8. 6. 2008 21:44 − 4213× − 12

Colin McRae – jeho život a kariéra – XVIII. díl

Colina jsme v posledním dílu opustili v okamžiku, kdy měl za sebou sérii tří výher za sebou, která ho vynesla na čelo šampionátu.

Colin McRae – jeho život a kariéra – I. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – II. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – III. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – V. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VIII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IX. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – X. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XIII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XIV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XVI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XVII. díl

Colina jsme v posledním dílu opustili v okamžiku, kdy měl za sebou sérii tří výher za sebou, která ho vynesla na čelo šampionátu. Na Safari měl útočit na rekord, protože do té doby se nikomu nepodařilo vyhrát čtyři závody MS v řadě. Pro Colina byl ale důležitější boj o titul mistra světa.

„Od zisku mého titulu mistra světa už uplynula dlouhá doba, celých šest let. Každou sezónu mně přitom titul unikal jen o kousek. Musel jsem o všem více přemýšlet, protože vyhrávat bylo stále těžší. Hodně lidí si myslelo, že nehoda na Korsice na mně zanechá následky, ale nebylo tomu tak. Byli jsme teď sice ve vedení, ale stále jsme byli jen na půli cesty. Marcus už sice prakticky ztratil šance na zisk titulu, ale byli tu další tři. Tommi měl stejně bodů jako já, nedaleko byli Carlos a Richard. Nikdo nemohl předpokládat, jak se bude situace v šampionátu vyvíjet.“


Safari 2001

Na řadě byla mimořádně náročná Safari Rally. Hned na začátku odpadl Burns, který zničil zavěšení u své Imprezy. Colinovi sice odpadl jeden soupeř, sám ale nevydržel o moc dlouho. Na třetí rychlostní zkoušce totiž nevydržela spojovačka na řízení jeho Focusu. „S Nickym jsme to sice opravili, ale nevydrželo to dlouho. Praskla znovu a šli jsme mimo trať. Pokoušeli jsme se sice dostat zpět na trať, odpálili jsme ale při tom spojku a museli odstoupit. Bylo to pro nás zklamání, nemohli jsme si ale na nic stěžovat. Předtím jsme vyhráli tři závody v řadě a Safari je vždy velká loterie.“

Tady si dáme vsuvku o tom, jak taková Safari Rally vlastně vypadala. V následujících devíti minutách uvidíte neuvěřitelné záběry ze Safari 2001. Problémy Colina najdete v čase kolem 2:30.

Druhý den nevydržel motor u vozu Carlose Sainze, a tak bodoval jen jeden jeho velký soupeř. Tommi Makinen vyhrál a utekl Colinovi o deset bodů. Na řadě navíc byla Rally Finland, která vždy byla doménou domácích jezdců. „Bylo mně jasné, že nelze jet na vítězství, ale věřil jsem, že na stupních vítězů bychom dojet mohli.“


Finsko 2001

Colinova taktika se navíc změnila hned v první rychlostní zkoušce, když míjel odstavený vůz Tommi Makinena. Tommi trefil pařez, který neměl napsaný v rozpisu, a utrhl levé přední kolo. Colin teď potřeboval především dojet a snížit ztrátu na dosud Tommiho. Po prvním dnu byl šestý, po druhém čtvrtý. Těsně před cílem se už smiřoval se třemi body, ale nakonec mu přálo i štěstí. „Harri Rovanpera na konci předposlední zkoušky poškodil zavěšení svého vozu a poslední zkoušku musel protrpět. V cíli poslední zkoušky jsem se pak dozvěděl, že jsem nakonec třetí, o pouhých 1,6 vteřiny.“ Finsko vyhrál Marcus Gronholm, což byla jeho první výhra od zisku titulu mistra světa v roce 2000. Druhý dojel Richard Burns a udržel si velké šance na zisk titulu. Carlos dojel až šestý a bral jeden bod.


Finsko 2001

„Naše další šance jsem hodnotil dobře. Byli jsme sice šest bodů za Tommim, ale před námi bylo pět závodů, z toho tři na šotolině, kde byl Focus silný. Byli jsme tam, kde jsme chtěli být. Měli jsme šance na vítězství a víru v něj.“

Když už jsme si dali sestřih ze Safari, dáme si ho také z Finska. I tam najdete vše podstatné, o čem jsem psal.

Na Novém Zélandu bylo tenkrát netradičně velké sucho, což hodně promluvilo do samotné soutěže. Na tratích totiž byla silná vrstva volné šotoliny, a tak hodně rozhodovalo startovní pořadí a čištění tratě. Taktiku nejvíce uplatnil Richard Burns. Ke konci prvního dne zvolnil a byl až osmý. Colin byl druhý. „Byli jsme v nevýhodné situaci, ale dělali jsme, co se dalo.“ Richard druhý den využil vyčištěné tratě a šel do vedení, Colin byl ale druhý. „Třetí den jsme ho stahovali, ale nakonec rozhodly hodiny, které jsme udělali.“´Richard vyhrál a dostal se na třetí místo v šampionátu. „Richarda jsme museli začít brát vážně. Byl devět bodů za mnou a Tommim, který na Novém Zélandu dojel až osmý a nebodoval.“


Nový Zéland 2001

Na San Remu chtěl Colin opět získat co nejvíce bodů, i když věděl, že na asfaltu to bude hodně těžké. „Věděli jsme, že na vítězství mít nebudeme. Naše jediná šance byla v dešti, ten ale přišel až poslední den. Navíc jsme měli během prvních dvou dnů technické problémy.“ Na San Remu dominovaly Peugeoty a Citroeny. Colin dojel až osmý a body nebral. Nemuselo ho to ale tak trápit, protože ani jeho největší soupeři si nepolepšili. Tommi pokračoval v tragickém konci sezóny, kdy se zrovna nepovedl přechod na nový vůz. Richard Burns ukončil svou snahu už na první zkoušce, když havaroval. Bodoval jen Carlos na čtvrtém místě a s 33 body se dostal na třetí místo před Burnse. Na čele stále byli Colin a Tommi se 40 body.


