4. 12. 2008 20:06 − 6548× − 64

HANS systém pohledem Mr. Cimbu

Přináší systém HANS skutečně onu deklarovanou bezpečnost? Není tomu naopak? Co na to jeden z jezdců rally?

Vzhledem k tomu, že jsem své další účinkování na domácí rallyové scéně spojil právě se zavedením ochranného systému hlavy HANS, sbíral jsem informace pro i proti již v průběhu letošní celé sezóny, dal jsem si práci a sháněl i informace z dob dřívějších. Musím říci, že už patřím mezi služebně starší a doufám, že zkušené jezdce, otázku své a spolujezdcovi bezpečnosti kladu na přední místo. Dále musím podotknout, že jsem 7 let pracoval ve výzkumně-vývojovém závodě firmy Škoda, známém jako Česana, kancelář jsem sdílel s techniky mající na starost pasívní bezpečnost automobilu, takže, byť jsem měl jiné pracovní úkoly, v zájmu vlastního sebevzdělávání jsem ledacos pochytil i z problematiky ochrany posádky při nárazu.

HANS bez výhrady schvaluji pro automobilový okruhový sport, kde vzhledem k dosahovaným rychlostem a z nich vyplývajícím silám, nutnosti pouze malého vychýlení hlavy a také možnosti nárazu ve velké rychlosti na pevnou překážku – svodidlo, nebo možnosti bočního nárazu velkou čelní plochou – boční náraz jednoho vozidla jedoucího vysokou rychlostí do boku druhého, stojícího napříč trati v případě „plechových vozů“, o problémech ohrožení hlavy jezdce formulového auta by se dala napsat celá kniha, nebo alespoň rozsáhlá kapitola…

V letošním roce se na našich rallyových tratích (mám přehled jen o MMČR v rally, ostatní rallyoví fanatici, prosím, promiňte) se udála spousta vážných nehod, bohužel i jedna s tragickými následky. Namátkou: Landa a Szabó na Šumavě, Mirek Levora s Pavlou Třebínovou v Třebíči, Kresta a Fiala na Barumce, Trojan na Tatrách, Orsák v Košicích, Křížek na Vsetíně. Z uvedených nehod, pokud mám informace, bez újmy na páteři vyšly posádky Dana Landy, Viktora Szabó, Michala Fialy, spolujezdec Petr Řihák od Karla Trojana měl mimo jiné zlomenou klíční kost a žebra, tady by HANS nic nezachránil, Jarek Orsák s Karlem Vajíkem sice měli po nehodě límec fixující krční páteř, ale k podobnému zhmoždění můžete přijít i v posteli při spánku se špatně položeným polštářem pod hlavu. No a Petr Křížek se spolujezdcem také vyvázli bez fatální újmy na krční páteři.

Roman Kresta a Petrem Grossem tvrdí, že jim Hans zachránil život, na druhou stranu Jirka Volf utrpěl frakturu páteře při vyskočení z trati na Hustopečích a světe div se, měl systém HANS a praskl mu právě první obratel pod tímto bezpečnostním zařízením. Nebudu připomínat, že na stejném místě trať opustil v loňském roce Vláďa Barvík a směle pokračoval dál.

Záměrně jsem vybral hlavně vozy kategorie N4, protože mají přibližně stejnou hmotnost dle homologace 1350 kg, navíc všechny vozy byly Mitsubishi. Roman Kresta startoval se speciálem Super 2000 Peugeot, který má o 200 kg menší homologační hmotnost než Mitsubishi, čili při nehodě na posádku nepůsobí tak velké setrvačné síly, náraz byl dílem utlumen hlínou v příkopě, dílem deformací karoserie a bezpečnostního rámu, ovšem ne v místě ukotvení bezpečnostních pasů.

Následky havárie Mirka Levory s Pavlou Třebínovou by systém HANS nezmírnil, při nárazové rychlosti 147 km/hod s minimální deformační zónou dochází k utržení vnitřních orgánů, jestli došlo ke zlomenině spodiny lebeční u obou členů posádky mi není známo. Havárii Petra Křížka jsem zde uvedl jen proto, že dostatečně ilustruje, z jak zdemolovaného rallyového auta vyleze posádka prakticky nezraněna, když má to správné štěstí.

