Mistrovství světa v poločase – Citroën

Citroën nastoupil do letošní sezóny s osvědčenou jezdeckou dvojicí z loňska, Sebastienem Loebem a Daním Sordem.

Citroën nastoupil do letošní sezóny s osvědčenou jezdeckou dvojicí z loňska. Ikonou francouzského továrního týmu je již osmým rokem Sebastien Loeb, který má v této sezóně na dosah další z rekordních zápisů do historických tabulek světového šampionátu. Podobně jako Tommi Mäkinen v roce 2000 letos francouzský pilot Citroënu popáté v řadě obhajuje světový titul. Dvojka týmu Daní Sordó zatím na svého týmového kolegu nestačil, ovšem na asfaltových soutěžích s ním již vloni párkrát alespoň dokázal držet krok. Letos by se Španěl jistě velmi rád konečně prodral ke svému prvnímu vítězství v některé ze soutěží MS.

Úvod do letošního šampionátu se Sordovi povedl na jedničku, když se stal prvním vedoucím jezdcem roku. Toto vedení ale nemělo dlouhého trvání, když o něj ve prospěch svého týmového kolegy hned ve druhé rychlostní zkoušce Rallye Monte Carlo mladý Španěl přišel. V pátek se sice snažil na Loeba pořádně dotáhnout, ovšem jeho vůz nefungoval zcela správně a problémy s diferenciály zapříčinily po druhé etapě ztrátu skoro celé minuty. V sobotu se technika odporoučela úplně, z C4 WRC se vyvalila dýmová oblaka a soutěž pro Sorda předčasně skončila. Citroën tím přišel o slibně se vyvíjející double, Loebovi však jasný triumf mezi prsty neunikl.

Na švédské půdě se zatím podařilo jen jedinkrát zvítězit jezdci neskandinávského původu a byla jím v roce 2004 největší hvězda rallysportu současnosti Sebastien Loeb. O druhé ceněné vítězství ve sněžné soutěži se Francouz zatím pokoušel marně a ani letos mu toto snažení nevyšlo. Již ve čtvrtém testu v rychlé levotočivé zatáčce poslal Citroën přes střechu. Za pomoci diváků posádka dokázala vůz vrátit zpět na kola, ovšem po odjezdu ze servisu Loeb stejně odstoupil s porouchaným motorem. Motor byl příčinou horšího švédského výsledku i u Sorda, který musel kvůli výměně agregátu do druhé soutěže párovacího cyklu nastoupit s penalizací pěti minut. Ani to mu však nezabránilo v tom, aby zaznamenal svůj nejlepší švédský výsledek. Pravidelně se umisťoval v elitní osmičce a v sobotu i dvě zkoušky vyhrál. Rychlou a bezchybnou jízdou si pak Španěl dojel pro body za šesté místo a při odečtení penalizace by mu jeho časy vynesly krásnou bronzovou příčku.

Ani v Mexiku se Citroën neubránil problémům způsobeným potíži s motorem, který tentokrát zazlobil u Loebova vozu již v shakedownu. Následně se stáj rozhodla pro jeho výměnu, za což byla Francouzovi později na konto připsána penalizace pěti minut. To se stáji samozřejmě nelíbilo a tak se s komisaři dohodla na trochu nestandardním postupu a do vozu vrátila původní agregát. Tím jim sice byla odečtena penalizace, ovšem pachuť z poněkud zvláštní procedury se zakrýt nedala. Loeb v první etapě zaznamenal tři nejrychlejší časy, ovšem i tak na velmi rychlého Latvalu nestačil a po etapě zaostával o 9,6 sekundy.

Druhý den mu jeho soupeř čistil trať a ztrácel sekundu za sekundou, což Francouzovi umožnilo jít hned ve druhé zkoušce do čela. Latvalu pak postihly potíže s turbem a Loeb se rázem na čele ocitl nikým neohrožován. Na konci soutěže se z toho samozřejmě nemohlo vyvinout nic jiného než jasné vítězství. Sordó i na americké půdě pokračoval ve smolně započaté sezóně, když hned na první zkoušce odstoupil s poškozeným zavěšením. Druhý den se na tratě vrátil a připsal si dva nejrychlejší časy, v neděli pro sebe rozhodl závěrečnou diváckou speciálku a do cíle nakonec dojel jako šestnáctý.

