--> -->
Petr Pančocha - eWRC.cz
17. 6. 2009 13:42 − 3066× − 12 0

Nejoblíbenější domácí erzety českých soutěžáků (5. díl)

Náročnou erzetu, která startuje v pohádkovém prostředí u zámku Sychrov, si za svoji nejoblíbenější zvolil Václav Dunovský.

Další perlou v itineráři Rally Bohemia je rychlostní zkouška "Sychrov", která startuje v pohádkovém prostředí v parku u bran ke stejnojmennému zámku, a která svou náročností vůbec nezaostává za již probíraným Návarovem. Novodobá historie zkoušky se začala psát v roce 2006, kdy organizátoři vytyčili osmadvacetikilometrovou trať vedoucí od bran Sychrova přes Hodkovice nad Mohelkou až do cíle v Malé Skále. S minimálními obměnami se tato rychlostní zkouška jela i v letech 2007 a 2008, kdy se redakce ewrc.cz podílela na tvorbě oficiálního diváckého průvodce po tratích Bohemia Rally (viz články Petra Eliáše z let 2007 a 2008). V těchto průvodcích najde čtenář vše podstatné a vzhledem k tomu, že dnešní host Václav Dunovský nešetřil slovy při popisu této zkoušky, nechám na Václavovi vše důležité týkající se charakteru Sychrova.


Takto se jel Sychrov v roce 2007

Čtenář bude tentokrát ochuzen o historii této rychlostní zkoušky, protože autorovi se ani přes zvýšené úsilí nepodařilo dohledat informace o tom, jak se tato erzeta v průběhu času vyvíjela. Asi nejblíže k Sychrovu měla rychlostní zkouška, která v roce 2000 vedla z Jiviny do obce Husa a končila v místech, kde má dnešní Sychrov svůj start. Trať rychlostní zkoušky Sychrov se na několika kilometrech potkávala s erzetami Malá Skála-Pulečný (2002) či Jenišovice-Rychnov u Jablonce nad Nisou (2003, 2005) – tyto společné úseky jsou však vzhledem k současné podobě Sychrova natolik zanedbatelné, že zřejmě nelze hovořit o předchůdcích tohoto rychlostního testu. Pokud by někdo z Vás čtenářů měl hlubší povědomí o historických podobách erzety Sychrov, neváhejte přidat svoji poznámku do komentářů pod článkem.

Rychlostní zkoušku Sychrov si můžete virtuálně projet společně s Václavem Arazimem díky onboardu z Rally Bohemia 2007. Poděkování samozřejmě patří serveru mediasport.cz


Václav Arazim-Július Gál, Rally Bohemia 2007, RZ Sychrov
Originál na www.mediasport.cz

"Mojí nejoblíbenější erzetou je rychlostní zkouška Sychrov," říká Václav Dunovský. "Sváděl jsem dlouhý a těžký vnitřní boj mezi Malontama, Sychrovem a Návarovem. Pro Sychrov rozhodla jedna jediná věc – pasáže s novým asfaltem na Malontech a to, že Návarov už vybral Pepa Čermák. Jinak bych se asi mezi těmito třemi rozhodnout nedokázal. Rychlostní zkouška Sychrov je na naše poměry velmi dlouhá erzeta (i časově), velmi členitá, většinu času se jede po úzkém a užším asfaltu lepší kvality, střídají se rychlé pasáže a velmi pomalé sekce. Kromě šotoliny je zde opravdu úplně všechno," začíná Vašek Dunovský svoji ódu na sychrovskou erzetu.


