ve srovnání s Odložilíkem tolik neseděly a musel se spokojit s druhou příčkou. Odstupy ale byly minimální a prvních šest jezdců se dokázalo ve výsledcích vejít do pouhých patnácti sekund.

Začátek druhé sekce zastihl v lepší formě Trněného Fabii, která kralovala oběma úvodním testům a z jedenácté pozice po první sekci vystoupala na průběžné sedmé místo. Na třetím testu této „rundy“ si však vybral svoji slabší chvilku pro změnu pilot, který při známém průjezdu statkem na Zelené Hoře skončil na chvíli mimo trať a další půlminutová ztráta pro něj znamenala konec nadějí na solidní výsledek. Náročné Podivice znovu nejlépe sedly Romanu Odložilíkovi, který v této fázi soutěže mířil za absolutním prvenstvím a mohl se pyšnit náskokem 9,7 sekundy na Josefa Semeráda.

Hned za Semerádova záda po slabším úvodu (dvojnásobné couvání na RZ 1) postoupil Josef Peták, který s minimálním náskokem držel za sebou velice rychle jedoucího Jana Jelínka s červeným mitsubishi. S až jedenáctou příčkou se musel ve výsledcích spokojit Jan Kopecký, který byl v předešlých letech ve Vyškově zvyklý sbírat absolutní vavříny. Blátivá trať však jeho Fabii ani trochu nevyhovovala a na lepší umístění za dané situace s dvoukolkou neměl šanci.

Kopeckému v posunu výsledkovou listinou paradoxně pomohl až liják v závěrečné sekci soutěže, který dokázal dokonale zamíchat výsledkovou listinou. Na zmoklou trať závěrečných dvou vložek se většina účastníků pustila na slickách, a tak do hry vstoupilo ještě více než kdy jindy především štěstí. To chybělo Romanu Odložilíkovi, jenž se zhruba kilometr před cílem sedmé rychlostní zkoušky nevlezl na mostek a mohl být rád, že jej toto extempore stálo pouze sedmnáct sekund. Dalším, kdo měl na tomto místě namále, byl Josef Semerád, který dojel do cíle Vážanské RZ ještě o dvě sekundy za Odložilíkem a definitivně tím pohřbil své naděje na vítězství.

Úsměv na rtech naopak déšť způsobil Josefu Petákovi, jenž byl na mokrou trať připraven a již od rána závodil na mírně prořezaných pneumatikách. Tento tah mu jednoznačně vyšel, neboť na Vážanské RZ deklasoval startovní pole rozdílem jedné sekundy na kilometr. Definitivní pojistku svého prvního vítězství s novým vozem Peugeot 207 S2000 pak učinil na Chvalkovické rychlostní zkoušce, na které dalším vítězstvím zvýšil svůj náskok na Romana Odložilíka na rovných třináct sekund a na cílové rampě mohl oslavovat. Za druhými bratry Odložilíkovými, kteří byli vývojem závěrečné sekce soutěže očividně zklamáni, přijel na rampu jako třetí Josef Semerád, který popáté v řadě na vyškovské rally vybojoval medailové umístění ve své skupině.

O držiteli bramborové medaile se rozhodovalo až na poslední rychlostní zkoušce a díky skvělému finiši ji pro sebe získal vicemistr „velkého mistráku“ Karel Trojan. Jen o pár sekund za Trojanem skončil na pátém místě dravý Jan Jelínek a po sérii smolných závodů šestou příčkou konečně výrazněji zazářil i Milan Pantálek. Smůlu měl naopak další z předních pilotů výsledkové listiny Lumír Firla z domácí stáje Eurostroj, kterému se stal osudným stejný mostek jako Romanu Odložilíkovi či Josefu Semerádovi. Na rozdíl od těchto dvou jezdců zde však pro Firlu závod definitivně skončil.

