29. 10. 2004 00:00 − 2195× − 0

Ford vyhrál čtyři erzety

Posádky týmu BP-Ford WRT vyhrály během úvodní etapy Katalánské rally čtyři ze šesti rychlostních zkoušek.

Posádky týmu BP-Ford WRT vyhrály během úvodní etapy Katalánské rally čtyři ze šesti rychlostních zkoušek. Ve Španělsku se strhla napínavá bitva o první příčku průběžné klasifikace. Francois Duval a Stéphane Prévot získali s Fordem Focus RS WRC vítězství ve třech rychlostních zkouškách. Týmoví kolegové Markko Märtin a Michael Park vyhráli na cestě za druhým místem celkové klasifikace jeden měřený úsek.

Piloti týmu Ford rychle znovu nalezli tempo, díky kterému dominovali před dvěma týdny Korsické rally. Duval byl během prvního dne patnáctého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích dvakrát ve vedení, ale na poslední rychlostní zkoušce ulomil zavěšení levého předního kola. Poškození bylo tak velké, že musel na přejezdu do servisního areálu ze soutěže odstoupit.

Bitva mezi Duvalem, Märtinem a Loebem byla velice napínavá. Piloti se třikrát vystřídali ve vedení. Pouze jednou se jeden z nich vzdálil dalším dvěma o více než dvě sekundy. Märtin nakonec dojel s Focusem RS v barvách Castrolu na druhém místě, pouhé dvě sekundy za Loebem.

Asfaltové tratě Katalánská rally jsou situovány do hor na sever od Barcelony. Na posádky dnes čekala dvě identická kola po třech rychlostních zkouškách. Měřené úseky severně od města Vic zahrnovaly 115,04 kilometrů. Po nočním dešti byly ranní rychlostní zkoušky velmi kluzké. Na odpoledne byly předpovídány další přeháňky, ale nakonec posádky bojovaly na suché trati. Piloti týmu BP-Ford zvolili pro dnešní den měkké pneumatiky pro suchý povrch. Vzhledem k předpovědi si je pak nechali pro odpolední sérii rychlostních zkoušek mírně prořezat.

Märtin s Parkem jeli celý den rychle, přesně jako na začátku měsíce při vítězství na Korsice. Úvodní kolo rychlostních zkoušek zakončili na třetí pozici, pouhých 1,1 sekundy za vedoucí posádkou soutěže. Během ranních erzet zaznamenali dva druhé nejrychlejší časy a jeden třetí. “Podmínky se často měnily,“ řekl osmadvacetiletý Estonec. “Výběr pneumatik i nastavení vozu byla trochu loterie. V některých úsecích čas získáte a na jiných zase ztratíte. Myslím si, že naše volba pneumatik nebyla perfektní, ale nejsem nespokojen. Na suché trati na Loeba nemám, ale mokro pro mě znamenalo výhodu.“

Odpoledne pak následovaly další dva časy v nejlepší trojce a vše završilo vítězství v poslední rychlostní zkoušce. “Měl jsem štěstí, protože přibližně sedm kilometrů před koncem poslední zkoušky jsem si zkracoval zatáčku a poškodil jsem levou přední pneumatiku,“ řekl Märtin. “Uslyšel jsem ránu, ale ani teď nevím co jsem trefil. Myslím, že to byl asi kámen. Děkuji Michelinu, protože systém “mousse“ udržel pneumatiku nahuštěnou a neztratili jsme téměř nic. Do cíle zkoušky jsme dojeli s boulí na pneumatice, ale přesto fungovala bezchybně.

Dnešnímu dni bych dal devítku na desetibodové stupnici. Zítra bych se chtěl dočkat desítky. Byla to mezi námi třemi velká bitva a je škoda, že Francois musel odstoupit. Auto fungovalo dobře, ale řekl bych, že v nastavení vozu nám chybí tak pět procent k tomu, abych byl spokojen jako na Korsice. Večer si sednu a popřemýšlím čím by to mohlo být,“ dodal Märtin.

Duval po první rychlostní zkoušce vedl. Na konci prvního úseku ale poškodil bok vozu a část karosérie začala odírat pravou zadní pneumatiku. Před startem další rychlostní zkoušky neměl třiadvacetiletý Belgičan čas zkoumat poškození vozu a musel odjet 21,90 km dlouhou erzetu i s tímto handicapem. Skončil osmý a ztratil deset sekund.

Před poslední rychlostní zkouškou prvního kola se mu však podařilo karosérii narovnat a výsledkem byl nejrychlejší čas. Do servisního areálu se vracel jako druhý v celkovém pořadí, pouhou sekundu za Loebem. “Tratě jsou velice kluzké a těžké. Mě to ale vyhovuje. Takové podmínky mám rád. Zbytečně jsem neriskoval a ranní zkoušky se nám vydařily. Škoda ztraceného času na druhé rychlostní zkoušce, ale naštěstí jsem získal cenné sekundy na té následující.“

Na první rychlostní zkoušce odpoledního kola zajel již třetí nejrychlejší čas a dostal se do čela soutěže. Jeho naděje se ale rozplynuly pět kilometrů před koncem posledního měřeného úseku. “Nejsem si jistý, jestli jsem si zkrátil tu zatáčku málo a nebo moc. Bohužel jsem trefil kámen a ulomil zavěšení levého předního kola. Ihned jsem zastavil a pak jsem pokračoval do cíle zkoušky. Ztratil jsem devadesát sekund. Zkusili jsme to opravit, protože s poškozeným vozem bychom do servisu nedojeli. Nakonec se nám to ale nepodařilo a museli jsme odstoupit,“ řekl Francois.

Druhá etapa je nejdelší v celé soutěži. Rychlostní zkoušky jsou situovány do okolí města Vic a na posádky čeká 162,88 měřených kilometrů. První vůz opustí Lloret de Mar v 6,00. Na programu jsou dvě identická kola po čtyřech rychlostních zkouškách, která rozděluje servisní přestávka ve Vic. Po třetí rychlostní zkoušce každého kola následuje ještě krátký servis na výměnu pneumatik a doplnění paliva, s možností jednodušších prací na vozech. První posádka by se měla do Lloret de Mar vrátit v 19,31.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!