2. 10. 2004 00:00 − 2331× − 0

Märtin a Duval odstartovali s kuráží

Märtin s Parkem dovezli jejich Ford Focus RS WRC do cíle nejdelšího dne třídenní šotolinové soutěže na páté pozici.

Obě posádky týmu BP-Ford WRT, Markko Märtin, Michael Park a Francois Duval se Stéphanem Prévotem, dokončily obtížný úvodní den Rally Italia Sardinia na celkem solidních pozicích průběžné klasifikace. Märtin s Parkem dovezli jejich Ford Focus RS WRC do cíle nejdelšího dne třídenní šotolinové soutěže na páté pozici. Belgická posádka, jedoucí se stejným vozem, přenocuje na místě sedmém.


Foto: Petr LUSK eWRC.CZ

Třináctý podnik šestnáctidílného mistrovství světa v automobilových soutěžích je třetí novou soutěží letošní sezóny. Těmi předchozími byly Mexická a Japonská rally. Mnoho let se Italská rally jezdila na asfaltových tratích v horách poblíž San Rema. To ale již neplatí. Na Sardinii, jednom ze sluncem zalitých ostrovů Středozemního moře, kde dnes teploty dosahovaly až 31°C, jsou podmínky úplně jiné.

Úzké a zatáčkovité cesty jižně od základny soutěže v Olbii poskytly ostrý kontrast k luxusnímu resortu Porto Cervo, které hostilo včerejší slavnostní ceremoniál. Na posádky dnes čekalo šest rychlostních zkoušek, což znamenalo 158,56 ostrých kilometrů. Povrch tratí byl velice rozmanitý. Od měkkého a písčitého až po drsný a kamenitý. Jediné, co se neměnilo, byly úzké cesty lemované po okrajích velkými kameny. V takových podmínkách znamenala každá chyba tvrdý trest. Do soutěže odstartovalo 67 posádek a 17 z nich cíl první etapy nespatřilo.

Märtin dokončil za volantem Focusu RS v barvách Castrolu první kolo tří rychlostních zkoušek na třetí pozici, když jeho jediným problémem bylo zhasnutí motoru v průběhu druhé rychlostní zkoušky. Tento malý incident ho stál deset vteřin. Ve druhém kole se osmadvacetiletý Estonec potýkal se zhoršenou viditelností a nepodařilo se mu tak provizorní umístění na stupních vítězů udržet. Klesl na pátou pozici, ale je pouhých 7,4 vteřiny za Carlosem Sainzem.

“Měl jsem v očích hodně písku a proto jsem pořádně neviděl,“ řekl Markko. “Pokaždé když jsme najeli do vyjetých kolejí, měli jsme písek až na kapotě vozu. Ten se pak díky ventilátorům dostal dovnitř a rázem jsem měl oči plné prachu.“

Na Markkovi bylo poznat, že nemá pomalé soutěže v lásce. “Rychlostní zkoušky jsou technické a pro pilota není jízda příliš zábavná. Třetí a šestá vložka byla tak zatáčkovitá, že oproti ní jsou kyperské tratě jako dálnice. S mým umístěním nejsem spokojen. Měli jsme sice problém s viditelností, ale jinak nevím, kde jsme ztratili tolik času. Pro zítřek uděláme na autě nějaké změny,“ dodal Märtin.

Týmoví kolegové Duval a Prévot dokončili s Focusem RS ranní vložky na šesté pozici. Deset kilometrů po startu úvodní zkoušky zničil třiadvacetiletý pilot pravé přední kolo a zbytek ranních vložek absolvoval opatrněji, s cílem vyhnout se vážnějšímu poškození vozu. Rezervní pneumatika byla totiž levá a Francois tak musel ve zbývajících dvou zkouškách bojovat i s nepředvídatelným chováním vozu. Belgičan zvolil tvrdé pneumatiky, které si nechal napůl prořezat. Šotolina ale byla hodně sypká a tak se zdálo, že lepší volbou by byly plně prořezané pneumatiky.

Během odpoledních vložek klesl Duval o jedno místo níže, ale stále je pouhých 10,7 sekundy za šestým Harrim Rovanperäm. “Odpoledne byly naše pneumatiky příliš měkké,“ řekl Francois. “Byla to špatná volba a hned po první rychlostní zkoušce druhého kola jsem věděl, že se budeme až do konce etapy trápit. Ani naše zavěšení nebylo ideální, ale před soutěží jsme zde netestovali a museli jsme si některé věci vyzkoušet. Zítra se pokusíme zvolit správné pneumatiky a když se nám podaří změnit k lepšímu i nastavení, budeme moci mnohem více útočit.

Tratě rychlostních zkoušek jsou obtížné a místní soutěž není rozhodně lehká. Není zde vůbec žádný prostor pro manévrování. Pokud sjedete jen o kousek mimo ideální stopu, nejspíše trefíte kámen ležící na okraji cesty, což bude s největší pravděpodobností znamenat ulomené kolo,“ dodal Duval.

Šéf týmu BP-Ford, Malcolm Wilson, připustil, že je zklamán výkonem týmu hlavně v odpoledních vložkách. “Ráno jsme měli výborný start, ale jsem v rozpacích z toho, co se stalo ve druhém kole rychlostních zkoušek,“ řekl. “Tratě zítřejších vložek jsou rychlejší a hladší. Uděláme nějaké změny v nastavení tlumičů Markkova vozu, to by nám mohlo pomoci.“

Rychlostní zkoušky druhé etapy jsou situovány dále na západ, ke svahům Monte Lerno. Posádky odjíždějí z Porto Cervo v 6,30 hod. Čekají na ně dvě identická kola po třech rychlostních zkouškách. Ty zahrnují i dva průjezdy nejdelší zkouškou soutěže, 34,21 km dlouhou Tandalo. Mezi oběma koly se pojede i krátká rychlostní zkouška, kterou bude živě přenášet televize. Délka sedmi rychlostních zkoušek zítřejší etapy je 147,99 km a posádky se vrátí do Porto Cervo ve 20,00 hod.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!