Jiří Hejčl - eWRC.cz
16. 9. 2004 00:00 − 2461× − 0

Startuje 60th Wales Rally of Great Britain 2004

PREVIEW Již 60. ročník dělá z Britské rallye jednu z nejstarších soutěží mistrovství světa.

Již 60. ročník dělá z Britské rallye jednu z nejstarších soutěží mistrovství světa. Soutěž se dlouhé roky konala v listopadu a častokrát ukončovala sezónu, když ne ve Světě, tak alespoň v Evropě. Nepředvídatelné počasí, trať po celé Velké Británii a jízda „na oči“ dělali v minulosti místní soutěž extrémně náročnou. Obrovskou výhodu, zde měli jezdci ze zkušenostmi. Doslova přetahovaná se tehdy každoročně konala o spolujezdce se znalostmi tratí. Absolutní jedničkou mezi všemi býval mnohaletý spolujezdec Hannu Mikkoli Arne Hertz, který byl znám svou vynikající fotografickou pamětí. Oba jednou vtipkovali, že by mohli startovat se zavázanýma očima.

V minulosti byla známá i jako RAC Lombard rallye a měla přezdívku „projížďka zámeckým parkem“. Záhy se však změnila na jednu z nejnáročnějších soutěží. Jezdívala se na území tří států. Na mokrých tratích ve Walesu a zrádných lesních úsecích v Anglii a ve Skotsku. Byl to stejný obrázek rok co rok. Zkuste zavřít oči a vrátit se několik desítek let zpět …… Cáry mlhy potahují úzké silničky v mlhavá ránech či nocích anglického listopadu. Když se čas od času roztáhnou, odhalí i v nejzapadlejších lesních zákoutích skupinky prochladlých lidí, zachumlaných do prošívaných bund, pokuřujících či popíjejících z termosek či z plochých láhví. Jejich živá diskuse je co minutu či dvě protnuta zábleskem světlometu a vzdáleným burácením motoru. Za několik okamžiků se kolem debatující skupinky prořítí soutěžní speciál. To bývala RAC Lombard rallye v dobách Mikkoli, Rohrla, Clark či Timo Makkinena. Doby, kdy tato soutěž měřila 5000 km a obsahovala dnes neuvěřitelných 70 RZ v délce 800 km.

Letos se po dlouhých letech přesunul termín na konec léta. Mlhu, bláto, sníh či led nahradí sušší podmínky. Odborníci předpokládají, že rychlostní zkoušky se stanou rychlejšími a možná nejrychlejšími v celém seriálu MS. Lesní cesty ve Walesu nejsou tak hladké jako ve Finsku, ale najdeme zde delší rovinky, které jsou zakončeny ostrou nejčastěji pravoúhlou zatáčkou. Piloti musí být přesní v rozpisech zejména důležitá budou místa pro brždění. Svou úlohu by však počasí mohlo sehrát i letos. Přímořské podnebí může přinést dešťové přeháňky a pak bychom se mohli dočkat „opakování“ Německé rallye. Jezdci mohou prohrát závod již před první rychlostní zkouškou, a to v případě, že se týmoví experti „netrefí“ do pneumatik. Dovolené množství pneumatik a samozřejmě i typy musí jednotlivé tovární týmy nahlásit již v pondělí před závodem. A … počasí se za pět dní může rapidně změnit. Pro zajímavost posledním týmem, který letos nahlásil vybrané pneu byl tým Subaru.

Samotné centrum soutěže je umístěno v hlavním městě Walesu v Cardiffu. Soutěž je velmi kompaktní, jak velí současný trend. Rychlostní zkoušky se jedou na lesních cestách v horách jižního Walesu. Mimo divácké rychlostní zkoušky v centru Cardiffu se všechny ostatní vložky budou konat na soukromých lesních cestách. Servisní areál leží nedaleko města Swansee. Celková délka soutěže je 1328,07 km a na piloty čeká 394,03 kilometrů rychlostních zkoušek.

