14. 6. 2007 00:00 − 6216× − 42

Průvodce RZ Rally Bohemia 2007

Kam stojí za to jít, kde zažijete správnou rally atmosféru? Na to se vám pokusí odpovědět další díl seriálů „průvodce eWRC“.

Již za necelý týden zaburácí motory krajem mezi Mladou Boleslaví a Libercem. 34. Rally Bohemia otevírá druhou polovinu Global Assistance Mezinárodního mistrovství České Republiky v rally. Pohled do výsledkové tabulky mnohé napovídá, ale nikdo si ještě nemůže být titulem jistý. Jak to bude příští víkend v tomto kraji vypadat? Kam stojí za to jít, kde zažijete správnou rally atmosféru? Na to se vám pokusí odpovědět další díl seriálů „průvodce eWRC“, který po projetí upravených rychlostních testů připravil MravenecZ a skvělými mapami doplnil stanis.

Rychlostní zkoušky v tomto roce vycházejí z loňského formátu, který se osvědčil. Je třeba si zvyknout na harmonogramy, které nedovolují příliš přejíždění z RZ na RZ po deseti WRC. Za prvé není po čem přejíždět, protože startovní pole včetně historiků nabídne zajímavou podívanou od začátku do konce a navíc přejíždění tisíců motorizovaných fanoušků přilehlými oblastmi není žádaným zpestřením pro místní obyvatele. Stejně jako loni čeká na soutěžní posádky velmi kvalitní a velmi náročná trať, která nemá v českých luzích a hájích konkurenci. Členitý terén podhůří Jizerských hor, klikatící se cestičky, asfalt různé kvality, to vše jsou atributy rychlostních zkoušek Bohemia rally. Pořadatelé připravili v letošním roce na závěr soutěže lahůdku v podobě čtyřicetikilometrové rychlostní zkoušky. Můžeme tedy očekávat, že do posledního okamžiku nebudeme mít o vítězi zcela jasno.

RZ 1 Autodrom Sosnová u České Lípy (2,40 km)

Soutěžní vozy se na start rychlostní zkoušky postaví poprvé v pátek odpoledne v 16:30. Již několik let začíná Rally Bohemia tradiční parádou na Racing Aréně v Sosnové u České Lípy. Pro někoho možná jen nutné zlo, ale pro tisíce fandů, kteří každoročně sledují paralelní závod dvou vozů atraktivní podívaná. Popisovat sosnovský okruh by bylo nošením dříví do lesa. Připomenu jen, že na místě je dostatek parkovacích míst pro diváky, stát či sedět se dá na několika tribunách, které jsou zpoplatněny.

Vozy do první rychlostní zkoušky startují v obráceném pořadí, tedy ti s nejvyššími startovními čísly první. Show graduje, a na závěr by se měla odehrát WRC show s více než jedním účastníkem. Zatím je jistá účast Fábie WRC s Janem Kopeckým. Atraktivní jistě bude i podívaná na historické automobily, mezi nimiž je značné množství skvostů „zakázané“ skupiny B. Autodrom v Sosnové poskytuje dostatek prostoru pro předvedení se divákům a zcela jistě se tyto legendy budou chtít předvést.

RZ 2 Staroměstská (5,23 km)

V loňském roce bylo pořadatelům vyčítáno, že mladoboleslavská soutěž má v Mladé Boleslavi jen startovní a cílovou rampu. I z tohoto důvodu se pořadatelé rozhodli, že je třeba domácí rally, jejímž hlavním sponzorem je místní automobilka Škoda, přiblížit obyvatelstvu města. Když už, tak už, a tak zde máme novou rychlostní zkoušku startující v samém centru města. S popisem boleslavské RZ nám pomohl místní znalec a velký fanoušek rally Vlasta Resl.

