Jezdci chtějí, aby jim bylo více nasloucháno
Při Švédské rally moc nechybělo k tomu, aby přední posádky bojkotovaly úvodní test soutěže a jely až na další RZ, která následovala v itineráři. Tovární jezdci se v pátek ráno okolo šesté hodiny sešli v Karlstadu, kde se dohodli, že pojedou přímo na RZ Torsby, ale plán se rozpadl ve chvíli, kdy se mu rozhodl na pokyn svého týmu nevyhovět Hayden Paddon. Pak se odjela bez nějakých potíží nejen úvodní zkouška, ale i celá soutěž, ale jak se nechal po soutěži slyšet například Sébastien Ogier, jezdci chtěli tímto činem zdůraznit otázku bezpečnosti a toho, že museli na pneu s hřeby odjet celou soutěž, ve které se v pátek ráno nevědělo, jak bude vypadat povrch sobotních testů. Připomeňme, že organizátorům značně pomohlo počasí, protože v noci na sobotu napadla čerstvá sněhová pokrývka, která většinu problémů s obutím vyřešila.
V pátek přímo na místě vysvětloval Seb Ogier serveru autosport.com, proč chtěli kvůli podmínkám na trati a bezpečnosti jezdci bojkotovat úvodní test: "Ráno jsme měli velmi krátké, rychlé setkání a máme z těchto věcí obavy. Myslíme si, že není normální, aby s námi nebyly otázky bezpečnosti projednávány. Musíme se znovu v budoucnu potkat a zajistit, že budeme mít u takovýchto jednání místo, kdy alespoň jeden z jezdců bude v těchto diskuzích představovat naše stanovisko." Další setkání už jezdci stihli naplánovat, znovu se mají setkat před začátkem Mexické rally a z FIA zaznívají hlasy, že jsou její představitelé připraveni s jezdci spolupracovat, aby se podobným hrozbám jako ve Švédsku v budoucnu vyhnuli.
Pro Motorsport News pak svůj pohled přidal i Kris Meeke, který byl spolu s Ogierem tím, kdo byl hlavním aktérem všeho dění před startem Švédské rally a stejně jako Francouz trvá na tom, že by jezdci měli udělat nějakou svou skupinu, která bude hájit jejich zájmy: "Musíme to udělat správným způsobem. Když nejsme spokojení, tak potřebujeme být v pozici, kde můžeme dělat rozhodnutí nebo alespoň mít přístup k tomu, když budou rozhodnutí činěna. Nechceme, aby se to dostalo do trapné situace, kdy budeme bojkotovat zkoušky a kdy půjdeme proti podstatě rally. Ale jsme připraveni tento typ akce vzít znovu na vědomí."
Švédská rally nebyla v nedávné době první soutěží, kde jezdci nebyli spokojení s vyslyšením svých obav o bezpečnost, například při loňské Australské rally se objevily protesty proti noční zkoušce, která se odjela v silně prašných podmínkách a nízké viditelnosti. Pokračuje Kris Meeke: "Ve Švédsku jsem se bavil se zástupci FIA a bylo mi řečeno, že tyhle obavy musíme dát vědět před soutěží. Ale před Australskou rally odešlo nějakých 25 mailů v průběhu třech měsíců od zveřejnění harmonogramu a nic se neudálo. V průběhu rally jsme z toho byli všichni nas*aní a když jsme odtamtud odjížděli, tak nám řekli: Až sem přijedete příští rok, tak vás čekají tři noční zkoušky… V takové chvíli se musíme sebrat a jednat."
Když se pak dále jezdec Abu Dhabi Total WRT zamýšlel nad důvody, proč není na hlas jezdců brán ohled, došel k tomu, že v posledních letech převážil obchodní zájem nad sportovní stránkou světových soutěží. "Před deseti lety by byla Švédská rally zrušena a důvod, proč se tomu tentokrát tak nestalo, jsou peníze, ty teď začínají diktovat. Nikdo nechápe, že když na tomto typu pneumatik přijdete o hřeby, tak je jízda na nich zkur*enou noční můrou. V rychlostech, jakými tu jedeme, to prostě nezvládnete. Rozhodnutí jsou ovlivňována finančními zájmy a ekonomické otázky převažují nad otázkou bezpečnosti" říká šampion IRC z roku 2009.
Dále pak Kris Meeke dodává svůj pohled na současnou pozici továrních jezdců v šampionátu. "Začínají se z nás stávat loutky, které vyšlou na trať, protože potřebují televizní záběry, aby vydělali. Kdyby se tyhle zkoušky snažili jet čistě jen na šotolině, tak by to byl výsměch sportu. Je čas aby náš sport získal respekt. Někdo musí mít koule a uznat, že sport převažuje nad ty další věci. Pokud Švédsko nedokáže zajistit zimní soutěž, nevracíme se zpět," uzavírá rezolutně Kris Meeke.
Na závěr ještě přidejme pohled Haydena Paddona, jenž byl označován jako ten, kdo bojkot jezdců přivedl k nezdaru. Novozélanďan sice s kolegy jezdci souhlasil, nekvitoval však metodu, kterou chtěli použít. "Nebyl jsem to jen já, byl to náš tým. Jezdci chtěli v šest ráno udělat závazek a já nebyl připraven riskovat hned ráno ztrátu mého zaměstnání. Jistě, s principem toho, o čem se bavíme, souhlasím a myslím, že jezdci by měli být v procesu rozhodování zahrnuti, ale pokud chcete protestovat, tak musíte skutečně vyhrožovat tím, co hodláte udělat a pak to uskutečnit," vysvětluje své důvody Paddon a dodává, že nelze brát ohled čistě jen na jezdce.
"Opravdu to nelze dělat tak, že budete bojkotovat rychlostní zkoušky. Můj názor je ten, že tohle nebylo pouze o jezdcích, máme co do činění s organizátory, kteří tady hodně zápasili s podmínkami a také je zde hodně diváků, kteří utratili své peníze, aby se sem dostali," uzavírá Hayden Paddon.
to už by mohli jezdit na okruhu a jak začne pršet nebo foukat tak to zrušíme aby se něco nestalo. Ale umění je přizpůsobit se podmínkám. Já už asi moc pamatuji.
Nikdy si nikdo nestěžoval že je sníh a nebo není. To až poslední dobou.
Pokud je soutěž deklarována jako zimní, tzn. že se má jet na sněhu a ledu a je od FIA žádoucí, aby soutěž tohoto typu byla v kalendáři WRC, tak nezbývá než soutěž zrušit pokud nevyhovuje podmínkám. Dalším řešením je přesunout ji do místa, kde jsou stabilnější zimní podmínky.
Tohle je podle mě primární. Další diskuze o nastavení sníh/šoto, případně gumách je pak podružná.
Vůbec nemám pocit, že Ogier, Meeke a další nechtějí jet zimní ( na sněhu a ledu) soutěž. Ba právě naopak. Jen chtějí věci co k sobě patří: sníh + hřeby; asfalt + slicky atd.
Nechápu co na tom není některým jasné.
kuře: sport není jiný, je stále stejný, ten nejrychlejší vyhrává, jenom těch omezujících a často stupidních nařízení je prostě daleko víc, než dříve..
Pokud nebude od FIA požadavek na zimní soutěž, pak stačí řešení viz Vrátníček nade mnou.
Marcel Sítník