Ve čtvrtek ráno je naplánován shakedown test. Trať testu je zcela nová a je umístěna nedaleko servisního místa ve Penllergaer Forest Samotná soutěž začíná ve čtvrtek 2,45 km dlouhou diváckou rychlostní zkouškou v přístavní čtvrti Cardiffu. V pátek čeká na soutěžící nejdelší etapa v lesích jižního Walesu, která se skládá z šesti rychlostních zkoušek, z nichž čtyři se jedou ve zrádné oblasti Brechta Forest. Druhá sobotní etapa se jede severněji než první, blízko vojenského prostoru Epynt a obsahuje sedm Rz vedoucích lesními cestami včetně jedné úplně nové. Druhý den končí druhým průjezdem superspeciálkou v Cardiffu. V neděli zbývá na zbylé soutěžící necelých 90 kilometrů ve třech rychlostních zkouškách. Poslední den jsou na programu i dva průjezdy legendární vložkou Rhondda. Soutěž bude, stejně jako loni, zakončena přímým televizním přenosem ze třetího průjezdu diváckou super RZ v Cardiffu. Vítězná posádka je na cílové rampě očekávaná v 15:35 místního času.

Pravděpodobně nejlépe obsazené soutěže šampionátu se zúčastní 12 oficiálních továrních vozů 5 značek. V roli největšího favorita se představí obhájce titulu mistra světa Nor Petter Solberg. Stájovým kolegou mu opět bude mladý Fin Hirvonen. Oba piloti stáje Subaru nastoupí do soutěže s rozdílnými úkoly. Nor se bude snažit snížit svou ztrátu na vedoucího muže současné tabulky mistrovství světa, což znamená zvítězit. Fin pojede o co nejlepší umístění a získání co nejvíce bodů pro značku. ( letos bohužel platí – kdo dojede získá body pro značku ). Tým se lvem ve znaku – Peugeot – znovu v rámci testování a zdokonalování nového vozu nastoupí se třemi vozy. Ve Velké Británii se budou Rovanperä i Grönholm snažit získat druhé vítězství pro 307 WRC. K oběma pilotům se v Cardiffu připojí mladá švédská naděje Daniel Carlsson. Peugeot od soutěže očekává špičkový výsledek. Citroën, vedoucí tým MS značek, se představí s tradiční dvojicí pilotů. S Xsarami WRC pojedou Loeb a Sainz. Loeb nemusí jet na vítězství, není pod tlakem, v čele průběžné klasifikace šampionátu má totiž impozantní náskok. Tým BP-Ford WRT posílá do boje své dva stálé piloty Märtina a Duvala. Focusy dojížděly v posledních podnicích pravidelně pro body a tým Ford se tak celkem s přehledem drží na druhé příčce v šampionátu továrních značek. Jediným problémem je nevyjasněná situace týmu pro příští sezónu. Tým Mitsubishi již ukončil své účinkování v letošním šampionátu. S japonským týmem to nevypadá dobře ani pro příští rok. Vedení na tiskové konferenci prohlásilo, že má pokrytou pouze první část roku 2005. Z finančních důvodů tým odhlásil svá auta z plánované účasti na letošní Katalánské rallye. Posledním týmem, který se zúčastní letošního jubilejního ročníku je tým Škoda. Na startu se opět postaví tři vozy Škoda Fabia WRC. Jako obvykle usednou do dvou z nich stabilní týmoví jezdci Toni Gardemeister a Armin Schwarz. Do třetího vozu Škoda se vrací po úspěchu ve Finsku Jani Paasonen. Mnoho odborníků věří, že vylepšená Fabie je schopna s Paasonenem za volantem zajet výsledek na úrovni stupňů vítězů.

Kromě těchto továrních vozů se podniku zúčastní také dalších 18 vozů kategorie WRC. Mezi přihlášenými jezdci jsou „staří známí“ a také několik unikátních posádek. Největší konkurencí továrních jezdců budou piloti stáje Bozian – Stohl a Henning Solberg. Se třetím autem se představí Francouz Nicolas Vouilloz. Nejvíce zastoupenou značkou je Ford s mnoha evolucemi vozu Focus. Nejlepší mezi nimi by měl řídit Janne Tuohino. První velkou příležitost dostane syn Malcoma Wilsona – Matthew. Velmi kvalitní speciál bude řídit i testovací jezdec stáje M-Sport Mark Higgins. Stálým účastníkem MS je Němec Antony Warmbold. Další známá postava z mnoha podniků seriálu je i Angličan Alistair Ginley s vozem Subaru Impreza. Mezi exotické účastníky rallye můžeme zařadit dvě „rumunská“ WRCéčka – Seat Cordoba ( Gartofan ) a Škoda Octavia ( Aur ). Další domácí posádky se představí s vozy Hyundai Accent WRC, Ford Focus WRC či Subaru Impreza WRC. Diváci tak v poli uvidí všechny značky které disponují vozem této nejvyšší rallyové skupiny, kromě Toyoty.