Poohlédnu-li se do minulosti rallysportu, opravdu nevím o případu, kdy by systém HANS zabránil úmrtí některého člena havarované posádky, nevím dokonce ani o případu, kdy došlo k přerušení míchy krční páteře, jak je tomu poměrně často například v hokeji. Na druhou stranu to, že o takovém případu nevím, ještě samozřejmě neznamená, že neexistuje – naší lásce se na světě věnuje opravdu velké množství lidí na různých úrovních.

Je známý případ spolujezdce Rautianena z Rally 1000 jezer, kdy na jednom z mnohých skoků při premiéře HANSu u této posádky došlo k vážným problémům s páteří, jako protipól můžeme uvést prasklý obratel Zdeňka Vlčka po doskoku na RZ Přídolí v Krumlově. Otázkou zůstává, kdyby měl páteř zatíženou navíc systémem HANS, kolik a v jaké míře by povolilo obratlů potom. Ano, zase se mi připomíná letošní Jirka Volf. Pokud jsem viděl testy systému HANS, všechny byly na čelní náraz. Působivé, jistě. Podařilo se mi obstarat homologační listy tohoto systému a nevěřil jsem vlastním očím. Systém je homologován pouze na základě simulace čelního nárazu na stavu, navíc pouze na torzu krční páteře, nebyla použita ani celá figurína v sedadle, kde sledoval se systém jako celek.

Vezměme v potaz hypotetický boční náraz rally auta přesně na „B“ sloupek, je jedno, jestli levý, či pravý. Nejčastějším předmětem nárazu v rally je strom, vzhledem k jeho relativní malé ploše a navzdory bezpečnostnímu rámu jednoznačně proniká hluboko do interiéru, před sebou bortí karoserii. Po rámu praská skořepina sedadla, jistou výhodou byla deformace prahu karosérie, kde je kotevní úchyt bezpečnostního pasu. Ten se díky tomu částečně uvolňuje a pomáhá pohybu sedadla s tělem člena posádky, který byl původně setrvačnou silou vržen proti síle působení stromu. Hlavu v přilbě zastavilo „ucho“ sedadla ve spolupráci s obložením rámu (ano, to jsou skutečně prvky pasivní bezpečnosti). V tento okamžik už došlo pravděpodobně (záleží na síle nárazu) k fraktuře pánve, kyčelního kloubu, sériové fraktuře žeber (ta, zlomená, mohou propíchnout plíce a další vnitřní orgány), klíční kost a lopatku.

V případě použití HANSu však nastává další fáze, chomout HANSu se opřel o sedadlo – vše, co udržuje jeho polohu na těle je zlomeno a pohybuje se proti krční páteři, kterou měl chránit! Jde o to, že pokud nejde strom přímo na posádku – karosérie se sice výrazně deformuje, ale nedochází k silám takových velikostí, které mají za následek fatální poškození krční páteře. To je právě velký rozdíl proti okruhovému sportu, kde, pokud vyloučíme náraz některého z rohů karosérie, jde vždy o rozložení síly do velké plochy (náraz na svodidlo v kolmém směru, čelní náraz do boku auta) a tím udělení velkého zrychlení osádce uvnitř a samozřejmě velkému vychýlení hlavy vůči trupu.

Nikdo neřeší, o kolik se sníží rychlost čelního nárazu majícího vliv na utržení vnitřních orgánů vlivem zvýšené hmotnosti těla právě o váhu systému HANS. Nikdo se rovněž nezabýval nebezpečností hmotnosti zatěžující ramena a tím i páteř při dopadu po skoku – příklady už jsem uváděl. Zatím se totiž mnoho neví, že díky chomoutu pilot nemá podepřenou páteř v celé ploše, ano, to je důvod, proč by měly být s Hansem namontované i sedačky s vybráním pro něj. To, že takto zvětšená sedačka bude mít vliv na konstrukci rámu, je jasné. Nikdo neví, co udělá chomout HANSu hrudní části páteře při několikanásobném saltu, kdy dojde k uvolnění bezpečnostních pasů a tím i změny polohy chomoutu HANSu proti vybrání v sedadle a konec konců i vůči tělu!!!