Václav Dunovský na trati Rally Bohemia 2007
Foto: tým

"Sychrov se jede v nádherném prostředí na úpatí Jizerských hor, start v zámeckém parku u brány je svým prostředím něco mimořádného a celkově okolí RZ je v českém mistrovství výjimečný. Už od místa startu je to slušný kopec dolů s několika ostrými serpentinami, následně se to přesype do stoupání přes dva zrádné mostky. Následně přes několik soutěžácky vděčných až nejvděčnějších pasáží mezi loukami skočíte (doslova) do Hodkovic, kde bývá pěkná divácká kulisa (to vše po úzkém pěkném asfaltu). Dále to jde stále stejně, rychlejší, pomalejší, širší, užší, do kopce, z kopce. Za zmínku stojí sjezd mezi vzrostlými stromy těsně u cesty (nechal to tam před dvěma roky Brynildsen) na tom nejklouzavějším typu asfaltu. Toto místo u mě budí obrovský respekt a k Sychrovu neodmyslitelně patří. Závěr je taky lahůdka, protože asi po dvaceti ostrých kilometrech projedete retardér a už jenom klesáte a klesáte do cíle na Malé Skále. Sjezd je to po takové porci kilometrů dlouhý a je důležité to dát maximálně přesně. Ostatně jako celý Sychrov."


O náročnosti Sychrova se v roce 2007 přesvědčil i Eyvind Brynildsen

"Jinak pro svůj charakter je absolutně nedoceněnou RZ Chloudov (Rallye Bohemia), nachází se zde také nádherné divácké místo, kde je taková přírodní aréna u přejezdu silnice číslo 282," zmiňuje jezdec svoji další oblíbenou erzetu.

A co říká Václav Dunovský o svých oblíbených diváckých místech? "Nejhezčí divácké místo je jednoznačně cíl erzety Sv. Ján na Českém Krumlově. Sjezd do poslední odbočky je z pozice diváka ten nejlepší, kde jsem byl. Opět to byl ale naprosto vyrovnaný souboj s Malonty, kde je naprosto super místo těsně před cílem v Rychnově nad Malší. Je tam vidět dlouhá, rychlejší a typicky jihočeská pasáž, ovšem od letoška s již zmíněným novým asfaltem."

"Nemám rád rychlostní zkoušky Kudlovice a Halenkovice, které se nemohou absolutně rovnat s ostatními erzetami Barum Rally. Tato má volba ovšem není způsobena onou velkou ránou, kterou jsem na Halenkovicích dal v roce 2007, byt' to asi pro všechny zúčastněné bude zážitek navždy," říká poděbradský pilot. Za pravdu mu dává i autor tohoto článku, protože i on si na vlastní kůži ověřil, že ne každé místo, kde se divák cítí bezpečně, opravdu bezpečné je. Ani mohutný betonový sloup nemusí odolat nárazu neovladatelného vozu-projektilu a velmi snadno se může poroučet k zemi.

"Nejsem velkým zastáncem otáčení směru rychlostních zkoušek. Ta erzeta tím může úplně ztratit své kouzlo, ale je to velmi individuální. Třeba Pindula byla ve směru z Bohuslavic (2008) super, ale opačný směr do kopce (2007) se mi moc nezamlouval. I když je určitě těžké hledat a zařazovat nové úseky, takže je to asi žádoucí, aby se soutěž dala nějak obměnit."

"Střídání typu povrchu a přechod ze šotoliny na asfalt a opačně mi nevadí, pokud není šotolina moc rozbitá, a nehrozí tak pro zbytek asfaltových částí zbytečné defekty. Jinak vložených pár kilometrů kvalitní šotoliny je příjemné zpestření, ale je asi nemožné něco takového najít," uzavírá Václav Dunovský erzetové zpovídání.

V dalším díle se zřejmě vrátíme k některé z již probíraných rychlostních zkoušek. Pokud by se mezi Vámi čtenáři z řad jezdců či spolujezdců našel někdo, kdo by nám chtěl sdělit pár vět o své oblíbené erzetě, kterou jsme ještě neprobírali, určitě se nám ozvěte na náš redakční e-mail. Velmi rádi Váš příspěvek zveřejníme.

