Kostelec n./O.: Nejrychlejším Otto, vítězem Jan Melša
Uplynulý víkend patřil na východě našeho území královně motoristického sportu, jela se zde Matrix M.V. Rallye Kostelec nad Orlicí 2008 zařazená do premiérového ročníku seriálu Rallye Cup 2008. Padesátka převzatých posádek v čele s Ludvíkem Otto (kat. VIP), testující nejnovější verzi vozu Subaru Impreza Sti, byla natěšena na městskou rychlostní zkoušku a dalších 5 rychlostních vložek, částečně využívající testovací úsek týmů Motorsport Kopecký a Peklo Rallye Team. Zatímco v pátek panovalo slunečné počasí, noční bouřka a sobotní občasný déšť ještě umocnil náročné technické testy.
Foto: Aleš Kovář
1. etapa, RZ1+RZ2
Po předstartovní, trialové show Martina Křoustka a představení všech posádek na startovní rampě, čekalo na posádky v pátek cca 5 ostrých km, rozdělených do dvou RZ.
Nejrychlejší v této sekci byl Polák Papamichalis o necelou půl vteřinku před Janem Melšou z týmu Ralvex Košice, využívající Mitsubishi Lancer Evo VIII od Václava Arazima. Třetí čas měl po druhé RZ na kontě Ludvík Otto, nastavování a seznamování s novinkou na české rallyové scéně – Subaru Impreza Sti, model 2008 – si vybíralo svoji daň. Další olomoučan Robert Nešpor s diktující premiantkou Zdeňkou Smetanovou ztrácel 5 vteřin na předchozího majitele svého Forda Escorta Kit Car (sk. A3), v závěsu figurovala posádka Vávrovec – Svoboda jako nejrychlejší z historiků. Další 2 pozice patřily bavičům početného obecenstva podél zkoušek – Rudolfovi Zahradníkovi na Lancia Delta, věnující svoji jízdu Martinu Vodehnalovi – místní velký talent, tragicky zesnulý na Rallye Střela 2006, který přišel s úplně první myšlenkou na kosteleckou soutěž, a Petroví Šimurdovi s vozem Škoda 130 LA.
Ve třídě A1 odskočili Nováčkové po 5 ostrých km Šmidlíkům o necelých 6 vteřin, v A2 vedl místní Ondřej Plašil, další mladík patřící do týmu kolem Jana Kopeckého. Úvodní dva testy odjel nejrychleji v historicích do 1200 ccm Václav Kopáček sen., v H1 i P5 jeli pouze borci z Hnata Racing Teamu Praha.
Jen pár metrů chybělo Petrovi Královi se Škodou 130RS k dokončení rychlostního testu číslo 2, bohužel nedokázal udržet auto na trati a havaroval. Atraktivně jedoucí Jaroslav Macek, skončil o 400 metrů dříve, ukroutil poloosu v diváckém místu "u stromu". Na stejném místě se zdrželo i vícero posádek, namátkou Steiner či Mihulka. Skoro 10 minut nechal na „dvojce“ Jan Soukup, ztratil tak veškeré naděje na solidní umístění. V sobotu pokračoval, jak se ale později ukázalo – byla to chyba.
Foto: Aleš Kovář
2. etapa, RZ3+RZ4
V sobotu ráno čekaly na posádky 2 testy od Kostelce nad Orlici přes Vrbici do vesnice Lhoty u Potštejna. Ke konci prvního průjezdu začalo z oblohy pršet, druhý průjezd byl v podstatě komplet na vodě. Přesto se našlo pár odvážných, kteří byli na vodě rychlejší – Ludvík Otto, Nováček jun. snažící se odvrátit útok dalšího Swifta – Suka jun. (také zrychlil) a výrazně si polepšil i Petr Fiala.
Ottovi se jednoznačně nejvýraznějším časem na RZ4 vyšvihli do čela, na druhé pozici zůstal Jan Melša, třetí Papamichalis na Lanceru Evo VI. Jiří Vávrovec i přes návštěvu pangejtu na RZ3 neztratil na rychlosti, ale zůstal o kousek za Nešporem. O celých 11 míst celkového pořadí si polepšila posádka Suk – Suková a dokázali přeskočit 3 konkurenty ve své skupině A1. Zadařilo se více i Jiřímu Mičánkovi, po RZ4 sedmý celkově.
Zahradník utrhl kolo v retardéru na RZ3 (do čtyřky stihl opravu), junior Suk před poslední obcí se štěstím udržel Swift na cestě a v serpentinách mezi obcemi Chlínky – Chleny nedobrzdil Polák Zaworski na Fiatu 126 a skončil na střeše. Sympatičtí kluci to vzali sportovně, po lehké opravě nastoupili do zkoušek 5 a 6.
