7. 1. 2004 00:00 − 2389× − 0

Ohlédnutí za sezónou 2003 Jana Kopeckého

Do soutěžní sezóny 2003 vstupovali Jan Kopecký a Filip Schovánek s úkolem získat co možná nejvíce zkušeností s vozem Škoda Octavia WRC.

Do soutěžní sezóny 2003 vstupovali Jan Kopecký a Filip Schovánek s úkolem získat co možná nejvíce zkušeností s vozem Škoda Octavia WRC. Velkým vkladem do budoucnosti mělo být několik startů na zahraničních podnicích a především soutěžích zařazených do seriálu Mistrovství světa v rally. Cesta růstu této mladé a nadějné posádky bude pokračovat i v sezóně 2004. Vraťme se ještě v krátkosti k sezóně 2003.

Vstup do sezóny 2003 zajistila Rally Šumava, kterou provázely nejasnosti ohledně průjezdnosti a neprůjezdnosti některých rychlostních zkoušek. Honza s Filipem vstup do sezóny zvládli dobře. Třetí místo za největšími favority Romanem Krestou a Václavem Pechem bylo dobré. Zle však ze čtvrtého místo dotíral Tomáš Hrdinka se Subaru Impreza WRC. To už byl mimo hru jeden z favoritů Leszek Kuzaj rovněž s Imprezou WRC. Honzovi se stal osudným defekt přední pneumatiky na předposlední RZ. Honza se snažil i s defektem udržet náskok před Tomášem Hrdinkou. Vůz se ovšem na vodě stal neovladatelný a bohužel skončil mimo trať. První start s vozem Škoda Octavia WRC tedy skočil bez velmi důležitých bodů.

Valašskou rally začala Octavia WRC na třetím místě za Krestou a Pechem, ale prakticky již v úvodu soutěže začaly obrovské technické problémy. Na 2.rychlostní zkoušce došlo ke ztrátě tlaku oleje v diferenciálech z důvodu proražení obalu převodovky. Od rozžhaveného výfukového potrubí se vzňal unikající olej. V servisní zóně se podařilo poškozenou převodovku vyměnit a Honza se dokázal probojovat z devátého na páté místo. Bohužel Octavia WRC začala výrazně ztrácet výkon. Příčinou bylo prasklé potrubí. A jelikož výměnu potrubí nelze provést ve dvacetiminutové servisní zóně, odjížděl i z Valašska Škoda Matador team bez bodů.

Honza s Filipem si chtěli nepovedený vstup do domácího mistrovství vynahradit úspěšným vystoupením na slovenských rychlostních zkouškách. To však nevěděli, co je v okolí Púchova čeká. Honza začal výborně a soustředěným výkonem vedl vyrovnanou bitvu s favorizovaným Václavem Pechem. Bohužel v jedné rychlé pasáži vůz po průrazu přední pneumatiky opustil v rychlosti kolem 200 kilometrů v hodině silnici, otřel se o sloup a v několika saltech mířil do polí. Honza s Filipem zůstali upoutáni ve svých bezpečnostních sedačkách a obklopoval je pouze bezpečnostní rám. Hrůzostrašně vypadající havárie však skončila relativně lehčími zraněními a všichni fanoušci motoristického sportu si hluboce oddechli.

Ačkoliv Honza s Filipem chtěli startovat i přes zdravotní indispozice na další soutěži domácího mistrovství v Českém Krumlově, lékaři tento start rozhodně nedoporučili. Tým respektoval doporučení lékařů a tovární Škoda Octavia WRC se v Českém Krumlově neobjevila.

Vzhledem k doporučení lékařů Škoda Matador team odřekl účast i na Rajdu Polski. Do kalendáře startů náhradou přibyla Castrol Rally v Rakousku. Na této soutěži nebylo cílem bojovat s rakouskými piloty o vítězství, ale otestovat oba mladíky, zda těžká havárie nezanechala stopy na jejich psychice. Ačkoliv v Rakousku posádka cíl neviděla, přesto byl tým s výsledkem spokojen. Honza s Filipem se začali rozjíždět po rekonvalescenci a po nějakých psychických problémech nebylo ani stopy. Start na rakouských klikatých silničkách byl prospěšný pro další jezdecký růst mladých soutěžáků.

