Jiří Dokulil - eWRC.cz
11. 9. 2008 22:02 − 2565× − 3

Historici v Pačejově – Souboj zadních náhonů

Samostatný komentář pro Mistrovství historických vozidel v rámci Rally Pačejov připravil Jiří Dokulil

Rally Agropa Pačejov se v devadesátých letech řadila mezi stálice kalendáře Mistrovství ČR v rally historických automobilů a na jejím startu se scházel dnes jíž nevídaný počet přibližně tři desítek historických skvostů. Účastníci této kategorie v Pačejově vždy patřili mezi velice příjemná oživení a o to větším překvapením bylo, když západočeský závod o statut republikového šampionátu v roce 2006 přišel. Pačejovští se však nevzdávali, v předešlých dvou letech pro historiky uspořádali volný podnik a jejich snaha byla korunována návratem mezi mistrovské podniky. Třebaže počet vozů na startu letos nebyl tak velký, jak bylo ještě na přelomu desetiletí na Agropě tradicí, přítomní diváci jízdou historiků rozhodně zklamání nebyli. Vždyť nejrychlejší stroj této klasifikace by ve společných výsledcích se soudobými vozy obsadil neuvěřitelné devatenácté místo!


Foto: Jiří Dokulil

Do boje se stopkami se v sobotu ráno pustilo celkem jedenáct posádek, mezi nimiž nechyběl prakticky nikdo, kdo má zálusk na přední umístění v šampionátu. Vedoucí muž seriálu Zdeněk Tichý přivezl do Pačejova osvědčeného Kadetta, se kterým se mu zatím v tabulce daří odrážet útoky favorizovaného Lubomíra Tenkla na BMW M3. Tenkl nastupoval do sezóny s ne úplně optimálně naladěným vozem a po výpadku na Vltavě nabral nepříjemnou bodovou ztrátu. Svého „bavoráka“ však postupem času dokázal „vypiplat“ na skvělou úroveň a po vítězství na třech podnicích se Tichému přiblížil na rozdíl pouhých čtyř bodů. Posledním reálným uchazečem o titul byl před Pačejovem Ctirad Hájek, jenž díky spolehlivým výkonům bodoval na všech dosud odjetých podnicích a na první pozici v tabulce ztrácel jen o šest bodů více než Tichý. Čtvrtý Petr Hejhal už zaostával „o parník“ a před svým nepříliš oblíbeným Pačejovem, který jeho škodovce moc nesedí, dal raději přednost přípravě soutěžní techniky na závěr sezóny. Při Hejhalově neúčasti byla z „malorážek“ upřena největší pozornost na dravého Jiřího Hlouška, jenž po letech ve Škodě 110 L tento rok zkouší modernější typ 130 LR. V Pelhřimově s ním moc daleko nedojel, a tak mu nezbývalo, než doufat, že „ostré“ kilometry načerpá právě v Pačejově.


Foto: Jiří Dokulil

Už se pomalu stává tradicí, že historici nejezdí na konci startovního pole a jsou zamícháni mezi soudobá auta. Nejinak tomu bylo i v Pačejově, kde se Lubomír Tenkl na trať vydal jako dvacátý čtvrtý v obklíčení předních účastníků skupiny A Vlčka a Vaňáče. Na první zkoušce se potvrdilo, že vysoké postavení veteránů ve startovním pořadí rozhodně není neoprávněné. Tenkl byl ve výsledcích dvacátý devátý a Tichý dokonce v identickém čase s Radkem Majerem obsadil vynikající dvacáté místo. Ač předstartovní prognózy věřily spíše Tenklovi, v první půli závodu byl více vidět Zdeněk Tichý, který se svým opelem vyhrál úvodní dvě rychlostní zkoušky a i přes prohru na trojce si na čele rally držel čtvrt minutový náskok. Tenklovi vůbec nevyšel hlavně průjezd technickým testem u Horažďovic a v dalším průběhu rally musel jet hodně rychle, aby si udržel reálnou naději na vítězství. Stahovat Tichého se mu dařilo jen po desetinkách a před závěrečnými dvěma zkouškami vypadala situace lépe pro pilota Kadettu. Tenkl však v závěru ukázal, že je veliký bojovník. Na předposlední zkoušce stáhl z Tichého náskoku skoro pět sekund a před závěrečným testem dělilo dva největší rivaly pouze 1,7 sekundy. Na poslední zkoušce dokázal pilot BMW svoji vynikající stíhací jízdu dokonale vystupňovat, výsledkem byl čtrnáctý čas absolutně a hlavně porážka Tichého o 8,7 sekundy na jedenácti kilometrech. Po nervy drásajícím závěru si tedy domů odvezl plný počet bodů a před závěrečnými dvěma podniky vystřídal Tichého na čele tabulky. Situace je však nadále otevřená a o majiteli titulu rozhodnou závěrečné dvě soutěže v Příbrami a v Okříškách.