Je zajímavé, že když někdo upozornil na celkové náklady na kompletní HANS (přilba, HANS, pasy a sedadla), najednou můžou být použita i ta stará, bez vybrání, ale nikoho nenapadne právě z tohoto vyplývající nebezpečí pro páteř!!! Nebudu se rozepisovat o nepřirozené poloze s HANS bez toho správného sedadla a tím umocněným nebezpečím pro páteř při skoku a kolostřešní kombinaci vozu, otázkou je, jak se jednotliví jezdci srovnají nejen s polohou za volantem, ale také s eventuální vizuální kontrolou některých ovladačů – např. toho pro rozdělení brzdného tlaku. Jde skutečně o bezpečnost? Kdo stanovil standardy pro homologaci tohoto zařízení, nebyl to náhodou samotný výrobce, respektive jeho vynálezce? Opravdu vzal do úvahy všechny možné varianty nárazů, jak je přináší právě jen rally? Byl oponentem někdo alespoň částečně znalý problematiky rallysportu? Neproběhla homologace stylem – tak nám dej víc, my se přestaneme ptát, nebo se opravdu nad daným problémem nikdo nezamyslel?

Nedělám si iluze, proč je systém HANS povinně zaváděn do rally, homologace u FIA jistě něco stála, výše poplatků za ni se rozhodně řídí možným množství aplikací, které je v rukou FIA… Náš autoklub plní rozhodnutí direktivy FIA, dobře, ale informoval někdo FIA o Volfově problému, vzpomněl si někdo na Rautianena? Proč je HANS povinný i v rallysprintech, kde ho ani FIA nevyžaduje? No protože by všichni šli jezdit sprinty a z MMČR by zbylo trapné torzo. Navíc, nejste blázni, když bezpečnostní systém odmítáte? Bezpečnosti není nikdy dost!

Ano, právě, co když je však disciplína, kde může jinak osvědčená bezpečnostní pomůcka naopak způsobovat zranění? Proč by výrobci HANS měli platit za další drahé testy, když už mají FIA homologaci? Je opravdu nutné vyměnit případné zhmoždění krční páteře u menších havárií za doživotní imobilitu? Nestačilo by zavést povinně sedadla s ušima a neustále připomínat, jak je dobré mít správně utažené pásy? No jasně, zas ty prachy, takhle přeci mají navíc za homologaci pasů, přileb a vlastních HANSů. Nejde přeci o skutečné bezpečí posádek, jde tu o PRACHY!!!

Že systém HANS propaguje několik špičkových jezdců? Nemají s výrobci příslušenství sponzorskou smlouvu? Opravdu ho mají na všech typech RZ po celý rok? Vadí jim případná pokuta? Systém se na celém světě používá v rally zatím relativně málo a krátkou dobu, není tedy možné zhodnotit jeho skutečný přínos bezpečnosti, či nebezpečnosti. Byl bych nejradši, kdyby se mé katastrofické vize neuskutečnily, dokonce všem startujícím s HANSem budu upřímně držet palce. Na druhou stranu, kdybych výše uvedené řádky nenapsal, a nějaký vážný, mnou už teď popisovaný úraz se stal, obtížně bych se s tím vyrovnával.

Já se rozhodl, s rally končím. Ne proto, že bych na HANS neměl prostředky, konec konců si auto půjčuji, takže by na mne vyšla jen přilba a HANS, ale proto, že jsem přesvědčen o nebezpečnosti této bezpečnostní pomůcky pro tak specifický sport, jakým automobilová rally je. Pokud se mi zasteskne, rád se svezu v některé rally pořádanou mimo rámec FAS, ať už doma, či v zahraničí. Účastníkům rallysprintů radím, ať ještě před tím, než začnou nebezpečnou bezpečnost kupovat, se spojí a dají dohromady – třeba přes existující asociaci rally jezdců – seznam potenciálních posádek, které v případě nutnosti použití HANSu budou sprinty bojkotovat.

