Ondřej Plšek - eWRC.cz
27. 4. 2008 14:20 − 2966× − 32

Jordan Rally – komentář

Při premiérovém startu mistrovství světa v Jordánsku vyhrál s náskokem 75 sekund Mikko Hirvonen.

Poprvé ve své historii zavítalo mistrovství světa v rally i do Jordánska. Pořadatelé zde připravili v okolí Mrtvého moře 22 rychlostních zkoušek. Před startem mělo s touto soutěží zkušenost jen málo jezdců, v minulosti zde sice vyhrál Khalid Al-Qassimi, ale rozhodně nebyl považován za favorita Jordánské rally. Vítěze tak bylo zapotřebí hledat jinde. Nakonec se jím stal Mikko Hirvonen, který sice nebyl po celý víkend nejrychlejší, ale vyvaroval se vážných chyb a do cíle Jordan Rally dorazil jako první s náskokem více než minuty na druhého Daniho Sorda.

Sordo již v pátek využil výhodné startovní pozice a po čtyřech pátečních rychlostních zkouškách byl na prvním místě. Naopak jeho týmový kolega Loeb fungoval pro ostatní jezdce jako čistič trati a výsledkem bylo průběžné třetí místo. Prvních pět jezdců se vešlo do 17 sekund, vedle jezců Citroenu to byli ještě Jari-Matti Latvala, Peter Solberg a Mikko Hirvonen. Šestý Chris Atkinson ztrácel již přes 50 sekund, příliš se nedařilo ani Gigi Gallimu. Na dobrém osmém místě se držel Urmo Aava, který s Citroenem C4 WRC startoval poprvé na šotolině. Vůbec se nedařilo posádkám Suzuki. P.G. Andersson již na prvním měřeném testu vylétnul z trati, poškodil svou SX4 a do cíle přijel se ztrátou skoro 25 minut! Na start další zkoušky pak ani nenastoupil. Toni Gardemeister držel po dvou RZ desáté místo, ale v dalším ho postihla technická závada a vystavila mu stop nejen v páteční etapě, ale v celé Jordánské rally. Fin tak při svém pátém startu s SX4 WRC musel čtyřikrát odstoupit kvůli technickým potížím.

Odpoledne při druhém průjezdu rychlostními zkouškami byla trať již čistá a dalo se tak očekávat výrazné zrychlení Sebastiena Loeba. Francouz dvě zkoušky vyhrál, dvakrát skončil druhý a rázem se posunul na průběžné druhé místo za Daniho Sorda se ztrátou pouhých 11 desetin. Dalo se tedy očekávat, že druhý den zaútočí a bez problémů se posune na první místo. Nadále se ale muselo počítat i Finy ve službách Fordu, kteří ztráceli po prvním dni na vedoucího Španěla 8 (Latvala) respektive 14 sekund (Hirvonen). Tou dobou totiž byl již mimo hru Petter Solberg. Nor na šesté rychlostní zkoušce trefil kámen, zničil tlumič a zavěšení kola na své Impreze a poslední dvě zkoušky neabsolvoval. Podobně se vedlo i Gigi Gallimu, když na sedmé RZ přišel o kolo a taktéž pro něj první etapa skončila předčasně.

Na šesté místo se tak posunul Urmo Aava, minutu za ním byl sedmý Matthew Wilson a poslední bodovanou příčku držel Henning Solberg, který se stále nemohl dostat do správného tempa. Patnáctý byl v cíli páteční etapy Barry Clark. Tento Brit měl původně v Jordánsku působit jako mechanik, pak ale zaskočil za Luise Pereze Companca, který se musel nutně vrátit do Argentiny a na trať se za volantem Focusu WRC vydal bez absolvování seznamovacích jízd.

