12. 8. 2008 00:16 − 2386× − 8

Rajd Rzeszowski – komentář

Co měsíc, to jedna rally hlavního soutěžního šampionátu, taková je od dubna situace u našich severních sousedů.

6. podnik polského mistrovství, 8. – 9. srpna, asfalt, Rzeszow, 12 RZ


Co měsíc, to jedna rally hlavního soutěžního šampionátu, taková je od dubna situace u našich severních sousedů. Srpen je v tomto ohledu výjimkou, neboť jsou v kalendáři do jeho průběhu zařazeny hned dvě soutěže. Za první z nich, Rajdem Rzeszowski, jenž se odehrál o uplynulém víkendu, se nyní ohlédneme. Na startu se objevila dvě nová vozidla stále populárnější kategorie Super 2000. Od problémového Subaru Impreza Sti N14 „utekl“ ke konkurenčnímu Peugeotu 207 Super 2000 Tomasz Kuchar. Stejnou cestou se vydal i populární Lezsek Kuzaj a v Rzeszowě tak rovněž představil novou techniku francouzského výrobce. Na soutěžní tratě se vrátil po delší pauze zapříčiněné zraněním zad po havárii při testování Škody Fabia WRC v Belgii.


Foto: www.autoklub.pl

Stavy Peugeotů 207 doplnili na šesté soutěži roku ještě vedoucí muž šampionátu Francouz Bryan Bouffier a domácí Mariusz Malyszczycki. Na Rajdu Polski zničil pronajímaný vůz Michal Kosciuzsko a tak se ani tentokrát na start nepostavil. Letos podruhé však na domácí tratě s Fiatem Punto Super 2000 zlínského JM-Engineeringu dorazil Grzegorz Grzyb. Za volant zatím stále nekonkurenceschopné Imprezy Sti N14 usedl Švéd Patrik Flodin a se starším modelem N12B pak nechyběl Sebastian Frycz. S Mitsubishi Lancer EVO IX předváděli své dovednosti Michal Bebenek, Tomasz Czopik, Kajetan Kajetanowicz nebo Pawel Dytko.


Foto: www.autoklub.pl

Soutěž odstartovala tradičním městským prologem, který hned přinesl první dramatický okamžik. Kamil Butruk zde nezvládl řízení svého Mitsubishi a skončil s ním několik kroků od břehu řeky. Prolog byl na chvíli přerušen a jeho vítězem se později stal nekorunovaný polský král těchto úvodních testovacích zkoušek Tomasz Kuchar. V samotné soutěži se mu už tak nedařilo a v prvních dvou zkouškách se zařadil na pátou pozici. Z té se dokázal na třetím testu vyšplhat na třetí příčku (+ 13,6 s), ale sám přiznával, že si zatím na novou techniku pomalu zvyká. To Kuzimu zvyknutí si na nový stroj nedělalo žádné potíže a hned na prvním testu se ujal vedení, které si s těsným náskokem 1,9 vteřiny udržel až do konce první sekce po RZ 3.


Nehoda Kamila Butruka

Na stříbrné příčce se hřál pěkně jedoucí Grzyb, jehož motor však nevyvíjel svou maximální sílu. Ze hry vypadl na druhém testu úřadující mistr Bouffier, když se mu po prvním tlumiči utrhl i další. Francouz odstoupil na závadu, jaká v shakedownu pořádně potrápila vedoucího muže soutěže a během pátku pak vyřadila ještě Malyszczyckého. Vedoucí Kuzi na čtvrtém testu navýšil náskok na čele na 5,2 vteřiny. V další zkoušce však Grzyb zvýšil tempo a snížil odstup na 3,8 sekundy. Kuzaj v poslední zkoušce první etapy své tempo neodhadl a nátlaku svého rivala podlehl nejhorším možným způsobem, odstoupením po velké havárii. V pravotočivé zatáčce následující po rychlé sekci na vytočený nejvyšší rychlostní stupeň vylétl z trati a dvěstěsedmu čtyřikrát převrátil přes střechu.


Foto: www.autoklub.pl

Úvodní etapu tedy nakonec na vedoucí příčce zakončil Grzyb mající k dobru pěkných 37,4 sekundy na Kuchara zvykajícího si stále na nový vůz a stěžujícího si na drobné potíže s převodovkou. Stejný čas jako pilot Peugeotu v prvním dnu zajel Bebenek s Mitsubishi, jenž se již na první sobotní zkoušce vyhoupl na stříbrný post. Kucharův Peugeot totiž tento test dokončoval na dvou defektech, což se pochopitelně projevilo na zajetém čase. Třetímu defektu se pak pilot nevyhnul ani v RZ 9 a na konci sekce tak spadl na čtvrtou příčku. Ve vedení se i nadále držel Grzyb, za jehož zády se odehrával zajímavý dvojboj o druhou pozici. Po osmém testu se na ni dokázal vyšplhat Kajetanowicz, ale hned záhy jej sesadil Bebenek. Do závěrečné sekce celé rally však nastupovala dvojice pilotů Mitsubishi oddělena minimálními dvěma desetinami.