Start erzety je na Starém městě kousek od startovní rampy soutěže. A hned po pár metrech následuje dlouhý levý vracák. Romantiku tomuto místu zvyšuje vstup na nádvoří hradu :-) Snad tam nikdo nepojede rovně, jako kdysi Jožka Béreš do dvora pivovaru Podkováň na vinecké erzetě :-) Zde podle mě ale těžko bude dovoleno stát divákům, jelikož se vše odehrává mezi domy a není zde možné vytvořit žádnou únikovou zónu. Následuje sjezd dolů a levý vracák na širokém. Ten by už měl být mnohem lépe přístupný a rozhodně bych ho viděl jako divácké místo. Pokračuje se kousek po kočičích hlavách a za zimním stadionem se zatáčí doprava a hned doleva na parkoviště, které se objíždí. Zajímavý by mohl být přejezd přes úzký mostek do lesoparku Štěpánka. Zde se trať rychlostní zkoušky dostává do nechvalně proslulé místní čtvrti.

Po výjezdu zpět na hlavní bude trať pokračovat po široké hlavní silnici do kopce s několika mírnými zatáčkami. Velmi atraktivní místo by mělo být pravé odbočení na Hejtmánce z hlavní do úzkých uliček mezi domy. Kousek odtud se nachází proslulé závodiště pro hobbycross a autocross. Úsek až do návratu na hlavní podle mě nic extra nenabízí. U levého odbočení na hlavní bych zmínil, že po pravé straně budou mít posádky autosalon Laureta, patřící bývalému továrnímu jezdci Škodovky, Jaroslavu Jelínkovi. Velký sport by měly poskytnout především vracáky při výjezdu do předměstské části Sahara. Tam už skončily v provozu i naděje mnoha místních střelců. No a do cíle po úzké komunikaci podél letiště to vidím na pořádný kalup :-) Pořádné závody ale začínají až na Liberecku.

RZ 3/6 Sychrov (28,52 km)

Po malém rozehřátí čeká na soutěžní posádky jedna z perel Rally Bohemia. Rychlostní zkouška startující pod Sychrovským zámkem má bezesporu světové parametry, a její výsledek napoví další průběh soutěže. Start RZ je umístěn za obcí Husa na okraji zámeckého parku. Hned od startu trať vede lesoparkem s mnoha pěknými zatáčkami ve sjezdu do údolí Mohelky. Těsně před mostem přes Mohelku je pěkný levý vracák z kopce.

Následuje rychlý přejezd přes mostek a vjezd do Radostína. V Radostíně je série velmi ostrých serpentin do kopce a výjezd na náves. Pěkný bude jistě i nájezd na železniční most, který je přes velkou hranu. Po úzkém pak vede RZ dál do Třtí. Tady jezdci najedou na hlavní silnici, po pár desítkách metrů z ní ale zase prudce zabočí přes hranu doprava do prudkého kopce. Hned za vsí je ostré esíčko, ale protože je hodně zarostlé, bude na koukání lepší spíše ostrá pravá zatáčka téměř na výjezdu z lesa. Na koukání píšu proto, že v hustém lese moc světla na focení nenajdete. V této pravé loni předčasně ukončil svou jízdu Mirek Jandík.

Další asi 3 km trati jsou velice rychlé, po úzké asfaltce mezi poli. Na nájezdu do obce Vrchovina je velmi pěkný přírodní retardér, kde se jistě bude tahat za ruční brzdu. Zajímavé je i pravé odbočení pár metrů za tímto retardérem. Následuje velmi rychlý a technický úsek až do pravé zatáčky v klesání před obcí Sedlejovice, kterou by někteří mohli lehce řezat. Jedná se o přehledný úsek pro fajnšmekry. Tady se pojede opravdu hodně rychle. V Sedlejovicích by mohlo být docela zajímavé ostré levé odbočení po velkém náletu a s kopce. Bohužel nevím jak se do tohoto místa dostat.

Ze Sedlejovic do Hodkovic nad Mohelkou vede trať po cyklostezce, a tedy po krásném novém asfaltu. Několik rychlých protahováků, březová alej a louky podél trati připomíná erzety Českého Krumlova. Před dlouhou rovinou je hezké esíčko, v levé na výjezdu z něj se loni jezdilo hodně vnitřkem zatáčky, i jiskry lítaly. Ke konci roviny, asi půl kilometru odsud, je hezký horizont. V loňském roce se zde ale o letecký den nejednalo a auta se na horizontu až na několik výjimek jen „nadechla“ (viz foto z loňska). Tato pasáž bude přístupná pěšky od Hodkovic. Protože se jede v březové aleji, není zde příliš místa na focení.