Když na FASu uvidí, že po MMČR jdou k ledu i sprinty, třeba začnou jednat. Pokud si mohu dovolit radit FASu, bylo by dobré, kdyby vznesl dotaz na FIA, výsledky jakých zkoušek byly brány v potaz při homologaci systému HANS pro rally sport, jestli se uvažovalo o specifickém použití a specifických haváriích, nebo i například skoků, nebo se pro homologaci uvažovalo pouze s čistým čelním nárazem a zkušenostmi z ostatních automobilových disciplín. Musí se vznést požadavek na provedení dalších zkoušek, které by více simulovaly specifika rally vozu při jízdě i mnohočetném nárazu a až po tom, co se ukáže, že systém není nebezpečný nebo po jeho případných úpravách, ho teprve prohlásit za poviný, do té doby ho pouze doporučit.

Protože to vše nějaký čas zabere, budou posádky, které budou muset HANS používat. Těm radím, aby si pořídili celý komplet, v případě aplikace běžných sedadel jsem přesvědčen o možných fatálních důsledcích pro páteř nejen v případě některých druhů havárií, ale i třeba obyčejných skoků, radši je nebudu jmenovat. Přestože mám rally opravdu rád, s rozhodnutím FIA se bez vážných argumentů, kterou budou bohužel invalidní rally závodníci, nedá nic dělat, jít proti „bezpečnosti“ může jen blázen. Doufám také, že rallyový speciál, prakticky neřízený po efektním skoku ochrnutým závodníkem, nezpůsobí masakr v řadách diváků.

Ing. Zdeněk Janda – Mr. Cimbu

Komentářů celkem: 64
Raf
4. 12. 2008 21:5821
0 0
Článek je napsán příliš emotivně, proto se s ním těžko souhlasí či nesouhlasí.

Pan Janda snad omluví, ale není příliš důvěryhodný - nestaví své tvrzení na argumentech, ale domněnkách. Zná lékařskou (nejen) zprávu o Volfovi a dalších haváriích ..? Zná výsledky 2letého testování před zavedením HANSu do Mistrovství světa?

Článek potvrzuje jediné: špatnou práci FASu a FIA, podcenili potřebu informací a zapojení těch, o které jde v tomto případě především - posádky. Snad se rozhýbou a napraví, aby měli posádky dostatek informací pro rozhodování.

