Švédské tratě se dočkaly oprav a další novinky
Osud Švédské rally byl dlouho na vážkách, ale od rozhodnutí, že se pojede dělají všichni vše pro to, aby soutěž proběhla co možná nejlépe a s co nejmenším množstvím problémů. Velkou otázkou byl a stále zůstává stav povrchu rychlostních zkoušek, když zejména ty lokalizované ve Švédsku jsou často rozbředlé a při seznamovačkách se na nich vyjížděly koleje. Pořadatelé proto sáhli po neotřelém řešení, když jednak zkoušky kropili, aby na nich díky teplotám pod nulou vznikla potřebná zmrzlá vrstva a také do akce nasadili techniku k vyrovnávání cesty, která srovnala koleje na zkouškách Vargåsen, Värmullåsen, Torsby a Fredriksberg. Výsledek takové činnosti zobrazují fotky níže.
Foto: Matteo Deriu
"Vyrazili jsme na rychlostní zkoušky, abychom je srovnali před tím, než dorazí předpovídané chladné počasí. Chtěli jsme je spravit, abychom, až teploty klesnou pod bod mrazu, získali zmrzlý šotolinový povrch," říká k noční práci organizátorů soutěže jejich zástupce Stig-Rune Kjernsli a hodnotí povrch cest po jejich uhlazení a vyrovnání, "teď povrch vypadá hodně dobře." Jak vypadá trať před a po opravě ukazují fotky z RZ Fredriksberg:
Trať před opravou. Foto: Matteo Deriu
Foto: Teemu / Rallirinki
Foto: Teemu / Rallirinki
Kvůli náročným podmínkám, které na posádky čekají, pak FIA reagovala tím, že povolila použití čtyř dalších pneumatik s hřeby nad limit, který je dle ZÚ stanoven na 24 pro vozy WRC a 22 pro speciály mimo elitní kategorii. Další dvě pneumatiky navíc pak mohou posádky využít ještě na přejezdu mezi RZ2 a RZ3. Jelikož je Švédská rally oficiálně označena za soutěž jedoucí se na sněhu a ledu, musí posádky využívat pneu s hřeby a zvýšení počtu, které mohou soutěžící využít by mělo pomoci kompenzovat předpokládanou zvýšenou ztrátu hřebů z pneumatik na šotolinových úsecích.
Momentka ze slavnostního startu. Foto: rallytravel.com
A jak se jednotliví jezdci cítili před startem soutěže? Třeba takový Hayden Paddon si z tratě nic nedělal a těšil se na debut s novou i20 WRC: "Jsem šťastný, že tu mohu být s novou i20. Myslím, že podmínky mi budou docela vyhovovat. Cesty jsou rychlé, šlápneme na to a uvidíme." Jeho soupeř od M-Sportu Mads Ostberg pak plánuje atak předních příček: "Tahle rally má pro mě zvláštní význam. Věřím si, nasadíme pořádné tempo a budeme chtíti bojovat o vítězství." Stejné cíle má pak i Andreas Mikkelsen, který loni až do PowerStage bojoval o vítězství: "Ve Švédsku máme dobré dřívější výsledky a chceme letos bojovat o výhru. Už jsem viděl lepší ročníky Švédské rally, ale norské zkoušky jsou dobré. Organizátoři odvedli dobrou práci s tím, jak se se situací vyrovnali."
Takže minimum dodavatelů vozí plné kamiony pneu na soutěže. Jejda! Počasí. (Jejda? Sníh není dokonce ani v Alpách. Není skoro nikde. Víme o tom týdny, dalo se jednat). No, přece nemůžeme přenést riziko podnikání na naše pneu partnery a poslat je s tím nákladem domů, a říci týmům, aby si zajistily šotolinové pneu (což by jistě šlo). Díky naším skvělým, světovým homologacím a pneu pravidům to vlastně stejně nesmí udělat, takže se bude striktně držet námi napsaných pravidel. Přece je nepodrazíme, kamrády.
Zdraví, bezpečnost, zdravý rozum...? Ne. FIA se líbí peníze. Má je ráda. Raději, než sport. Takže sport jde zase "do kopru".