Průjezd úzkými uličkami Hodkovic nad Mohelkou asi příliš zajímavý nebude, jezdci však pojedou přes náměstí. Oproti loňskému roku přidá na atraktivnosti objezd kašny na náměstí. Náměstí je tvořeno žulovou dlažbou, a tak je předpoklad, že tady budou vozy klouzat. Bude se jistě jednat o příjemné divácké místo s tribunou, čoudícími stánky a dostatkem atrakcí pro celou rodinku. Po výjezdu z náměstí ještě na jezdce čeká pěkná ostrá, rychlá levá, na širokém asfaltu z kopce.

Zajímavý by mohl být velice úzký podjezd pod železniční tratí, do nějž by se někteří rychlejší jezdci možná nemuseli trefit zcela přesně. Hned za mostem následují úzké serpentiny a zatáčkovitá trať podél skal na novém asfaltu až do Radoňovic. Na začátku této krásné podhorské vesničky s roubenkami jezdci projedou pořádně utaženým esíčkem, na výjezdu na ně čeká opravdu krásný vracák, taktéž na novém asfaltu – z L6 se ostře stočí dlouhé P8. Ze stráně na levé straně bude na tuto zatáčku hezký výhled, bohužel je toto místo přístupné jen z asi 2 km vzdálených Pelíkovic. Z jezdeckého hlediska to bude jistě velmi náročný úsek. Po předchozím prozkoumání by se tam možná dalo dostat i z údolí od dálnice, moc hezká cesta to však asi nebude…

V křižovatce u Pelíkovic trať odbočí mírně vpravo přes hranu ze silnice na Rychnov na letos nově vyasfaltovaný úsek cyklostezky, jenž stoupá po loukách až na hřeben. Toto divácké místo se mi opravdu líbí. Ve stoupání je několik mírných zatáček tvořících esíčko, které se bude řezat. Shora bude vidět tak kilometr trati, navíc s krásnými výhledy od Bezdězu až po Krkonoše. Podívejte se na fotografii z loňského roku. Téměř na konci stoupání je pak ostrý horizont, kde by mohla silnější auta skákat. Zde končí pěkný asfalt a začíná hodně rozbitý úsek, spíše připomínající šotolinu. Cesta je vedena v jedné úrovni na louce, bez příkopů a tak je pravděpodobné, že jezdci si zde budou trať zkracovat „katováním“. Na konci se cesta opět promění v asfaltku a asi po 100 metrech se pěkným levým vracákem napojí na silnici přes Košovy do Rychnova (viz foto z loňska).

Serpentiny z kopce dolů jsou hezké spíše jen z auta, všude kolem je spousta stromů a křoví. Silnice zde vede těsně kolem staletých stromů, jejichž kmen zasahuje až do cesty. Tento úsek na srdce bude jistě hodně náročný a zrádný. Každá drobná chyba by zde byla draze zaplacena. Z Rychnova už se zase pojede velice rychle, po poměrně široké asfaltce. Z Pulečného, kde bude umístěný retardér, přes Klíčnov je trať poměrně zatáčkovitá, moc míst na koukání zde ale není. Na kopci se jezdci napojí na hlavní silnici Turnov–Jablonec, po půlkilometrové rovince následuje pravý vracák, před nímž bývá umístěný retardér. (k němu dojedete z Jablonce n. N. přes Dalešice) a rychlý průlet po pozvolna klesající silnici do Sněhova a dál na Malou Skálu.

Těsně před cílem v Malé Skále je silnice už opravdu hodně strmá a několik utažených vracáků z kopce určitě nabídne hodně zajímavou podívanou, navíc dobře přístupnou od cíle zkoušky.