Dvoje hodiny v RZ4 zbrzdily Petra Šimurdu (plot nepřežil), Jana Soukupa z Tábora definitivně zastavila kolostřešní kombinace ve stejném místě jako polského „malucha“. Rozhozený spolujezdec byl po zkoušce pro jistotu odvezen k ošetření. Ondřej Plašil s Hondou CRX vylomil obě pravá kola na diváckém místě ve Chlenách, Jiřímu Seligerovi se rozpadla těhlice u LP kola o 500 metrů dříve, ale oba nakonec nastoupili do posledních dvou testů. Technika v celé této etapě potrápila posádku Kopáček – Dušek.
Foto: Aleš Kovář
3. etapa, RZ5+RZ6
Obrácené zkoušky, tedy ze Lhot u Potštejna do Kostelce nad Orlicí, byly poslední porcí M.V. Matrix Rallye Kostelec nad Orlicí 2008. Pomalu osychající trať zůstávala v lesích stále mokrá a zrádná.
Martin Mazuch předvedl na RZ5 velmi odvážnou kreaci před prvním mostem ke konci vložky. Nakonec rozevlátý průjezd nevyšel a musel se otáčet, v poslední RZ pro změnu musel zastavit a sehnat do přehřátého motoru vodu. Polák Deren s vozem Subaru Impreza GT skončil v kukuřici, plzeňák Jan Suda na poslední vložce trefil značku, Poláci s Maluchem točili několikrát hodiny. Přetočení se nevyhnuli ani Zapletal s novým spolujezdcem, Zahálka na Favoritu nebo Michalski na Swiftu.
Foto: Adam Čepela
Výsledky
V Top6 už se pořadí neměnilo. Nejrychlejšími zůstala posádka Ludvík a Renáta Ottovi s nejnovější verzí Subaru Impreza, jedoucí mimo pořadí v kategorii VIP. Jan Melša vezl v soutěži krásnou spolujezdkyni, Zuzanu Palkovou, a krásný výsledek si odnesl i domů – první místo. Druhou pozici s přehledem uhájil Papamichalis na Lanceru Evo VI. Bitva o třetí pozici skončila vítězně pro olomouckého Roberta Nešpora (1. v A3), o 1,4 vteřiny později dojel Jiří Vávrovec (první ve třídě historiků). Obdivuhodně zlepšený výkon oproti pátku předvedla rodinná posádka Vlastimil Suk jun. – Eva Suková, za odměnu je čekalo vítězství v A1. Celkové 6. místo Petra Šimurdy, před stájovým kolegou na Lanceru Evo VII (Jiří Mičánek) a Nováčkovými z týmu NOVAMOTOR, je odměna za atraktivní průjezdy. Desítku uzavírají Přikrylovi na Nissanu Sunny a Šmidlíkovi (Peugeot 106). Soudobá vozidla do 1600 ccm (A2) vyhrál Petr Fiala.
V pravidelnosti neměl konkurenci (doslova) Emil Makal na Moskviči 412, stíhal alespoň mávat a bavit lidi kolem trati. V H1 kolegu Jiřího Donáta zastavily technické problémy. Třídu H2 vyhrál Roman Mihulka před Milanem Nešetřilem a Václavem Kopáčkem. Ve skupině historiků do 1600 ccm se bojovalo hlavně o druhé místo, které udrželi Diepoldovi před Chalupným a českobudějovickým Františkem Soukupem. Nejvyšší třídu v rámci historiků ovládl Petr Šimurda, o krok blíže se oproti předchozím závodům přiblížil Jan Suda, bronz zůstal na Zapletalovi.
Je třeba pochválit i pole předjezdců, protože všichni byli zajímaví a koukatelní. Tomáš Tomeček s Tatrou Dakar vzbudil vždy pozornost diváků, stejně jako Lancia Delta Aleše Klementa či Škoda Octavia Martina Jirsy. Svoji roli dobře zvládl i Leoš Vašátko. Překvapením, místo omluveného Riecherta s Audi Quattro A2, byl start Moskviche 1600 SL Rallye legendárního Peklo Rallye Teamu s neméně legendárním Josefem Vodehnalem za volantem. V sobotních zkouškách spolu se Stanislavem Malinou dokázal, že ze svého umění nic nezapomněli, v pátečních testech řídil vůz syn Jan.
Foto: Aleš Kovář
Seriál Rallye Cup 2008 se dalším závodem přehoupne do své druhé poloviny a zároveň odstartuje podniky s větším počtem měřených km. Poslední víkend v měsíci září odstartuje 7. Rallye Pardubice, 14 dní na to IC WEST Historic Nostalgie Rallye a vše ukončí v půlce listopadu těžká soutěž v okolí města Kralovice na severním Plzeňsku.
Trochu jsem fotil, učil jsem se především zachycovat pohyb se svým novým foťákem, takže to berte s rezervou, ale zde je celkem rozsáhlá fotogalerie:
http://sklad.cobradesign.cz/Rally-Kostelec/
Foto ani video nemám, kolega vypnul kameru kousek před Vaším příletem. A myslím, že nikdo jiný s aparátem tam bohužel nebyl.