V Argentině to ze začátku vypadalo, že se bude muset Loeb spokojit maximálně s druhou příčkou. Důvodem byl Hirvonenův senzační čas v první zkoušce, v níž si na své konto připsal náskok takřka celé minuty. V RZ 5 ale Fin poškodil o skrytý kámen v zatáčce zavěšení svého Focusu a tak se rázem do vedení dostal Loeb, který měl na nejbližšího rivala Chrise Atkinsona v tu chvíli náskok 54,7 vteřiny. Zbytek soutěže se změnil v jeho galapředstavení, během kterého mu náladu kazilo jedině nové pravidlo o pneumatikách. Do zablácených úseků jezdci vyráželi na stejných gumách, jaké později použili na rozpálených šotolinách soutěží v zemích kolem Středozemního moře. Tyto gumy bez možnosti prořezání samozřejmě těžko odvádějí vodu a na blátě se tak vozy chovaly jako na ledě. Přes všechny potíže se Loeb radoval z vítězství, čímž jistě udělal radost i Diegu Maradonovi, jenž vedle francouzského pilota usedl na jeden průjezd shakedownem. Ani Sordó si nevedl špatně a po odstoupení Pettera Solberga v závěrečné etapě se vyšvihl na bronzovou příčku. Debut Citroënu v barvách Red Bullu tedy vyšel takřka na jedničku.

V Argentině prolomil španělský pilot Citroënu smůlu z počátku roku a do Jordánska vyrážel v daleko pozitivnější náladě. Hned první etapa soutěže nově zařazené do kalendáře MS Španělovi náladu zlepšila jistě ještě daleko více. Na prvních třech zkouškách totiž využil své výhodné startovní pozice k zajetí tří nejrychlejších časů a vybudování si náskoku 15,1 sekundy na Pettera Solberga. V další části páteční etapy se k Sordovi mílovými kroky přiblížil trať čistící Loeb, jemuž na postup do čela po první etapě nakonec chyběla jen 1,1 sekundy. Čištění tratě tedy za Francouze pro druhý den převzal jeho týmový kolega, jenž díky tomu hned na první zkoušce ztratil vedoucí pozici.

Na přejezdu k RZ 12 však došlo k události, která se v soutěžích příliš často nestává. Loebův značkový kolega Conrad Rautenbach jedoucí tou samou cestou na opačnou stranu se s druhou C4 srazil a oba jezdci museli dočasně odstoupit. Do vedení se po tomto bizarním incidentu vrátil Sordó, aby o něj záhy přišel ve prospěch dvojice od Fordu. Ti se však na závěr dne neubránili taktice a Španěla pustili zpátky před sebe. Ten tak v nedělní etapě ztratil šanci na vítězství a na druhou příčku se nakonec posunul jen díky Latvalově potížím. Úvodní etapu soutěže na Sardinii, kam se z Jordánska kolotoč WRC přesunul, rozjel Sordó na druhé příčce za Latvalou a zakončil ji na té samé pozici, ovšem to už měl o 35,7 sekund před sebou týmového kolegu Loeba.

Úřadující mistr světa musel v sobotu čistit trať a tak mu nezbývalo nic jiného, než se smířit s porážkami od svých největších rivalů z Fordu. V průběžném pořadí si ale Loeb i nadále udržoval první příčku a na konci druhé etapy měl k dobru půl minuty na oba borce se speciály Focus. Ti se samozřejmě v neděli snažili Loeba z vedoucí příčky sesadit, ten ale jízdou naplno vzdoroval a nakonec o 10,6 sekundy čtvrté letošní vítězství uhájil. Sordó však již v sobotu tlaku rychlých Finů neodolal a nakonec se musel smířit i s porážkou od domácího Galliho. Páteční etapu následující Acropolis Rally zajeli piloti Citroënu podobným způsobem jako na Sardinii. Loeb byl nejrychlejší a do soboty nastupoval s náskokem 15,7 vteřiny na Sorda. Ten se dostal do čela na druhém sobotním testu, v němž jeho týmový kolega udělal defekt.