RZ 4/8 Šumburk (16,97 km)

Velmi pěkná rychlostní zkouška se jede v hodně pozměněné variantě oproti loňskému roku. Start je letos umístěn v obci Velké Hamry souběžně s hlavní silnicí, ale za řekou. Nedaleko po startu je pěkný pravý vracák do kopce, mohlo by to tam i prášit. RZ se pak napojuje spíše na chodník, než silnici. Šířka na jedno auto, z levé strany prudký svah, skála, a zprava sráz se stromy zakončený hluboko dole ve vodě. Taková malá Korsika. Následuje technický průjezd Bohdalovicemi a sjezd zpět do Velkých Hamrů, kde bude v diváckém místě rychlé levé odbočení. Po průjezdu Haraticemi začíná velmi hezký úsek ve stoupání s rychlými i pomalými zatáčkami, zakončený levou kosou do kopce po výjezdu ze serpentin.

Následující úsek vede opět ve stoupání po velmi úzké silnici s „nakopávákem“ až k průjezdu kolem zemědělských stavení. Velmi pěkný úsek je před známou a pěknou levou kosou nad Haraticemi. Do kosy je velmi rychlý nálet a asi 200 m před ní, na horizontu, se jede opravdu na krev. Loni zde byly vidět opravdu pěkné a divoké průjezdy.

Po výjezdu z kosy následuje úsek po úzkém asfaltu s několika přehlednými místy. Auta se pak vydají po úzkém kvalitním asfaltu až nad Zlatou Olešnici, kde se napojí na stávající silnici. V obci Rejdice je zajímavý přejezd přes křižovatku cesty od Příchovic. Z Rejdic pokračuje RZ nejdříve pěkně po vrstevnici až k hradu Šumburk. Následuje krásný úsek, kdy z jedné strany je sráz a z druhé skála až před sjezd do Tanvaldu, který tvoří terasovité klesání, ve kterém se jistě nějaké to místečko pro sledování najde.

RZ 5/7 Smržovka (27,90 km)

Tato rychlostní zkouška se jede také s drobnými změnami oproti loňské variantě. Start je mezi Novou Vsí a Lučany, kousek od pramene Nisy. Hned po startu zajedou jezdci do lesa a tam na ně kromě vlka a medvěda čeká především několik ostrých zatáček a skorovracáků, moc míst na koukání tu ale není. Ještě před sjezdem do Lučan trať zabočí doprava, ke křižovatce s hlavní silnicí Jablonec – Tanvald. Přes kopec se silnice přehoupne do Smržovky, ze sídliště následuje padák dolů, ve kterém je letos nově levý vracák směrem do centra Smržovky. Závodní auta se dostanou až do Smržovky na náměstí, kde bude pravoúhlé pravé odbočení. Rychlým úsekem mezi domy s jednou rychlou pravou zatáčkou se trať RZ dostane zpět k levému vracáku, kde se napojí na loňskou variantu.

RZ pak pokračuje výjezdem do kopce, uzoučkou silnicí s novým asfaltem kolem kostela a hřbitova. Následuje další sjezd dolů a další křížení hlavní silnice, z nějž začne trať stoupat lesem na Černou Studnici. Kousek za hlavní silnicí jsou dvě ostřejší zatáčky, dál (od křížení se sáňkařskou dráhou až po odbočku na Novou Ves) to bude hodně rychlé po úzké lesní silnici. Za serpentinami z Nové Vsi na Černou Studnici na jezdce čeká hezký pravý vracák. Samotné serpentiny moc na koukání nejsou, trať je hodně zarostlá a více jak jednu zatáčku nevidíte. Dole v Nové Vsi, na levém odbočení, však opět určitě bude divácké místo. Odsud se pojede po úzké silničce mezi domy, ta se po pár set metrech napojí na hlavní silnici do Vrkoslavic. Z ní se po zhruba 1,5 km odbočí doprava a po krátkém sjezdu následuje napojení na předloňskou trať. Protože se trať napojí uprostřed vracáku, bude tu hezké, i když hodně rychlé esíčko.

Po rychlé rovince následuje odbočení doleva a nájezd do úzkých serpentin, z nichž jezdci vyjedou až k Vrkoslavickému skoku. Tady přes hranu zabočí doleva. Místo skoku tak zde bude pěkné divácké místo. V loňském roce se zde jezdilo hezky bokem (viz foto). Trať vložky pak stoupá až k vesnici Krásná, kde bude ostré levé odbočení mezi domky. Po asi 150 m následuje opět ostrá pravá zatáčka. Dobře divácky přístupná bude jistě i divácky zajímavá pasáž u Pěnčína, kde nejprve posádky odbočí do ostré levé zatáčky, a pak se napojí na silnici směrem na Loužnici. Staronový úsek letos ozvláštní rychlostní zkoušku pravým odbočením u obce Huť směrem na Pěnčín a následně levé odbočení na úzkou místní komunikaci, po které se jezdci dostanou zpět k loňské variantě RZ.

