Neal Bates nejlepším australským soutěžákem

V australském šampionátu na sebe v uplynulých sezónách nejvíce upozorňoval tým Toyoty a jejich dvojice Evans – Bates.

V australském šampionátu na sebe v uplynulých sezónách nejvíce upozorňoval tým Toyoty, jejíž týmová jednička Simon Evans letos na start nastupoval v pozici úřadujícího mistra. Premiérově usedl do speciálu Toyota Corolla Super 2000, který před rokem po soutěžních cestách vodil jen druhý jezdec této stáje Neal Bates. Letos si již diváci mohli vychutnat jízdu hned dvou těchto nových speciálů, zatímco starší produkční Corolly Sportivo zamířily do rukou několika soukromníků. S loňským mistrovským vozem tak během roku startovali Glen Raymond nebo Stewart Reid. Řady speciálů Super 2000 letos ochudila absence týmu Britek Ford, jenž své Fiesty přenechal na prodej do soukromých rukou. Michael Guest oděl do modročervených barev Subaru Impreza Sti N12, se starší N10 se pak představil bratr úřadujícího šampióna kontinentu Eli Evans. VW Polo Super 2000 pak Australanům předvedl nevýrazný Marius Swart.


Foto: www.rally.com.au

Nejlepší rozjezd sezóny zaznamenal Simon Evans, když vyhrál první započítávaný den roku. Na druhém místě za ním dorazil do cíle první etapy Quit Forest Rally Bates, který opanoval oba průjezdy diváckou speciálkou v Busseltonu. Druhý den se díky poruše motoru u Evansova vozu mohl dokonce radovat i z etapového triumfu. Ten mu ve spojení s druhým místem ze soboty zajistil celkové vítězství v tomto úvodním podniku roku. Druhá soutěž se pak odehrála přímo v okolí bydliště nového vedoucího pilota šampionátu, tedy v blízkosti Canberry. Bates znalosti tratě dokonale zužitkoval k vítězství v první etapě. Dost výrazně mu k tomu ale dopomohl zmatený klokan, který zkřížil cestu jeho týmovému kolegovi Evansovi.


Foto: www.rally.com.au

Ten tak cíl první etapy viděl ze druhé příčky a chuť si zlepšil teprve následující den, který zcela jasně ovládl. Bates druhým místem Toyotě zajistil třetí letošní double a uhájil vedoucí pozici v mistrovství. Do Queenslandu pochopitelně odjížděla dvojice pilotující Corolly Super 2000 v pozicích jasných favoritů. Manželská posádka Evansových ovšem na tuto rally bude vzpomínat jen ve špatném. Během sobotní části ošklivě havarovali, jejich vůz šel po skoku při vysoké rychlosti na bok a oba skončili v nemocnici, odkud byli během druhé etapy propuštěni. Na závěr tedy mohl Simon gratulovat svému kolegovi Batesovi k druhému letošnímu vítězství, byť ten zajel v neděli až třetí nejrychlejší celkový čas.


Foto: www.rally.com.au

Na jih Austrálie již Evans se svou ženou dorazili v dokonalé formě a během první etapy nenašli přemožitele. Na druhém místě nemohl být po prvním dnu klasifikován nikdo jiný než druhý jezdec Toyoty Bates. Druhý den South Australia Rally jejich dominance ovšem skončila, neboť se oba nedokázali vyvarovat drobných chyb. Nakonec se museli smířit s porážkou od soukromníka Eliho Evanse, který si tak udržel v průběžném pořadí šampionátu druhou pozici před svým bratrem. Další zastávkou australských pilotů se stala asfaltová Tasmanian Tarmac Challenge. Po několika letech tak šampionát zavítal na tento ostrov a po čtyřiceti letech se pak v jeho kalendáři poprvé objevila soutěž na zpevněném povrchu.


Foto: www.rally.com.au

To dokonale sedlo do noty vedoucímu muži mistrovství Batesovi, který vždy na tomto povrchu, s nímž se posádky musely vypořádávat během superspeciálek několika šotolinových rally, exceloval. I přes nedělní technické problémy si tedy nenechal vzít možnost dokázat, že je skutečně asfaltovým specialistou. Vyhrál obě etapy a přiblížil se na dostřel zisku titulu. Nikoho tak asi nepřekvapilo, že si již během prvního dne závěrečné Coffs Coast Rally dokázal zajistit pouhým devátým místem letošní primát. Po třinácti letech tak zkušený australský pilot znovu zapsal své jméno do kolonky vyhrazené pro ty nejlepší. Jeho týmový kolega Simon Evans musel až do konce závěrečného podniku bojovat se svým bratrem o zisk vicemistrovského titulu. V prvním dnu nenašel přemožitele a na Eliho si najel náskok, který mu ale k ničemu beztak nebyl.