Redakci eWRC bych doporučil pokusit se domluvit s některým lékařem, znalým automobilových havárií - např. Lubomír Nečas (Barum Rally).
4. 12. 2008 22:0222
0 0
Poněkolikáté se tu omílá pořád to stejné, hrdinové nadávají na FAS, na HANS, na kdeco, ale nikdo z Vás se nezamýšlí nad pohledem poněkud opačným. Abych to nemusel znovu vymýšlet, zkopíroval jsem svůj příspěvek z diskuze nedávné:
Článek pana Jandy jsem si pozorně přečetl. Vypadá velmi odborně, to teď nemyslím nijak jízlivě. Ale kladu si otázku... V mistrovství světa se používá již pár let. Troufám si tvrdit, že jezdci jako Loeb, Grönholm, Solberg, Duval, Sordo, Hirvonen, ale i třeba Kresta, Prokop a další nejsou žádní tupci, kteří by jen bezmyšlenkovitě plnili příkazy... Stejně tak inženýři jednotlivých týmů a pracovníci vývojových oddělení jednotlivých automobilek... Myslí si někdo, že by tihle všichni používali "něco", co by mohlo zhoršit jejich bezpečnost při nehodě??? Opravdu si někdo, včetně pana Jandy myslí, že jsou to takoví idioti? Myslí si pan Janda, že by Citroën a potažmo FIA nechali zabít Loeba jen proto, aby mohli ukazovat fotky, že měl nějaký HANS? To určitě vážně nemyslíte... Za tu dobu, co se systém HANS používá v mistrovství světa, došlo k mnoha a mnoha haváriím... Kotrmelců bylo až až, byly i tvrdé nárazy ze všech možných stran... Objevila se jen zmínka někde o tom, že HANS někomu byť jen odřel rameno, natožpak udělal ještě něco horšího? Já si nic takového neuvědomuji!!! Stejně tak jsem si jistý tím, že se nestalo to, že by někdo vzal "krám" z okruhů a dal to soutěžní posádce na krk a mazejte na erzetu! Vzhledem k tomu, že systém Hans v různých verzích a podobách vyrábí a prodává celá řada firem, zabývajících se motoristickým sportem, došlo zcela určitě k dlouhodobým a rozsáhlým testům a zkouškám! Stejně jako se velmi náročně testují helmy! V tomto případě pohádky o úplatcích a podobně jsou opravdu jen a jen výplodem "českých povah"...
4. 12. 2008 22:1023
0 0
Sundával jsem z pana Jandy strom mezi Mikulovicema a Slavicema na Horácké už kdysi dávno, člověk, který vyleze z takové mordy by měl HANS podporovat
4. 12. 2008 22:2724
0 0
Jinými slovy, pan Mr. Cimbu ví mnohem víc než všechny ty vědecké výzkumné týmy, které bezpečnostní prvky pro motoristický sport vyvíjejí... Jejich testy, trvající měsíce, někdy i roky jsou na prd... My víme své... Loeb s Hirvonenem se třesou hrůzou, aby někde na erzetě nebyl skok, aby to nezadrncalo, protože by jim to asi ulomilo ramena i hlavu... Jsou to naprostí blbci, poslušné figurky, které na příkaz zlých manažerů budou dělat cokoliv, třeba se i zabijí... Dobrovolně...
4. 12. 2008 22:3825
0 0
Vrátile, Vrátile ......
4. 12. 2008 22:4526
0 0
Tak nám pan Vrátil opět prokázal jaký je křupan a buran. smajlík
4. 12. 2008 22:4627
0 0
smajlík
4. 12. 2008 22:4928
0 0
Tak jsem přemejšlel, jak bych okomentoval josefovo komentáře a ožrala z autobusáku byl rychlejší smajlík
4. 12. 2008 22:5929
0 0
Já souhlasím s bigludem a Vrátilem.
4. 12. 2008 23:0230
0 0
Ať žije Volný pohár a Rally Cup. že. Myslím že hodně lidí sem přejde.
A nebo to taky vydím tak, že v K4 Poháru ČR se zvýší učastnost, protože tam HANS být nemusí. A ještě ke všemu je tam levnější startovné.
MYS
4. 12. 2008 23:3931
0 0
Bohužel musím po několikerém přečtení a probrání daného tématu s lidmi povolanými, označit tento článek za přehnaný a celkově přitažený za vlasy...ač s mnoha dnes už legendárními výroky pana Vrátila nesouhlasím, tentokrát se musím přiklonit na jeho stranu...v MS se HANS používá několik sezon....za tu dobu jsme byli svědky několika těžkých havárií...výborným příkladem např. výše zmíněných kotrmelců, při kterých by dle pana Jandy měl HANS způsobit újmu, je třeba Mikkelsenova havárie zde prosím http://www.youtube.com/watch?v=24c-cg3izfA&feature=related