O tři zkoušky později potkal stejný problém i Španěla a pořadí dvou Citroënů se tak znovu změnilo. Do poslední zkoušky musel pilot s číslem 2 na bočním okně nastoupit na poškozené pneumatice a do cíle tak dojel na pouhém zbytku jednoho ze zadních kol. To si samozřejmě vyžádalo výraznou časovou ztrátu čtyř a půl minuty a propad na sedmou pozici. Během neděle se Sordovi podařilo vyšplhat přes Matthew Wilsona a po problémech Henninga Solberga nakonec obsadil pátou příčku. Z vítězství se samozřejmě radoval jeho kolega Loeb. Ten rozjel nejlépe i poslední podnik první poloviny šampionátu, který se odehrál v Turecku. Hned na druhé zkoušce jej však čištění trati stálo propad mimo elitní trojici. Na pozicích za průběžnou bednou se pohyboval celý pátek, aby na konci kvůli taktizování Fordu vystoupil zpět na první příčku.

I v sobotu tak Francouz musel čistit trať a po druhé zkoušce jej předstihly oba tovární Fordy. Za nimi Loeb etapu dokončil a v neděli mu nezbývalo nic jiného než jet naplno a pokusit se smazat manko 34,3 vteřiny. Do druhého průjezdu jedenatřiceti kilometrovým úsekem Olympos nastupoval Loeb se ztrátou 25,5 sekundy. Na splitech v tomto testu byl výrazně rychlejší než Latvala s Hirvonenem, ovšem v závěru musel kvůli defektu zvolnit a spokojit se s třetí příčkou a propadem na druhé místo v průběžném hodnocení MS. Sordó v pátek ztratil kvůli poškozenému zavěšení, ovšem na konci rally se dokázal těsně vměstnat před oba z bratrů Solbergů a o 8,1 sekundy si zajistit pět bodů za čtvrté místo.

V mistrovství světa se letos se speciály značky Citroën neprohánějí jen tovární jezdci, ale startují s nimi i dva soukromníci. Estonec Urmo Aava vloni sbíral první zkušenosti za volantem WRC se starším Mitsubishi, ovšem letos již přezbrojil na nejmodernější techniku. Conrad Rautenbach podobně jako estonský kolega dříve soutěžil v juniorském mistrovství a na poslední soutěži loňského MS ve Walesu se objevil poprvé za volantem Citroënu Xsara WRC. S tímto starším modelem francouzské stáje rozjel i letošní sezónu. Start v Monte Carlu ale dopadl katastrofálně, když Afričan havaroval hned na první zkoušce. Do soutěže se v pátek zapojil znovu a zajížděl velmi slabé časy ve druhé desítce. Závěrečnou diváckou speciálku v monackém přístavu už ale projet nedokázal. Před zraky diváků i televizních kamer zachyboval a zničil záď své Xsary. V jedné soutěži tak dokázal hned dvakrát odstoupit kvůli havárii.

Ve Švédsku se již rodákovi ze Zimbabwe dařilo o něco lépe. Soutěží se prokousal bez větších havárií a největším problémem pro něho byl jeden nepovedený průjezd sněhovou bariérou. Po něm musela posádka zastavit a spolujezdec David Senior vyrazit vyčistit prostor pro přístup vzduchu k chladiči od sněhu. Menší havárii se pak Rautenbach nevyvaroval ani na přejezdu, do cíle soutěže však na šestnácté příčce dorazil. Ani tentokrát ale rychlostí neoslnil a vrcholem snažení byly časy ve druhé desítce pořadí. V Mexiku usedl Conrad poprvé do speciálu Citroën C4 WRC a hned na začátku soutěže se vměstnal do elitní desítky. Na RZ 3 však v jedné nepřehledné pravotočivé zatáčce zavadil o skálu a poškodil zavěšení. V sobotu se do soutěže vrátil a až do nedělního konce se pravidelně umisťoval v top ten. Na konci byl klasifikován na patnácté pozici.