Foto: www.rally.com.au

Během druhé etapy jej porucha převodovky vyřadila ze hry, Eli si dojel pro své první absolutní vítězství v kariéře a zaslouženě se stal vicemistrem. Nejlepším pilotem Toyoty, která ani letos nezůstala ve značkách poražena, se v poslední etapě roku stal Raymond s produkční Corollou Sportivo, ovšem na čtvrtou pozici v šampionátu to už nestačilo. Tu si totiž nakonec uhlídal pilot Mitsubishi Spencer Lowndes. Hodně za očekáváním zůstala loňská dvojice Fordu Michael Guest a Darren Windus. První jmenovaný se za volantem produkčního Subaru sice snažil, ale nejlépe dosáhl pouze na dvě etapová stříbra v Queenslandu a v mistrovství skončil jako šestý. Windus nejprve také usedl do Subaru Impreza Sti N12 a připsal si jedno šesté a dvě druhá místa, ovšem následný návrat za volant zlobivé Fiesty nebyl tím nejlepším krokem.


Foto: www.rally.com.au

Konečný stav ARC: 1. Bates 421, 2. E. Evans 337, 3. S. Evans 311, 4. Lowndes 284, 5. Raymond 245, 6. Guest 194


Foto: www.rally.com.au

Komentářů celkem: 14
22. 11. 2008 22:00
0 0
Já chi ty Corolly a fiesty tady !!! Jsou to nádherná auta smajlík
22. 11. 2008 22:10
0 0
Australskej mistrák je absolutně super,hlavně by vyhovoval všem,co odsuzujou Myši cupsmajlík a jednoznačně potvrzuje,že i bez WRC to může bejt moc zajímavý
22. 11. 2008 22:12
0 0
Jinak možná dobré dodat,že na Cofs startoval i Guy Wilks se svojí Hondou,ppřičemž příští rok plánuje v austrálii celej
23. 11. 2008 03:32
0 0
brojcek: toyoty jsou nej... smajlík
23. 11. 2008 11:49
0 0
Podle mě na těch prvních dvou fotkach je Auris a ne Corolla
23. 11. 2008 12:32
0 0
kdyby to corolla nebyla tak by to tam nebylo napsany ne
23. 11. 2008 13:24
0 0
V Austrálii, Asii atd mají pořád název Corolla, pro Evropu se tehdy změnil název vozu na Auris, pokud se nepletu...
23. 11. 2008 14:13
0 0
Martin Vintr(Didier): může, ale tady je asfalt a to je rozdíl...
23. 11. 2008 20:06
0 0
No tohle je opravdu Auris, problém je že Bates odjel nějaký závody ještě s corollou a potom přesedlal na ten Auris, v podstatě to byla ale shodná technika, protože to mělo od australlské toyoty TRD uplně stejnej podvozek a pohon jen kastla na tom byla jiná kvůli tržním věcem (Corolla se už neprodává) Ovšem to že to má na sobě napsaný corolla zas hraje do karet tezi že v Austrálii se to tak furt jmenuje. No každopádně to co jsem napsal je pravda, takže nějak tak...smajlík
23. 11. 2008 21:57
0 0
V Austrálii a USA se Auris stále jmenuje corolla z důvodů prodeje.. Prý toyote klesl v evrope prodej corolly o tretinu. Proto nechala na jinych kontimentech jméno corolla..

Mimochodem.. Mam potvrzeno ze se corolly S2000 starsi verze dockáme na ceských tratích minimálně jednoho kusu.. Možná již na pražském rallye sprintusmajlík
24. 11. 2008 18:05
0 0
FLEGI :Můžeš to nějak upesnit???smajlík
24. 11. 2008 18:57
0 0
Ano je už doma ,trochu se ohřele a dá do hřejivého dresu a když nebude -30 přijede na Strahof smajlík
24. 11. 2008 19:45
0 0
tak to já doufám, že -30 nebude! to by bylo překvapení pro všechny. smajlík
24. 11. 2008 20:23
0 0
Zatim ne, jen potvrzuji ze auto uz je v čr a mel jsem možnost ho vidět.. Těšte se smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!