Z předchozích dílů seriálu:
1. Jiří Volf, Pindula
2. Tomáš Singer, Malonty
3. Josef Čermák, Návarov
4. Jiří Sutr, Kopná

Zdroje: mediasport.cz, rallybohemia.cz

Komentářů celkem: 12
17. 6. 2009 14:28
00
Určitě by za zmínku stála klasická valašská erzeta Dušná varianta Vesník-Dušná-Malá Bystřice eventuelně prodloužan o Santov. Pro mě klasika - zejména pak členitost Vesníku :o)
17. 6. 2009 15:04
00
Na Sychrově se jezdilo "odnepaměti". Zámecká RZ Sychrov-Třtí se jezdila určitě před rokem 1980. (Já jsem tam jezdil s tátou, to jsem ještě neměl řidičák, ten mám od r. 1977, takže to bylo opravdu dávno) Startovalo se u zámku, trať vedla na Hodkovice a přes Vrchovinu se vracela na Radostín a do Třtí, později se směr a vedení trati v oblasti mezi Hodkovicemi a Sychrovem měnilo, bohužel staré čb fotografie si již nepamatují v kterém roce byly pořízeny. Rovněž na Malé Skále se jezdilo od prvních ročníků Rallye Škoda, je to klasika. Spojení těchto RZ bylo odvážné, ale já považuji tuto verzi RZ za nejlepší (nejtěžší) co se u nás jezdí, o fou před Návarovem, omlouvám se Valachům Pindula je Pindula, ale tady jsem pobýval častěji.
17. 6. 2009 15:54
00
2Trona: díky moc, zdá se mi tedy, že ta zámecká Sychrov-Třtí je obsažena v oné zkoušce Jivina-Husa z roku 2000 v opačném směru.
17. 6. 2009 16:13
00
"asi pro všechny zúčastněné bude zážitek navždy," říká rokycanský pilot." podle mých znalostí je Dunovský z Poděbrad smajlík
17. 6. 2009 16:40
00
2ismon: díky za upozornění. Jasně, že Poděbrady - ty Rokycany mně zůstaly viset v hlavě z předchozího dílu s Jirkou Sutrem smajlík
17. 6. 2009 16:54
00
2ppa To je možné jezdilo se i v Radimovicích serpentinami, ale jestli se pamatuju tak skopce dolů, asi bych někde vyhrabal i staré programy, motalo se to tam různě, to by si pamatoval třeba Haugland
17. 6. 2009 19:35
00
Tuto rz bych rozdělil do 3 částí.O Sychrovu už psáno bylo,to je na samostatné téma.Úsek Hodkovice-Rychnov se jel opačně v trošku zkrácené podobě při Paramu,možná i dřív,ale nepamatuju.A z Rychnova přes Sněhov na Malou Skálu se jelo až v této podobě rz Sychrov.
17. 6. 2009 20:28
00
Tady tahle oblast je tratěma Rally Škoda i Bohemia bohatě protkaná a těch verzí, kde jakej úsek byl kdy využit, by zabralo celou stránku. Rozhodně Bohemia posledních let nabízí bezkonkurenčně nejtechničtější tratě, jaké se u nás jezdí. A nejde jen o Sychrov, co RZeta to doopravdu pěkný svezení, kde si jezdci hodně potočí volantem a jízda na omezovač tady není častá.
17. 6. 2009 20:48
00
Co takhle Ayrton, dlouho jsem ho tu neviděl, ale jistě by měl co říct.
18. 6. 2009 10:47
00
2evzen Z Rychnova do Hodkovic se jelo určitě i při Bohemce (Škodovce), byl jsem tam v Pelíkovicích, odhaduji těsně po r. 1981, ale to je mimo dnešní trať, Na malou skálu se jezdilo z Jenišovic přes Frýdštejn a dolů serpentinami do Malé Skály, ale to je také mimo dnešní trať. Jinak souhlas s M-Rallyteam, že se to tam motalo hodně.Ty onboardy ze Sychrova jsou děsivý,(krásný) nevím jestli bych si tam sedl jako mitfára.
19. 6. 2009 08:45
00
Toto je i moje perla. Léta sem jezdím na čumendu. Dnešní podoba trati je víc jak z 90% složena z kratších úseků ježděných nejen při Škoda a Bohemia rallye. Opravdu geniální skladba. Ten nálet álejí lip do Rychnova je opravdu pro silné kusy, jako mitfára bych vrazil hlavu do papírů a z auta bych se podíval, až by jelo zase dokopce. Nádherně zachycená je tato pasáž v onboardu Honzy Kopeckého s Fabií WRC. smajlík
19. 6. 2009 09:13
00
http://tinyurl.com/myj9tq

vbadmin: zkrátil jsem odkaz, který rozhazoval stránku

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->