Letošní ročník soutěže je také zařazen do kalendáře juniorského šampionátu. Na startu se objeví všichni jezdci této kategorie. Jako obvykle se dá předpokládat, že prim budou hrát vozy Suzuki Ignis s Baldaccim, Aavou, Wilksem či Katajamakim za volantem. Na anglické půdě se určitě budou chtít prosadit Kris Meeke ( Opel ), Larry Cols ( Renault ), Jarri Matti Latvala ( Ford ) či Nicolas Bernardi ( Renault ). Na startu se objeví i Nattalie Barratt ( Renault ) a českým divákům známý Oliver Marshall ( také Renault ). Také s vozy skupiny N se představí řada velmi kvalitních jezdců mezi nimiž by měl zářit Alistair McRae ( Subaru Impreza Sti ). Se sedmou evolucí vozu Mitsubishi Lancer se představí tovární jezdec stáje Mitsubishi Ital Galli. Mezi přihlášenými je i Čech Milan Liška. Určitou zajímavostí bude start otce Alistera a Colina – Jimmy Mc Rae s vozem Subaru Impreza skupiny A.

Britská rallye má pro kontinentálního Evropana svá specifika. Především jezdit vlevo!!!! Nezvyklé je i to, že lesy, cesty a pole jsou soukromé a nemusíte, po Vámi zvolené cestě, projet. Samozřejmostí je platit a za vše – parkování, vstup…. Počasí není nejlepší, proto je nutno zajistit si hotel, který ovšem není nejlevnější záležitostí. Pokud se pro hotel rozhodnete obvykle máte snídani v ceně. Většinou Vám nabídnou dvě možnosti snídaně, doporučuji anglickou. Kontinentální snídaní je myšleno lupínky s mlékem. Jako Češi budete chtít vyzkoušet místní pivo. Dostanete nějaké s příchutí – jablko, víno, atd. No …. Nic moc. Zajímavostí je starodávný zvyk, kdy 15 minut před zavírací hodinou zazní zvon a ozve se hlas : „Poslední objednávky“. Šťastnou cestu a pěkný zážitek!!!

Víte, že :
· v roce 1973 obsadil Ford Escort první tři místa
· v letech 73 a 75 dominoval soutěži Timo Makkinen s vozem Ford
· v roce 1980 zvítězil tehdy 24-letý Henri Toivonen
· v roce 1982 tým Opel den před soutěží odvolal Watera Rohrla ze soutěže, důvod – Rohrlovi se prostě nechtělo závodit
· v roce 1978 dosáhl Svatopluk Kvaizar vynikajícího výsledku na první RZ – kdy obsadil 8. místo a porazil např. Mikkolu o 8, Vatanena o 4 či Munariho o 3 vteřiny
· v téže roce měřila například druhá etapa 1500 km a posádky ji absolvovali za den, noc a den s pouze 3 hodinovou přestávkou
· v roce 1982 se na jedné RZ podle odhadu pořadatelů sešlo na 400 tisíc lidí
· v roce 1985 si světovou premiéru odbyla Lancia Delta S4 a obsadila první dvě místa. Milióny diváků u TV mohli vidět krásné „hodiny“ Markku Alena ve velké rychlosti – Alen ani neopustil cestu!!!!
· V roce 1982 vedla první etapa z Yorku, přes Birmingham do Newportu, odtud do Liverpoolu, přes Manchester zpět do Yorku
· V roce 1978 posadil Walter Rohrl spolujezdce na zadní sedadlo. Experiment měl více záporů než kladů – neosvědčil se!!!!
· Stig Blomqvist, známý svou nemluvností, na tiskové konferenci prohlásil : „Brždění levou nohou není žádná věda, jenom se musí umět!“ a „Dokud je auto ve smyku můžeš všechno korigovat!“ – hezké, není-liž pravda!!!!
· V roce 1989 se soutěž konala za velmi nepříznivých podmínek. Pořadí včele soutěže se měnilo 29x
· V roce 1990 se z 55 RZ mohlo trénovat jen 10 – ostatní musely posádky absolvovat dle mapy v měřítku 1:25 000

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!