6. 1. 2004 00:00 − 2272× − 0

Pohled do karet – 1

-Vicky- se kouknul do karet účastníkům úvodního podniku MMČR 2004 – Jänner Rally.

Internationale IQ Jänner Rallye

Zkouška odvahy v Rakousku

Tak dlouho jsme "remcali", že v našem kalendáři chybí pořádná zimní soutěž, až nám automobilová federace vyhověla a na první závod sezony poslala naši špičku do …. Rakouska. Jänner-Rally má za sebou (nebereme-li v potaz slavnou dávnou historii) po znovuobnovení tradice jen pár nesmělých krůčků a už se bude na jejích 245km rychlostních zkoušek prohánět 13 (?!) vozů WRC. Všechny budou v rukou českých jezdců, ti ovšem zavítají na povrch naprosto neznámý. Jakpak se se zimními podmínkami asi vypořádají…?

Čím začít přehled favoritů? Ač je seznam velmi dlouhý a dá se z něj vybrat jakékoliv jméno, přeci jen dám přednost mistrům obou zemí. Václav Pech a Raimund "Mundl" Baumschlager jedou sice na neporovnatelné technice, mají ovšem i neporovnatelné množství zkušeností. Pech si už při svých dvou startech na Waldviertlu ověřil, že rakouské tratě nepřipomínají procházku růžovým sadem a v tamní špičce nejezdí žádné "ořezávátka". Raimund Baumschlager navíc tuto soutěž už loni absolvoval a zle zatápěl i "císaři" Wittmanovi a jeho corolle. Letos snad ani sám Mundl neví, jak vysokou příčku v pořadí mu dovolí česká špička obsadit.


st. č. 1: V. Pech /- P. Uhel
(Ford Focus RS WRC 02)
Oba jsou mistři svých zemí. Václav Pech ale disponuje mnohem modernější technikou, pro Baumschlagera hovoří znalost místních podmínek
st. č. 2: R. Baumschlager / K. Wicha
(Mitsubishi Lancer EVO V)

Přidám další dva do mariáše. Jan Kopecký poprvé pořádně "provětrá" fabrickou fabii WRC. Auto má mnoho dětských nemocí, nestačí světové špičce, ale pro evropské soutěže by to mohlo být "to pravé ořechové". Honza sice na Šumavě neprokázal, že by mu ztížené povětrnostní podmínky nějak zvlášť vyhovovaly, po roce za volantem octavie a v několika světových soutěžích má ovšem už zkušeností mnohem více. Totéž se dá říci o Tomáši Enge. Ve světě rychlostních zkoušek debutoval právě na soutěži, která se jela celá na sněhu, na konci sezony dokázal zvítězit na sprintu v Sosnové a na Pražském sprintu, podobný kousek se mu málem povedl i ve Vyškově. Skoro se zdá, že čím horší podmínky na trati, tím lépe pro Tomáše. Focus v jeho rukou by se rozhodně neměl podceňovat…

Podobné rčení o výkonu a povětrnostních podmínkách by sedělo i na Pavla Valouška. Ten dělá rozevláté smyky i na suchém asfaltu, takže si jistě dokážete představit, jak ďábelsky jezdí na sněhu. V rodném Valašsku nemá o zimní radovánky nouzi a na tomto povrchu se cítí jako doma, což by mohl v Rakousku svým konkurentům ukázat. Zcela opačné sezóny měli Karel Trněný a Emil Triner, každému z nich se povedla "jen" jedna půlka. Trněný vytěžil maximum hned z té první a získal titul vicemistra. Šumavu absolvoval s corollou a na obtížné trati byl nejpříjemnějším překvapením soutěže, což by mohl v regionu Mühlviertel zopakovat. Emil Triner má zase zkušeností na rozdávání a i obrovské soutěžácké srdíčko, které mu málokdy dovolí jet jen tak na půl plynu a nervat se o příčky nejvyšší, ačkoliv už Seat Cordoba EVO III za konkurencí pokulhává. Právě sníh by mohl setřít výkonový rozdíl vozů a Trinera postrčit na výsluní klasifikace.

Samozřejmě nesmíme zapomenout na bratry Vojtěchovi. Peugeoty jsou silnou zbraní, mladší Štěpán dokonce přetavil v titul svou účast na rallysprintech. Minulé ročníky Rally Šumava však naznačily, že liberečtí bratři si příliš se sněhem a ledem nerozumějí. Uvidíme, zda stihli přes letošní zimu něco natrénovat a proti soupeřům vytáhnou z rukávů nějaké to eso. No a konečně Jozef Béreš. V Praze dostal poprvé do rukou Hyundai Accent EVO3 a představil ho české veřejnosti. Rozhodně udělal dojem, pověst o spolehlivosti tohoto stroje ovšem nevylepšil. Snad to v Rakousku bude lepší… Přihlásil se i Stanislav Chovanec. Jeho forma a hlavně forma auta už ale bývala na mnohem větší úrovni, poslední závody se Staňa hodně natrápil. Techniku WRC si opět vyzkouší Martin Prokop, i přes jeho sympatické vystoupení v Praze se ale těžko dá čekat převratný výsledek. Asi málokdo věří, že na trati opět uvidí Tomáše Hrdinku. Jen připomenu, že se tak naposledy stalo na Rally Šumava 2003. Podobným otazníkem je i účast Leszka Kuzaje, který by podle seznamu přihlášených měl usednout do corolly WRC. V Polsku jsou už speciály WRC zakázány (ostatně loni se tam stejně objevovala jen Kuzajova Impreza a na pár závodech druhá s Czopikem za volantem), věčný rival Kulig už tedy přispěchal s "náhradní" šestnáctistovkou. Okolo Leszka je zatím ticho po pěšině, žádné prohlášení podobné loňskému útoku na titul mistra Evropy se nekoná. Samozřejmě nemohu ve výčtu zapomenout na Beppo Harracha, čerstvého mistra Rakouska ve skupině N, který svého červeného myšáka přestavěl do skupiny A a také na Milana Chvojku a Ludvíka Otta s dalšími áčky (Ford Escort, Toyota Celica GT4).


