Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
11. 2. 2016 20:38 − 6565× − 17

Švédské tratě se dočkaly oprav a další novinky

Pořadatelé Švédské rally se snaží, seč jim síly stačí, aby jejich soutěž proběhla v rámci možností co nejvíce bez problémů.

Osud Švédské rally byl dlouho na vážkách, ale od rozhodnutí, že se pojede dělají všichni vše pro to, aby soutěž proběhla co možná nejlépe a s co nejmenším množstvím problémů. Velkou otázkou byl a stále zůstává stav povrchu rychlostních zkoušek, když zejména ty lokalizované ve Švédsku jsou často rozbředlé a při seznamovačkách se na nich vyjížděly koleje. Pořadatelé proto sáhli po neotřelém řešení, když jednak zkoušky kropili, aby na nich díky teplotám pod nulou vznikla potřebná zmrzlá vrstva a také do akce nasadili techniku k vyrovnávání cesty, která srovnala koleje na zkouškách Vargåsen, Värmullåsen, Torsby a Fredriksberg. Výsledek takové činnosti zobrazují fotky níže.


Foto: Matteo Deriu

"Vyrazili jsme na rychlostní zkoušky, abychom je srovnali před tím, než dorazí předpovídané chladné počasí. Chtěli jsme je spravit, abychom, až teploty klesnou pod bod mrazu, získali zmrzlý šotolinový povrch," říká k noční práci organizátorů soutěže jejich zástupce Stig-Rune Kjernsli a hodnotí povrch cest po jejich uhlazení a vyrovnání, "teď povrch vypadá hodně dobře." Jak vypadá trať před a po opravě ukazují fotky z RZ Fredriksberg:


Trať před opravou. Foto: Matteo Deriu


Foto: Teemu / Rallirinki


Foto: Teemu / Rallirinki

Kvůli náročným podmínkám, které na posádky čekají, pak FIA reagovala tím, že povolila použití čtyř dalších pneumatik s hřeby nad limit, který je dle ZÚ stanoven na 24 pro vozy WRC a 22 pro speciály mimo elitní kategorii. Další dvě pneumatiky navíc pak mohou posádky využít ještě na přejezdu mezi RZ2 a RZ3. Jelikož je Švédská rally oficiálně označena za soutěž jedoucí se na sněhu a ledu, musí posádky využívat pneu s hřeby a zvýšení počtu, které mohou soutěžící využít by mělo pomoci kompenzovat předpokládanou zvýšenou ztrátu hřebů z pneumatik na šotolinových úsecích.


Momentka ze slavnostního startu. Foto: rallytravel.com

A jak se jednotliví jezdci cítili před startem soutěže? Třeba takový Hayden Paddon si z tratě nic nedělal a těšil se na debut s novou i20 WRC: "Jsem šťastný, že tu mohu být s novou i20. Myslím, že podmínky mi budou docela vyhovovat. Cesty jsou rychlé, šlápneme na to a uvidíme." Jeho soupeř od M-Sportu Mads Ostberg pak plánuje atak předních příček: "Tahle rally má pro mě zvláštní význam. Věřím si, nasadíme pořádné tempo a budeme chtíti bojovat o vítězství." Stejné cíle má pak i Andreas Mikkelsen, který loni až do PowerStage bojoval o vítězství: "Ve Švédsku máme dobré dřívější výsledky a chceme letos bojovat o výhru. Už jsem viděl lepší ročníky Švédské rally, ale norské zkoušky jsou dobré. Organizátoři odvedli dobrou práci s tím, jak se se situací vyrovnali."

