Petr Pančocha - eWRC.cz
9. 6. 2009 15:42 − 3227× − 10

Nejoblíbenější domácí erzety českých soutěžáků (4. díl)

O své nejoblíbenější erzetě, jejíž jméno je součástí názvu populárního Rallysprintu Kopná, nám prozradí pár zajímavostí Jiří Sutr.

Rychlostní zkouška "Kopná", kterou má v oblibě rokycanský pilot Jirka Sutr, je základním stavebním kamenem trati valašského rallysprintu. Klasická a nejčastější varianta rychlostní zkoušky Kopná vede z obce Kašava přes Podkopnou Lhotu, Trnavu až do cíle u Všeminy.

Po startu umístěném na konci obce Kašava čeká na soutěžní vozy dlouhé stoupání plné rychlých zatáček až k hotelu Moravan, kde dříve trať uhýbala na několik set metrů dlouhý šotolinový úsek ukončeném atraktivní levou zatáčkou, v níž se přecházelo zpátky na asfalt. Každoročně zde nebývá nouze o krizovky a "hodiny" nejroztodivnějších úhlů a v těchto místech se nachází komentovaná divácká zóna s relativně snadnou dostupností a možnostmi parkování. V roce 2008 byl tento úsek bohužel vyasfaltován, čímž se poněkud snížila atraktivita tohoto místa.


Šotolina v podání Pavla Valouška, Kopná 2005

V posledních letech si organizátoři hrají s podobou průjezdu obcí Podkopná Lhota, kde se jim podařilo vytvořit novou pasáž se dvěma vracáky. Z Podkopné Lhoty pak posádky zamíří rychlým úsekem po hlavní silnici do Trnavy, kde na ně čeká divácky oblíbená levá "víc než kosa – skoro vracák" na dlažebních kostkách.


Populární vracák v rodišti Romana Kresty, Kopná 2005

Následuje rychlá pasáž na místní komunikaci a za obcí trať přechází do lesní části se stoupáním na kopec Papradná. Zde se trať stáčí doprava a na posádky číhá velmi náročný a rychlý sjezd na srdce, který je prošpikován řadou protahováků a náročných horizontů, a rychlostní zkouška končí u rekreačního areálu Všemina.

Rychlostní zkoušku Kopná ve variantě z Kašavy do Všeminy si můžete prohlédnout očima Romana Kresty na jeho onboardu z ročníku 2008. Poděkování opět patří serveru mediasport.cz, na jehož stránkách je video publikováno.


Roman Kresta, Rallysprint Kopná 2008
Originál na www.mediasport.cz

Pokud si chcete prohlédnout šotolinovou variantu z roku 2007, tak je na stránkách mediasport.cz k vidění onboard posádky Běhálek-Černohorský.

Bohužel se mi nepodařilo vypátrat, zda a v jaké podobě se tato erzeta jezdila v úvodních pěti ročnících Rallysprintu Kopná v letech 1993-1997, a proto krátký historický přehled variant této erzety začíná až v roce 1998. Na přiložených mapkách můžete vidět, že v letech 1998 až 2000 se jezdila krátká verze Kopné, kdy se z onoho pověstného šotolinového úseku neodbočovalo na rychlý asfalt z Podkopné Lhoty do Trnavy, ale zkratkou se pokračovalo přímo do Trnavy (tj. nynější příjezdovou komunikací k divácké zóně), kde vložka končila. Rychlostní test Kopná se v letech 2006 a 2007 jel i v opačném směru se startem ve Všemině a oba tyto ročníky byly atypické tím, že se v průběhu soutěže jela stejná vložka v obou směrech. Což je ostatně i jedno z témat, na které se posádek vyptáváme.
1998 | 1999 | 2000 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009

Dost ale bylo obecných řečí o Kopné a dejme raději slovo Jirkovi Sutrovi, který nám o této erzetě poví něco více.

"Ze všech rychlostních zkoušek se mi nejvíce líbí Kopná v jakémkoliv směru. Začíná se na poměrně rychlém úseku, pak se trochu motá v obci Kopná a následuje velmi rychlý, ale přitom krásný úsek směrem k lesu. Tam je trať velmi náročná a střídají se rychlé a technické úseky. Líbí se mi různorodost vložky. Jede se rychle na širokém i úzkém, nechybí technické pasáže," říká Jiří Sutr.

"Větší krize jsem si prožíval na jiných erzetách, ale i na Kopné v roce 2006 jsem začal pozdě brzdit a nechybělo moc, abychom nespadli ze srázu. Naštěstí jsme zastavili ještě na trávě. O zatáčku dřív vyletěl Firla a hodně to tam tehdy rozbil," vzpomíná jezdec na chvíle, při kterých se normálním smrtelníkům alespoň orosí čelo.

