Historie vozů Škoda Fabia WRC – vůz č. 20

Prvním vozem Škoda Fabia WRC, který nikdy nestartoval v továrních barvách, byl vůz s pořadovým číslem 20.

Prvním vozem Škoda Fabia WRC, který nikdy nestartoval v továrních barvách, byl vůz s pořadovým číslem 20. Byla mu přidělena registrační značka 4S8 9856. Tato fabia byla začátkem roku 2006 pronajata do nově vzniklého Czech rally teamu Škoda – Kopecký, jenž fungoval s polotovární podporou. Fabia tak zůstala v „klasických“ škodováckých barvách.

Prvním startem bylo Španělsko 2006, které se jelo druhým rokem kolem města Salou, což byla voda na mlýn pro nováčky a tím pádem také pro Jana Kopeckého, pro kterého to byl třetí španělský start. Navíc rok předtím zde vybojoval svůj první bod do MS. Český pilot zde prokázal své kvality na tomto povrchu, když začal šestým časem na úvodní erzetě a za celou soutěž nebyl ve výsledkové listině hlouběji. V cíli z toho bylo senzační 5. místo! O jedno místo tak překonal dosud nejlepší výsledek Fabie WRC (Paasonen – Finsko 2004, Bengue – Korsika 2005) a vyrovnal tak nejlepší umístění českého jezdce (Kresta – Španělsko a Korsika 2005) v MS.


Rally Catalunya 2006

Na tento výsledek se snažil navázat o 14 dní později na středomořském ostrově Korsika, avšak korsické tratě nejsou pro fabii tak výhodné. Po druhé etapě mu chybělo 16,7 sekundy na bodovanou osmičku, na začátku poslední etapy však praskl zadní stabilizátor a rázem z toho byl propad na 10. místo (společně s P. Solbergem). Na posledních dvou rychlostních zkouškách (56 km) dokázal na norského exmistra světa najet 29 sekund a uhájil tak místo v top ten.


Tour de Corse 2006

Po dvou asfaltových soutěžích následovaly dvě šotolinové. Tou první byla Rally Sardínia a pro Jana Kopeckého se jednalo o třetí šotolinovou soutěž v MS (Finsko 2003 – Lancer, Británie 2003 – Octavia WRC). Bohužel hned po 4 km úvodní erzety se fabia zastavila, důvodem byl poškozený snímač otáček motoru. Posádka tak putovala do superally. Ani ve druhé etapě jim však štěstí nepřálo, protože po proražení hydraulické hadice o kámen vytekl olej z diferenciálu. Navíc poslední erzetu dne dojížděli s prázdnou pravou přední pneumatikou. Vše si Kopecký se Schovánkem vynahradili v poslední etapě, když dokázali být 3× v top 6 a navíc nenašli přemožitele na posledním měřeném testu. Bylo to jejich první vítězství v rychlostní zkoušce v MS a také první pro Fabii WRC na šotolině. V cíli byli klasifikováni na 17. místě.


Rally Sardinia 2006

Druhou šotolinovou soutěží byla řecká Akropolis a ani zde nebylo posádce přáno spatřit cíl bez použití superally. Ve 12. RZ se totiž po najetí na kámen poškodilo rameno levého zadního kola. V té době patřilo Kopeckému 14. místo. Ani po návratu do soutěže nebyl všemu konec, neboť v předposledním testu se do cesty postavil další kámen. Posádka tak díky pravidlu superally obsadila 16. místo.


Akropolis 2006

Více radosti přinesla posádce Německá rally, přestože v úvodní etapě ztratila drahocenný čas špatnou volbou gum a také kvůli potížím s vodní lištou, která nedodávala vodu do sání a motoru tak chyběl výkon. Hned od začátku druhé etapy se ale vše začalo obracet k lepšímu. Kopecký dokázal vyhrát oba dva průjezdy rychlostní zkouškou Bosenberg a v ostatních erzetách byl nejhůře sedmý. Posunul se tak na místo deváté (ztráta +17 s na Sarrazina, +29,6 s Aignera). Ve třetí etapě svou ztrátu dále stahoval. Po odpadnutí Sarrazina a propadu Hirvonena se posunul na konečné 7. místo. V poslední erzetě ještě přišlo malé zaváhání a náraz do balíku slámy, Aigner byl však také na této erzetě mimo trať. V cíli tak oba jezdce na fábiích dělilo pouhých 3,2 s.


Rallye Deutschland 2006

Dalším startem bylo Setkání Mistrů v Sosnové, kde Kopecký opět nenašel přemožitele a popáté tuto exhibici vyhrál.


Setkání mistrů 2006

Posledním startem v tomto roce byla Britská rally. Kopecký zde po celou soutěž, až na jedno osmé a deváté místo, zajížděl časy ve druhé desítce. Z 15. místa po první RZ se posunul na místo desáté. Celou soutěž absolvoval bez větších technických problémů, pouze v poslední etapě došlo k malému úniku brzdové kapaliny.


Wales Rally GB 2006

Rok 2007 začal tento vůz na švédském sněhu. První den se Kopecký potýkal se špatnou trakcí své fabie, v závěru soutěže bojoval o deváté místo s norským mladíkem Østbergem. Po pár chybách mu na něj v cíli chybělo 5,5 s. Obsadil tak 10. místo.