Komentářů celkem: 17
12. 2. 2016 06:52
0 0
Organizátorům za jejich snahu musím vyslovit uznání, nicméně stále platí to, že dle mého je nesmysl jet tuto soutěž na předepsaných zimních pneu s hřeby. Protože ta trať bude po projetí prvních pár vozů vypadat úplně jinak, nehledě na chování vozů na tomto povrchu s předepsanými pneu. A to, že jim povolí 2 nebo 4 pneu navíc na tom nic nemění... Bohužel.
MPI
12. 2. 2016 07:44
0 0
Taktéž oceňuj snahu, nicméně ja kříká kolega nademnou - po průjezdu pár aut ostrým tempem s těmi ,,drapáky" to bude vypadat jak tankové cvičiště...
12. 2. 2016 07:51
0 0
Citace: "Jelikož je Švédská rally oficiálně označena za soutěž jedoucí se na sněhu a ledu, musí posádky využívat pneu s hřeby"... proč to tedy někdo flexibilně nezmění, když tomu počasí neodpovídá? smajlík
12. 2. 2016 07:57
0 0
Tyhle věci se flexibilně měnit nedají. Už několik týdnů dopředu musí být jasno třeba o pneumatikách. Pokud je vypsána zimní soutěž, týmy už dopředu u dodavatelů pneumatik objednávají pneu a ti je pak do Švédska přivezou v mnoha kamionech. Opravdu to není málo kol. Nedá se tak rychle změnit logistika a z Francie (Michelin) nebo z Itálie (pirelli) přivézt haldy nějakých šotolinových pneumatik, které v ten daný moment také vůbec nemusí být vyrobeny. Jaké pneumatiky vlastně použít? Týmy to nemají natestované, sněhový podvozek, který přivezly není identický se šotolinovým, nikdo vlastně neví, jak se auto bude chovat. Skutečně to tedy tak jednoduše a flexibilně nejde změnit, i když by se nám to asi všem líbilo. Jet na hřebech na tomhle blátě je hloupost a mám dojem, že se dočkáme i karambolů, když auto na těchto užovkách "zakopne" v nějakém rigolu od předchozích aut. Tuhle rally si bohužel jezdci moc neužijí. Diváci nejspíš taky ne. Je mi líto pořadatelů, protože tohle je věc, kterou nemohli svou přípravou ovlivnit.
12. 2. 2016 08:56
0 0
Jsem rád, že se tu víceméně shodneme. Organizátorů je mi taktéž líto a oceňuji jejich snahu, ale soutěž měla být zrušena přesně pro ty důvody, jež jsme tu zmínily. Je to prostě riziko povolání, stejně jako jsou často rušeny např. soutěže v běhu či skoku na lyžích pro nepřízeň počasí apod...
12. 2. 2016 17:27
0 0
Rušit soutěž je zbytečné. Měla se odjet jako šotolinová a bylo by po potížích. Flexibilita je nemožná z důvodu, který již léta nazýváme souslovím "FIA rozhodla". Rozhodla o dodavatelích pneu a o adresných homologacích (i.e. už nestačí výrábět v souladu s homologací, razítko musí mít konkrétní výrobce). Méně výrobců znamená vyšší cenu. Mno a pak je to všechno drahé. Takže se musí šetřit. A úspora nákladů se vymyslí skrze omezení počtu pneumatik, (které jsou ovšem drahé úplně zbytečně). Geniální.
Takže minimum dodavatelů vozí plné kamiony pneu na soutěže. Jejda! Počasí. (Jejda? Sníh není dokonce ani v Alpách. Není skoro nikde. Víme o tom týdny, dalo se jednat). No, přece nemůžeme přenést riziko podnikání na naše pneu partnery a poslat je s tím nákladem domů, a říci týmům, aby si zajistily šotolinové pneu (což by jistě šlo). Díky naším skvělým, světovým homologacím a pneu pravidům to vlastně stejně nesmí udělat, takže se bude striktně držet námi napsaných pravidel. Přece je nepodrazíme, kamrády.
Zdraví, bezpečnost, zdravý rozum...? Ne. FIA se líbí peníze. Má je ráda. Raději, než sport. Takže sport jde zase "do kopru".
Zvláštní je, že se v prohlášeních FIA i pořadatelů řeší kvalita povrchu, délka soutěže a dokonce i teploty. Ale to nejzásadnější rallye pravidlo "Jedeme za každého počasí", které k tomu sportu odvěce patří, je upozaděno, nenápadně zatlačováno a chaň bůh ho někdo vyslovit. Pak by totiž byl jen krůček k tomu, vidět realný důvod celé téhle šarády v její plné nahotě: Jen, pouze a výhradně kvůli pravidlové byrokracii (vytvořené za účelem plnění cizích peněženk) jsou týmy ve Švedsku nuceny jet šotolinovou soutěž na hřebíkách. Vše ostatní je jen důsledek. "FIA Rozhodla".
12. 2. 2016 20:34
0 0