V Argentině se africkému mladíkovi podařilo zajet svůj nejlepší výsledek kariéry. Během soutěže sice ani napočtvrté letos nepředvedl nijak oslnivou rychlou jízdu, ovšem díky spolehlivosti, kterou hodně jiných posádek postrádalo, se dokázal prokousat až na závěrečnou čtvrtou příčku! V úvodu Jordánské rally bylo na Rautenbachovi vidět povzbuzení skvělým argentinským výsledkem. Svou ztrátu na nejlepší dokázal během pátečních zkoušek stlačit pod 2 s/km a teprve po problémech na posledním úseku vypadl z top ten. V sobotu však společně s Loebem způsobil bizarní nehodu na přejezdu, která oba protagonisty stála další pokračování v soutěži. Na Sardinii se opět Rautenbach zklidnil a soutěží prošel bez větších potíží až k finální třinácté příčce. V Řecku Afričana potrápilo několik defektů, ovšem na konci soboty se vklínil mezi nejlepších deset a právě tuto společnost prvních deseti na konci soutěže uzavíral.

V Turecku Conrad předvedl nejlepší letošní výkon, když příliš nechyboval a zároveň byl rychlejší než kdy předtím. Ztrátu na nejlepší v jednotlivých zkouškách pravidelně dostával pod 2 s/km a několikrát se přiblížil k hodnotě sekundy jediné. V cíli bylo jeho snažení oceněno jedním mistrovským bodem. Ač Rautenbach v závěru první poloviny sezóny výrazně zrychlil, na posledního pilota Citroënu zdaleka neměl. Aava se totiž stal jedním z největších překvapení první části sezóny. Poprvé byla jeho bíločervená C4 k vidění ve Švédsku. Na RZ 4 ji však Estonec v levé zatáčce přišpendlil do sněhové bariéry a vypadl z top ten. Na tom samém úseku (Mangen) vůz v druhém průjezdu znovu skončil mimo trať. Tentokrát se však ocitl v potoce, odkud již nebylo úniku. Druhý den se Aava do rally vrátil a očividně si již více zvykl na řízení nového vozu a v poslední etapě dokázal zajet i čtvrtý nejrychlejší čas.

Následné dvě zámořské rally Estonec vynechal a znovu se pak do hry zapojil v okolí Mrtvého moře. V první etapě se zamíchal mezi nejlepší jezdce a den zakončil na šesté příčce. Druhý den pokračoval ve výborném výkonu a postoupil na pozici pátou. Poslední den měl zisk nejlepšího umístění v kariéře na dosah, ovšem jeho C4 byla proti a problém se zavěšením stál Aavu dokončení soutěže. V Itálii si spravil estonský jezdec chuť, když si do cíle dojel pro první letošní mistrovský bod. Sám však se svým výkonem spokojen nebyl. V Řecku ale už bývalý junior mohl být na svůj výkon pyšný. Během prvních dvou dnů se prezentoval nejrychlejším časem na poslední páteční a předposlední sobotní zkoušce. Ani v neděli z tempa nepolevil a dojel si pro pět bodů za skvělou čtvrtou pozici, kdy za sebou nechal i značkového kolegu továrního jezdce Sorda. V turecké soutěži Estonec zaznamenal další tři nejrychlejší časy. Sobotní a nedělní ale získal již v rámci SupeRally, neboť v pátek na RZ 3 odstoupil s utrženým kolem. I tak v posledních dvou soutěžích předvedl pěkné výkony, jenž jsou jistě příslibem do druhé poloviny roku.

Komentářů celkem: 8
16. 7. 2008 21:30
0 0
zajimalo by me jestli v te predpredposledni fotce ten psik utek
16. 7. 2008 21:31
0 0
smajlík
16. 7. 2008 21:41
0 0
Neutekl...
16. 7. 2008 21:57
0 0
No co.. alespoň byl guláš smajlíksmajlíksmajlík
16. 7. 2008 22:21
0 0
Chudák pes ,,,
17. 7. 2008 09:55
0 0
No Mickey, ty seš taky slušně morbidní... Chudák jeden. Počkej až naděláme guláš z tebesmajlíksmajlík
17. 7. 2008 10:54
0 0
Aava mě zcela dostal svými dravými průjezdy už loni ve Finsku ,jsu hrozně zvědavej na jeho další růst a hlavně se opět těším na jeho průjezdy finskými lesy.Můj černej kůň na třetí flek!
20. 7. 2008 10:56
0 0
go citroen go! elitka mezi elitkou smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!