Petr Pančocha - eWRC.cz
28. 5. 2008 11:20 − 2631× − 16

Z historie MS – neslavné konce v soutěži 22.

Nefunkční posilovač řízení a následný fyzický kolaps Bruna Thiryho připravily belgického jezdce o skvělý výsledek ze Safari rally 2001

Protože jsme vás čtenáře stránek ewrc.cz v měsíci květnu v souvislosti s naším pravidelným seriálem Neslavné konce v soutěži poněkud zanedbávali, přinášíme vám v rychlém sledu další díl.

Z předchozích dílů už víte, že mnohé důvody neslavných konců jakoby mnohdy vzešly z pera autorů sci-fi románů, kteří oplývají bujnou fantazií. Už jsme tady měli uvíznutí v písku, srážku s cisternou, selhání mechaniků či střet s jiným soutěžním vozem. O konci způsobeném totálním fyzickým vyčerpáním soutěžního pilota jsme ale dosud nepsali. A přesně to se přihodilo belgickému sympaťákovi Thirymu v době, kdy byl továrním jezdcem týmu Škoda Motorsport, a kdy se Škodou Octavia WRC bojoval na trati Safari Rally 2001.

Africká soutěž je díky třetímu místu Armina Schwarze zapsána zlatým písmem do soutěžní historie značky Škoda. A lesk tohoto úspěchu mohl být ještě zářivější, nebýt smolného odstoupení Bruna Thiryho z poslední třinácté rychlostní zkoušky. Po předposlední erzetě byl Bruno Thiry na skvělém pátém místě s padesátiminutovým (!) náskokem na šestého Freddyho Loixe.


Foto: tým

Dvanáctou rychlostní zkoušku ovšem Bruno Thiry dokončil na pokraji vyčerpání, když musel odjet téměř 70 kilometrů bez posilovače řízení. A závěrečných třiasedmdesát kilometrů poslední erzety na něj teprve čekalo. Obrovské vyčerpání a chvilková ztráta koncentrace měla za následek, že Bruno přestal vnímat spolujezdcův rozpis a nezvládl průjezd hlubokého příkopu. Škoda Octavia WRC začala hořet a spolujezdec Stéphane Prévot utrpěl zlomeniny bederního obratle.

Bruno Thiry později o své havárii vypověděl: „Nejdřív musím říci, že to nebyla normální havárie. Havárie je, když jste moc rychlý a vyletíte z tratě. Já jsem z tratě nevyjel, ale nezvládnul jsem průjezd hlubokého příkopu. Měl jsem zařazenu trojku, ale správně jsem měl mít přeřazeno na dvojku a mnohem dříve brzdit.“


Foto: tým

„Ani si na ten okamžik přesně nevzpomínám, myslím, že jsem na okamžik ztratil koncentraci a tak na dvě sekundy i orientaci v pokynech, které mi Stéphane četl z itineráře. To bylo rozhodující. Celý problém spočíval v tom, že jsem byl už na začátku této rychlostní zkoušky velmi vyčerpaný, protože jsem předtím musel absolvovat 70 km předchozího testu bez posilovače řízení.“

„Moje Octavia WRC zabořila předek do země a objevil se i malý požár. Oheň jsme uhasili, ale Stéphane měl okamžitě poté, co se dostal z auta, problémy se hýbat. Pilot mého doprovodného vrtulníku se samozřejmě ihned vrátil a přivolal i vrtulníky Tommiho a Harriho, které přilétly k místu nehody.“

„Obě helikoptéry měly na palubě lékaře, takže jsme byli záhy v bezpečí. Lékaři nás zkontrolovali, a jakmile se přesvědčili, že nejsme v bezprostředním ohrožení života, informovali náš tým a dopravili nás do nemocnice.“


Foto: tým

„To už nemůže být jenom smůla, spíš to vypadá, že je pro nás Rallye Safari prostě zakletá. Jiné vysvětlení nemám. Je to opravdu těžká, hodně těžká soutěž – dlouhé rychlostní zkoušky, těžký terén a hluboké příkopy, které někdy nejsou vidět. Jeden z nich mě připravil o sen, že tady konečně uvidím cíl. Musím říci, že jsem něco podobného, jako dnešní etapu, ještě nezažil.“

Video z tohoto incidentu si můžete samozřejmě prohlédnout na serveru YouTube.