Tým se ještě před jedním z vrcholů domácí sezóny, kterou bezesporu Rally Bohemia je, rozhodl zúčastnit se Rallysprintu Kopná a nasbírat tak další cenné kilometry po těžké havárii a následné pauze. Ve velmi nabité startovní listině vzhledem k tomu, že Rallysprint Kopná je pouze jednodenní soutěží, začal Honza velmi dobře. O vítězství bojoval se Štěpánem Vojtěchem. Bohužel kvůli technické závadě své Octavie WRC mladá posádka skončila mimo trať v jedné ze zatáček. Přesto Kopná potvrdila, že Honza ani Filip netrpí žádným "psychickým blokem" a celý tým se těšil na souboje ve vynikající konkurenci, která byla ohlášena na Rally Bohemia.

Při Rally Bohemia byl očekávaný souboj především s Matthiasem Kahlem, který měl k dispozici rovněž tovární vůz identické specifikace. Pokud Octavia WRC Honzovi fungovala bez technických problémů, byl vždy jednoznačně rychlejší než oficiální testovací jezdec týmu Škoda Motorsport Matthias Kahle. Honzovi se povedl vstup do soutěže již na první "supererzetě" v Sosnové, když skončil druhý o 1,4 sekundy za bývalým rallykrosařem Václavem Pechem. Soutěž samotná se vyvíjela také velmi dobře, po 7.rychlostní zkoušce patřilo posádce Jan Kopecký-Filip Schovánek 2.místo za Romanem Krestou. Bohužel na osmé rychlostní zkoušce kvůli prasklému kardanovému hřídeli ztratili mladíci sedm minut a další dlouhé minuty stála posádku oprava vozu v servisní zóně. Propad na 32.místo po 9.RZ a ztráta 14 minut hovořily jasně. Z Mladé Boleslavi Škoda Matador team odjede opět bez bodů. Honza se ještě několika pěknými časy dokázal propracovat na konečnou 25.příčku, ale před zlínskou Barum Rally figuroval v pořadí českého šampionátu bez bodů.

Světové zkušenosti Honza s Filipem jeli sbírat do nedalekého Německa, kde s podporou továrního týmu startovali s vozem Škoda Octavia WRC. Třídenní náročnou soutěž v okolí jezera Bostalsee dokončila zelenobílá Octavia na velmi pěkném 20.místě. Velkou vzpruhou posádce pro další soutěže byla neskutečná podpora ze strany českých fanoušků během celé soutěže.

Pro sbírání zkušeností z nezpevněného povrchu a testování nových šotolinových pneumatik značky Matador se tým vydal na krásné rychlostní zkoušky do Finska. Honza s Filipem výjimečně startovali s vozem Mitsubishi Lancer EVO VII v úpravě pro skupinu "N". Cílem posádky bylo soutěž dokončit a najet co nejvíce kilometrů na šotolinovém povrchu. Získané zkušenosti jsou velmi cenné pro další vývoj posádky. Honza s Filipem úspěšně soutěž dokončili na celkovém 32.místě a ve skupině "N" jim patřilo 8.místo. Nejlépe o náročnosti soutěže vypovídá komentář spolujezdce Filipa Schovánka: "Finskou rally jsme několikrát viděli v televizi, ale ta hodně klame. Realita je úplně jiná. Horizonty jsou na všech erzetách a mnohem větší než se zdá. Na 33,3 kilometru dlouhém testu jsme jich napočítali 224".

Smůlu se na domácích tratích podařilo konečně prolomit na Barum Rally Zlín. V největší konkurenci, která se letos na českých tratích sešla, obsadila posádka Škoda Matador teamu vynikající 3.místo. Honza se s náročnou tratí i konkurencí evropských pilotů vypořádal na jedničku. V cíli z něho vyzařovala naprostá spokojenost: "Kromě včerejších zdravotních problémů a jedné krizové situace jsme neměli žádné problémy. Vše fungovalo také po technické stránce a mechanici se věnovali především běžné kontrole. Po všech letošních problémech se mi to zdálo až neuvěřitelné."

