Prachatické trápení Rally Teamu Volenice

K4 Pohár České republiky v rally má za sebou další soutěž, jíž byla na jihu Čech VI. Rally JVP system Prachatice.

K4 Pohár České republiky v rally má za sebou další soutěž, jíž byla na jihu Čech VI. Rally JVP system Prachatice. Rally Team Volenice zde opět reprezentovala posádka Martin Knížek – Petr Šimůnek s vozem Škoda Favorit 136L. Po dvouměsíční pauze vyplněné rekonstrukcí přepravníku závodního vozu mechanici volenického týmu pouze oprášili soutěžní stroj a po běžné kontrole podvozku a agregátu bylo vozidlo připraveno na další porci závodních kilometrů.

Seznamovací jízdy v pátek proběhly přes domnělou nepřízeň počasí bez nejmenších problémů a vytrvalý déšť různé intenzity dával tušit, že se předpovědi meteorologů vyplní a víkend bude deštivý. V té chvíli ještě některé rosničky věštily na sobotu ustávání srážek a tak nebyl důvod k větším obavám. Tratě tří rychlostních zkoušek nabídly zajímavý mix technické RZ 1,4,7 a rychlejších RZ 2,5,8 a RZ 3,6,9. Zejména úzká první RZ s klouzavým povrchem a náročným sjezdem budila respekt u většiny posádek.

V sobotu ráno přivítal posádky vytrvalý déšť a nebylo nejmenších pochyb, jaké pneumatiky je třeba obout. Protože ale volenický tým neměl „mokré“ pneu v Prachaticích k dispozici, vyrazili Martin s Petrem do boje vybaveni pneumatikami typu intermedia. Petr Šimůnek k tomu dodává: „Již ve Vyškově a Krumlově jsme si vyzkoušeli, že naše pneumatiky mají dobrou přilnavost na vlhké vozovce, ovšem pokud je na silnici více vody, stává se ze závodu spíše boj o přežití. Proto jsme k úvodním zkouškám vyrazili s cílem udržet se na trati i za cenu pomalejší jízdy.“

Hned první RZ však byla po několika haváriích pro většinu posádek K4 PČR zrušena a všechny posádky třídy SA 1 ji absolvovali volným průjezdem. Závodit se tak začalo až na RZ 2. Množství vody na RZ bylo s ohledem na použité pneumatiky ještě poměrně vyhovující, přesto se posádce nepodařilo zajet lepší než čtvrtý čas ve třídě s poměrně velkou ztrátou na čelo třídy. Příčiny odhaluje pilot Favoritu: „Úvod rychlostní zkoušky se mi příliš nepovedl, několikrát jsem drobně chyboval a brzdil jsem příliš brzo. V dalším průběhu zkoušky jsem už nedokázal najít dostatek jistoty za volantem a na čase to bylo znát. Ztráta pár sekund způsobená přebíhajícími srnami náš špatný čas už příliš nezhoršila.“

Že bude nakonec páteční „deštík“ jen slabým odvarem toho sobotního se ukázalo hned v průběhu první sekce, kdy se před RZ 3 dosud sice vytrvalý, ale slabý déšť změnil ve slušný liják. V těchto podmínkách již pneumatiky Favoritu příliš nefungovaly a tak nebyl třetí čas na RZ 3 s 16s ztrátou na vítěze třídy žádným překvapením. Na přejezdu do servisu se k náročnému počasí přidaly potíže s vozidlem – motor Favoritu v nízkých otáčkách začal škubat a zhasínat a bylo nutné držet otáčky neustále nad 4000/min. Seskupení bylo vzhledem ke zdržením způsobeným haváriemi naštěstí velice krátké a nebylo tedy nezbytné motor vypínat, takže se posádce podařilo dojet až do servisu. Tam se členové týmu pokusili závadu na zapalování diagnostikovat a odstranit, bohužel však neúspěšně. Nicméně po krátkém stání se zřejmě vlhkost částečně odpařila a motor bylo možné spustit, i když v nízkých otáčkách běžel jen velmi neochotně. Do další sekce tak posádka vstupovala s vědomím, že motor se nesmí nikde zastavit.