www.youtube.com/watch?v=Vcx9rxwVQ-Q

Komentářů celkem: 16
28. 5. 2008 11:43
0 0
Safra. Jak to bylo stemi vrtulniky?To letel s kazdym autem vrtulnik?
28. 5. 2008 11:45
0 0
jj, na Safari lital pred kazdym autem vrtulnik kvuli zviratum a jinym prekazkam na trati. Meli spojeni primo do auta.
28. 5. 2008 12:03
0 0
Na začáku zachránce Šlambora...jinak Thiry měl smůlu ještě jednou. S Escortem na Korsice (tuším 95), kdy odstupoval z 1.místa na rosipané ložisko předního kola. Byl to první rok kdy se praktikovali servisní zóny.
28. 5. 2008 12:03
0 0
Bylo to 2RZ před cílem
28. 5. 2008 13:36
0 0
Jo to byla doba kdy si ještě ŠM představovala růžovou budoucnost
28. 5. 2008 15:06
0 0
A hlavně osádka vrtulníků varovala každou svou posádku před "civilními" auty na trati (za horizontem, zatáčkou apod.) , protože na safari rallye něco takového jako uzavřená trať RZ "NEEXISTOVALO" !!! A RZ mívaly třeba i 90km!!!
28. 5. 2008 15:11
0 0
70 km rz proste bomba. To byla safari. To neberu devadesátá leta, kdy se jeli treba 4 etapy. Mazec
28. 5. 2008 15:16
0 0
Nutno dodat, že vrtulník měli jen tovární jezdci. Např. Kresta, v roce kdy dojel 7, dostal vrtulník až ve chvíli, kdy jeden z jeho kolegů vypadl.
28. 5. 2008 15:31
0 0
Nojo,tohle byla skoda...a Stephane na nej fakt kricel...to video znam moc dobre je to z FIA WRC2001 reviewu(neví nekdo jmeno komentatora?-dík)
co se tyce helikopter-na posledni etapu je vsichni jezdci nechali sedet na zemi kvuli pocasi s vyjimkou Makinena
28. 5. 2008 15:31
0 0
gannet: Na téhle konkrétní Safari měly RZ 49-124 km, ale i v posledním desetiletí bývalo přes 150 km smajlík
28. 5. 2008 18:28
0 0
to byla aspoň rally...tak dlouhé erzety musely být super a taky co ti závodníci vydželi...to muselo být něco
28. 5. 2008 19:04
0 0
No, spíš nevydrželi. I s těma vrtulníkama to bylo o hubu. S rallye jako takovou to mělo společnýho málo. bylo to blíž k Dakaru a podobnejm maratonům.
28. 5. 2008 19:10
0 0
to měli docela štěstí....
28. 5. 2008 20:20
0 0
tak tohle byla asi jeda z njehezčích částí "neslavné koce soutěží" smajlík Fakt super!
28. 5. 2008 22:36
0 0
Mirek - 607: JJ, z dnešního pohledu to zní jako sci-fi - co? Pořádná rallye tenkrát měla běžně kolem 2,5tis.km a opravdu to byla rallye - né žádnej matarón.
S dnešními "sprinty" naprosto nesrovnatelný. Netvrdím, že je to dnes hůř nebo líp, ale z dnešní rallye se stala naprosto jiná disciplína.
29. 5. 2008 07:10
0 0
Poslednú Rally Safari WRC mám nahranú na video a vždy si ju velmi rád pustím, je to nádherná podívaná. Meniace sa povrchy tratí,dlhé a velmi rýchle rovinky,nádherná príroda, občas na trati nejaké zviera alebo civilné auto a k tomu prirátajme pestrejšie štartové pole ako dnes.A Octávia WRC so zdvihnutým podvozkom a rámom na predu auta vyzerá úžasne agresívne.Pre mňa osobne je Octavia najkrajšie WRC.Viem že Armin tu nie je oblúbený ale za to tretie miesto s Octaviou som mu vďačný.Hádam ma za to neukameňujete.A myslím si že Škodovka mohla dosiahnuť viac úspechov keby angažovala skutočne špičkového jazdca a nie jazdcov za zenitom výkonnosti.Dobrých jazdcov je dosť ale špičkových,ktorý dokážu vyhrávať je velmi málo.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!