Ve skupině A zaslouženě triumfoval Jan Kopecký, jenž na závěrečné dva testy nasadil mokré pneumatiky, což mu pomohlo k posunu z jedenácté na devátou příčku konečných výsledků. Druhý dojel při svém teprve druhém startu s Cliem S1600 po Josefu Petákovi Jan Dohnal a elitní trojici uzavřel po vynikajícím výkonu Lumír Galia s kitovou Felicií třídy A5. Mezi „esky“ zvítězil dle očekávání favorizovaný Karel Trněný, třebaže jej třicetisekundová penalizace za pozdní výjezd ze závěrečného servisu srazila z první desítky na jedenáctou pozici absolutně. Za zády pilota Fabie přijel na rampu jako druhý v hodnocení skupiny Ludvík Otto s manželkou Renátou na sedadle spolujezdce, který po vyškovských rychlostních zkouškách vodil překrásnou Toyotu Celica GT-Four.

Součástí Böttcher rally byla i soutěž Poháru ČR, Poháru mládeže a také volný podnik historiků. V hodnocení Poháru ČR skončil ve výsledcích nejlépe Petr Leher se subaru, který o půl minuty porazil Martina Hudce, poprvé startujícího s Mitsubishi šesté evoluce. Mezi mládežníky soutěž v úvodu opustil jeden z favoritů Martin Bujáček, a tak se boj o vítězství zúžil na dvojici Jan Černý, Martin Semerád. Rozdíly mezi touto dvojkou byly na jednotlivých zkouškách minimální, rozuzlení nakonec přinesla až závěrečná sekce na vodě, na které využil svých rallycrossových zkušeností Jan Černý, poprvé startující s Fabií. Mezi historiky neměl ve Vyškově konkurenci Aleš Jirátko s BMW, jenž měl v cíli na druhého Jiřího Doupovce se škodovkou náskok skoro půldruhé minuty.

Smůlu měli ve Vyškově nejlepší reprezentanti vyškovského rally klubu z loňského ročníku. Bratři Přemysl a Michal Šebestové s Fordem Escort RS 2000 začínali v souladu se svým startovním číslem ze 45. pozice, ale hned na druhé rychlostní zkoušce šli ven z tratě a kvůli poškození chladiče nemohli v závodu pokračovat dál. Z pozice nejúspěšnější posádky Hanáckého rally klubu se tak mohli radovat maďarští hosté János Locher a Mária Németh s Peugeotem 106, kteří obsadili pěkné 54. místo absolutně. Solidní výkon z loňského ročníku zopakovali i Ondřej Výmola a Vladimír Kvapil s vozem Škoda 1000 MB, jež dojeli třetí ve volném poháru historiků.

Böttcher rally je tedy za námi, ale pro pořadatele tím povinnosti ještě neskončily. Musí dát do pořádku okolí trati a v pár případech splnit i požadavky na vyspravení poškozených vozovek. Bez splnění všech těchto závazků, o jejichž existenci jen málokdo z běžných účastníků rally ví, by nepřipadalo v úvahu se pokoušet o přípravu a schválení dalšího ročníku rally. „Rok od roku je složitější a složitější vyřídit všechna povolení a současně vyhovět všem požadavkům obcí na trati. Současně neustále rostou náklady na veškeré činnosti a služby, nutné k zabezpečení tohoto sportovního podniku.

Proto není možné končit jinými slovy než díky všem sponzorům – společnosti Böttcher, firmám Silnice Brno, Tomas, Staeg, Pivovar Vyškov, ale i všem menším, které snad ani nelze všechny vyjmenovat. I na nich závisí osud rally Vyškov. Rád bych proto alespoň touto cestou jménem celého organizačního výboru Böttcher rally upřímně poděkoval úplně všem, kteří se jakýmkoli dílem přičinili a podíleli na úspěchu této sportovní akce. Byl bych rád, kdyby se nám společně podařilo udržet na Vyškovsku tuto sportovní tradici i pro rok 2009,“ dodává Jan Olejníček, tajemník soutěže.

Komentářů celkem: 2
25. 4. 2008 19:45
0 0
Hlavně, ať nám to tady nezruší...
To by byla věčná škoda!!! smajlík
27. 4. 2008 22:56
0 0
Dave Hunter:máš svatou pravdu byl jesm tam(jako pořadatel) sice poprvé
ale nemělo to chybu i diváci se chovali na úrovni takže at to tak funguje i nadále rád se tam každý rok vrátím byla to super akce i přes to že jsme ve finále trošku zmokli ale to je rally

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama