Nejoblíbenější domácí erzety českých soutěžáků (2. díl)
Ve druhém díle našeho seriálu o nejoblíbenějších erzetách našich jezdců a spolujezdců se přesuneme do jižních Čech a podíváme se na jednu z nejznámějších českých rychlostních zkoušek, která patří k perlám českokrumlovské soutěže. Ano – jsou to legendární Malonty, které jihočeskou soutěž provázejí prakticky celou dobu od vzniku Rallye Český Krumlov. Podobně jako její seriálová sestra z prvního dílu se i tato vložka jezdila v mnoha modifikacích. Startovalo se Benešově nad Černou, Pohorské Vsi, Deskách, Dobechově, Rychnově nad Malší či přímo v Malontech a prožila si období, kdy byla kratší a neprocházela hraničním pásmem přes Bělou, Cetviny či Tichou.
Jedna z variant Malont, která se jela v roce 2007
Rychlostní zkouška Malonty byla svědkem mnoha těžkých havárií, o čemž ostatně bude vyprávět i náš dnešní host Tomáš Singer. Řada jezdců také pravidelně doplácí na jeden pověstný kámen v krajnici nedaleko hraničních Cetvin. Je tam od nepaměti, přesto snad každý rok někoho překvapí. Vložku charakterizuje hlavně časté střídání rytmu a nároky na dobrý rozpis. Zároveň je velmi rychlá (v letošním roce ji její vítěz Roman Kresta prolétnul s průměrem přes 119 km/hod) se spoustou horizontů.
Zřejmě nejznámějším a nejpopulárnějším diváckým místem je náves v Malontech. Fanoušci si určitě velmi rádi vzpomenou na táhlé smyky aneb powerslides, které zde ještě nedávno velmi rádi předváděli jezdci s vozy kategorie WRC.
Dvě legendy na náměstí v Malontech – Lancia Stratos a tu druhou zkuste najít sami ;-). Malá nápověda – Žloutenka 1203
Malontská rychlostní zkouška je však bohužel poměrně špatně dostupná pro diváky a k trati vede jen minimum přístupových cest. Příhraničními lesy sice vede pár stezek, kterými se dá na některá místa dojet, ale bez předchozí znalosti a dobrého orientačního smyslu je divák na nejlepší cestě pořádně zabloudit
O tom, že je rychlostní zkouška Malonty obrovská "palba", nejlépe vypovídá následující onboard video Emila Trinera z roku 2008 (poděkování patří serveru mediasport.cz).
Emil Triner, Rallye Český Krumlov 2008
Originál na www.mediasport.cz
"Mojí nejoblíbenější rychlostní zkouškou jsou Malonty," říká Tomáš Singer, který v minulosti navigoval třeba Jindřicha Štolfu a aktuálně usedá po boku Jiřího Skoupila. "Je dlouhá a střídá se na ní rytmus. Pokud se jede na hraně a vše perfektně klapne, tak bývá klíčem k úspěchu. Moc mě to na ní baví a s dobrým pilotem, kterým Jindra Štolfa určitě byl, to byla pokaždé radost."
Jindřich Štolfa – Tomáš Singer, Peugeot 306 MAXI, Rallye Český Krumlov 2002
"Tato rychlostní zkouška má ale na svědomí mnoho těžkých havárií a já velmi nerad vzpomínám na chvíle, kdy jsem pomáhal vyprošťovat Vaška Arazim z vraku závodního auta (pozn. Václav Arazim na Malontech těžce havaroval v květnu roku 1996, který hned v první pravé zatáčce za obcí Malonty trefil ve velké rychlosti vzrostlý strom). A s ještě větším smutkem vzpomínám na okamžik, kdy jsme se na startu rychlostní zkoušky dozvěděli o tragické havárii Staňi Chovance a odchodu našeho kamaráda. (pozn. Stanislav Chovanec tragicky havaroval na Rallye Český Krumlov 1998, jeho spolujezdec Petr Šafár si po nárazu vozu do stromu zlomil vaz). I proto mám z této rychlostní zkoušky respekt."
"Obecně mám v oblibě všechny zkoušky, na kterých je hodně diváků a tímto děkuji fandům za jejich povzbuzování. Naopak nemám rád například krumlovskou erzetu Přídolí, pokud se jede z kopce. Pokaždé, když jsme projeli kolem silných stromů, které fakt neuhnou, jsem se cítil klidněji. V roce 1996 jsme bojovali s Baumschlagerem a Jindrou Štolfou (tehdy jsem navigoval Marcela Tučka) o první až třetí místo v F2 a před startem Přídolí začal obrovský liják. Všichni jsme jeli na slickách. Mundl jel do poloviny zkoušky na vlhku, Jindra do čtvrtiny a nás liják zastihnul už na startu. V jednu chvíli jsme začali couvat a ani jsme nevěděli, jak se to seběhlo. Dál už nemělo cenu riskovat. Prohráli jsme a skončili třetí," vzpomíná Tomáš Singer.
Jiří Skoupil – Tomáš Singer, Fiat Punto S1600, Rallye Český Krumlov 2008
"Na seznamovacích jízdách nemám rád dlouhé vložky, protože už mě nebaví je psát. V závodě je to ovšem něco jiného a tam je mám naopak v oblibě. Jelikož jsem už starý, tak moc nemiluji nálety mezi stromy. S pilotem, jakými jsou Jindra nebo Emil, mně ale nevadí. A míchání šotoliny s asfaltem? Pokud rychlostní zkouška končí hezkou nerozbitou šotolinou, tak proč ne. Pokud je ale takový rozbitý šotolinový úsek někde na začátku, tak to považuji za nebezpečný nesmysl," uzavírá Tomáš Singer povídání o rychlostních zkouškách.
O jaké erzetě bude řeč v příštím díle? Asi Vás nepřekvapí, že řada jezdců řadí na pomyslný vrchol rychlostní zkoušku Navarov. Více nám o ní poví zbraslavský soutěžák Pepa Čermák.
Zdroje: rallyekrumlov.cz, mediasport.cz