RZ 4 zejména svým náročným sjezdem na úzkém kluzkém asfaltu vzbuzovala v pilotovi podle jeho slov snad až příliš velký respekt a pátý čas se ztrátou téměř 12 s na vítěze je toho důkazem. Snaha přitlačit na pilu se ale nevyplatila hned v následující RZ 5, kterou popisuje Martin Knížek takto: „Rychlejší začátek RZ 5 na hladkém asfaltu v kombinaci s velkým množstvím vody na vozovce byl ideální příležitostí pro ukončení našeho trápení nějakou poruchou karoserie. Naštěstí jsme několik krizových situací ustáli a se štěstím se mi podařilo udržet auto na silnici. Zhruba v polovině zkoušky jsem ale na okamžik ztratil koncentraci, pozdě reagoval na Petrův diktát a do rychlé levé přes horizont jsem se raději nepokoušel zatočit a pustil auto na louku. Na rozmoklé trávě auto spíše připomínalo sáně, doklouzalo ale prakticky samo na úzkou asfaltku, na které jsme se otočili a vrátili se po ní na trať. Naštěstí nám při výletu mimo trať nezhasl motor. Zbytek zkoušky jsme již absolvovali s velkou opatrností.“ RZ 6 byla těsně před startem volenické posádky kvůli havárii zrušena a zbylé posádky se vydaly do servisu objízdnou trasou. Motor Favoritu po chvilce stání v přeskupení opět naskočil a v servisu bylo rozhodnuto, že lépe, než riskovat zdržení při opravě, bude, když se posádka pokusí dokončit soutěž s vynechávajícím motorem.

Po zážitcích z RZ 5 se posádka rozhodla na zbývajících zkouškách neriskovat a v klidu dojet do cíle. Tomu nasvědčovaly i časy z RZ 7 a RZ 8, kde Martin s Petrem výrazně zaostali za čtveřicí posádek před nimi. Před startem RZ 8 zažila posádka horké chvilky, když se motor Favoritu zastavil a nešel spustit. „Při odbočování z hlavní silnice na vedlejší před časovou kontrolou jsem nedokázal udržet motor v otáčkách a auto po chvilce boje s plynovým pedálem chcíplo. Zapalování bylo po dlouhém přejezdu navlhlé a motor nechtěl naskočit. Chvíli to vypadalo, že budeme muset odstoupit, ale po obětavém Petrově výkonu, který auto vytrvale roztlačoval a důkladně tak prověřil svou fyzičku, se nakonec motor dal přemluvit a naskočil právě včas, abychom stihli průjezd časovou kontrolou v předepsaném čase,“ vysvětluje situaci Martin Knížek. Posádka ještě těsně před cílem RZ 8 v předposlední zatáčce po uklouznutí na vytahaném blátě jen o centimetry minula hluboký příkop a po zrušení poslední RZ 9 již bez problémů dojela do cíle soutěže.

„Páté místo a velká časová ztráta na posádky před námi je pro nás trochu zklamáním poté, co jsme v předchozích soutěžích dokázali bojovat o stupně vítězů, ale vzhledem k obtížným podmínkám jsme nakonec rádi, že jsme soutěž dokázali dokončit. Doufám, že na další soutěž již budeme lépe materiálně vybaveni a podáme výkon, který nám umožní opět bojovat s nejlepšími posádkami ve třídě SA 1,“ hodnotí výsledek prachatické soutěže Petr Šimůnek.

Další soutěží v plánu Rally Teamu Volenice bude zářijová Fuchs Oil Rally Příbram, kde se v rámci MČR HA představí za volantem Favoritu Pavel Šimůnek. Ten měl podle původních plánů startovat již v Prachaticích, nakonec dal ale přednost právě domácí Rally Příbram.

Foto: Irena Študantová

Komentářů celkem: 1
22. 8. 2008 11:27
0 0
Držím palce!smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!