Komunisti měli heslo: Poručíme větru, dešti..."...a já mám pocit, že se to ve FIA jenom červená...když ta soutěž má být sněhová, tak bude sněhová, soudruzi, a jedeme na hřebech...i kdyby se mělo jet po suchém asfaltu...
Do háje zeleného, kde je flexibilita, soutěžácká pružnost, tedy reagovat na podmínky, které se na trati vyskytnou, byť jsou jakkoliv těžké... co napsal Rebby, bych červeně orámoval a zaslal funkcionářům FIA, kteří mají na svědomí ten marast, ve kterém se v současné době světové soutěže nacházejí .
Jel jsem 5x Rallye Valašskou zimu, pořadatel se čerta staral, na čem to pojedu, to byl přeci můj problém, jediná podmínka, nesměl jsem jet hřebíky...a to na Pindule bylo sucho, mokro, led jako sklinka, a v lese plno sněhu..
A nejvíce kroutím hlavou nad tím, že by autoři výše uvedených příspěvku uvítali zrušit soutěž Mistrovství světa jenom proto, že není sníh...
13. 2. 2016 20:02
0 0
Rebbyman a Vrátníček: smajlíksmajlík a jste zvaní
13. 2. 2016 20:27
0 0
A kam?Já jdu taky páč s nima na 100% souhlasím.
14. 2. 2016 10:06
0 0
To MravenecZ: a to je právě ten problém, tady ta flexibilita ( tedy přizpůsobení ) naprosto chybí, stejně jako předvídavost...
To Rebbyman: podepisuji na 100%... smajlík to, co se nyní předvádí, nemá s názvem rally nic společného...
14. 2. 2016 11:02
0 0
Pánové, aniž bych chtěl jakkoliv zpochybňovat mnoho věcí, které výše píšete, tak Švédsko bylo zrušeno z důvodu "špatného počasí" (tedy malo snehu, moc teplo) v roce 1990 -v dobách, které určitě ještě byly "volné" a flexibilní a pneumatik bylo nepřeberně druhů a FIA nebyla tak "strašná" jako dnes. Prostě je to tak ve Švédsku dané, že povolení od majitelů silnic a samosprávy platí pouze za určitých podmínek - zmrzlý povrch, sníh... - a když počasí nepřeje, tak se nejede. Nic takového, jako změna na šotolinovou soutež apod. tam prostě není z těchto důvodů možné.
14. 2. 2016 16:15 Upraveno 16:22
0 0
Medvěd: Bahenní podnik z toho byl i v roce 2005 (i tehdy se muselo jet na hřebech). Postupný úbytek sněhu je i nadále jasně patrný. O globálním oteplování se pořádají konference, řeší se jeho důsledek na populace živočichů, bez sněhových děl by se v ČR, krom Krkonoš, nelyžovalo snad už 10 let. Ale FIA trvá na tom, že bude mít v kalendáři podnik, kde se pojede na hřebech. Proboha proč? Starosti pořadatele soutěž vůbec odjet (včetně možnosti podnik zrušit, viz. tvá naprosto relevantní připomínka roku 1990), jsou jen čirým důsledkem zvráceného způsobu uvažování bez ohledu na realitu (my chceme, staniž se).
Místo zjednodušení jsme se před 4 lety dočkali, stran pneu, dalších novot a komplikací. A znovu bez toho, aby kdokoliv přemýšlel. V tomto případě nad tím, že rallye potřebuje mokrou a sněhovou gumu (pamatujete si tehdejší plácání se aut na Monte?). Nikdo se dnes nepozastavuje nad tím, že údajně nebezpečné, rychlé pneu, byly nahrazeny novými, které jsou ovšem po dvou letech vývoje ještě rychlejší, než pneu původní. Důsledek a poučení? Místo revize tohoto předpisu je FIA dostala dokonce do lokálních soutěži (viz FIA Regional, příloha V).
Od reality odtržená sebranka sebestředných figurek, která za celou soutěž neopustí servis a VIP zónu, bude dál prasit tenhle sport. A dokonce se jim daří v absurditě svých kroků nalézat logiku. Pusťte si prosim WRC Highlights video z prvního dne Švédska (čas 1:35, v Angličtině). Komentátor tam hovoří o zrušených RZ a možnosti, jet místo hřebíků jiné pneu. Ze záběrů je totiž vidět, že je drtivá většina trasy bez sněhu (což opravdu ve čtvrtek ještě byla). Doslova říká: "Odpovědí na otázku, proč by toto nemohla být šotolinová soutěž, je, jako vždy, bezpečnost. Toto je zimní podnik a pravidla FIA nařizují užití pneumatik s hřeby. Tyto představují bezpečnou variantu při použití na ledu a sněhu, nicméně jejich vystavení šotolinovému povrchu je o hřeby připraví, což může mít za následek nulovou přilnavost při návratu vozu na sníh a led." Cože? Ale vždyť přesně na takový povrch tady teď koukáme! Kdepak, FIA nařídila, že guma prostě bezpečná bude. A to i přes to, že nebude mít hřeby. Proč? Protože to tady máte napsáno v pravidlech. Tady se prostě hřeby trhat nebudou. Tak jsme řekli a tak se stane, fyzika se nám podřídí (a proto povolila FIA jeden pár pneu navíc?) Schizofrenie tohoto vyjádření snad další komentář nepotřebuje. Jediné štěstí, že na poslední chvíli začalo mrznout a sněžit...