Prvního vítězství v sezóně se Honza s Filipem dočkali na Rallye Příbram, kde sváděli nádherné souboje s Emilem Trinerem a Štěpánem Vojtěchem. Nejlépe průběh soutěže okomentoval sám pilot: "Místní tratě jsou opravdu rychlé a museli jsme jet hned od začátku naplno. Se Štěpánem jsme se přetahovali o vteřinky a s menším odstupem nás sledoval Emil Triner. Noční erzety byly pro nás i diváky vítaným zpestřením. Naše octavia skvěle svítí, jen vytahaný štěrk nebyl tak dobře vidět. Po menších problémech s geometrií zadní nápravy a tlakem paliva se nám podařilo vybudovat náskok do druhého dne. Do dnešního etapy jsme vyráželi s jasným cílem udržet první místo. Trochu nás vystrašila převodovka a v předposlední servisní zóně jsme ji preventivně vyměnili. Mechanici odvedli skvělou práci a desetivteřinová penalizace, kterou jsme chytili už nehrála žádnou roli. Měli jsme poměrně slušný náskok a první místo jsme udrželi až do cíle."

Na poslední domácí soutěž odjížděl Honza s Filipem ve skvělé náladě. Podařilo se protrhnout smůlu a třetí místo ze Zlína a první z Příbrami dávalo důvod k oprávněnému optimismu i před závěrečným podnikem v Třebíči. Za určité konstelace se mohl Honza posunout v závěrečném hodnocení jezdců až na skvělé druhé místo. Kdo by to řekl po Rally Bohemia, kdy figuroval v domácím šampionátu bez bodu? V Třebíči pokračoval souboj z Příbrami se zkušeným Emilem Trinerem. Ale i v Třebíči z bitvy generací vyšel vítězně mladší Jan Kopecký. V závěrečném hodnocení Mezinárodního Mistrovství České republiky v rally za rok 2003 patří posádce Jan Kopecký-Filip Schovánek pěkné třetí místo. A jak závěrečnou soutěž viděli Honza s Filipem? "Mám obrovskou radost. Slovy se to špatně popisuje. Nejen dnešní vítězství, ale hlavně třetí místo v mistrovství považuji za skvělý výsledek. Nebylo to jednoduché, v závěru na nás hodně tlačil Emil Triner. Jsem rád, že jsme jeho útok odrazili," řekl v cíli Jan Kopecký a Filip Schovánek přidal: "Je to obrovská úleva pro nás a pro všechny členy týmu. Po smolném začátku sezóny bych tomu sotva věřil. O to silnější je teď pocit štěstí z toho, že to takhle dopadlo."

Pro sbírání dalších zkušeností se vydala posádka Škoda Matador teamu na veleslavnou Britskou rally. Bohužel prakticky celou soutěž se museli mladíci potýkat s různými technickými problémy. Vyzkoušeli si jízdu pouze s poháněnou přední nápravou nebo pouze se zadní poháněnou nápravou. Bohužel jízdu s Octavii WRC bez technických komplikací si příliš v Británii neužili.

Jan Kopecký dostal před závěrem roku 2003 šanci představit domácím fanouškům skvost z dílen Škoda Motorsport. Na "Setkání mistrů" v Sosnové usedl za volant vozu Škoda Fabia WRC. Na Honzu nečekala však snadná úloha, protože každý očekával vítězství od nové tovární zbraně v rukou domácího talentovaného pilota. Nakonec se Honzovi v Sosnové dařilo a na uklouzaném asfaltu a šotolinovém úseku nenašel v žádné jízdě přemožitele. Do finále nakonec postoupili dva největší favorité Jan Kopecký a Václav Pech. Finálový souboj překonal všechna očekávání a dramatická jízda neměla až do posledních metrů jasného vítěze. Nakonec přeci jen mohl Honza vykroužit vítězná kolečka a oslavit s novou Fabii WRC její první vítězství.

Sezóna 2003 byla pro Honzu s Filipem první kompletní v automobilových soutěžích s továrním vozem WRC z dílen Škoda Motorsport. Přes jejich mládí měli čest reprezentovat na domácích tratích značku Škoda s hlavním slovenským partnerem výrobcem pneumatik Matador Púchov a.s. Škoda Matador team se v sezóně 2004 poprvé představí s vozem Škoda Fabia WRC na Jänner Rallye a všichni věřme, že vítězství v Sosnové nebylo pro Honzu ani Fabii vítězstvím posledním.

Jan Kopecký vyzkouší jízdu s vozem Škoda Fabia WRC v zimních podmínkách poprvé ve středu na optimalizačních testech v blíže neupřesněném prostoru Šumavy. Po tomto testování se vůz přesouvá již do centra Jänner Rallye ve Freistadtu na administrativní a technickou přejímku. Sezóna 2004 právě začíná!

Článek čerpá z tiskových zpráv

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!