Sobotní dopoledne probíhalo nejdříve podle očekávání. Sebastien Loeb výrazně přidal, posunul se na vedoucí pozici a začal všem soupeřům velmi rychle ujíždět, během tří rychlostních zkoušek získal náskok 34 sekund na Daniho Sorda. Pak ale došlo k neuvěřitelné události – příjezd a odjezd z RZ 11 probíhal po jedné a té stejné silnici. Sebastien Loeb přejížděl na start 12. rychlostní zkoušky, zatímco Conrad Rautenbach se teprve blížil ke startu RZ 11 a za jednou zatáčkou se obě C4 WRC čelně srazily! Posádky zůstaly nezraněny, ale jejich vozy nemohly dále pokračovat – konec nadějí na 40. vítězství Sebastiena Loeba v MS. Po shlédnutí videa z místa havárie je ale zapotřebí si položit otázku, zda inkriminované místo bylo vážně tak úzké a nepřehledné, nebo zda jeden z jezdců jel příliš rychle nebo dokonce v protisměru. Obrázek ať si udělá každý fanoušek sám.

Díky této nehodě ale opět rozhořel boj o vítězství v Jordánské rally. V sobotním poledním servisu byl zpět na vedoucí pozici Dani Sordo, kterého ale těsně následoval Jari-Matti Latvala (+ 7 desetin) a Mikko Hirvonen (+ 6 sekund). Na čtvrté místo se posunul Chris Atkinson, který ale měl velký odstup dopředu, tak i dozadu. Na dalších místech pak figurovali jezdci, kteří nejsou v popředí vidět velmi často, a to Urmo Aava a Matthew Wilson.

Při odpoledním opakování měřených testů dvojice továrních jezdců přidala a posunula se před Daniho Sorda, ale v poslední sobotní zkoušce přišla na řadu opět taktika. Oba Finové měli k dispozici čas Španěla a tak na posledním úseku RZ 16 ubrali plyn a nechali se propadnout zpět na druhé a třetí místo. Dani Sordo se sice vztekal, že to není sportovní, ale nebylo mu to nic platné a musel čistit trať i v nedělní etapě. K situaci se vyjádřil i Malcolm Wilson: "A co by udělali oni ve stejné pozici? Úplně to samé."

Na ostatních bodovaných místech již k pohybu nedošlo, jen Henning Solberg se přiblížil na dosah šestého Matthew Wilsona. Svůj kalich hořkosti musel do dna vypít Henningův bratr Petter, když na poslední rychlostní zkoušce havaroval a nedokončil tak ani sobotní etapu. V neděli pak mistr světa z roku 2003 do Jordánské rally nenastoupil.

Nedělní etapy bývá u většiny podniků MS pouze na "dojetí", tentokráte tomu ale bylo jinak. V Jordánsku na posádky čekala největší porce měřených kilometrů a také nejdelší rychlostní zkouška celé soutěže – 41,5 km dlouhá Jordan River. A hned v prvním nedělním testu se oba Fordy posunuly před Citroen Daniho Sorda. Ke změně pořadí došlo i na druhém testu, když Jari-Matti Latvala poškodil zavěšení kola a rázem se z prvního místa propadnul na třetí se ztrátou 50 sekund na vedoucího Hirvonena. Velikou smůlu měl i do té doby pátý Urmo Aava. Estonec dokončil RZ 18 se ztrátou šesti a půl minuty a pak svůj Citroen kvůli technické závadě odstavil. Jeho dobrý výkon v Jordánsku tak ziskem bodů neskončil.

Třetí nedělní zkouška pak znamenala obrovskou ztrátu pro Latvalu. Jari-Matti se s poškozeným vozem doslova plazil po trati a na vítěze zkoušky Loeba, který se v neděli vrátil do soutěže za účelem zisku bodů do hodnocení týmů, ztratil přes deset minut. K tomu jeho Focusu přijel o pět minut pozdě do časové kontroly a Fin obdržel 50 sekund penalizace. Celkově se Jari-Matti Latvala propadnul na osmé místo.

Vedoucí Mikko Hirvonen měl náskok necelých osmi sekund na druhého Daniho Sorda a vítězi tak nebylo ještě zdaleka rozhodnuto. Na třetí místo se posunul Chris Atkinson a na čtvrté místo se dostal Henning Solberg, který podle očekávání předjel Matthew Wilsona. I další příčky patřily Fordům, šestý byl Federico Villagra a sedmý Khalid Al-Qassimi.