San Remo 2001

Na řadě byla Korsika, kde měl Colin rok předtím velmi těžkou nehodu. „Média nepsala prakticky o ničem jiném, než o mé loňské nehodě. Já jsem ale s návratem na Korsiku neměl problém. Rychlostní zkouška, na které se to stalo, se nejela. Přesto jsem se tam zajel podívat, abych zjistil, zda se mně něco nevybaví v paměti. Nic se mně nevybavilo…“

Na Korsice znovu kralovaly Peugeoty a Citroeny. Focusy na asfaltu znovu nestačily, navíc Colina zpomalil i defekt. Po první etapě tak byl až jedenáctý. Druhý den ale přišel déšť a Colin začal stoupat vzhůru. Byl už sedmý, pak ale trefil kámen a přišel o posilovač řízení. To se na zatáčkovité Korsice rovná tragédii. Poslední zkoušku druhé dne si vyloženě protrpěl a spadl až na 12. místo. Bylo po šancích na body, Colin nakonec dojel jedenáctý.


Korsika 2001

Ani tentokrát ale jeho soupeři příliš nebodovali. Carlos odstoupil už po dvou erzetách, Tommi měl dokonce těžkou havárii, při které byl vážně zraněn jeho spolujezdec Risto Mannisenmaki. Jediným, kdo bodoval, byl Richard Burns. V závodě samotném sice dojel pátý, nakonec se ale o jednu příčku posunul. Jeho týmový kolega Petter Solberg si totiž nechal dát v závěrečném servisu úmyslně penalizaci a pustil tak Richarda na čtvrtou pozici. Ten si tak připsal tři body a zvýšil svůj součet na 34 bodů.

„Znovu se objevily dohady o tom, že to nebylo fair-play. Dělal to ale každý, kdykoliv byla příležitost. Je to i týmová hra a velký byznys pro tovární týmy. Pokud utrácejí milióny v honbě za ziskem titulu mistra světa, mají právo na to uplatňovat týmovou taktiku.“

Dva asfaltové závody nepřinesly Colinovi jediný bod. Nemusel ale zoufat, protože příliš si nepolepšili ani jeho soupeři. Dva závody před koncem tak měl stále velkou šanci na zisk titulu. „Před závěrem sezóny jsme byli na skvělé pozici. Zbývaly jen šotolinové soutěže v Austrálii a v Británii, takže jsme byli plni optimismu.“

Schylovalo se opět k velmi napínavému rozuzlení. Jak dopadne Colin? Podaří se mu získat druhý titul mistra světa?

Komentářů celkem: 12
8. 6. 2008 22:00
0 0
Super!! Díky Shacki! Colin we never forget!!!smajlíksmajlík
8. 6. 2008 22:06
0 0
Po dlouhé době opět Colin perfekt....jináč hodiny rozhodlysmajlík
8. 6. 2008 22:39
0 0
sice po dlouhé době ale to vůbec nevadí....budme rádi že to pro nás shacki vůbec dělá...za to velice děkujem...ale přece jenom by bylo lepší kdyby tento seriál nemusel za takových okolností vzniknout..
Colin foreversmajlík
8. 6. 2008 23:41
0 0
moc pekna prace...jinak jsou vydany 2 dvd na Colinovou pocest:Colin McRae rally legend a Colin McRae - The early years. Dostanete je na dukevideo.com Jsou uplne super a hlave na tom 1. je interview par tydnu pred jeho tragicou smrti...
Colin McRae - Flat over crest!
9. 6. 2008 09:47
0 0
huraaaa diky
9. 6. 2008 10:05
0 0
konečně pořádný čtenísmajlíksmajlíkdíky. Na tom posledním videu v čase 7:19 až 7:30 neni to to místo, jak to tam vysypal cca před 2 roky i Sordo?
9. 6. 2008 15:46
0 0
proc je na tom focusu ze safari ta trubka?smajlík
9. 6. 2008 15:48
0 0
Nasávání vzduchu
9. 6. 2008 16:57
0 0
Ta fotka z nového Zélandu je fakt brutální... smajlíksmajlíksmajlík
10. 6. 2008 08:22
0 0
to joey85: mám to DVD Rally legend a nemá to chybu. Vyšlo to i v limitované edici i s knížkou...
10. 6. 2008 14:35
0 0
PEAT: Přesně tak, na stejném místě jako Gardemeister havaroval v roce 2006 Sordo. Bylo to na RZ Ouninpohja (v r. 2006 rozdělená na dvě RZ). Pamatuju si z videa, jak Sordo letí na skálu a na ní je naspáno "TONI".
14. 6. 2008 22:20
0 0
Ta výsledkovka ze Safari je parádnííí...Octavka na třetím místě...dobře se na to kouká smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama