Britská rally se vrací na Sweet Lamb
Britský podnik MS se v uplynulých letech pravidelně jezdil na víceméně stále stejných úsecích a významnější obměnou bylo snad jedině v roce 2005 zařazení superspeciálky na Millenium Stadium v Cardiffu. Divácké rychlostní zkoušky byly v minulosti pro Wales Rally GB příznačné a ještě v roce 1999 jim byla vyhrazena celá páteční etapa. Jezdci si tehdy naposledy mohli zasoutěžit na krátkých, ale velmi zajímavých úsecích.
Colin McRae v roce 1997 na jednom z diváckých testů první etapy
Ty je zavedly nejen do zámeckých parků, ale i na okruh v Silverstone nebo na koňskou dráhu v Cheltenhamu. Etapa to nebyla z hlediska výsledků většinou nikterak dramatická, ale spíš se jednalo o zajímavou show na závěr sezóny. I když v roce 1998 právě na jednom z těchto úseků, které se kromě šotoliny odjely zčásti i na asfaltu, Tommi Mäkinen bojující o světový titul u svého Mitsubishi urazil kolo a musel odstoupit.
Pěkná vzpomínka na ročník 1997
Od roku 2000 se soutěžení přesunulo výhradně do waleských lesů, které tvořily osu soutěže samozřejmě i v předešlých sezónách. Ani těmto klasickým testům se však nevyhnul příznačný proces centralizace podniků se snahou odjet soutěž na co nejmenším možném prostoru. Již rok poté, co soutěž opustila formát pátečních krátkých testů, přišla o další veleznámé úseky Myherin a Sweet Lamb.
Didier Auriol v roce 1999 při průjezdu jedním ze zámeckých parků
V ročníku 2004 z harmonogramu zmizela další perla, úsek Resolfen, který ještě dva roky předtím se svými 54 kilometry patřil k nejdelším ve světovém šampionátu. O rok později se sem sice posádky vrátily, ale to už se jednalo o Resolfen měřící jen necelých třicet kilometrů.
Roman Kresta a zámek Margam v pozadí
Zřejmě kvůli smrtelné nehodě z roku 2005, při níž zahynul Michael Park, spolujezdec Markko Märtina, se pořadatelé rozhodli dále soutěž nevést ani do Margam Parku. Ten patřil taktéž k příznačným místům soutěže a byl posledním testem, který soutěžící posádky zavedl na půdu jednoho z krásných zámeckých parků. Zařazen na závěr soutěže byl dokonalým místem ke korunovaci nového mistra světa. V roce 1998 zde zažil jednu z nevětších sportovních tragédií Carlos Sainz, když mu v parku několik set metrů od cíle posledního testu zastavila jeho Toyota Corolla WRC. Španěl tím přišel o již téměř jistý titul světového šampióna.
Krutý konec Carlose Sainze na Margam Parku 1998
V loňské sezóně se rozhodli britští pořadatelé po letech plných zkracování trati vrátit alespoň trochu vzpomínky na doby dávno minulé. Do soutěže sice nezařadily žádný z vyřazených klasických úseků, ale aspoň soutěž natáhli v pátek a sobotu tak, že se poslední zkouška každého z těchto dnů odjela za tmy. Tomu letos bohužel ale také odzvoní a za tmy se pojedou pouze dvě závěrečné páteční divácké zkoušky uspořádané na známém diváckém místě Walters Arena.
Colin McRae v roce 2005 při průjezdu Walters Arenou
Na druhou stranu se do itineráře vrátí již výše zmiňované úseky Hafren, Sweet Lamb a Myherin, které v pátek jezdce zavedou do nejsevernějšího bodu soutěže. Na Sweet Lambu je bude čekat také průjezd jednou z ikon britského rallysportu, a to stejnojmenným komplexem, na němž se pravidelně konají různé rallysprinty, testovací akce nebo závody endura. Nic to však nemění na tom, že britská soutěž dnes postrádá hodně ze svého někdejšího lesku…
Byl jsem tam 3 roky po sobě, jde o rallyecrossový areál, kde je auto vidět cca 2 minuty v kuse, no potmě to zas taková krása není, hned ale za touto arenou je to super rychlé v lese... doporučuji...