Historie vozů Škoda Fabia WRC – vůz č. 16
Na Německé rally 2005 měli premiéru tři nové speciály Škoda Fabia WRC. Prvním z nich byl vůz s číslem karoserie 16, který dostal přidělenu registrační značku 4S5 3382.
Za jeho volantem se na této soutěži představil Armin Schwarz, jenž právě před startem domácí soutěže, k velké radosti většiny českých fanoušků, ohlásil konec své soutěžácké kariéry. Loučení s domácími fanoušky si však Armin představoval určitě jinak, než odstoupením na začátku druhé etapy. Náraz do svahu v 8. RZ totiž zapříčinil poškození spojky a chladiče, navíc se začala dostávat voda do motoru a z výfuku fábie se linul bílý kouř. V následujícím servisu tak jezdec ze soutěže odstoupil a šel spolukomentovat pro televizní stanici RTL…
Rallye Deutschland 2005
Cíl neviděl ani na další soutěži, kterou byla pro tuto fabii Korsická rally, důvodem byla porucha řízení. Stalo se tak opět na začátku druhé etapy soutěže. V době odstoupení se posádka pohybovala v polovině druhé desítky výsledkové listiny.
Tour de Corse 2005
Cílové rampy se tak vůz dočkal až ve Španělsku a hned z toho byly tři body do hodnocení značek, ovšem až za 11. místo. Pozoruhodné ale bylo, že Armin ztratil 3 a půl minuty na svého týmového kolegu Jana Kopeckého, pro kterého to byla čtvrtá soutěž s Fábií WRC v MS…
Rally Catalunya 2005
Posledním startem nejen tohoto vozu, ale i modelu Fabia WRC, za tovární tým Škoda Motorsport byla italská Monza Rally. Zde fábii pilotoval Colin McRae, který obsadil 3. místo za Rinaldem Capellem a Valentinem Rossim.
Před sezónou 2006 byla tato fábia pronajata do nově vzniklého Red Bull teamu Škoda, který startoval s polotovární podporou. Na Monte Carlu usedl do této fábie asfaltový specialista Gilles Panizzi a hned na prvních dvou erzetách s novým vozem dokázal zajet 2. a 3. čas! Bohužel, pak už se ve výsledkové listině jenom propadal a výsledkem tak bylo 10. místo.
Monte Carlo 2006
První neasfaltovou soutěží byla pro tento vůz Švédská rally, kde se za volantem objevil Mattias Ekström, jenž zde s fábií startoval už o rok dříve (karoserie č. 12). Dvě etapy závodu se pohyboval na bodovaných příčkách, v úvodní rychlostní zkoušce závěrečné etapy však přišla havárie a tím pádem konec nadějí na bodované umístění.
Swedish Rally 2006
Ve Španělsku se do kokpitu vrátil Panizzi a zopakoval své 10. místo z Monte Carla. Na rozdíl od Monte Carla však postupoval výsledkovou listinou v průběhu víkendu vzhůru. Gilles Panizzi pak, údajně z důvodu nekonkurenceschopnosti fabie, své účinkování u týmu ukončil.
Rally Catalunya 2006
Na Korsické rally ho tak nahradil Harri Rovanperä, který dokončil soutěž jako dvanáctý.
Tour de Corse 2006
Více se od něj čekalo na šotolinové Sardínii, během soutěže se však potýkal s nastavením svého vozu, v poslední etapě musel dokonce využít pravidla superally. Nakonec to nestačilo na lepší než 20. místo.
Rally Sardinia 2006
Náladu si chtěl spravit na Rally Akropolis, ovšem ani zde nedokázal najít optimální nastavení svého vozu a byl klasifikován na 12. místě. Za volantem této fabie se Harri Rovanperä objevil ještě jednou, avšak pouze jako předjezdec na maďarské Rally Hungária.
Rally Akropolis 2006
V další sezóně už tým Red Bull s fábiemi nestartoval, a tak byl tento vůz v dubnu 2007 prodán na Kanárské ostrovy do týmu VW Racing, kde také dostal novou registrační značku S-5062 BBN. Jeho novým pilotem se stal Toni Ponce. Prvním startem byla Rally Canarias, kde Ponce dovezl fábii do cíle na 2. místě. O měsíc později na Rally Gran Canaria už nenašel přemožitele a zvítězil. Vítězství pak dokázal zopakovat i na dalších čtyřech soutěžích – Rally Granadilla, Rally Isla de la Palma, Rally Telde a Rally Adeje. Na další soutěži s poněkud zvláštním názvem Rally Teror už však Ponce tolik štěstí neměl, neboť byl nucen odstoupit. Posledním startem v tomto roce byla prosincová Rally Maspalomas a fábia se po minulém nevydařeném závodě opět vrátila na stupně vítězů. Tentokrát to však nestačilo na vítězství, ale „pouze“ na 2. místo. Toni Ponce tak sezónu zakončil stejným umístěním jako ji začal.
Rally Granadilla 2007 – atodomotor.com
Před sezónou 2008 dostala fabia novou „espézetku“ S-0233 BBR, pilotem však zůstal Toni Ponce. Sezónu pak zahájil vítězstvím na Rally Santa Brigita, v následující soutěži Rally Gran Canaria už ale cíl nespatřil. Nepodařilo se mu tak zopakovat prvenství z minulého roku. Zvítězit se mu podařilo na Rally Granadilla, která se jela předposlední červnový víkend.
Rally Granadilla 2008 – atodomotor.com
Více informací a fotografií o startech vozu Škoda Fabia WRC č. 16.
Starty vozu Škoda Fabia WRC č. 16 mimo MS | |||
---|---|---|---|
2005 | Monza Rally | McRae | 3. |
2006 | Hungária Rally | Rovanpera | předjezdec |
prodáno – duben 07 | |||
S-5062 BBN | |||
2007 | Rally Canarias | Ponce | 2. |
2007 | Rally Gran Canaria | Ponce | 1. |
2007 | Rally Granadilla | Ponce | 1. |
2007 | R. Isla de La Palma | Ponce | 1. |
2007 | Rally Telde | Ponce | 1. |
2007 | Rally Adeje | Ponce | 1. |
2007 | Rally Teror | Ponce | (odstoupil) |
2007 | Rally Maspalomas | Ponce | 2. |
S-0233 BBR | |||
2008 | R. Santa Brigida | Ponce | 1. |
2008 | Rally Gran Canaria | Ponce | (odstoupil) |
2008 | Rally Granadilla | Ponce | 1. |
Fascinuje ma to "Rally Teror" co je to za podnik ?