Ke změně pořadí ale již nedošlo. V poslední RZ Jordan River totiž Dani Sordo ztratil přes 50 sekund a vítězem Jordánské rally 2008 se stal s náskokem 75 sekund Mikko Hirvonen. Jednička Fordu tak zaznamenala první letošní vítězství a posunula se do čela průběžného hodnocení mistrovství světa. Hirvonen sice nebyl v soutěži nejrychlejší, ale vyvaroval se závažných chyb a po zásluze vyhrál. Velmi dobrý výkon podal ale i druhý Dani Sordo, který ukázal razantní zrychlení na šotolině a po třetím místě v Argentině si v Jordánsku o jednu příčku polepšil. Je ale otázkou, kdy bude mít opět tak velkou příležitost k získání prvního vítězství v mistrovství světa, protože za normální situace musí před sebe vždy pustit Sebastiena Loeba.

Třetí příčka patří Chrisi Atkinsonovi. Australan sice ztratil na vítěze pět minut, ale nadále pokračoval ve výborných výkonech a opětovně zastínil jedničku týmu. Atkinson má po pěti podnicích MS 2008 na svém kontě o plných 19 bodů více než Petter Solberg!

Pět bodů za čtvrté místo si z Jordánska odváží Henning Solberg. Ze začátku se mu sice moc nedařilo, ale problémy soupeřů pomohly staršímu bratrovi Pettera k tomuto dobrému umístění. A i dalších pět příček patří v konečném hodnocení Jordan Rally vozům Ford Focus. Svůj letošní nejlepší výsledek zaznamenal pátý Matthew Wilson, pořadí z Argentiny zopakoval šestý Federico Villagra, dva body si za sedmé místo odváží Jari-Matti Latvala a poslední bod si připsal na své konto Gigi Galli. Jeden bod do hodnocení týmů získal Citroenu desátý Sebastien Loeb, na dvanáctém místě přijel do cíle se ztrátou půl hodiny Barry Clark.

Výsledky Jordan Rally 2008
1.Mikko Hirvonen – Jarmo LehtinenFord Focus WRC 074:02:47,9
2.Dani Sordo – Marc MartiCitroen C4 WRC+1:15,7
3.Chris Atkinson – Stephane PrevotSubaru Impreza WRC 2007+4:59,5
4.Henning Solberg – Kato MenkerudFord Focus WRC 07+7:35,8
5.Matthew Wilson – Scott MartinFord Focus WRC 07+10:41,7
6.Frederico Villagra – Jorge Perez CompancFord Focus WRC 07+11:22,2
7.Jari-Matti Latvala – Miikka AnttilaFord Focus WRC 07+12:15,6
8.Gigi Galli – Giovanni Bernacchini Ford Focus WRC 07+12:24,4

Mistrovství světa v rally se nyní vrací do Evropy, kde za tři týdny začne na Sardinii "Středomořské turné". Očekávat se dá jak větší konkurence mezi jezdci, tak hlavně i větší počet diváků, které kolem trati na Blízkém východě nebylo skoro vidět.

