Nová éra britského mistrovství započata

Od letoška se šampionát otevírá speciálům R5 a Super 2000, které budou plnit roli elitních speciálů.

Britské mistrovství už zažilo mnohá období. Před přelomem milénia mohli o titul usilovat pouze jezdci speciálů Formule 2 a produkčních vozů a zpětně je toto období hlavně díky velkému množství angažovaných továrních týmů považováno za jeden z vrcholů britského mistrovství. Možná i proto se před čtyřmi lety na britských ostrovech rozhodli ke kontroverznímu návratu k vozům s jedinou poháněnou nápravou. Po letech s vozy WRC, kterých se ale v BRC nikdy větší množství neukázalo, a následné éře patřící vedle několika Super 2000 hlavně produkčním autům tedy v letech 2012 až 2014 hrály hlavní housle vozy R2 a R3. Promotér si sliboval zapojení většího množství značek, ale vše skončilo fiaskem. První příčky si pro sebe vyhradili pouze jezdci Citroënů DS3 R3T a zájem o šampionát klesnul na minimum. Následovala loňská pauza, během které britská federace řešila, co s mistrovstvím dále. Od letoška se tak šampionát otevírá speciálům R5 a Super 2000, které budou plnit roli elitních speciálů. Po vzoru evropského mistrovství pak promotér šampionátu vytvořil vedlejší mistrovství BRC2 pro produkční vozy nebo BRC3 pro vozy s jednou poháněnou nápravou.

Do kalendáře se podařilo zařadit sedm atraktivních soutěží, tři na asfaltu, tři na šotolině a jeden smíšený. Vedle klasik jako Pirelli Rally, RSAC Scottish Rally, Ulster Rally a Rally Isle of Man se bude během roku bojovat i při Circuit of Ireland a Nicky Grist Stages. Na úvod roku se ale všichni sešli ve středním Walesu, kde pro ně bylo připraveno 110 ostrých kilometrů na světově známých úsecích jako Hafren, Sweet Lamb nebo Myherin. Promotér dokázal zajistit i zajímavé vysílání z každé soutěže na předních britských televizních stanicích a zúčastněné posádky se jim odvděčily měrou vrchovatou. Se speciály Super 2000 a R5 dorazilo do Walesu parádních dvacet dvojic. Na dvacáté příčce absolutně do cíle dorazil Oliver Mellors pilotující papírově nejslabší model této kategorie Proton Satria Super 2000. Martin McCormack vsadil stejně jako vloni na Škodu Fabia Super 2000, ale ta se ještě před startem porouchala.

A už první rychlostní zkouška vyřadila další Škodu Fabia, oficiální R5 Neila Simpsona totiž zastavila porucha pop-off valve. Ve hře naštěstí ještě dvojice R5 českého původu zůstala a jedna z nich si nevedla vůbec špatně. Za jejím volantem seděl britský mistr z roku 2011 David Bogie a po druhé zkoušce, která uzavřela krátkou večerní první etapu, se posunul na třetí místo. Za lídrem sice po 41 odjetých kilometrech zaostával už o skoro celou minutu, ale zato se musel strachovat útoku zezadu. Tom Cave s Fordem Fiesta R5 za ním po sobotě zaostával pouze o 2,7 sekundy. Bogie moc nezvládnul ranní úsek Pikes Peak a na svého soupeře ztratil 24,4 vteřiny. V dalších dvou zkouškách ale zajel druhý nejrychlejší čas a dotáhnul se zpátky 4,5 sekundy za Cavea. Závěrečný test soutěže ale domácí pilot Fiesty R5 zvládnul lépe a bronzový stupínek na pódiu si udržel. Největší dík ale patřil mechanikům týmu Spencer Sport, kteří dokázali během necelých dvou týdnů dát dohromady vůz hodně rozbitý z Red Kite Stages.

Stejná stáj do soutěže nasadila i vozy Mitsubishi Mirage R5 pocházející od švédského přípravce. Tyto vozy nemají mezinárodní homologaci a tak se s jedním z nich Osian Pryce musel zúčastnit pouze v rámci národní klasifikace, ve které se posádky například nemohou zúčastnit seznamovacích jízd. Pryce si ale počínal skvěle a v cíli mu patřila pozice hned za nejlepší absolutní čtyřkou. Za zády jezdce Mitsubishi se do cíle dostal pilot jediného startujícího Peugeotu 208 T16 R5 Euan Thorburn. Oproti dalším dvěma francouzským R5 to ale nebyl zas tak špatný výsledek. Keith Cronin a Jonathan Greer s Citroëny totiž pouze uzavírali top ten a to zejména první jmenovaný vzhledem ke svému držení dvou britských titulů platil za jednoho z hlavních favoritů. Dalším velkým favoritem na titul je i světem protřelý Elfyn Evans pilotující Ford Fiesta R5 týmu Dmack. Hned na první zkoušce domácí velšské soutěže nadělil nejbližšímu soupeři Frederiku Ahlinovi 18,2 vteřiny. Švéd sice pro sebe rozhodnul RZ 2, ovšem ze svého manka umazal nicotnou vteřinku. Do konce soutěže ale zbývaly ještě čtyři zkoušky a to na opravdu náročném terénu, neboť už od seznamovacích jízd na zablácených cestách ležel sníh. Evans musel v neděli znovu čistit trať od sněhu a během prvních dvou zkoušek poztrácel celý svůj náskok. Ahlin se tak dostal o 3,5 sekundy do čela a o drama v závěru rally bylo postaráno. Evans ovšem ukázal své kvality, oba testy vyhrál a na úvod sezóny zaznamenal stejně jako ve WRC2 vítězství. Mezi juniory pak triumfoval Gus Greensmith, který s Fordem Fiesta R2T o 11,9 sekundy porazil pilota Renaultu Twingo R2 Sindreho Furusetha z Norska.

Konečné výsledky podniku britského mistrovství

Komentářů celkem: 3
14. 3. 2016 09:27
0 0
"v rámci národní klasifikace, ve které se posádky například nemohou zúčastnit seznamovacích jízd" - to by mohli zavést i u nás v rámci snižování nákladů a a zvýšení bezpečnosti smajlík
14. 3. 2016 19:03
0 0
Tam konečně zjistili, že zakazování aut a vypisování šampionátů pouze pro dvoukolky je kravina. smajlík
16. 3. 2016 10:31 Upraveno 10:31
0 0
Tjn...ale když si vzpomenu na ty roky 1998 - 2000 ... a na mojí tenkrát nejvíc milovanou pc hru rallye championship 2000..... popravdě sem si jí hned nainstaloval, co sem si přečetl ten článek, jen tak z nostalgie. Stejně by mě zajímalo, kdy přijde konečně nějaká pc hra jako byl RBR.... volant mi už asi zreznul, ale ...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!