st. č. 23: M. Liška / J. Jugas
(Mitsubishi Lancer EVO VII)
Hermann Gassner je v souboji jasným favoritem, Milan Liška se bude snažit porazit co nejvíce dalších potencionálních protivníků
st. č. 3: H. Gassner / K. Thannhauser
(Mitsubishi Lancer EVO VII)

Zatímco českých "wéercéček" se urodilo požehnaně, špička skupiny N jakoby první podnik MMČR bojkotovala. Jistá je už neúčast mistra Miroslava Jandíka, který letos vyráží na zkušenou do Evropy a titul obhajovat nebude, nepřijedou ani Arazim, Tošovský či Tuček. Jasným favoritem je čerstvý mistr Německa (a to i v absolutní klasifikaci) Hermanna Gassnera, velmi rychlý bývá Martin Zellhöfer, loni třetí muž rakouského mistrovství skupiny N. Překvapení si pro fanoušky připravil Kris Rosenberger. Svým jezdeckým stylem přivádí diváky do varu, v minulých letech navíc "vodil" nádhernou Lanciu Integrale. I ta už ale neodvratně zestárla a Kris hodlá rozčeřit vody skupiny N s vozem Subaru Impreza. A co česko-slovenská účast? Překvapením je přesedlání Tibora Cserhalmiho na vůz skupiny N. Tibor se s ním dokonce dostal do finále výběru mladého jezdce týmu ÖMV pro mistrovství světa. Šťastnější byl nakonec německý mladík Sebastian Vollak, Cserhalmi přesto s ohledem na budoucnost přeci jen přesedá pro letošek do enka, bude se ale muset obejít bez podpory ÖMV. Při neúčasti špičky je velkým favoritem Vojtěch Štajf, kterému by se účast na prvním podniku sezony a případné velké body mohli v závěru sezony náramně hodit. Startovat bude i "internacionál" Milan Liška, který jezdí několik šampionátů a v ČR se "vozí" jen vyjímečně. Český "druhý sled" čekající na příležitost a zviditelnění – tak bychom mohli nazvat mitsubishi Vladimíra Barvíka, či subaru Štěpánka, Vošického a Tomaštíka. V konkurenci domácího Kovara či Wittmana juniora to ovšem budou mít hodně těžké.


st. č. 41: P. Zedník / M. Pražák
(Ford Escort Maxi Kit Car)
Petr Zedník vybojoval titul ve formuli 2 a Dušan Kouřil mu může technicky jen stěží konkurovat. Těžit by ale mohl třeba ze spolehlivosti vozu
st. č. 60: D. Kouřil / V. Dolínek
(Škoda Felicia Kit Car)

Tak nám zabili formuli 2… obměnil bych začáteční větu z Haškova Švejka. Přesto si i v tomto roce neodpustím odstaveček věnovaný dvoukolkám, protože skupina S1600 u nás prakticky neexistuje a rozdělení do tříd by bylo příliš zdlouhavé. Takže co nám napoví startovní listina o formuli 2? Jak tomu je v posledních letech u našich jižních sousedů zvykem, formule 2 zde prakticky neexistuje. O silných kitových dvoulitrech si můžeme nechat jen zdát, totéž platí pro speciály S1600. Kvalita tedy musí přijít z Čech či Moravy. Určitě to platí o prvních dvou příčkách třídy A7 v loňském šampionátu, které obsadili Petr Zedník a Vladimír Berger. Oba zatím zůstávají u osvědčené techniky, tedy u escortu maxi respektive u octavie. S úzkou octávií přijedou i čerství mistři v historicích bratři Odložilíkovi, velmi silní budou tradiční návštěvníci rakouských soutěží Dušan Kouřil a Lumír Galia (oba s feliciemi), své bude chtít do klasifikace říct i Michael Honda s kitovým saxem. Pořadatelé poněkud podcenili naše jezdce ze třídy N3, kteří bývají až pekelně rychlý, přesto jim byly přiděleny čísla až za posádkami "á pětek". Uznejte, že takový Petr Křížek, Antonín Tlusťák či Zdeněk Vrbecký si to rozhodně nezaslouží, osobně bych je považoval za možné favority bývalé skupiny F2. Uvidíme s čím a zdali vůbec vyjede Josef Peták, jenž přes zimu vyměnil svou červenou karkulku za mnohem "nadupanějšího" lva Peugeot 306 Maxi. To by mohla být skvělá kombinace pro vítězství.

Tak co, podniknete cestu do Rakouska, abyste celí prokřehlí postávali na rychlostních zkouškách? Nevím jak vy, ale já si to rozhodně nenechám ujít! :-)

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!