Komentářů celkem: 32
27. 4. 2008 21:09
0 0
Shacki, presne tak mas pravdu, Sordo je blbec, neumi prohravat, navic kdyz Citroni bonzovali okna a ulozeni rezervy u Fordu a tak to jim nesportovni nepripadalo? kdyz diky tomu vyhrali? Tomu se rika dvoji metr. Malcolm to tentokrat rekl uplne presne. smajlík
27. 4. 2008 21:18
0 0
to Shacki: právě že Sordo mohl udělat co píšeš(už se to v historii použilo), ale neudělal to!!
27. 4. 2008 21:25
0 0
Neudělal, ale to je jeho věc, ať si pak nestěžuje, že jel první. Ostatně stejně jsem přesvědčen, že Fordi by ho stejně dostali i bez toho.
27. 4. 2008 22:12
0 0
Leon Leon: Přesně jak píše 3K. Oni se jen nejlíp zařídili dle platných pravidel. Neporušili nic, Sordovi taky nepropíchali gumy, nebo mu nenechali rozebrat auto do šroubku. Taktika je stejně důležitá jako rychlost. Kdo nepřemýšlí, nevyhrává, tak to prostě je.
27. 4. 2008 22:35
0 0
Loeb ve Svedsku odstoupil aby posetril motor na dalsi suotez i kdyz auto mohlo pokracovat taky taktika. Mimochodem tipovacka nic moc ale jsem aspon v plusu jo a mrknete jaky tip ma vitez s 20 bodiky velka gratulace
27. 4. 2008 23:55
0 0
Panove k veci,nerezte tu nejakeho "Leona",clovek zasne,co muze nekdo vyprodukovat,uz sem vlastne ani radeji nepisu,ale jeho nazor mi trochu vadi...a tipovacka,jak kdo dopadl, take preci patri jinam a ne sem.
27. 4. 2008 23:56
0 0
Udelal by to v jejich pozici vazne asi uplne kazdy, zkratka jen vyuzili mezery v pravidlech. Je to podle me stejne, jako kdyz by nekdo stavel special a pouzil mensi turbo nez povoluji predpisy jenom proto, ze souper tam ma taky mensi. Samozrejme ze by kazdy pouzil to nejvetsi povolene, to ze oni nevyuzivaji pravidla na 100% je jejich blbost.
28. 4. 2008 08:18
0 0
OGIER - kdo o něm ví víc, ten snad zapomněl na sbírání zkušeností a seznámování se z novými tratěmi. On sbírá vítězství.
ZED
28. 4. 2008 09:57
0 0
jj, až z toho mrazí jak dává všem v JWR na pr.el. Jak to tak vypadá bude mít Prokop asi prioritu skončit druhý... S tímhle frantíkem bude mít co dělat. Jsem na něj mooc zvědavý na asfaltu
28. 4. 2008 10:32
0 0
... kromě jednohop citrónka a jednoho subaráčka - totální Ford Focus-cup...
28. 4. 2008 11:22
0 0
Gratulace Hurvínkovi, ale nesouhlasim, ze zvitezil "zaslouzene". Zaslouzene by zvitezil, kdyby Seb sel ven z trati nebo mu technicky odeslo auto. Ta havarka bylo dilo vyssi moci, Hurvajz tedy vyhral "se stestim" smajlík A jeste k Sordovi - "za normalni situace musi pred sebe pustit Loeba" - hmmmm, nemusi, ale proste zatim, krome par asfaltu, neni tak rychly, aby Seba za sebou udrzel...
2 cosw: pozor, neplest si vyuziti pravidel s porusenim pravidel ! Fordi ted vyuzili pravidla (samozrejme se to muze zdat necestne, ale tak to je) ale tehdy pravidla porusili nedodrzenim technickych predpisu. Takze ty zaprdene ceske recicky o bonzovani si vyprosuju smajlíksmajlík
28. 4. 2008 15:18
0 0
vyprosovat muzes smajlík, ale je to tak, to jsou fakta, Citroen sport proste sam vyhrava kazdym prostredkem i bonzovanim nepostatnych oken u Fia (ktere tezko ovlivni nekdy najeky vysledek) a to same vycita hlasite Fordu, ty reci si mohl Sordo odpustit, to jak se chova, to je nesportovni, ne to ze nekdo pri zavodeni pouziva mozek jako Hurvajs nebo Seb. To by nesportovani by bylo i setreni pneu, nebo setreni motoru. Normalni by asi byla v tomto gratulace Mikkovi a teamu ze od Seba naucily jezdit vice rozumem. smajlík K te nehode Seba, Seb ma problemi s koncetraci na prejezdech to je muj nazor, viz malem prejety policajt smajlík Zo nekdo jako Conrad specha na start RZ je v raly bezne s tim mohl Seb pocitat kor kdyz jede v protismeru. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!