Zvláštní je, že se v prohlášeních FIA i pořadatelů řeší kvalita povrchu, délka soutěže a dokonce i teploty. Ale to nejzásadnější rallye pravidlo "Jedeme za každého počasí", které k tomu sportu odvěce patří, je upozaděno, nenápadně zatlačováno a chaň bůh ho někdo vyslovit. Pak by totiž byl jen krůček k tomu, vidět realný důvod celé téhle šarády v její plné nahotě: Jen, pouze a výhradně kvůli pravidlové byrokracii (vytvořené za účelem plnění cizích peněženk) jsou týmy ve Švedsku nuceny jet šotolinovou soutěž na hřebíkách. Vše ostatní je jen důsledek. "FIA Rozhodla".
Do háje zeleného, kde je flexibilita, soutěžácká pružnost, tedy reagovat na podmínky, které se na trati vyskytnou, byť jsou jakkoliv těžké... co napsal Rebby, bych červeně orámoval a zaslal funkcionářům FIA, kteří mají na svědomí ten marast, ve kterém se v současné době světové soutěže nacházejí .
Jel jsem 5x Rallye Valašskou zimu, pořadatel se čerta staral, na čem to pojedu, to byl přeci můj problém, jediná podmínka, nesměl jsem jet hřebíky...a to na Pindule bylo sucho, mokro, led jako sklinka, a v lese plno sněhu..
A nejvíce kroutím hlavou nad tím, že by autoři výše uvedených příspěvku uvítali zrušit soutěž Mistrovství světa jenom proto, že není sníh...
To Rebbyman: podepisuji na 100%... to, co se nyní předvádí, nemá s názvem rally nic společného...
Místo zjednodušení jsme se před 4 lety dočkali, stran pneu, dalších novot a komplikací. A znovu bez toho, aby kdokoliv přemýšlel. V tomto případě nad tím, že rallye potřebuje mokrou a sněhovou gumu (pamatujete si tehdejší plácání se aut na Monte?). Nikdo se dnes nepozastavuje nad tím, že údajně nebezpečné, rychlé pneu, byly nahrazeny novými, které jsou ovšem po dvou letech vývoje ještě rychlejší, než pneu původní. Důsledek a poučení? Místo revize tohoto předpisu je FIA dostala dokonce do lokálních soutěži (viz FIA Regional, příloha V).
Od reality odtržená sebranka sebestředných figurek, která za celou soutěž neopustí servis a VIP zónu, bude dál prasit tenhle sport. A dokonce se jim daří v absurditě svých kroků nalézat logiku. Pusťte si prosim WRC Highlights video z prvního dne Švédska (čas 1:35, v Angličtině). Komentátor tam hovoří o zrušených RZ a možnosti, jet místo hřebíků jiné pneu. Ze záběrů je totiž vidět, že je drtivá většina trasy bez sněhu (což opravdu ve čtvrtek ještě byla). Doslova říká: "Odpovědí na otázku, proč by toto nemohla být šotolinová soutěž, je, jako vždy, bezpečnost. Toto je zimní podnik a pravidla FIA nařizují užití pneumatik s hřeby. Tyto představují bezpečnou variantu při použití na ledu a sněhu, nicméně jejich vystavení šotolinovému povrchu je o hřeby připraví, což může mít za následek nulovou přilnavost při návratu vozu na sníh a led." Cože? Ale vždyť přesně na takový povrch tady teď koukáme! Kdepak, FIA nařídila, že guma prostě bezpečná bude. A to i přes to, že nebude mít hřeby. Proč? Protože to tady máte napsáno v pravidlech. Tady se prostě hřeby trhat nebudou. Tak jsme řekli a tak se stane, fyzika se nám podřídí (a proto povolila FIA jeden pár pneu navíc?) Schizofrenie tohoto vyjádření snad další komentář nepotřebuje. Jediné štěstí, že na poslední chvíli začalo mrznout a sněžit...
A s poslední větou mohu skutečně jenom souhlasit. Jak už jsem tady psal....poručíme větru , dešti...a kupředu levá...
Tohle je podle mě primární. Další diskuze o nastavení sníh/šoto, případně gumách je pak podružná.