Foto: Jiří Dokulil

Jediným, kdo dokázal stačit vedoucí dvojici, byl v úvodní sekci Dominik Tenkl, který do servisu po třech testech najížděl jako třetí muž výsledkové listiny se ztrátou jen 2,6 sekundy na svého tátu. Souboj Lubomíra a Dominika Tenklových ale bohužel neměl další trvání, neboť jízdě Dominika už na čtvrté rychlostní zkoušce učinila přítrž technická závada jeho Opelu. Na trati dlouho nepobyl ani další z favoritů Ctirad Hájek, který musel svůj vůz odstavit za cílem úvodního testu, čímž hodně utrpěly jeho naděje na titul.


Foto: Jiří Dokulil

Smůla Opelů otevřela cestu k boji o třetí místo dvojici Jiří Hloušek, Jaroslav Štauber. Pilot „elery“ si před známým fotografem držel v úvodu mírný náskok a zajížděl velmi pěkné časy i v porovnání se soudobými vozy. Podobně jako v Pelhřimově mu však nebylo přáno. Technické problémy znamenaly pro Jiřího Hlouška konec nadějí, díky čemuž si nikým neohrožována dojela na cílovou rampu pro bronzové umístění novinářská posádka Jaroslav Štauber – Miroslav Ševčík s BMW 2002.


Náročná trať si vybrala svou daň i ve slabších třídách. Už úvodní zkouška znamenala stop pro domácího Zdeňka Kroupara na Lancii Fulvia, kterého vyřadily technické problémy, a jen o tři testy déle vydržel na trati dravý Václav Hostaš s červeným „embéčkem“. Prestižní post nejrychlejší škodovky po skvělém výkonu patřil Milanu Liškovi, jenž o půldruhé minuty porazil Tomáše Bělohradského s podobným vozem a o další více než dvě a půl minuty zpět zůstal Karel Horčík se Škodou 130 L.


Historici v Pačejově rozhodně nezklamali. Na jejich rozevláté průjezdy byla radost pohledět a třebaže mají svá nejlepší léta papírově už dávno za sebou, stále se mají čile k světu. Kromě výkonu Lubomíra Tenkla či Zdeňka Tichého si určitě zaslouží vyzdvihnout Milan Liška, jenž díky své klidné, nenápadné a přitom velmi rychlé jízdě dost ztěžoval život i některým účastníkům závodu soudobých vozidel. Jediným velkým problémem, který trápí historiky už pár posledních let, je nízký zájem posádek. Nezbývá než doufat, že startovní listina nadcházející Fuchs Oil Rally Příbram nabídne po kvantitativní stránce o poznání příjemnější pohled než ta pačejovská.


Komentářů celkem: 3
11. 9. 2008 22:231
0 0
Hezký koment...ještě bych ho doplnil tabulkou výsledku "Háček" na konec a smajlík...jo a kdo chce vidět historici.....ať si zajede na RC cup...tam se historie nabaží až ažsmajlík
11. 9. 2008 23:172
0 0
Nebo k nám do jižních čech na Autodesign Cup. smajlík
12. 9. 2008 09:053
0 0
Pěkně napsaný článek. Historici si pozornost určitě zaslouží, jezdí s těmi auty skvěle a navíc baví diváky smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!