Swedish Rally 2007

Další soutěž byla také na sněhu a ledu – Norská rally, která byla premiérově zařazená do kalendáře MS. V úvodu soutěže došlo u vozu k úpravě sání, z důvodu dosažení vyššího výkonu, bohužel tato úprava přinesla efekt opačný. Navíc Kopecký přidal výlet do závěje, do chladiče se dostal sníh o posádka ho musela na rychlostní zkoušce odstraňovat. Po první etapě tak posádce patřila nelichotivá 22. příčka. Ve druhé etapě se dokázali propracovat o dvanáct pozic na místo desáté. Když pak v poslední RZ soutěže odpadli Pons a Stohl, radovali se Kopecký se Schovánkem z 8. místa!


Rally Norway 2007

Portugalsko už tak veselé nebylo, hned v úvodu soutěže se totiž objevily problémy s brzdami. Nejprve to vypadalo jako následek trefeného kamenu levým zadním kolem na trati úvodní erzety. Později se ukázalo, že byl na vině špatný materiál, z brzd tak vytekla kapalina. Navíc se vylomilo již zmiňované levé zadní kolo a posádka putovala do superaly. Ve zbývajících dvou etapách se podařilo zajet několik kvalitních časů, na cílové rampě to však nestačilo na lepší než 20. místo.


Rally Portugal 2007

Ani Sardínie posádce nepřinesla moc štěstí. Hned na startu 1. RZ zhasl Kopeckému motor, na 2. RZ musel po závadě hydraulického řazení řadit manuálně a na další RZ přestalo řazení fungovat definitivně. Paradoxem bylo, že zůstali stát na stejném místě jako rok předtím… Kopecký se do soutěže vrátil díky pravidlu superally, po zaseknutí řízení (rozpadlý pastorek) před startem jedné rychlostní zkoušky sobotní etapy však přišel definitivní konec.


Rally Sardinia 2007

Chuť si ale Kopecký spravil na řecké Akropolis. I přes problémy s brzdami v úvodu soutěže se totiž posádce podařilo tuto náročnou soutěž dokončit na pěkném 7. místě. Bylo to Kopeckého nejlepší umístění na šotolině a navíc dokázali překonat nejlepší umístění české posádky na Rally Akropolis (dosud 8. místo, Václav Blahna – Pavel Schovánek, rok 1981), což mělo zvláštní náboj především pro navigátora Filipa Schovánka.


Akropolis 2007

Jestliže v Řecku měli štěstí na defekty pneumatik, na další soutěži ve Finsku bylo vše jinak. Do cíle 2. RZ totiž fábie přijela na defektu obou pravých gum. Protože v autě byla jen jedna rezerva, musela posádka další dvě erzety absolvovat s prázdným pravým zadním kolem. Na 5. RZ pak přišel další defekt. A aby toho nebylo málo, v servisu „zastávkoval“ spínač na ovládacím panelu. Díky pětiminutovému zdržení obdržela česká posádka 50 s penalizace. Ve druhé etapě se Kopecký posunul ze 17. místa na místo desáté, při nedělním útoku na bodované pozice ale přišla chyba na jednom horizontu a náraz do klád ukončil veškeré naděje. Vůz byl navíc velmi vážně poškozen, podařilo se ho však opravit.


Rally Finland 2007

Po opravě dostal také novou registrační značku 05R 0007. Posledním startem vozu Škoda Fabia WRC v barvách CRT Kopecký byla Britská rally. Na výkonu posádky se zde určitě podepsalo to, že poslední svezení na šotolině bylo právě na Finské rally. Sněhová kalamita v ČR totiž znemožnila naplánovaný šotolinový test, který byl nejprve odložen a nakonec definitivně zrušen. První dvě etapy Britské rally se Kopecký potýkal především s náročným počasím (hustá mlha), v poslední etapě se přidaly problémy s výkonem motoru a posilovačem řízení. S vozem WRC se tak posádka Kopecký – Schovánek rozloučila 12. místem.


Wales Rally GB 2007

V lednu 2008 byla tato fabia prodána do Norska, kde se jejím novým majitelem stal Bernhard Kongsrud. Dostala také norskou registrační značku KF-81152. Premiéru na norské půdě si fabia odbyla na únorové Rally Finnskog, za jejím volantem se však nepředstavil Kongsrud, ale Tord Linnerud, jenž zde obsadil 5. místo. Kongsrud se s fábií objevil na Numedalsrally, kterou dokončil jako sedmý. První norské vítězství si vůz připsal na Rallysprintu Stavanger, za volantem opět s Kongsrudem. V půlce června s touto fábií startoval Anders Kjaer na Bjerkeracet, což je něco jako u nás Setkání mistrů. V KO rozjížďkách byl vyřazen hned v prvním kole Andersem Grøndalem, v hlavním závodě pak obsadil 5. místo.


Rally Finnskog 2008

Více informací a fotografií o startech vozu Škoda Fabia WRC č. 20.

Starty vozu Škoda Fabia WRC č. 20 mimo MS
2006Setkání mistrůKopecký1.
2008Rally Finnskog (N)Linnerud5.
2008Numedalsrally (N)Kongsrud7.
2008Rally Stavanger (N)Kongsrud1.
2008Bjerkeracet (N)Kjær5.
Komentářů celkem: 2
NOR
5. 11. 2008 10:011
0 0
Kdo by chtel jeste mrknout na par amaterskych fotek ze zminovane Rally Stavanger http://nor.rajce.idnes.cz/Rally_Stavanger_2008/
5. 11. 2008 20:362
0 0
To je strasne super serial. Diky autorovi!
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!