15. 2. 2016 08:01
0 0
Vrátníček> kroutíš hlavou bohužel proto, že jsi nepochopil námi napsané - my bychom nevítali rozhodně zrušení soutěže jen proto, že není sníh. Ale díky tomu, že FIA rozhodla jet na tomto povrchu s pneu s hřeby a nebyla povolena jiná alternativa pneu, shledali jsme to jako hazard a nad tím jsme kroutili hlavou zase my, chápeš?! smajlík
16. 2. 2016 23:48
0 0
O to, aby Švédská rally byla zapsaná jako zimni stojí především sami Švédové. A stojí o to i závoďáci a fanoušci. Počasí si už řadu let "zahrává". To vidí každý-ale co s tím? Letos opravdu drsně-mění se,resp. ruší se i třeba závody v lyžování. Italové si nafoukali technickým sněhem ohromnou "silážní jámu", že z ní připravili 120km běžeckejch tratí pro dálkovej závod. Něco podobnýho-s obří jámou na technickej sníh se plánuje i u nás.Možná za to nestandardní počasí částečně může i ten "hajzlík" El Niňo, kterej je zdaleka nejsilnější od roku 1965,co se to sleduje, Tak a co s tím, Vidíme, že počasí se, ale dokáže změnit i den ze dne. Sněžit, mrznout. Představa, ŽE řeknu účastníkům půl roku dopředu-počítejte s oběma variantama, tzn., připravte se čistě na zimní, ale i na šotolinovou soutěž, to je teda gól. Přivezte si teda VŠICHNI-včetně soukromníků 2 auta místo 1, ať TO NEMUSÍTE PŘÍPADNĚ NAHONEM VŠECHNO PŘEHAZOVat. Natrénujte si dopředu sníh, nalaďte si auta, ale zajeďte si i někam "dolejc", kde si potrénujete a nastavíte šoto podvozky. Gumaří(jedno, jestli jste 3 nebo je vás 5), napečte stovky "hřebovejch, ale napečte i stovky zinmích a stovky šotolinovejch do zimy. Přivezte všichní 3x tolik kamiónů i lidí-ONO se pak uvidí a vy to FLEXIBILNĚ zmáknete. Co holt nebude potřeba, rozemelete a použijete znova, Gumy pak budou sice 3x dražší, ale to je holt daň za tu FLEXIBILITU-Ono to totiž jinak nejde, když si počasí dělá, co chce a mění se co chvíli. Potíž je, že šotolinový Švédsko není asfaltový Monte-Carlo. Aby se dalo použít a využít všechno, co se přiveze. Názory některých lidí mi přijdou úplně zcestný!
17. 2. 2016 11:30 Upraveno 11:31
0 0
Milín 60: No , stačilo by se podívat na to , jak na Katalánské rally přestavují auta ze šotolinové verze na asfaltovou za 75 minut a nemají s tím problém a nastavení aut je daleko odlišnější ,než sníh-šotolina. U švédské soutěže by "pouze" hrozilo, že se bude přestavovat se sněhové na šotolinovou, což je daleko, ale daleko menší problém a výrazně méně práce, protože třeba brzdy a tlumiče a převodovky mohou být stejné,tedy žádná dvě auta a ani žádný velký problém s logistikou či přípravou či s dopravou pneumatik/ asfalt - šotolina/, když to vyřeší ve Španělsku, proč by to měl být problém ve Švédsku.
A s poslední větou mohu skutečně jenom souhlasit. Jak už jsem tady psal....poručíme větru , dešti...a kupředu levá...
17. 2. 2016 11:58
0 0
Ještě jednou zareaguju a zopakuji - jak jsem psal výše, s mnoha věcmi a argumenty ohledně pravidel souhlasím, ale neplatí to v souvislosti se Švédskou rally. Ta se podle všeho jako šotolinová jet nemůže. Nejde o přestavbu podvozku, o pneumatiky či jejich bezpečnost - viz. zmíněný rok 1990 - ale o povolení atd. (jak jsem psal výše.) Buďme rádi, že předpověď v neděli večer a v pondělí ráno byla příznivá a že nakonec to počasí "vyšlo".
17. 2. 2016 12:30
0 0
Pokud je soutěž deklarována jako zimní, tzn. že se má jet na sněhu a ledu a je od FIA žádoucí, aby soutěž tohoto typu byla v kalendáři WRC, tak nezbývá než soutěž zrušit pokud nevyhovuje podmínkám. Dalším řešením je přesunout ji do místa, kde jsou stabilnější zimní podmínky.
Tohle je podle mě primární. Další diskuze o nastavení sníh/šoto, případně gumách je pak podružná.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!