Petr Pančocha - eWRC.cz
28. 5. 2008 11:20 − 2809× − 16

Z historie MS – neslavné konce v soutěži 22.

Nefunkční posilovač řízení a následný fyzický kolaps Bruna Thiryho připravily belgického jezdce o skvělý výsledek ze Safari rally 2001

Protože jsme vás čtenáře stránek ewrc.cz v měsíci květnu v souvislosti s naším pravidelným seriálem Neslavné konce v soutěži poněkud zanedbávali, přinášíme vám v rychlém sledu další díl.

Z předchozích dílů už víte, že mnohé důvody neslavných konců jakoby mnohdy vzešly z pera autorů sci-fi románů, kteří oplývají bujnou fantazií. Už jsme tady měli uvíznutí v písku, srážku s cisternou, selhání mechaniků či střet s jiným soutěžním vozem. O konci způsobeném totálním fyzickým vyčerpáním soutěžního pilota jsme ale dosud nepsali. A přesně to se přihodilo belgickému sympaťákovi Thirymu v době, kdy byl továrním jezdcem týmu Škoda Motorsport, a kdy se Škodou Octavia WRC bojoval na trati Safari Rally 2001.

Africká soutěž je díky třetímu místu Armina Schwarze zapsána zlatým písmem do soutěžní historie značky Škoda. A lesk tohoto úspěchu mohl být ještě zářivější, nebýt smolného odstoupení Bruna Thiryho z poslední třinácté rychlostní zkoušky. Po předposlední erzetě byl Bruno Thiry na skvělém pátém místě s padesátiminutovým (!) náskokem na šestého Freddyho Loixe.


Foto: tým

Dvanáctou rychlostní zkoušku ovšem Bruno Thiry dokončil na pokraji vyčerpání, když musel odjet téměř 70 kilometrů bez posilovače řízení. A závěrečných třiasedmdesát kilometrů poslední erzety na něj teprve čekalo. Obrovské vyčerpání a chvilková ztráta koncentrace měla za následek, že Bruno přestal vnímat spolujezdcův rozpis a nezvládl průjezd hlubokého příkopu. Škoda Octavia WRC začala hořet a spolujezdec Stéphane Prévot utrpěl zlomeniny bederního obratle.

Bruno Thiry později o své havárii vypověděl: „Nejdřív musím říci, že to nebyla normální havárie. Havárie je, když jste moc rychlý a vyletíte z tratě. Já jsem z tratě nevyjel, ale nezvládnul jsem průjezd hlubokého příkopu. Měl jsem zařazenu trojku, ale správně jsem měl mít přeřazeno na dvojku a mnohem dříve brzdit.“


Foto: tým

„Ani si na ten okamžik přesně nevzpomínám, myslím, že jsem na okamžik ztratil koncentraci a tak na dvě sekundy i orientaci v pokynech, které mi Stéphane četl z itineráře. To bylo rozhodující. Celý problém spočíval v tom, že jsem byl už na začátku této rychlostní zkoušky velmi vyčerpaný, protože jsem předtím musel absolvovat 70 km předchozího testu bez posilovače řízení.“

„Moje Octavia WRC zabořila předek do země a objevil se i malý požár. Oheň jsme uhasili, ale Stéphane měl okamžitě poté, co se dostal z auta, problémy se hýbat. Pilot mého doprovodného vrtulníku se samozřejmě ihned vrátil a přivolal i vrtulníky Tommiho a Harriho, které přilétly k místu nehody.“

„Obě helikoptéry měly na palubě lékaře, takže jsme byli záhy v bezpečí. Lékaři nás zkontrolovali, a jakmile se přesvědčili, že nejsme v bezprostředním ohrožení života, informovali náš tým a dopravili nás do nemocnice.“


Foto: tým

„To už nemůže být jenom smůla, spíš to vypadá, že je pro nás Rallye Safari prostě zakletá. Jiné vysvětlení nemám. Je to opravdu těžká, hodně těžká soutěž – dlouhé rychlostní zkoušky, těžký terén a hluboké příkopy, které někdy nejsou vidět. Jeden z nich mě připravil o sen, že tady konečně uvidím cíl. Musím říci, že jsem něco podobného, jako dnešní etapu, ještě nezažil.“

Video z tohoto incidentu si můžete samozřejmě prohlédnout na serveru YouTube.


