Jiří Hejčl - eWRC.cz
28. 9. 2004 00:00 − 2278× − 0

Rally Italia Sardinia 2004 – krok do neznáma

PREVIEW Z deštivé Británie se světový šampionát vrací do vlídného a teplého středomořského podnebí. Poslední z trojice nových podniků letošního roku se odehraje na prašných šotolinových cestác

Z deštivé Británie se světový šampionát vrací do vlídného a teplého středomořského podnebí. Poslední z trojice nových podniků letošního roku se odehraje na prašných šotolinových cestách největšího italského ostrova na Sardinii. Italský automobilový svaz, ve snaze udržet svou zemi mezi pořadateli mistrovství světa, se rozhodl, po 30 letech změnit pořadatele i místo své rallye. Po mnoha letech, kdy se nejlepší světoví jezdci scházeli na tradičních asfaltech v horách na pobřeží Ligurského moře se letošní ročník Italské rallye odehraje na šotolinových cestách. Mnozí z Vás jistě mají v živé paměti krásné šotoliny v oblasti Sieny. Později se rallye přesunula jen na asfalty do hor nad letoviskem San Remo. Sardinie se naopak pojede na šotolině a žádný z týmů přesně neví, co může od nových podmínek očekávat.

Sardinie, druhý největší středomořský ostrov, se může pyšnit dlouhou tradicí rally. Než byla zdejší soutěž zahrnuta do seriálu mistrovství světa, byla populární jako "Rally Costa Smeralda", která byla součástí evropského šampionátu. Na jejích tratích triumfovalo mnoho známých jezdců, Markku Alen, Henri Toivonen, Miki Biasion nebo Juha Kankkunen; naposledy se na seznam vítězů této soutěže v roce 2003 zapsal Harri Rovanperä. Jedenkrát se soutěže, tuším v roce 1994, zúčastnil také tovární jezdec Škody Fin Gardemeister. Centrem nové soutěže bude luxusní letovisko Porto Cervo, všechny rychlostní zkoušky jsou situovány západně od servisní zóny, která bude umístěna v parku Olbia. Charakter rallye bude podobný bývalé Portugalské rallye: rychlé, úzké a technicky velice náročné rychlostní zkoušky. Otázkou je poměrně měkký povrch tratí – po prvních průjezdech se může snadno rozbít. Jak již je obvyklé, soutěž začíná čtvrtečním shakedownem, který je umístěn jižně asi 20 km od servisního areálu. První prioritní jezdci jsou očekáváni v 9.00 ráno. Večer je na programu slavnostní start a pak již tři „ostré“ etapy. Všechny etapy startují v Porto Cervo, aby se do něho úspěšné posádky zase večer vrátily. Servisní zóna leží nedaleko pláží města Olbia. Soutěž začíná v pátek 1. října třemi měřenými úseky, které se pojedou dvakrát. S délkou 158 kilometrů bude první etapa nejdelší z celé rallye. Sobotní program zavede posádky více na západ, kde je připraveno sedm měřených úseků o celkové délce 1487 km. Nejnáročnější bude dvojí průjezd nejdelší RZ s názvem Tandalo. Nedělních 78 kilometrů tvoří opět tři rychlostní zkoušky se dvěma průjezdy každé z nich. Ač se soutěž koná na ostrově RZ jsou umístěny ve značné nadmořské výšce cca 600 m. První posádky budou v cíli v Porto Cervo v neděli v 16:45 hod. místního času.

Sebastien Loeb má na vedoucí příčce šampionátu značný náskok a bude zajímavé jakou taktiku tento francouzský pilot stáje Citroen zvolí. V průběhu sezóny vyhrál soutěže na Kypru a v Turecku a ukázal, že může vyhrávat i na šotolině. Týmový kolega Carlos Sainz je na nových soutěžích, díky svým nepřeberným zkušenostem, často velmi úspěšný. Pro piloty týmu Ford nebude Italská rallye jednoduchou soutěží. Celý tým se strachuje o budoucnost a tak ani jednička týmu Markko Märtin není ve „své kůži“. Na své největší rivaly, od havárie v Argentině, nestačí ani na Sardinii si příliš nevěří. Francois Duval také v Anglii potvrdil své vzrůstající kvality a pokud se vyvaruje zbytečným problémům, mohl by se stát černým koněm soutěže. Pokud chce Petter Solberg udržet naděje na obhajobu mistrovského titulu musí zvítězit a doufat v Loebovy problémy. Mladý Nor může vyhrát již ve třetí soutěži v řadě. Pokud se vyvaruje havárii, je to opět jednoznačně největší favorit soutěže. Šotolina a kvality vozu Subaru Impreza na ni by mu měly velmi pomoci. Mikko Hirvonen má opět stejné cíle jako pro celou letošní sezónu – dojet do cíle, brát body pro soutěž týmů a sbírat zkušenosti.

