26. 5. 2008 20:46 − 2430× − 0

INA Croatia Rally – komentář

Na start soutěže, která se do společnosti vybraných evropských podniků dostala teprve vloni, se postavilo osm registrovaných jezdců.

Po dvou atraktivních evropských soutěžích přišel na řadu třetí podnik, který naprosto jasně ukázal současný stav kontinentálního šampionátu, který lze bez skrupulí označit za poměrně tristní. Na úvodní rally v Turecku doplnili jezdce bojující o evropské body piloti z IRC, z nichž se někteří kvůli zařazení několika soutěží do této série i evropského šampionátu zároveň rozhodli pro povinnou registraci v rámci ME. Jak se ale ukázalo hned záhy v Itálii, na jiných než společných podnicích obou šampionátů se s nimi zřejmě nesetkáme. Jak Istanbul Rally tak Rally Mille Miglia těžily ze zajímavé konkurence, o kterou se postaralo IRC v prvním a nadupaný italský šampionát v druhém případě. O něčem takovém se však chorvatským organizátorům může jen zdát a tak právě jejich rally v plném světle předvedla současnou bezútěšnou situaci mistrovství starého kontinentu.

Na start soutěže, která se do společnosti vybraných evropských podniků dostala teprve v loňském roce, se postavilo celkem osm registrovaných jezdců. Ještě několik dnů před začátkem soutěže ale vůbec nebylo jasné, zda se rally uskuteční. Jednak se přihlásilo celkem málo jezdců a hlavně do posledních chvil nepotvrdil podporu hlavní sponzor firma INA. Nakonec se vše v dobré obrátilo a soutěž mohla začít. Aby toho ale nebylo málo, pořadatelé ještě museli vyřešit změnu harmonogramu. Z něj totiž vypadly dva průjezdu úsekem Pila (25 km), které tvořily čtvrteční část programu. Na vině byli podle neoficiálních informací „oblíbení“ ekologičtí aktivisté.

Úvodní dvě páteční zkoušky zvládl nejlépe Michal Solowow, který si již pořádně osahal svůj nový speciál Peugeot 207 Super 2000 a začal s ním pořádně trápit soupeře nejen doma, ale i za hranicemi. Výsledkem bylo vedení s náskokem 5,9 sekundy na Itala Corrada Fontanu. Ten se na stříbrnou pozici propracoval přes Turka Volkana Isika pilotujícího obdobný speciál Fiat Punto Super 2000. Na RZ 3 se dočkal nejrychlejšího času italský pilot a stáhnul náskok vedoucího jezdce na 1,3 sekundy. Isik do servisního zázemí přijížděl jako třetí nejrychlejší se ztrátou 17,9 vteřiny. Až čtvrtá příčka (+ 29,3 s) patřila nejrychlejšímu domácímu borci a loňskému vítězi Juraji Šebaljovi s Mitsubishi Lancer EVO IX. Skupině A zatím suverénně vládl náš Antonín Tlusťák s Citroënem C2 Super 1600.

Odpolední sekci rozjel podobně jako tu dopolední nejlépe Solowow a na prvních dvou zkouškách dokázal navýšit svůj náskok na rovných deset vteřin. V průběhu šestého testu však došlo k výrazné změně klimatických podmínek, což se stalo obrovskou výhodou pro Fontanu. Celá první šestice jezdců trať ještě projela na suchu, zatímco těm dalším včetně Solowowa začalo pršet. Polský jezdec zde nechal 21,5 sekundy a spadl na druhou příčku. Závěrečnou diváckou zkouškou prolétl nejrychleji znovu Fontana a ustanovil svou výhodu před druhým dnem na 13,1 sekundy. Třetí Isik přijel do pátečního cíle se ztrátou již přes celou jednu minutu.

Podobně jako v pátek i v sobotních prvních dvou zkouškách exceloval Solowow a stáhnul své manko na 4,9 vteřiny. Fontana však nehodlal prodat svou kůži lacino a před servisní přestávkou si také připsal nejrychlejší čas. Tím se mu podařilo navýšit náskok na čele na 8,9 sekundy. Ani trochu se v sobotu ráno nedařilo Šebaljovi, přes nějž se hned na první zkoušce přehoupl další lokální pilot Slovinec Tomaž Kaučić s Mitsubishi Lancer EVO IX. Porážku mu chtěl loňský vítěz této rally vrátit i s úroky, ale namísto toho chyboval a vylétl z tratě. Na cestu se po určité chvíli vrátil, ovšem pádu na konec první desítky se neubránil.

Kdo čekal v závěrečných třech zkouškách dramatický souboj o vítězství, byl jistě po jejich průjezdu zklamán. Namísto ataku Solowowa na první příčku musel jezdec Peugeotu 207 řešit problémy s převodovkou. Ty se naštěstí neukázaly nikterak fatální a polský jezdec se nakonec dostal až do cíle. Na útok na první místo ale mohl zapomenout a poslední zkoušku, kterou opět zkropil déšť, už projel na jistotu. Premiérové vítězství v podniku ME si tedy připsal na své konto Fontana, jemuž úvod letošní sezóny vyšel oproti loňsku výrazně lépe. Nejlepším z lokálních jezdců se stal čtvrtý Kaučić. Ve skupině A se z triumfu radoval domácí Marin Galić s Renaultem Clio R3, neboť Tlusťáka zradil na konci prvního dne motor jeho Citroënu.

Pořadí v cíli
1. Corrado Fontana/Renzo Casazza (I) Fiat Punto Abarth S2000 2:16.12,6
2. Michał Sołowow/Maciej Baran (PL) Peugeot 207 S2000 +1:14,7
3. Volkan Isik/Kaan Özsenler (TR) Fiat Punto Abarth S2000 +1.41,7
4. Tomaż Kaučić/Peter Zorenc (SLO) Mitsubishi Lancer Evo IX +3.31,2
5. Sinisa Crnojević/Martina Maretić (HR) Mitsubishi Lancer Evo IX +4.36,
6. Krum Dončev/Stojko Walczew (BG) Subaru Impreza WRX STI N14 +5.05,5
7. Luca Betti/Maurizio Barone (I) Mitsubishi Lancer Evo IX +5.56,0
8. Juraj Šebalj/Toni Klinć (HR) Mitsubishi Lancer Evo IX +6.02,2
9. Darko Peljhan/Igor Kacin (SLO) Mitsubishi Lancer Evo IX +7.26,3
10. Marin Galić/Goran Zlatar (HR) Renault Clio R3 +13.52,6

Stav ME: 1. Rossetti 32, 2. Fontana 21, 3. Travaglia 19, 4. Isik 13, 5. Sołowow, Alen a Dončev 11, 8. Longhi 7, 9. Kopecký 6, 10. Aghini a Betti 4

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!