11. 1. 2017 15:36 − 1350× − 0

V dunách Tomeček předčil Kamazy – 7. etapa AER

Video, reportáž, fotografie a výsledky 7. etapy Africa Eco Race 2017.

Tatrovácká dvojice Valtr – Tomeček zařídila první double pro české barvy, Kamazy nechali kus za sebou. Dá se předpokládat, že v další etapě se jim Rusové pokusí porážku vrátit. Pouhých 10 vteřin dělilo v cíli 415 km dlouhého speciálu dvě nejrychlejší auta – Vasiljeva a Magnaldiho, který ale zatížen včerejší ztrátou a obří penalizací je mimo hru o celkový triumf. Třetí skončil Čerednikov s Fordem z dílem Mirka Zapletala, jenž svého Hummera dovezl do cíle na sedmé pozici. Ve spojené kategorii automobilů a kamiónů, což je specialita Africa Eco Race, klesl Karginov ze druhé na pátou příčku. Valtr s Tomeček se naopak systematicky posouvají vzhůru, a momentálně jim patří desátá, respektive 13. pozice.

Jen těsně pod stupni vítězů skončili slovenští motorkáři Zaťko a Benko. I když byl jejich odstup od první trojice více než hodinový, výkony jednašedesátiletého Jána Zaťka rozhodně stojí za povšimnutí. Oblíbeného terénu se dočkal další matador Ullevalseter a poprvé letos vyhrál etapu, mladému Sellovi ale ujel jen o malinko. Osmnáctiletý Izraelec (někdy se uvádí Jihoafričan) Gev Sella jede svůj první velký závod a je každopádně zatím největším objevem Africa Eco Race 2017. Na padesátém kilometru speciálu odstoupil dosud čtvrtý Maročan Harite Gabari, na jehož KTM nevydržel motor.

Sedmá etapa dala startovnímu poli řádně zabrat a mnohé automobily a motorky zůstaly v noci na trati. Mimo jiné také křehká francouzská motorkářka Julie Vanneken, která zažívá těžké chvíle v téměř každé etapě.

Sedmá etapa Africa Eco Race 2017

Tiwilit – Tiwilit, 9. ledna 2017 Celková délka: 440 km Přejezd: Tiwilit – Assi Loubbou 16 km Etapa: Assi Loubbou – Tiwilit 415 km Přejezd: Tiwilit – Tiwilit 9 km

Sedmá etapa ve znamení písku

Sedmá etapa přinesla 414 závodních kilometrů. Kromě písku byly na programu i duny, které měly být podle organizátorů velmi obtížné. Promet/Czechoslovak Group tým Tomáše Tomečka absolvoval rychlostní zkoušku z Tiwilitu do Tiwilitu bez zaváhání a v cíli se mohl radovat z etapového stříbra.

Sedmé dějství se jelo jako smyčka, startovní a cílový bivak byl tedy stejný. Pro asistence, organizátory a veškerý doprovod, který souvisí s rallye, tak přineslo pondělí možnost odpočívat a třeba se i smočit v moři, které je od bivaku coby kamenem dohodil.

"Organizátoři nás před touto etapou hodně strašili," popisuje Tomáš Tomeček. „První část byla hodně rychlá a někdy kolem osmdesátého kilometru přišly duny. Písek byl velmi měkký, takže průjezd byl obtížný, ale ne až tak pro naši Tatru. V dunovém poli jsme viděli velké množství zakopaných aut a motorek. Mě to ale zas tak těžké nepřišlo, těšil jsem se na opravdu velké duny a těch jsme se nedočkali."

Podobně jako v předchozích letech jede ruský Kamaz v dunách týmovou režii. "Na jedné duně jsme míjeli dva spolupracující Kamazy," popisuje zajímavý moment navigátor Ladislav Lála a dodává: "V šesti se kope lépe, než nám ve dvou. Hned jsem si vzpomněl, jak jsme se přede dvěma lety z podobné situace sami prohazovali skoro tři hodiny. Kluci to nicméně společně zvládli velmi rychle a po polovině etapy nás "pěrvyj bojovyj" předjel. Hned za ním jel samozřejmě "vtoroj gazovyj".

