3. 8. 2008 21:26 − 2543× − 12

Rali Vinho da Madeira – komentář

Interkontinentální série se po ruském dobrodružství vrátila na tratě, které jsou pro ni nejtypičtější, a sice na asfaltové úseky.

Interkontinentální série se po ruském šotolinovém dobrodružství vrátila na tratě, které jsou pro ni nejtypičtější, a sice na asfaltové úseky. Po třetí šotolině roku přišla na řadu druhá asfaltová soutěž, kterou se stal atraktivní podnik na vzdáleném portugalském ostrově Madeira. Zde se v minulosti pravidelně u příležitosti podniku ME s nejvyšším koeficientem sházeli účastníci evropského šampionátu s Portugalci a dále pozvanými předními jezdci z různých koutů Evropy. Od té doby se mnohé změnilo, speciály WRC, které se zde proháněly v hojném počtu, byly zakázány, pozvaných hostů ubylo, ale na druhou stranu se soutěž předloni připojila do nového seriálu IRC, který jí výrazně navýšil atraktivitu startovní listiny.


Foto: www.ralivm.com

V tomto šampionátu hrají prim speciály kategorie Super 2000, kterých se letos na Madeiře sešlo celkem 15. S továrními Fiaty Punto Super 2000 měla původně dorazit tradiční jezdecká dvojice. Antona Alena však schvátila viróza a na jeho post byl dodatečně povolán Ital Umberto Scandola, který do továrního Punta letos usedl poprvé. S cílem obhájit loňské vítězství do soutěže odstartoval Giandomenico Basso. S dalším Puntem se ukázal Renato Travaglia, který na této soutěži startuje pravidelně a vloni si zde tým Top Run, jenž mu připravoval vůz, uříznul pěknou ostudu porušením technických pravidel. Za volanty zbylých Fiatů se představil Turek Volkan Isik a dva domácí piloti José-Pedro Fontes a Nuňo Barroso Pereira.


Foto: www.ralivm.com

Fiaty byly zatím v letošní sezóně pokaždé v rámci IRC převálcovány konkurenčními speciály Peugeot 207 Super 2000, kterých byl na startu druhé portugalské soutěže o něco větší počet. Po ruské pauze se do IRC vrátil lídr šampionátu Luca Rossetti, kterému v Belgii skončila jeho „stoprocentní vítězná série“. S cílem vyšplhat se přes Itala konečně do vedení dorazil na start Nicolas Vouilloz, který si prožil během čtvrtečního předstartovního testu horké chvilky, když po výletu z trati u vozu poškodil kolo. Bez problémů testem prošel pilot druhého speciálu belgického Kronosu Freddy Loix, jenž hodlal navázat na domácí triumf a připsat si druhé vítězství v letošním IRC.


Foto: www.ralivm.com

Pro stáj by pak vítězství jednoho z jejich jezdců znamenalo dokonání hattricku, neboť v Rusku triumfoval s jedním z jejich vozů Juho Hänninen. Do cesty se belgickým 207 však hodlaly postavit zejména dva obdobné speciály domácích jezdců Portugalce Bruna Magalhaese a rodáka z Madeiry Alexandre Camacha. Na startu nemohli chybět ani další pravidelní účastníci IRC a ME Brice Tirabassi, Luca Betti a Michal Solowow. Hlavně o body do domácího šampionátu si přijel zasoutěžit Vitor Pascoal s posledním Peugeotem 207 Super 2000. Na startu soutěže IRC se letos poprvé neobjevil český zástupce Jan Kopecký.


Foto: www.ralivm.com

Na trati shakedownu se dočkal nejrychlejšího času Magalhaes, ovšem na první započítávané zkoušce ve čtvrtek večer zajel až třetí čas. O dvě desetiny rychlejší byl Travaglia, který zajel taktéž druhý čas i na zmíněném shakedownu. Na diváckém úseku v uličkách Funchalu však oba dva ve velkém stylu a před zraky 30 000 diváků rozdrtil Vouilloz, když zajel čas o 1,5 sekundy rychlejší než Ital. V první přírodní zkoušce v pátek ráno došlo k prohození pozic mezi Vouillozem a Magalhaesem, zatímco druhý Travaglia na své příčce setrval. Nejlépe se však do úvodní etapy probudil Basso, který po triumfu na druhém testu přidal další hned i na tom následujícím. Do servisu tak přijížděl již jako průběžně druhý s mankem pouhé 1,1 sekundy na Magalhaese. Travaglia se na RZ 3 propadl na třetí příčku, ovšem na značkového kolegu před sebou měl ztrátu jen 1,3 vteřiny.


