Kdo je to Matti Rantanen?
Sedmadvacetiletý finský pilot Matti Rantanten zazářil na domácí rally a vybojoval dva mistrovské body při své premiérovém závodění s vozem kategorie WRC.
Matti Rantanen se narodil v roce 1981 a žije ve městě Lammi, které leží přibližně pětasedmdesát kilometrů severně od Helsinek. Sotva se naučil chodit, okamžitě se stal velkým fanouškem rally a společně se svým bratrem Mikou už od mala fandil těm největším finským hvězdám, kteří se tehdy proháněli ve speciálech skupiny B po rychlostních zkouškách Rally tisíce jezer. Světu rychlých kol vévodili Marrku Alen, Timo Salonen, Henri Toivonen, Ari Vatanen či Juha Kankunen a není tedy divu, že se malý Matti už tehdy chtěl vydat v jejich šlépějích.
Matti měl navíc velkou výhodu v tom, že se jeho bratr Mika Rantanen věnoval rally aktivně jako jezdec a že ho tedy důvěrně seznámil se světem automobilových soutěží. Mika jezdil v devadesátých letech doma ve Finsku a na své konto si připsal i tři starty v mistrovství světa – i když jen na domácí Rally Finland. V roce 2002 ale pověsil svoji závodnickou kariéru na hřebík a v této době, kdy si chtěl i Matti okusit atmosféru rally přímo zpoza volantu soutěžního vozu, se stal jeho rádcem a manažerem.
Foto: www.mattirantanen.net
Matti Rantanen začal závodit s vozem Opel Kadett skupiny F v roce 2003 a už při své premiéře na Rally Karkilla vybojoval perfektní třetí místo v kategorii B-junior. A protože při svém druhém a třetím startu byl mezi juniory nejrychlejší, začali se svým bratrem spřádat budoucí plány. V příštím roce přesedlal Matti do Hondy Civic Type-R a v juniorském finském šampionátu (Finnish Junior Rally Championship) obsadil celkově šesté místo.
Foto: www.mattirantanen.net
V sezóně 2005 Matti i nadále pokračoval mezi juniory ve Finsku a současně se poprvé ve svém životě objevil na startu soutěže mistrovství světa, kdy se svým zkušeným spolujezdcem Janem Lonegrenem a „tajpárem“ obsadili jednatřicáté místo v celkové klasifikaci. Rok 2006 se dá hodnotit jako veleúspěšný – Matti vybojoval finský mistrovský titul ve skupině N3 (opět s vozem Honda Civic Type-R) a na světové Rally Finland obsadil třetí místo v JWRC za Wilksem a Anderssonem.
Foto: www.mattirantanen.net
Sezóna 2007 se nesla ve znamení přechodu do „čtyřkolky“ Mitsubishi Lancer EVO VIII a s vozem téže značky a o stupínek vyšší evolucí chtěl Matti letos vybojovat titul finského šampióna ve skupině N. To se mu ovšem určitě nepodaří, protože je po pěti odjetých soutěžích sedmidílného mistrovství až na pátém místě s velkou ztrátou na vedoucího Juhu Salu.
O uplynulém víkendu si Matti Rantanen na své konto připsal největší úspěch své dosavadní kariéry. Při Rally Finland se mu poprvé v jeho životě dostalo do ruky nářadí kategorie WRC a s vozem Ford Focus WRC 06 dokončil náročnou domácí rally na sedmém místě celkového pořadí. A co víc – na některých rychlostních zkouškách držel krok s těmi nejlepšími piloty světa. Legendární rychlostní vložku Lankamaa dokončil jen s jedenáctivteřinovou ztrátou na Loeba a na závěrečné erzetě Ruuhinmaki byl jen o tři vteřiny pomalejší než Mikko Hirvonen. Nebýt několika pokažených startů a zhasnutí motoru daných nezkušeností pilota s touto technikou, mohla být výsledná šestiminutová ztráta ještě o minutu menší. Finský jezdec byl zcela po zásluze odměněn cenou „Abu Dhabi Spirit of the Rally“ a čas ukáže, zda se zrodila další hvězda rally.
Ale pri svojom prvom starte z WRC ?????? a skoncit siedmy , tak pre mna to je "vitaz" Finskej rally.Pozrite sa na jeho straty na km na niektorych vlozkach.
To by sa nanho ani Roman nechytal po celej sezone u Fordu.