Posádka vylezla naproto v pořádku.....a takto by se dalo pokračovat...třeba Galli v německu (Galliho zranění nemělo zdaleka nic společného s páteří)...atd.
MBP
5. 12. 2008 00:0132
0 0
Je mi z teto diskuse smutno. Emoce a urazky. At se na me pan Ing. Janda nezlobi, ale nevi o cem pise a jeho argumenty jsou typicke argumenty technokrata, ktery o medicine a biomechanice nevi vubec nic. Chybou FASu je bezpochyby spatna komunikace vyplyvajici z arogance moci. A oponentum HANSu bych doporucil exkurzi na neurochirurgii. Aby si vyzkouseli jake to je, lezet na otocnem luzku, kdy po preruseni michy mohou jenom mrkat, dycha za ne pristroj a cekaji jen na to , az to pro ne skonci. Nastesti to vetsinou netrva dlouho, par mesicu, ale urcite to stoji za to. Urcite za vic, nez kolik stoji zvyseni bezpecnosti nakupem HANSu a prislusenstvi. Nekupujte HANS, kupte dobrou pojistku, at z toho alespon pozustali neco maji. At zije Rallye, Rychlost a Adrenalin.smajlík
5. 12. 2008 00:1533
0 0
Divím se, že takto jednostraný článek může redakce vložit na server. Pro pana Jandu, pokud chcete videa bočních nárazů, prosím napište si na pavelzablo@seznam.cz . Chtělo by to se více zajímat o pasivní prvky bezpečnosti a jak fungují, než se pustíte do těchto velmi neodborných diskusí.
5. 12. 2008 00:2234
0 0
v jednom odstavci pisete ze na telo pri narazu pusobí váha auta to se uci uz na zakladce ze kdyz jedete ve vlaku a stoupnete si do ulicky a poskocite tak ze budete furt na jednom miste.
kdyz budu chtit vypocitat jaká vaha bude pusobit na telo pri nárazu
vaha jezdce:75kg + vaha auta(n4) 1350kg + zrychleni zpusobene narazem=
a to tipuju 7000kg (mozna vic mozna min) tak pasy budou fungovat jako sito, ktere svama nadela peknou paseku
ale mozna ze se mylim a ve skole jsem daval malo pozor
Jinak rally je nejlepsi a je skoda aby hans nas ochudil o peknou podivanou
5. 12. 2008 00:4035
0 0
Ja myslim, ze tento clanok zastancom HANSu priam nahrava a to je dobre...
Biglude to napisal dobre - Volf mal poraneny bederny stavec, autor clanku absolutne nepozna typ, rozsah ani mechanizmus poranenia, ale pouziva to ako argument. Pokial viem spolujazdec Rautiainen, ktory je tu tiez davany za vzor neucinnosti HANSu, mal poranenie chrbtice ovela nizsie, ako je HANS umiestneny a skor mechanizmom kompresie chrbtice po doskoku auta... Mimochodom ani na jednom zabere sa nedrzal za krk. A takychto pochybnych argumentov je v clanku mnozstvo...
A najlepsie su tie argumenty niektorych ucastnikov diskusie, ktori vobec nediskutuju o ucelnosti HANSu. Uvazuju podla vzorca: HANS zaviedol FAS + FAS je zly = HANS je zly
5. 12. 2008 00:5136
0 0
MBP: Nevím,co to tady má společného s neurochirurgií.Sorry,ale ať tak,nebo tak,nedělal bych z našeho mistráku MS,ani hokej,fotbal,ani kuličky.Myslim si,že než nařizovat z prominutím tyto blbosti,lepší radši celou Rally zakázat úplně.
Pane Vrátile,co je to za blbost,pod jednou organizací,nakázat HANS jen někde a né do všech mistráků?Není snad EvoIX v MMČR stejná,jako EvoIX v poháru?Výmluvy tipu,že se to v MS taky zavádělo postupně si melte nějakým jiným najivkům.V MS se to dalo pochopit,tehdá se to snad testovalo,ne?Dneska už by to měl být přeci osvědčený prvek,bez kterého nechápu,že šlo vůbec takovou dobu závodit,vždyť jde přece o bezpečnost,né?.V tomto případě mě nějaké postupné zavádění nedává smysl,to se na mě nezlobte.A ještě něco pane Vrátile,asi tomu nebudete věřit,pač sám ste tak strašně čestný,dělaté práci