www.youtube.com/watch?v=Vcx9rxwVQ-Q

Komentářů celkem: 16
28. 5. 2008 11:431
0 0
Safra. Jak to bylo stemi vrtulniky?To letel s kazdym autem vrtulnik?
28. 5. 2008 11:452
0 0
jj, na Safari lital pred kazdym autem vrtulnik kvuli zviratum a jinym prekazkam na trati. Meli spojeni primo do auta.
28. 5. 2008 12:033
0 0
Na začáku zachránce Šlambora...jinak Thiry měl smůlu ještě jednou. S Escortem na Korsice (tuším 95), kdy odstupoval z 1.místa na rosipané ložisko předního kola. Byl to první rok kdy se praktikovali servisní zóny.
28. 5. 2008 12:034
0 0
Bylo to 2RZ před cílem
28. 5. 2008 13:365
0 0
Jo to byla doba kdy si ještě ŠM představovala růžovou budoucnost
28. 5. 2008 15:066
0 0
A hlavně osádka vrtulníků varovala každou svou posádku před "civilními" auty na trati (za horizontem, zatáčkou apod.) , protože na safari rallye něco takového jako uzavřená trať RZ "NEEXISTOVALO" !!! A RZ mívaly třeba i 90km!!!
28. 5. 2008 15:117
0 0
70 km rz proste bomba. To byla safari. To neberu devadesátá leta, kdy se jeli treba 4 etapy. Mazec
28. 5. 2008 15:168
0 0
Nutno dodat, že vrtulník měli jen tovární jezdci. Např. Kresta, v roce kdy dojel 7, dostal vrtulník až ve chvíli, kdy jeden z jeho kolegů vypadl.
28. 5. 2008 15:319
0 0
Nojo,tohle byla skoda...a Stephane na nej fakt kricel...to video znam moc dobre je to z FIA WRC2001 reviewu(neví nekdo jmeno komentatora?-dík)
co se tyce helikopter-na posledni etapu je vsichni jezdci nechali sedet na zemi kvuli pocasi s vyjimkou Makinena
28. 5. 2008 15:3110
0 0
gannet: Na téhle konkrétní Safari měly RZ 49-124 km, ale i v posledním desetiletí bývalo přes 150 km smajlík
28. 5. 2008 18:2811
0 0
to byla aspoň rally...tak dlouhé erzety musely být super a taky co ti závodníci vydželi...to muselo být něco
28. 5. 2008 19:0412
0 0
No, spíš nevydrželi. I s těma vrtulníkama to bylo o hubu. S rallye jako takovou to mělo společnýho málo. bylo to blíž k Dakaru a podobnejm maratonům.
28. 5. 2008 19:1013
0 0
to měli docela štěstí....
28. 5. 2008 20:2014
0 0
tak tohle byla asi jeda z njehezčích částí "neslavné koce soutěží" smajlík Fakt super!
28. 5. 2008 22:3615
0 0
Mirek - 607: JJ, z dnešního pohledu to zní jako sci-fi - co? Pořádná rallye tenkrát měla běžně kolem 2,5tis.km a opravdu to byla rallye - né žádnej matarón.
S dnešními "sprinty" naprosto nesrovnatelný. Netvrdím, že je to dnes hůř nebo líp, ale z dnešní rallye se stala naprosto jiná disciplína.
29. 5. 2008 07:1016
0 0
Poslednú Rally Safari WRC mám nahranú na video a vždy si ju velmi rád pustím, je to nádherná podívaná. Meniace sa povrchy tratí,dlhé a velmi rýchle rovinky,nádherná príroda, občas na trati nejaké zviera alebo civilné auto a k tomu prirátajme pestrejšie štartové pole ako dnes.A Octávia WRC so zdvihnutým podvozkom a rámom na predu auta vyzerá úžasne agresívne.Pre mňa osobne je Octavia najkrajšie WRC.Viem že Armin tu nie je oblúbený ale za to tretie miesto s Octaviou som mu vďačný.Hádam ma za to neukameňujete.A myslím si že Škodovka mohla dosiahnuť viac úspechov keby angažovala skutočne špičkového jazdca a nie jazdcov za zenitom výkonnosti.Dobrých jazdcov je dosť ale špičkových,ktorý dokážu vyhrávať je velmi málo.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!