Poslední tým, který letos boduje do soutěže značek je obhájce prvenství z loňského roku. V letošní sezóně se týmu příliš nedaří. 307 WRC je velmi poruchová a když se ji nějaký podnik vydaří, je tu zase Gronholm, který ji pošle mimo trať. Těžké odhadovat jaký výsledek tato dvojice dosáhne na tomto ostrově. Může to být vítězství, havárie i technická porucha. Dvojka týmu pro šotolinové soutěže, Harri Rovanperä, vyhrál loňský ročník soutěže, ale z loňské trati zbylo jen dvanáct kilometru rychlostních zkoušek. Po tragickém výkonu na Britských ostrovech se o napravení reputace pokusí také dva vozy mladoboleslavské stáje. Po svém návratu do šampionátu udělala Fabia WRC velký dojem ve Finsku i v Německu a bylo by záhodno zapomenout na minulou soutěž a navázat na tyto výsledky. Tentokrát tým nasadí pouze dva stabilní piloty Gardemeistera a Schwarze.

Také další posádky na vozech WRC mohou promluvit do pořadí. Jedničkou mezi netovárními jezdci bude určitě Fin Jusso Pykalisto, který dostal další příležitost, po velmi dobrém výkonu na Finské rallye, za volantem vozu Citroen Xsara soukromého týmu Kronos. Konkurenci továrním týmům budou dělat i dva ze tří vozů stáje Bozian. Peugeot 206 WRC dostanou tentokrát k dispozici Nor Henning Solberg a Portugalec Miguel Campos. Velmi kvalitní výkon se dá očekávat od domácího Navarry s ex-továrním vozem Subaru Impreza. Kdo někdy byl na soutěži v Maďarsku ví, jaký výkon se dá očekávat od tamní hvězdičky Balasze Benika. On, Antony Warmbold a Řek Papadimitriou pojedou na vozech Ford Focus WRC. Na startu budeme moci také vidět dvě Toyoty Corolli WRC v rukách Italských šotolinových specialistů – Recordatiho a Zanchiho.

Soutěž se bude započítávat také to mistrovství světa juniorů na vozech Super 1600. Největším favoritem by měl být vedoucí muž šampionátu Guy Wilks. Vítězství by ho mohlo velmi výrazně posunout k zisku titulu mistra světa v JWRC pro letošní sezónu. Pokud chce vyhrát titul musí výrazně zabodovat zde, protože katalánské asfatové tratě, které sezónu juniorů uzavřou, budou velice vyhovovat jeho hlavnímu soupeři Nicolasi Bernardimu

Další Brit Kris Meeke, pilot Opelu Corsa, bude po dobrém výkonu z předešlé soutěže, také patřit k výrazným favoritům. Zapomenout nesmíme na ostatní piloty vozů Suzuki – Anderssona, Katajamakiho, Aavu či Baldacciho. Vůz Renault budou řídit také Larry Cols, Marshall či Natalie Barratt. Na domácí půdě mohou překvapit i Biasion či Tabaton na vozech Fiat Punto. Z ostatních přihlášených jezdců je třeba si všimnout továrního pilota stáje Mitsubishi Galliho, který vystartuje s vozem Lancer sk. N. Stejný vůz má k dispozici nám dobře známý Ital Errani. Po havárii na Finské rallye zkusí opět štěstí Slovák Bereš s vozem Impreza sk. N. S vozy Super 1600 nastoupí také dobře známý Ital Liatti, jeho krajan Andreucci, Francouz Bengue nebo Maďar Bútor. Určitě se bude nač dívat.

