Historie vozů Škoda Fabia WRC – vůz č. 14
Nejspíše z pověrčivosti nebyla žádná karoserie vozu Škoda Fabia WRC označena číslem 13, a tak prvním vozem, který byl postaven rovnou ve verzi evo II, byl vůz s označením 14 a registrační značkou 3S2 3102. Tento vůz se v továrním týmu účastnil pouze šotolinových soutěží, což u ostatních vozů zdaleka nebylo pravidlem.
Prvním startem byla Rally Nový Zéland 2005, kde se za volantem objevil finský jezdec Janne Tuohino. Shodou okolností to byl také pro něho první start na této soutěži. Původně zde ani startovat neměl, ale v týmu nahradil původně nominovaného Janiho Paasonena. Hned od začátku soutěže se však potýkal s technickými problémy, když mu už v úvodním servisu nešel zařadit první rychlostní stupeň a přidat plyn. Řešením byla výměna elektronické řídící jednotky. V první rychlostní zkoušce závěrečné etapy se objevily problémy s turbem a kokpit fabie zahalil dým. Posádka přesto dojela s otevřenými okny do cíle RZ, kde však následně odstoupila.
Nový Zéland 2005
Technické problémy se vozu nevyhnuly ani při dalším startu na Kypru (opět Tuohino). V první etapě, která ještě probíhala bez problémů, patřilo finské posádce 9. místo, ve druhé etapě začalo stávkovat nejprve turbo a na poslední RZ dne přestalo fungovat řazení pod volantem, finský soutěžák tak musel řadit manuálně. V předposlední rychlostní zkoušce soutěže se začal přehřívat motor, který se tak přepínal do bezpečnostního režimu. Posádka tím přišla o vybojované osmé místo, ale získala alespoň tři body do hodnocení značek za místo deváté.
Kypr 2005
Jane Tuohino se objevil za volantem také na řecké Akropolis, ještě před startem však inkasoval minutovou penalizaci za výměnu motoru z důvodu párování soutěží. Jeho účinkování v soutěži ale nemělo příliš dlouhého trvání, protože hned na třetí erzetě trefil skálu a poškodil spojku své fabie.
Akropolis 2005
V Argentině se s tímto vozem představil Jani Paasonen, ale ani on se moc nesvezl. Na páté erzetě totiž odstoupil ze 13. místa vinou mechanické závady.
Argentina 2005
Ve Finsku se za volant vrátil Janne Tuohino, který sice nebyl nominován do hodnocení značek, z trojlístku jezdců na škodovkách však dojel nejlépe – na 10. místě.
Finsko 2005
Další soutěží byla tento rok tragická Britská rally. S fabií se zde objevil miláček místních davů a exmistr světa, Skot Colin McRae. Téměř 2 roky neřídil speciál WRC, svezl se až týden před startem (Park Systems Rally – karoserie č. 11). V první etapě tak začal opatrně a potýkal se především s nastavením svého vozu, ve druhé etapě přestalo fungovat poloautomatické řazení pod volantem a Skot tak byl nucen řadit manuálně. Po tragické události v 15. ze 17 RZ, při které přišel o život Märtinův spolujezdec Michael „Beef“ Park a následném odstoupení jeho týmového kolegy Grönholma, byl McRae klasifikován na 7. místě. To však v tu chvíli nebylo vůbec podstatné…
Wales 2005
Posledním startem tohoto vozu za tovární tým a zároveň posledním startem modelu Škoda Fabia WRC v MS v továrním týmu Škoda vůbec, byla Australská rally a ve fabii opět seděl Colin McRae. To co následovalo, zůstane v paměti každého fanouška Škodovky ještě hodně dlouho – tolik podceňovaný a kritizovaný vůz se celou soutěž pohyboval ve špičce výsledkové listiny a zdaleka nebyl ani bez šance na celkové vítězství! To dokazují také následující umístění v jednotlivých RZ (1× 2. místo, 5× 3. místo, 4× 4. místo, 3× 5. místo, 2× 6. místo, pouze 2× nebyl v top 10). Po první etapě byl Colin na 3. místě, ve druhé etapě se dokázal posunout před Harriho Rovanperu s Mitsubishi na místo druhé, pouhých 24,4 vteřiny za vedoucího Duvala s Citroenem.
Na začátku poslední etapy se sice propadl zpět na třetí místo, byl však odhodlaný útočit až do konce soutěže. Bohužel tři rychlostní zkoušky před cílem se v servisu nepodařila výměna spojky a Colin McRae tak byl nucen ze slibně rozjetého závodu odstoupit… O důvodech tohoto odstoupení pak byla napsána celá řada spekulací, já bych to zde už dále nerozebíral.
Austrálie 2005
V roce 2006 se tento vůz na žádné soutěži neobjevil a v dubnu roku 2007 byl prodán do holandské stáje Erika Weverse, kde byl opatřen holandskou „espézetkou“ 75-XF-BX. V sezóně 2007 si tuto fabii pronajímal René Kuipers a startoval s ní převážně v holandském mistrovství. Prvním jeho startem byla Rally Hulst, ale štěstí mu zde nepřálo, neboť havaroval. Na následující Paradigit rally už cíl spatřil, ovšem až na 13. místě. Více se mu dařilo na Vechtdal rally, kde si dojel pro stříbrný věnec, v Exotic Green rally si pak pohoršil na místo páté. Po této soutěži následoval jeden start v sousedním Německu na známé Eifel rally. Bohužel byl nucen odstoupit pro technickou závadu. Posledním startem v tomto roce byl Amsterdam rallysprint, holandský pilot však cíl neviděl.
Rally Hulst 2007
Letošní sezónu s tímto vozem absolvuje John Temmink, který se účastní soutěží holandského mistrovství a nově vzniklého sériálu Euro Rally Challenge. První soutěží započítávanou shodou okolností do obou šampionátů byla Tank S rally a Temmink zde při premiéře s fábií obsadil 22. místo. Bronzový stupínek pak dokázal vybojovat na holandské Almere rally. Druhou soutěží Euro Rally Challenge byla německá Rally Vogelsberg, Temmink však cíl nespatřil. V Rally Hulst už se mu dařilo lépe, když tuto soutěž dokončil jako čtvrtý. Zatím posledním startem byla v polovině května belgická Sezoens rally, započítávaná do Euro Rally Challenge. John Temmink byl v cíli klasifikován na 15. místě.
Sezoens Rally 2008
Více informací a fotografií o startech vozu Škoda Fabia WRC č. 14.
Starty vozu Škoda Fabia WRC č. 14 mimo MS | |||
---|---|---|---|
2007 | Rally Hulst (NL) | Kuipers | havárie |
2007 | Paradigit rally (NL) | Kuipers | 13. |
2007 | Vechtdal rally (NL) | Kuipers | 2. |
2007 | Exotic Green rally (NL) | Kuipers | 5. |
2007 | Eifel rally(D) | Kuipers | tech. z. |
2007 | Amsterdam rally (NL) | Kuipers | odst. |
2008 | Tank S rally (NL) | Temmink | 22. |
2008 | Almere rally (NL) | Temmink | 3. |
2008 | Vogelsberg (D) | Temmink | odst. |
2008 | Rally Hulst (NL) | Temmink | 4. |
2008 | Sezoens rally (B) | Temmink | 15. |