Foto: www.autoklub.pl

O dramatický závěr soutěže se nakonec přičinilo počasí, které sneslo na tratě zbylých třech testů dešťové kapky. Ke svému prvnímu absolutnímu vítězství v polském mistrovství se na slickách doklouzal Grzyb, který tak nastavil šňůru úspěchů zlínských Fiatů z poslední doby. Po pěkných výsledcích tohoto Poláka a také našeho Tarabuse v českém šampionátu přišel velký úspěch i na domácí scéně prvního jmenovaného. Závěrečné tři zkoušky samozřejmě obohatil duel o druhou příčku. V RZ 10 zajeli oba jeho protagonisté identický čas a nic se na rozdílu 0,2 sekundy nezměnilo. V jedenáctém testu byl rychlejší Bebenek a navýšil náskok na devět desetin. Úspěšnější byl vítěz Rajdu Polského i na poslední zkoušce, kde jako její vítěz svému rivalovi Kajetanowiczovi nadělil hned 7,2 sekundy a získal kýžené stříbro.


Foto: www.autoklub.pl

Pořadí v cíli
1. Grzyb – Mazur Fiat Punto Super 2000 1:40:18,4
2. Bebenek – Bebenek Mitsubishi Lancer EVO IX + 33,0
3. Kajetanowicz – Wislawski Mitsubishi Lancer EVO IX + 41,1
4. Kuchar – Dymurski Peugeot 207 Super 2000 + 1:32,6
5. Dytko – Gleixner Mitsubishi Lancer EVO IX + 1:54,2
6. Oleksowicz – Obrebowski Subaru Impreza Sti N12B + 4:41,6
7. Kakuszi – Kakuszi Renault Clio Super 1600 + 8:38,2
8. Dobrowolski – Dobrowolski Citroën C2 R2 + 9:26,0
9. Chmielewski – Pleskot Citroën C2 R2 + 10:59,3
10. Kujawski – Rzemien Renault Clio Sport + 12:50,7
Komentářů celkem: 8
12. 8. 2008 01:141
0 0
Kajtosmajlík Samozřejmě velká gratulace Hříbkovi k vítězství smajlík Obrovská škoda Leszka Kuziho, po zranění první závod a hned 4x přes boudusmajlíksmajlík Zajímalo by mě, co se přihodilo Sebastianu Fryczovi. Barevnost polských aut je nádhernásmajlík
12. 8. 2008 02:032
0 0
Jen takova otazka z cesty.... da se koupit Fiat Grande Punto ve verzi ABARTH?Diky
12. 8. 2008 06:053
0 0
carlossek1: Chlapík od nás z domu měl sériovku Fiat 131 Abarth a to byla paráda. Nešlo mi na to nevzpomenout při tvé otázce.
A pro tebe...koukni sem http://clanky.katalog-automobilu.cz/auta-automobily-recenze/3080-fiat-grande-punto-abarth-esseesse/
http://www.autoweb.cz/autonovinky-nova-auta/fiat-grande-punto-abarth-update/12642
12. 8. 2008 07:254
0 0
Díky za krásný článek, postrádám jen komentování skutečnosti, že startovní listina činila 28 posádek a do cíle jich dojelo 16 ! Tak vypadá soutěž mistovství Polska !?!?!?! Hlavně, že mají Poláci přkleplé MS v roce 2009.
12. 8. 2008 07:575
0 0
Na videu jsou v pozadí reklamní poutače MATADOR, psalo se že končí ze sponzorováním ??
12. 8. 2008 08:306
0 0
trepa: Ale těch aut tam jelo daleko víc. Jen v rámci RSMP jich jelo tak málo. Takže to nebyla až taková hrůza. Zároveň se jel Puchar a tam jely posádky nižších tříd.
12. 8. 2008 09:367
0 0
To Mirek-607: Diky za upozornění a má omluva. Nevěděl, že vedou oddělené klasifikace a výsledky RSMP a SSP PZM.
12. 8. 2008 10:468
0 0
Kamil Butrok s Micákem byl asi rád že s tim nesjel rovnou do řeky...smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!