Až do Loužnice se jede velmi rychle v údolíčku mezi stromy. Těsně před Loužnicí na jezdce čeká ještě několik zrádných zatáček a známé divácké místo přímo v Loužnici, kde se z místní komunikace napojuje RZ na hlavní silnici levým odbočením přes hranu. Následuje ohromný kalup po úzké uskákané cestě mezi domky až do Zásady. V Zásadě je jednak pěkné pravé odbočení u hospody, které si obzvláště užíval Emil Triner v době své největší slávy. Nahoře v Zásadě na jezdce čeká ostrá utahující levá zatáčka, kde se jezdí smykem a kam je dobrý přístup diváků od základní školy v Zásadě a od hlavní silnice na Tanvald. Následuje už jen rychlý divácky nezajímavý úsek až do cíle zkoušky, který je zpestřen velmi rychlým odbočením ze silnice na Tanvald.

RZ 9/11 Chloudov (7,41 km)

Staronová rychlostní zkouška startuje ve stoupání od řeky Jizery na kraji obce Líšný. Stoupání s mnoha ostrými zatáčkami se RZ dostává do technického úseku s krásnými výhledy do krajiny. Po hranici chráněné krajinné oblasti Maloskalsko soutěžní posádky dojedou k levému odbočení na autobusové zastávce Prosíčka. V klesání za obcí Vrát je zajímavě řešený průjezd přes hlavní silnici. Tímto křížením vznikne rychlá široká levá zatáčka, do které bude atraktivní dobrždění. I následující úsek za tímto místem je plný mnoha pěkných a ostrých zatáček, kde bude navíc možné sledovat delší kus trati na protilehlé straně údolí. Úsek do cíle před obcí Dlouhý je špatně přístupný a velmi rychlý.

RZ 10/12 Návarov (40,13 km)

Délka 40 km této rychlostní zkoušky vzbuzuje respekt. Kdo ví, jakou krajinou tato zkouška vede, má z ní respekt dvojnásobný. Velké převýšení, mnoho zatáček, prudké sjezdy, rychlý asfalt i uskákané těžké zatáčky kolem Návarova. To vše tato RZ přináší. Kdo zde dostane defekt, může se s dobrým výsledkem v soutěži rozloučit. Start rychlostní zkoušky je na kraji Semil v části Bítouchov. Velmi úzká pěkná asfaltová cesta ve stoupání dovede jezdce až k rychlému pravému odbočení na Závrší. Velmi rychlý úsek následuje až ke křižovatce u hlavní silnice ze Semil. Rychlou levou zatáčkou se soutěžáci napojí na poměrně uskákanou asfaltku s mnoha rychlejšími zatáčkami až do levé kosy před Hamry.

Zde se podařilo pořadatelům trať velmi pěkně zamotat. Začíná se tedy zmíněnou levou kosou na ruční ve sjezdu, pokračuje se po úzkém dolů k hlavní silnici, na kterou se RZ napojí delší pravou zatáčkou. Úsek s krásným asfaltem pokračuje až k opětovnému napojení na hlavní silnici, kde bude velmi široká levá kosa, která by se měla jezdit smykem. Je zde velký výhled a dostatek míst pro diváky. Do obou zmíněných levých kos se dostanete po silnici od vesnice Příkrý.

Po rychlé široké asfaltové silnici soutěžáci vystoupají a projedou Bozkov a za Jesenným se napojí na úzkou uskákanou silnici vedoucí z části lesem. Nedaleko obce Stanový je zajímavé odbočení ze silnice přes hranu. Velmi prudký sjezd čeká soutěžáky při nájezdu do Zlaté Olešnice, kterou přejezdem přes most a levou zatáčkou soutěžní auta opustí směrem na Plavy. Nedaleko Haratic a levého vracáku, který se jede den před tím na RZ Šumburk, se prudce odbočí do sjezdu do údolí. Cesta zde vede po úzké uskákané silnici s mnoha těžkými zatáčkami. Rychlostní zkouška se napojuje na loňskou verzi Návarovské zkoušky v lesním úseku, kde by měl být pěkný přírodní retardér, kam ale nebude přístup.