Po projetí dunovým polem se charakter etapy změnil a kromě desítek kilometrů velbloudí trávy přišly pro letošek tak typické rychlé úseky. "Od poloviny až do cíle jsme opět jeli neskutečnou palbu," pokračuje Tomáš Tomeček. "Ve stopadesátce jsme se drželi za prachem Kamazů. Těsně před cílem jsme míjeli druhý Kamaz, který řešil defekt levého předního kola. Perfektně dnes také fungovala navigace."

Navigačně měla být sedmá etapa podle organizátorů velmi náročná. "Naštěstí jsme se dnes vyvarovali jakékoliv, byť i malé chybičky. Tomáš jel skvěle a všechna úskalí tratě jsem hlásil s předstihem," navazuje na Tomáše navigátor Láďa Lála. "Bylo zajímavé jet velkou část druhé poloviny právě za Kamazy. Chvílemi jedou výrazně jinak, než co říká itinerář. Pokud bych jel jen podle road booku, tak bych si některá zkrácení nedovolil."

"Z dnešní etapy mám smíšené pocity," uzavírá Tomáš Tomeček. "Africa race za poslední roky neskutečně zrychlila. Jsem rád, že jsme pořád v závodě a že se dokážeme držet na dostřel. Auto je naštěstí i po dnešku v perfektním stavu, na čemž mají svůj podíl i naši mechanici Jarda Žerdík a Pavel Kletenský."

Co může závodní karavana Africa Eco Race 2017 očekávat v úterý? Etapa z Tiwilitu do Elb Jraik nabídne 425 ostrých kilometrů. Z malé části se pojede v opačném směru po stejné pistě, po které vedla trasa sedmé rychlostní zkoušky. Na programu jsou i duny, byť by neměly být zas až tak obtížné. Posádka Tatry se startovním číslem 401 se tak má i zítra na co těšit… Z bivaku v Tiwilitu zdraví Ladislav Lála.

Výsledky v 7. etapě (415 km):

Moto: 1. Ullevalseter 4:56:48, 2. Sella (oba KTM) +2:30, 3. Ceci (Honda) +12:46, 4. Zaťko +1:12:59, 5. Benko (oba KTM) +1:14:39.
Auta: 1. Vasiljev (Mini) 4:34:16, 2. Magnaldi +0:10, 3. Čerednikov (oba Ford) +7:28, 7. Zapletal (Hummer) +22:35.
Kamióny: 1. Valtr 4:51:03, 2. Tomeček (oba Tatra) +17:21, 3. Karginov +21:11, 4. Kuprjanov (oba Kamaz) +32:54, 5. Darazsi (Man) +2:09:15, 6. Gonzales (Scania) +4:48:44.

Výsledky po 7. etapě:

Moto: 1. Sella 25:35:47, 2. Ceci +38:54, 3. Ullevalseter +49:47, 4. Benko +5:18:41,7. Zaťko +5:43:32.
Auta: 1. Vasiljev (Mini) 20:57:29, 2. Čerednikov +1:40:35, 3. Thomasse (Optimus) +1:47:31, 5. Zapletal +2:19:25.
Kamióny: 1. Karginov 22:53:17, 2. Valtr +1:42:31, 3. Tomeček +2:22:49, 4. Kuprjanov +2:46:57, 5. Darazsi +35:05:40, 6. Gonzales +45:21:56

Osmá etapa bude opět ve znamení minimálních přejezdů (dohromady 28 km) a maximální porce dun, písku a ke konci také ne příliš oblíbené rozbíječky, na které se vyplatí jediné – jet hlavou. Dohromady dalších 425 ostrých kilometrů. Duny by měly být větší než v předchozím dni a navigace obtížnější.

LIVE TRACKING: http://www.africarace-live.com/en/positionnement8.html
IRITRACK: http://vulcain.iritrack.net/tdcom/eviewer/aer2017/
VÝSLEDKY: http://www.africarace-live.com/fr/cla-etp8.html

Africa Eco Race 2017, Monako – Dakar Celá karavana závodníků a organizátorů čítá 223 motocyklů, automobilů a kamiónů, 520 lidí. Dohromady 6500 km, z toho 4000 km jsou závodní etapy. První etapa 2. ledna, poslední etapa 14. ledna, celkem 12 etap a jeden volný den. Prvních pět etap v Maroku, volný den (Dakhla), šest etap v Mauretánii, závěrečná etapa v Senegalu.

Více informací najdete na stránkách www.africaecorace.com, www.tomastomecek.cz a www.msrevue.cz.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!