Foto: www.ralivm.com

Druhá páteční sekce se skládala z druhých průjezdů předešlých dvou zkoušek a nejlépe do ni vstoupil vedoucí muž rally, jenž navýšil svůj náskok na 3,3 vteřiny. Na RZ 5 se však mladému Portugalci příliš nevedlo a nejrychlejšího času zde naopak dosáhl jeho nejbližší rival Basso. Ten zajel čas, který mu stačil k tomu, aby se o sedm desetin vyhoupl do čela soutěže. Čerstvě druhý Magalhaes však kromě něho musel vzdorovat i atakům druhého italského borce s Abarthem Travaglii, který po pátém testu zaostával jen o 1,3 sekundy. Ze třinácté příčky na páté zkoušce pro poruchu elektroinstalace odstoupil Tirabassi, kterého ještě předtím pořádně potrápily nesprávně fungující brzdy.


Foto: www.ralivm.com

Na následující sekci tvořenou čtyřmi testy nebude v dobrém vzpomínat vedoucí muž soutěže, který do ní nastoupil s nevhodným obutím svého Punta a postupně se výsledky propadal níže a níže. Již na šestém testu Ital spadl na třetí příčku, ovšem tím se jeho sestup nezastavil. Po průjezdu dalšími třemi testy se propadl až na pátou pozici a za stále vedoucím Magalhaesem v tu chvíli již zaostával o celých 32,7 sekundy. Nedařilo se ani druhému Puntu na špici s Travagliou za volantem. V osmém testu se přes něho přehnaly dva rychlé Peugeoty 207 Vouilloze a Camacha. První jmenovaný se stal novým nejbližším soupeřem vedoucího Portugalce, který však měl stále 9,9 vteřiny k dobru. Camacho si během této sekce připsal dva nejrychlejší časy a za Francouzem zaostával jen o 1,9 vteřiny.


Foto: www.ralivm.com

Na RZ 10 zajel Vouilloz nejrychlejší čas a přiblížil se o rovnou jednu sekundu vedoucímu jezdci. Ten se však nehodlal nechat o svůj post obrat a jedenáctou zkouškou prolétl nejrychleji ze všech. Tím však jeho kralování domácí soutěži skončilo, neboť jeho Peugeot postihl na RZ 12 defekt, se kterým se musel mladík již na zkoušce vypořádat. Výměna kola s poničenou pneumatikou mu zabrala přes tři minuty, což nezůstalo bez odezvy v rámci průběžných výsledků. V nich se Magalhaes propadl až na samotné dno elitní desítky. Do vedení se díky tomu vyhoupl Vouilloz, jenž první etapu zakončil s náskokem pouhých 3,7 sekundy před největší domácí nadějí Camachem.


Foto: www.ralivm.com

Se ztrátou 22,3 vteřiny dojel do pátečního cíle Travaglia, který se více než se svými soupeři pral se žaludečními problémy a zvažoval cestu na vyšetření do nemocnice. Jeho krajan Basso si na závěrečnou páteční sekci již vybral vhodné gumy a zajížděl časy srovnatelné se špičkou. I nadále však na čtvrté příčce zaostával o 31,1 vteřiny a obhajobě loňského triumfu byl docela dost vzdálen. Ještě hůře dopadl v první etapě další Ital Rossetti, kterému po nevýrazném výkonu patřila až šestá pozice průběžného pořadí.

Do sobotní části dramatického klání nastoupil nejlepším možným způsobem Magalhaes a vítězstvím v RZ 14 se posunul na devátou příčku. V průběhu druhé etapy si dokázal ještě o další post polepšit, tím však jeho finiš skončil a po slibně rozjetém začátku se musel spokojit až s osmou výslednou pozicí. Na sedmé příčce do cíle dorazil Abarthem narychlo povolaný Scandola a na konečnou šestou příčku se v průběhu patnáctého testu propadl vítěz předešlého asfaltového podniku Loix. Pro čtyři body za pátou pozici si tedy dojel Rossetti, který však ani trochu neoslnil a po skvělých výsledcích ze začátku roku byl jeho výkon velkým zklamáním.


Foto: www.ralivm.com

Na patnácté zkoušce rozjel svůj drtivý finiš Basso, který dokázal během první sobotní sekce o čtyřech zkouškách zvítězit hned ve třech z nich. Díky tomu se vyšplhal přes svého krajana Travagliu na třetí příčku a vedoucímu jezdci se dokázal přiblížit takřka na dostřel. Do závěrečné čtveřice testů nastupoval s cílem pokračovat v nastoleném tempu a pokusit se smazat manko 14,6 sekundy. Vedoucí Vouilloz se mezitím utkával ve strhujícím duelu o desetinky s Camachem. Rodák z Madeiry napřed na RZ 14 šest desetin stáhnul, aby jich hned záhy sedm zase nabral. V šestnáctém testu dokázal odstup od Francouze vrátit zpět na hodnotu 3,1 vteřiny, ale na další zkoušce se pro změnu radoval bývalý biker a navýšil náskok na 4,2 sekundy.