Následuje klasický úsek s těžkou rychlou pravou zatáčkou přes můstek a stoupání ke zřícenině Návarov. Zde je pravé, rychlé odbočení přes horizont, které přechází do prudké levé. Úsek v minulosti využíval i Jan Kopecký pro testy Fábie WRC. K zámečku se s ne úplně nízkým autem lze dostat od Jesenného po polní cestě se žlutou turistickou značkou. Je to odsud také asi nejbližší pěší cesta do soutěžáckého ráje jménem Návarov. Prudké klesání po velmi úzké cestě s mnoha prudkými i rychlejšími zatáčkami na rozbitém asfaltu. Přímo v nejhlubším místě údolí je železný most s prkenným povrchem, na jehož nájezdu i výjezdu jsou krásné prudké zatáčky.

Fanoušci se zde buď můžou nechat zavřít, což vzhledem k letošnímu harmonogramu doporučuji, nebo sem dojít po zmíněné cestě od Zámečku, což je dost fyzicky náročná cesta, případně se sem dá dojít z druhé strany údolí, a to od vracáku u Držkova. Nejeden fanoušek rally sem přijede i vlakem (na www.jizdnirady.cz si vyhledejte spoj z Plavů nebo Železného Brodu). Po průjezdu přes všechny návarovské zatáčky a mosty začíná stoupání až k levé kose u hlavní silnice na Tanvald u Držkova. Zde je dost míst na parkování a bývají zde stánky s občerstvením. Samotné odbočení však moc zajímavé není (takhle to vypadalo loni, v opačném směru). Po této levé kose následuje poměrně rychlý úsek až do Jílové u Držkova, kde je zajímavé pravé odbočení kolem stodoly. Po klesání do obce Radčice bude pěkné levé odbočení do kopce.

Před sjezdem do Železného brodu ještě na diváky čeká zajímavé divácké místo s širokým pravým vracákem z kopce.

Příjezd do tohoto diváckého místa bude od Horské Kamenice. Mnoho zatáček v zalesněném a špatně přístupném terénu v klesání dovede soutěžáky až do cíle na kraji Železného Brodu.

Věříme, že vám eWRC průvodce pomůže při vybírání míst pro sledování rally. Pokud byste jej chtěli doplnit nějakým svým postřehem, či opravit nějakou chybu v popisu, budeme rádi, učiníte-li tak v diskusi pod článkem.

Současně bychom chtěli požádat znalce tratí nadcházející Barum Rally, aby nám pomohli s vytvořením stejného popisu RZ i pro tuto rally. V redakci eWRC nemáme v současné době žádného opravdového znalce tratí kolem Zlína, a tak bychom velmi uvítali vaší pomoc. Děkujeme!

Na shledanou na Rally Bohemia!

Komentářů celkem: 42
14. 6. 2007 20:26
0 0
Když někdo ani za prase nedá dohromady měkké a tvrdé i/y ("ale svím způsobem obtížná"), tak mě ani nemůže k ničemu vyprovokovat. Je to hádání se o ničem.
15. 6. 2007 07:49
0 0
Dobrý den,

prosím poraďte mi. Chci se jet na RZ 10, do návarova k tomu mostku. 1) jak se tam mám dostat? Resp. ty cesty do Jesenného budou v sobotu ještě volné? Jede se tam vlastně až v neděli. Z jeseného po žluté se teda dá jet autem až k tomu mlýnu? Nebo se tam dá někde zaparkovat adojít tam pěšky?? Chtěli byme tam do neděle přestanovat , je tam kde? Kdy tam uzavírají tu přístupovou cestu? Mohl by mě to někdo blíž vysvětlit? Jedu tam přes celou republiku a nikdy jsme tam nebyl.. Díky moc
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!