"Pokud bych měl erzety hodnotit z diváckého hlediska, tak tady je má odpověď jednoznačná. Jsou to Malonty a Mojné v Krumlově. Určit jen jednu z nich nemohu – snad Malonty, protože pokud je mi známo, tak Mojné se už nejezdí. Jinak jsou ale obě vložky na stejné úrovni. Na Malontech nechodím do vesnice, ale k retardéru asi 2 km za ni. Je tam rychlý přílet a pak prudce do brzd. Většinou se vyhýbám diváckým místům a vyhledávám ta, kde není tolik lidí. I za cenu toho, že je to na koukání horší. Nesnáším totiž řeči typu: takhle bych to projel také, ne ten jede jako s hnojem. Za prvé nikdo neví, jestli posádka neměla kilometr před tím krizi a ještě teď se klepou, nebo jde o technický problém. A i kdyby jeli pomalu, protože to líp neumí, tak je to jejich věc. Někdo jede hranu, někdo jede pro radost. Už jen postavit se na start je v podstatě vítězství," prozrazuje rokycanský jezdec svá oblíbená divácká místečka.


Důkaz, že i na asfaltu se dá jezdit pěkně bokem
Jiří Sutr, RZ Kopná, 2008

"Nevím o žádné erzetě, kterou bych měl vyloženě nerad. Ze sprintů jsem zvyklý spíš na kratší erzety, ale problém mi nedělají ani delší zkoušky. Jak už jsem řekl, mám rád, když se během erzety mění rytmus. Vyloženě technická, nebo naopak rychlá erzeta mi moc nesedí. Určitě mi nevadí, když se otáčí směr zkoušky a to i během jedné rally. Například zmiňovaná Kopná je krásná v obou směrech. Nemám s tím problém."

"A určitě mi nevadí mix šotoliny a asfaltu. Je to příjemná změna. Bohužel u nás té šotoliny moc není. Těšil jsem se na ni v Lužických Horách, ale letos to bylo hodně rozbité, takže jsem ji prodal. Bylo vidět, že se pořadatelé snažili dát úsek dohromady, ale na asfaltový podvozek a nízké pneu to prostě nebylo," uzavírá Jirka Sutr svoji "erzetovou" zpověď.

A na co se můžete Vy čtenáři těšit příště? Tak to nevím ani já sám. Věřím, že se nám do příštího týdne ozve některý z dalších jezdců a dá nám připomenout dosud neprobíranou zkoušku. V opačném případě máme k dispozici ohlasy několika dalších posádek k již popisovaným erzetám.

Z předchozích dílů seriálu:
1. Jiří Volf, Pindula
2. Tomáš Singer, Malonty
3. Josef Čermák, Návarov

Zdroje: rallysprintkopna.cz, mediasport.cz

Komentářů celkem: 10
9. 6. 2009 16:43
0 0
Dost pozdě diktuje tomu Krestovi, ale ten to tam asi tak zná, že mu to nevadí.
9. 6. 2009 17:24
0 0
No ještě aby to neznal když tyhle rz na Kopné i na Barumce může jezdit po slepu...smajlík
9. 6. 2009 19:43
0 0
pěkná RZ odbočka za strom a vracák na kostkách nemá chybusmajlík
9. 6. 2009 20:11
0 0
chvi tam jít letos na Konou,někde do těch zatáček před cílem ve Všeminěsmajlík
10. 6. 2009 07:46
0 0
Rejpal řikal, že "šotolina" s Valdou a asfalt na poslední fotce je jedno a to samé místo. smajlík
10. 6. 2009 08:30
0 0
Rejpal má samozřejmě pravdu a autor to možná mohl zdůraznit v popisku fotky smajlík. Šotolina nebo asfalt, wrc či felda - dveřma se to hrne stejně smajlík
10. 6. 2009 22:51
0 0
Na Kopné Kresta opravdu asi navigátora nepotřebuje
10. 6. 2009 22:54
0 0
ppa: A Felda dokonce líp na to, že jede po čistým asfaltu a Valda na šotolině. Každopádně buďme rádi, že není vidět odjezd z místa dveřního průjezdu, kde se vší úctou k bobacovi prostě ta Felda na toho Forda nemá smajlík Ale je to o fous.
19. 1. 2010 20:08
0 0
Vzhledem k tomu, že se tato erzeta jede Romanovi skoro u domu... Dyk je z Trnavy...
19. 1. 2010 20:11
0 0
Jinak by myslím nebylo od věci porovnat aktuální verzi této RZ s těmi, které se tu jezdívaly v 70. a 80. letech minulého století, ale v rámci Barumky či Valašky. Zkusím někde pohledat programy z té doby...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!