25. 2. 2016 10:21 − 11623× − 8

Těžký život fotografa

Určitě je znáte. K vidění jsou kolem RZ, v servisní zóně nebo na cílové rampě.

Určitě je znáte. K vidění jsou kolem RZ, v servisní zóně nebo na cílové rampě. Na auta se dívají skrz hledáček a po každém průjezdu upřeně hledí do displejů. V batohu mají techniku, která má hodnotu kolikrát větší než auto, kterým přijeli. A po každém závodě tráví několik hodin výběrem a editací, abyste si výsledek jejich práce mohli vy všichni prohlédnout. Ano, jsou to fotografové a já jsem jedním z nich.

Občas se taky stane, že si výsledek vaší práce někdo jen tak vezme a použije bez vašeho vědomí. A to se stalo nedávno mně. Procházel jsem stránky internetového obchodu Speedpro, na kterém jsem nedávno i "pár korun" utratil. Nahlédnul jsem do katalogu a hned na druhé stránce jsem viděl fotku krásné kitové Felicie z Podbrdské Rally Legend 2014, která byla součástí galerie na stránkách eWRC.cz. Došel jsem nakonec, jestli se tam někde neobjeví alespoň malým písmem moje jméno jakožto autora fotky. Nebylo tam. Napsal jsem tedy e-mail panu Johánkovi s prosbou, aby mě příště kontaktoval, pokud bude chtít nějakou mojí fotku použít. S dodatkem, že v naprosté většině případů je poskytuji zdarma. Doplnil jsem to argumentem, že focení je můj koníček, do kterého investuji spoustu času i peněz, a o to víc mě mrzí, když se setkám s takovým jednáním. Bylo to prostě jenom přátelské upozornění, ani jsem nežádal stažení daného katalogu z webu nebo něco podobného.

Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. Dám vám všem dobrou radu. Pokud si chcete udržet pozitivní přístup k životu, určitě nedělejte jako první věc po probuzení to, že zapnete telefon a kouknete se do e-mailu :) Dvojnásob to platí na začátku pracovního týdne. V první části byla omluva za zveřejnění a ujištění, že už se to nestane. To by bylo všechno v pořádku a jako odpověď by mi to bohatě stačilo. To další ale stálo za to. Byl jsem panem Johánkem požádán, abych jejich posádku už nikdy nefotografoval a neprezentoval se fotografiemi jejich závodního vozu. Že do závodění investují nemalé peníze je to jejich koníček. Ano, mám představu, kolik závodění stojí a obdivuji každého, kdo se do toho pustí. Ale že by některý závodník nechtěl být na rally fotografován? S tím jsem se opravdu nesetkal. Zvlášť když na boku auta veze reklamu svého vlastního podniku. Ale nevadí, s touto žádostí mu určitě a s radostí vyhovím. Na konci jsem se dozvěděl, že pan Johánek nemá náladu ani čas na to, aby u každé fotky, která mu přijde e-mailem, dohledával, jestli to někomu vadí nebo ne…

Mně osobně to vadí. Zvlášť když vím, že jsem mu žádnou fotku neposílal a už vůbec nedával souhlas ke zveřejnění, v tomto případě dokonce pro komerční účely. Na dohledávání čas není, na stažení fotky a oříznutí podpisu autora čas samozřejmě je. Odpověděl jsem už ne tak přátelským tónem, ale v rámci slušného chování. Cimrmanovsky se tomu říká "ostrá prosba". Dočkal jsem se pouze velmi krátké a velmi arogantní odpovědi. Na další komunikaci jsem rezignoval. Po dalším pátrání jsem zjistil, že i další fotky použité v katalogu jsou získané stejným způsobem. Některé z nich i s dost amatérsky smazaným podpisem. Jejich autory jsem také kontaktoval. A teď co dál? Pohrozit, že to budu řešit právní cestou? Autorský zákon v tomto hovoří jasně. Nárok bych měl i na určitou finanční kompenzaci. Ale komu by se do toho chtělo. Nejde o peníze, jde o princip. Takže v tuto chvíli je nejlepším řešením na tohle neslušné chování upozornit veřejně. Prostě říct, že takhle se to dělat nemá.

Pokud nějakou fotku budete chtít, není nic jednoduššího, než mi napsat. Snažím se odpovědět a vyhovět každému. Řada posádek, ať už z mistrovských, nebo z amatérských soutěží, to může potvrdit. Určitě to bude snazší a rychlejší, než se po večerech "patlat" s vymazáváním vodoznaku ve Photoshopu. Anebo za to dokonce platit grafikovi…

Komentářů celkem: 8
25. 2. 2016 13:37
0 0
Několikrát jsem se snažil text přepsat do slušné podoby. Nakonec se omezím jen na konstatování, že p. Johánek je hulvát a Speedpro podvodníci, kteří si hrají na obchodníky. Taková je má osobní zkušenost při objednávce zboží. Pokud by pánové tento text považovali za pomluvu, potom věřte, že korespondenci mám uloženou.
25. 2. 2016 13:44 Upraveno 13:52
0 0
Svatá pravda,lidi jsou dnes jako hyeny a vůbec si spoustu věcí neuvědomí a pak když se člověk slušně ozve,tak mají spoustu výmluv a nesmyslného chování.Také jsem fotograf a kameraman,sice né takových kvalit jako zde,ale také se mi toto stalo,jak u foto tak i u videa...
26. 2. 2016 06:10
0 0
Souhlasím s tím,že slušnosti prostě ubývá. Není nic jednoduššího,než zvednout telefon a slušně požádat,popř. zaplatit nějakou tu korunu. Za pěknou fotku je to stejně málo peněz,když člověk uváží,co vše musí takový fotograf absolvovat. Pánové s fotoaparátama-děkuji za to,že tento Váš koníček nám dělá radost a tím pádem vzpomínky.smajlík
26. 2. 2016 15:07
0 0
Mám s těmito lidmi bohužel úplně stejnou zkušenost.........
2. 3. 2016 18:28
0 0
Johánek a Speedpro... Pan Johánek nemá čas... to je hezké. Což takhle vyloupit pokladnu páně Johánka a pak tvrdit, že není čas zkoumat, zda to byla má nebo jeho pokladna?

Je jedno, zda ukradneme fotku nebo pokladnu... princip je stejný.
5. 3. 2016 18:53
0 0
Zajímavé jsou zkušenosti s obchodem Speedpro prezentované na stránkách Heuréka. Pouze potvrzují zde vyřčené.
Jinak považuji, v daném případě, za velkou chybu, ponechat takové jednání "jen tak". Jediné, co v mých očích omlouvá kolegu Jeníčka, je můj dojem, že kdyby všichni chtěli zaplatit za neoprávněně užité fotky, nezbude panu Johánkovi na závodění, a pan Jeníček nechce národ připravit o tak špičkového jezdce.
5. 3. 2016 21:03
0 0
Původně napsal Pivas
Zajímavé jsou zkušenosti s obchodem Speedpro prezentované na stránkách Heuréka. Pouze potvrzují zde vyřčené.

Tak to je opravdu zajímavé počtení, pěkně se to červená.
22. 3. 2016 09:19
0 0
Smutné čtení pro všechny rally-fotografy,ale i pro všechny slušné lidi.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!