Před závěrečným shrnutím mi dovolte na chvilku se zastavit nad několika informacemi, které pronikly ze zákulisí. Každý již určitě víte o úvahách Fordu ohledně odchodu ze světa rallye. Aby tomu nebylo málo, také stáj Citroen posunula rozhodnutí o svém účinkování v příští sezóně až na konec Listopadu. Stáj Peugeot nezůstala pozadu, když prohlásila, že nemíní bojovat proti koncernovému Citroenu a Subaru není přímý marketingový konkurent. Když k tomu připočteme finanční problémy stáje Mitsubishi a nejistotu domácí Škodovky jsou vyhlídky pro nás fanoušky velmi černé. Proto radím všem oddaným fanouškům, kdo může vzhůru na Sardinii, Korsiku či do Španělska. Takto obsazené podniky by jste v dohledné době už nemuseli zažít.

Kdo se již chystá navštívit slunečnou Sardinii neměl by zapomenou ozkoušet tradiční italskou kuchyni, zmrzlinu, která je určitě nejlepší na světě a posedět na mořské pláži při lahvince místního nezaměnitelného vína. Zároveň bych chtěl upozornit na krádeže, které jsou v Itálii častější než kdekoliv jinde. Ani s angličtinou moc nepochodíte. Ač Sardinie má úžasné pláže a každý jistě využije možnosti se ještě letos dosyta vykoupat v čistých blankytných vodách na pobřeží Costy Smeraldy, nezapomeňte si přibalit také něco na zahřátí. Pro nocovaní u rychlostní zkoušky v nadmořské výšce kolem 800 m to bude nezbytné. Šťastnou cestu a pěkné zážitky!!!!

Víte, že :

  • v roce 1973 ovládly výsledky vozy Renault Alpine A110
  • o rok později se na tratích v okolí San Rema poprvé ozval krásný zvuk motoru Ferrari Dino v karosérii Lancii Stratos – Munari nenašel přemožitele
  • v téže roce bylo velmi mnoho havárii. Z první desítky startovní listiny pro „poruchu karosérie“ odpadlo 5 posádek
  • v roce 1975 odpadla italská hvězda Sandro Munari s vozem Lancia Stratos kvůli defektu. Problém byl v tom, že přední a zadní kola měla jiný rozměr!!!
  • V roce 1976 musel po soutěži ze stáje Lancia odejít Bjorn Waldegaard protože porazil slavného Munariho. Před poslední zkouškou měl slavný švéd několika vteřinový náskok na Itala, musel po startu na Munariho počkat a o vítězství si to „rozdali“ při stejných podmínkách. Italové sportovní porážku neunesli.
  • V roce 1978 měřila trať 1663 km a tvořilo ji 56 RZ o celkové délce 893 km. Trať zvládla třetina z 122 posádek na startu.
  • V roce 1979 se podařilo zvítězit Italskému soukromníkovi skrývajícímu se pod přezdívkou „Tony“.
  • V roce 1981 vyhrála poprvé v mistrovství světa ženská posádky. Byla to slavná Michele Mouton s Fabrizii Pons na ještě slavnějším voze Audi Quattro. Oběma ženám připravili mechanici obrovskou kytici růží.
  • V roce 1983 se na startu objevil vůz Ferrari 308 GTB s posádkou Waldegard – Billstam. V cíli je však diváci neviděli.
  • V roce 1984 všechny soupeře deklasoval Ari Vatanen s vozem Peugeot 206 T16
  • V roce 1986 se odehrála ostudná aféra, kdy pořadatelé po třetí vyloučili všechny vozy Peugeot, pro porušení technických předpisů a umožnili tak vyhrát domácí Lancii. Výsledky byly později anulovány.
  • To ovšem neubralo nic na kvalitním výkonu posádky Křeček – Motl, která s vozem Škoda 130 LR obsadila vynikající 6. místo v absolutní klasifikaci.
  • Poté soutěž zcela ovládli italské vozy Lancia Delta, které vyhrály následujících šest ročníků. To jim umožnily i konkurenční stáje, které se na horkou italskou půdu příliš nehnaly.
  • Slabě obsazený ročník 1994 vyhrála posádky Cunico – Evangelisti na voze Ford Escort RS Cosworth. Soutěže se zúčastnil pouze tovární tým Ford ( obě posádky odpadly ) a soukromá stáj Jolly Club, která tehdy zastupovala továrnu Lancia.
  • V roce 1997 se asi na stupních vítězů necítil příliš dobře vítězný Colin McRae, kterého italští tifosi vypískali. Vítězství mu totiž musel přenechat stájový kolega Pierro Liatti.
  • V roce 1999 předvedl mistrovský výkon Fin Makinen, když před poslední RZ ztrácel na Paniziho 25 vteřin, aby byl v cíli o 18 sekund dříve.
  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!