Foto: www.ralivm.com

Do závěrečné sekce odstartoval nejlépe Vouilloz a zvedl svou výhodu na čele na 5,7 vteřiny. V devatenáctém testu se ale musel smířit s porážkou od Camacha a zmenšením rozestupu na 4,9 sekundy. V závěrečných dvou zkouškách ale místnímu borci došel dech a postupně několik dalších sekund poztrácel. Tím však o vítězi ještě nemuselo být rozhodnuto, neboť tři zkoušky před koncem rozjel závěrečnou část svého strhujícího finiše Basso. Do závěrečné zkoušky nastupoval již s odstupem 12,6 sekundy, ale nakonec z nich dokázal umazat už jen 7,2. I tak se ale ještě na poslední chvíli vyšplhal alespoň na stříbrný post. Atraktivní soutěž v překrásné přírodě ostrova Madeira tak zakončil nervy drásající souboj o vítězství, z něhož nakonec jen těsně jako vítěz vyšel Vouilloz. Díky tomuto triumfu se dokázal vyšplhat přes Rossettiho do vedení šampionátu IRC.

Pořadí v cíli
1. Nicolas Vouilloz/Nicolas Klinger (F) Peugeot 207 S2000 3:05.14,8
2. Giandomenico Basso/Mitia Dotta (I) Fiat Punto Abarth S2000 +5,4
3. Alexandre Camacho/Pedro Calado (P) Peugeot 207 S2000 +8,0
4. Renato Travaglia/Lorenzo Granai (I) Fiat Punto Abarth S2000 +41,2
5. Luca Rossetti/Matteo Chiarcossi (I) Peugeot 207 S2000 +1.02,5
6. Freddy Loix/Robin Buysmans (B) Peugeot 207 S2000 +1.08,7
7. Umberto Scandola/Guido D'Amore (I) Fiat Punto Abarth S2000 +2.28,6
8. Bruno Magalhaes/Carlos Magalhaes (P) Peugeot 207 S2000 +3.03,2
9. José Pedro Fontes/Antonio Costa (P) Fiat Punto Abarth S2000 +3.45,9
10. Michał Sołowow/Maciej Baran (PL) Peugeot 207 S2000 +5.52,0

Stav IRC: 1. Vouilloz 36, 2. Rossetti 30, 3. Basso 22, 4. Loix 19, 5. Kopecký 15, 6. Hänninen a Alen 14, 8. Travaglia 10, 9. Camacho 6, 10. Casier 5

Komentářů celkem: 12
3. 8. 2008 22:081
0 0
smajlíksmajlíksmajlík docela vyrovnanýý
Walach.WRC
3. 8. 2008 22:142
0 0
to už tak v IRC bývá smajlíksmajlíksmajlík
3. 8. 2008 22:203
0 0
Pekny to byl zavod a Basso ukazal ze Fiat neni pomalej.smajlík
MYS
3. 8. 2008 22:274
0 0
Už bych mu přál vyhrát.......proč ne právě u nááás??smajlík
3. 8. 2008 23:075
0 0
Tohle je aspon bitva.Camacho jel uzasne.
3. 8. 2008 23:276
0 0
Je neskutečný, jak sjezdař nakládá rally specialistům. smajlík
4. 8. 2008 01:317
0 0
Škoda toho Magalhaese, myslím že by vyhrál...
4. 8. 2008 01:338
0 0
Rosi: Akorát se na tu jeho naprosto čistou stopu nedá dívat, což mě štve páč ho mám v oblibě protože sem taky řádil na Horském Kole, ale asi ne tak rychlesmajlíksmajlík
Vůbec sem před loňskou Barumkou nevěděl že stihl být Mistrem Světa 10xsmajlík,dyt vypadá celkem mladě.
4. 8. 2008 01:419
0 0
v TV šlo vidět jak to celá špička krásné vytahovala v serpentýnách smykem (i když hlavně z kopcesmajlík).Hotové Monte-Carlo. Loni to předváděl akorát Basso a sem tam někdo jiný.
Takže chlapy už si na "novou" techniku super zvykli a na Barumce to bude asi mnohem víc k pokoukání. smajlík
4. 8. 2008 08:2110
0 0
Mě se tahle série moc líbí... Jen by to chtělo, aby se do ní zapojilo víc značek (co MG, VW, Toyota, Škoda - určitě jsem na nějakou zapoměl, bylo by to pestřejší) Jsem zvědavej moc Jak Honza Kopecký na Barumce a dál ve zbytku sezonysmajlík
4. 8. 2008 10:0811
0 0
Rosi: oni jsou na to asi Frantíci specialisti, pamatuju, jak jeden "gymnasta" to začal nakládat rally specialistum v MS....smajlíksmajlík
4. 8. 2008 13:1512
0 0
karbil: To jo, první jeho start s Corollou WRC tehdy a já jen zíral, kde se ten "přízrak" vzal..smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!