Těžký život fotografa
Určitě je znáte. K vidění jsou kolem RZ, v servisní zóně nebo na cílové rampě. Na auta se dívají skrz hledáček a po každém průjezdu upřeně hledí do displejů. V batohu mají techniku, která má hodnotu kolikrát větší než auto, kterým přijeli. A po každém závodě tráví několik hodin výběrem a editací, abyste si výsledek jejich práce mohli vy všichni prohlédnout. Ano, jsou to fotografové a já jsem jedním z nich.
Občas se taky stane, že si výsledek vaší práce někdo jen tak vezme a použije bez vašeho vědomí. A to se stalo nedávno mně. Procházel jsem stránky internetového obchodu Speedpro, na kterém jsem nedávno i "pár korun" utratil. Nahlédnul jsem do katalogu a hned na druhé stránce jsem viděl fotku krásné kitové Felicie z Podbrdské Rally Legend 2014, která byla součástí galerie na stránkách eWRC.cz. Došel jsem nakonec, jestli se tam někde neobjeví alespoň malým písmem moje jméno jakožto autora fotky. Nebylo tam. Napsal jsem tedy e-mail panu Johánkovi s prosbou, aby mě příště kontaktoval, pokud bude chtít nějakou mojí fotku použít. S dodatkem, že v naprosté většině případů je poskytuji zdarma. Doplnil jsem to argumentem, že focení je můj koníček, do kterého investuji spoustu času i peněz, a o to víc mě mrzí, když se setkám s takovým jednáním. Bylo to prostě jenom přátelské upozornění, ani jsem nežádal stažení daného katalogu z webu nebo něco podobného.
Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. Dám vám všem dobrou radu. Pokud si chcete udržet pozitivní přístup k životu, určitě nedělejte jako první věc po probuzení to, že zapnete telefon a kouknete se do e-mailu :) Dvojnásob to platí na začátku pracovního týdne. V první části byla omluva za zveřejnění a ujištění, že už se to nestane. To by bylo všechno v pořádku a jako odpověď by mi to bohatě stačilo. To další ale stálo za to. Byl jsem panem Johánkem požádán, abych jejich posádku už nikdy nefotografoval a neprezentoval se fotografiemi jejich závodního vozu. Že do závodění investují nemalé peníze je to jejich koníček. Ano, mám představu, kolik závodění stojí a obdivuji každého, kdo se do toho pustí. Ale že by některý závodník nechtěl být na rally fotografován? S tím jsem se opravdu nesetkal. Zvlášť když na boku auta veze reklamu svého vlastního podniku. Ale nevadí, s touto žádostí mu určitě a s radostí vyhovím. Na konci jsem se dozvěděl, že pan Johánek nemá náladu ani čas na to, aby u každé fotky, která mu přijde e-mailem, dohledával, jestli to někomu vadí nebo ne…
Mně osobně to vadí. Zvlášť když vím, že jsem mu žádnou fotku neposílal a už vůbec nedával souhlas ke zveřejnění, v tomto případě dokonce pro komerční účely. Na dohledávání čas není, na stažení fotky a oříznutí podpisu autora čas samozřejmě je. Odpověděl jsem už ne tak přátelským tónem, ale v rámci slušného chování. Cimrmanovsky se tomu říká "ostrá prosba". Dočkal jsem se pouze velmi krátké a velmi arogantní odpovědi. Na další komunikaci jsem rezignoval. Po dalším pátrání jsem zjistil, že i další fotky použité v katalogu jsou získané stejným způsobem. Některé z nich i s dost amatérsky smazaným podpisem. Jejich autory jsem také kontaktoval. A teď co dál? Pohrozit, že to budu řešit právní cestou? Autorský zákon v tomto hovoří jasně. Nárok bych měl i na určitou finanční kompenzaci. Ale komu by se do toho chtělo. Nejde o peníze, jde o princip. Takže v tuto chvíli je nejlepším řešením na tohle neslušné chování upozornit veřejně. Prostě říct, že takhle se to dělat nemá.
Pokud nějakou fotku budete chtít, není nic jednoduššího, než mi napsat. Snažím se odpovědět a vyhovět každému. Řada posádek, ať už z mistrovských, nebo z amatérských soutěží, to může potvrdit. Určitě to bude snazší a rychlejší, než se po večerech "patlat" s vymazáváním vodoznaku ve Photoshopu. Anebo za to dokonce platit grafikovi…
Je jedno, zda ukradneme fotku nebo pokladnu... princip je stejný.
Jinak považuji, v daném případě, za velkou chybu, ponechat takové jednání "jen tak". Jediné, co v mých očích omlouvá kolegu Jeníčka, je můj dojem, že kdyby všichni chtěli zaplatit za neoprávněně užité fotky, nezbude panu Johánkovi na závodění, a pan Jeníček nechce národ připravit o tak špičkového jezdce.
Zajímavé jsou zkušenosti s obchodem Speedpro prezentované na stránkách Heuréka. Pouze potvrzují zde vyřčené.
Tak to je opravdu zajímavé počtení, pěkně se to červená.