zřejmě zadarmo,ale stejně tak,jako se např. každá automobilka snaží vydělat na lidech,věřte,že o to samé se snaží i prodejci,výrobci toho vašeho Hansu.Tak to prostě na světě chodí.Takových lidí jako jste vy,je totiž na světě strašně málo,velká to škoda,tedy myslet si,že lidi,co vymysleli a vyrábějí Hans,to dělají pro něco jiného,než poro peníze mě přijde docela hloupé.To samé platí i o našem slavném FASu,který se chová až tak moc lidsky a česky,že to bolí.O Vás jsem si myslel,že uznáváte a vidíte i tvrdou realitu,ale jaksi v tomto případě se Vám hodí tvrdit,vidět a namlouvat si něco jiného.
5. 12. 2008 01:0437
0 0
pro p. Vrátila: a) nevím co si představit pod pojmem vědecký výzkumný tým v souvislosti s HANSEM, který navíc "roky" něco vyvíjí b) pokus o úplatek v česku berete za pohádku??, tak nevím kdo je naivka. Kde je konec povinným FIA ventilům ? Kdo je prodával? Nebyl to zejména synek funkcionáře, následně stíhaného pro finanční zpronevěry, nebo co to bylo? Pár aut shořelo a zase se to zrušilo, 6K nebo kolik za kus. Klidně Vám to řeknu, ať Pure/Mrkvan a ostatní prskají- NIKDY jsme ten ventil nezapojili, jen na dílně, 2ks a tekly oba. Byly tam, končily ve vzduchu. Nepamatuju si na jediný případ odběru paliva, jen paráda a PRACHY, cca 300ks po 6k, monopolní prodej....
5. 12. 2008 01:2038
0 0
No,přece jenom měním názor,nějakou bezpečnost by tyto nové,drahé a neefektivní bezpečnostní prvky,ovšem pro někoho moderní a zajímavě vypadající,přinést mohli.Jen se obávám,že to nepřinese bezpečnost posádkám,co si to dají a draho nakoupí na sebe,ale těm,kterým to tak Rally znechutí,že zůstanou sedět doma smajlík.Bezpečněji by mohlo být i u tratí RZ,ale zase bude zaléžet,kolik posádek zůstane sedět doma.Další bezpečnost by to mohlo přinést i pro diváky u RZ,ovšem zase bude zaléžet natom,kolik posádek zůstane doma.Pro ty diváky,čím víc závodníků zůstane doma,tím líp,nakonec i divácké zóny by pak mohli být méně zaplněné-nebude se naco dívat(již teď MMČR08) a tedy i útěk před případně se blížícím autem bude snažší.Takže když to shrnu,tento sice zbytečnej prvek,by mohl být ještě víc bezpečnej,než se předpokládalo,možná by to mohl být aj nejbezpečnější prvek všech dob,i když né bohužel pro těch pár nadšenců v autech,těm toho jaksi moc nepřinese.No a pokud se podívám na Rally jako takovou,musím uznat,že zavádění těchto prvků je opravdu hodně chytré a nezbytné,vždyť úbytek posádek je přesně to,co Rally potřebuje,startovky přece praskají ve švech,pořadatelé mají problém s průjezdností tratí,prostě toto je fakt chytrá věc.No a možná,ale jenom možná to za 10-20let jeden život zachrání,i lkdyž ani tímto si nejsem zrovna jistej.Přesto s tím nejde než nesouhlasit,Rally vstoupá poslední roky na takovou úroveň,že je potřeba to zastavitsmajlíksmajlík.
5. 12. 2008 01:3339
0 0
jaryne,myslíš si,že pokud by měl pan Janda tehdá Hans,tak by si z něj snad strom nesundával,nebo že by neměl zlámanou nohu?Přemejšlej příště,než budeš plácat blbosti.Řekni mě,proč by měl někdo podporovat něco,co považuje za špatné a ještě zato platit.
5. 12. 2008 05:0740
0 0
Pořád nevím, proč Jandovi (je jedno, jestli má pravdu, nebo se mýlí) oponují amatéři a fandové. Proč FAS nedoloží své rozhodnutí (příkaz) jasnými argumenty. Říct, že to nařídila FIA a jede se to ve světě, za argument nepovažuju, neb nejsem tupá ovce, která navíc ví, že mnohé dříve nařízené bezpečnostní prvky až tak bezpečné nebyly. Proč nenapíšou kdo a jak dlouho to testoval a vyvíjel? Jaký jsou výsledky (jistě samá pozitiva, negativa fakt vůbec žádná)? Byl by klid a hlavně, bylo by jasno.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!