Z historie MS – neslavné konce v soutěži 22.
Protože jsme vás čtenáře stránek ewrc.cz v měsíci květnu v souvislosti s naším pravidelným seriálem Neslavné konce v soutěži poněkud zanedbávali, přinášíme vám v rychlém sledu další díl.
Z předchozích dílů už víte, že mnohé důvody neslavných konců jakoby mnohdy vzešly z pera autorů sci-fi románů, kteří oplývají bujnou fantazií. Už jsme tady měli uvíznutí v písku, srážku s cisternou, selhání mechaniků či střet s jiným soutěžním vozem. O konci způsobeném totálním fyzickým vyčerpáním soutěžního pilota jsme ale dosud nepsali. A přesně to se přihodilo belgickému sympaťákovi Thirymu v době, kdy byl továrním jezdcem týmu Škoda Motorsport, a kdy se Škodou Octavia WRC bojoval na trati Safari Rally 2001.
Africká soutěž je díky třetímu místu Armina Schwarze zapsána zlatým písmem do soutěžní historie značky Škoda. A lesk tohoto úspěchu mohl být ještě zářivější, nebýt smolného odstoupení Bruna Thiryho z poslední třinácté rychlostní zkoušky. Po předposlední erzetě byl Bruno Thiry na skvělém pátém místě s padesátiminutovým (!) náskokem na šestého Freddyho Loixe.
Foto: tým
Dvanáctou rychlostní zkoušku ovšem Bruno Thiry dokončil na pokraji vyčerpání, když musel odjet téměř 70 kilometrů bez posilovače řízení. A závěrečných třiasedmdesát kilometrů poslední erzety na něj teprve čekalo. Obrovské vyčerpání a chvilková ztráta koncentrace měla za následek, že Bruno přestal vnímat spolujezdcův rozpis a nezvládl průjezd hlubokého příkopu. Škoda Octavia WRC začala hořet a spolujezdec Stéphane Prévot utrpěl zlomeniny bederního obratle.
Bruno Thiry později o své havárii vypověděl: „Nejdřív musím říci, že to nebyla normální havárie. Havárie je, když jste moc rychlý a vyletíte z tratě. Já jsem z tratě nevyjel, ale nezvládnul jsem průjezd hlubokého příkopu. Měl jsem zařazenu trojku, ale správně jsem měl mít přeřazeno na dvojku a mnohem dříve brzdit.“
Foto: tým
„Ani si na ten okamžik přesně nevzpomínám, myslím, že jsem na okamžik ztratil koncentraci a tak na dvě sekundy i orientaci v pokynech, které mi Stéphane četl z itineráře. To bylo rozhodující. Celý problém spočíval v tom, že jsem byl už na začátku této rychlostní zkoušky velmi vyčerpaný, protože jsem předtím musel absolvovat 70 km předchozího testu bez posilovače řízení.“
„Moje Octavia WRC zabořila předek do země a objevil se i malý požár. Oheň jsme uhasili, ale Stéphane měl okamžitě poté, co se dostal z auta, problémy se hýbat. Pilot mého doprovodného vrtulníku se samozřejmě ihned vrátil a přivolal i vrtulníky Tommiho a Harriho, které přilétly k místu nehody.“
„Obě helikoptéry měly na palubě lékaře, takže jsme byli záhy v bezpečí. Lékaři nás zkontrolovali, a jakmile se přesvědčili, že nejsme v bezprostředním ohrožení života, informovali náš tým a dopravili nás do nemocnice.“
Foto: tým
„To už nemůže být jenom smůla, spíš to vypadá, že je pro nás Rallye Safari prostě zakletá. Jiné vysvětlení nemám. Je to opravdu těžká, hodně těžká soutěž – dlouhé rychlostní zkoušky, těžký terén a hluboké příkopy, které někdy nejsou vidět. Jeden z nich mě připravil o sen, že tady konečně uvidím cíl. Musím říci, že jsem něco podobného, jako dnešní etapu, ještě nezažil.“
Video z tohoto incidentu si můžete samozřejmě prohlédnout na serveru YouTube.
co se tyce helikopter-na posledni etapu je vsichni jezdci nechali sedet na zemi kvuli pocasi s vyjimkou Makinena
S dnešními "sprinty" naprosto nesrovnatelný. Netvrdím, že je to dnes hůř nebo líp, ale z dnešní rallye se stala naprosto jiná disciplína.