20. 1. 2012 14:35 − 3611× − 43

Jean Todt nastínil své vize

Dnes před média předstoupil prezident FIA Jean Todt, aby promluvil k aktuálním problémům a odpověděl na jejich otázky.

Dnes před média předstoupil prezident FIA Jean Todt, aby promluvil k aktuálním problémům a odpověděl na jejich otázky.

Jak se vyvíjí situace ohledně promotéra?

Intenzivně na tom pracujeme. Nouzově jsme pokryli Monte Carlo, kdy se pořadatelé domlouvali přímo s Eurosportem. Výsledek je potěšující, rally je nejen na Eurosportu, ale i na jiných televizních kanálech. Vypořádali jsme se i s problémem ohledně časomíry. Teď pracujeme na dohodě ohledně zbytku sezóny i dalších let. Budeme se i nadále scházet s lidmi z Eurosport Events a jsem velkým optimistou, že do Švédska najdeme shodu.

Diskutuje se v této souvislosti o spojení MS a IRC?

Oba šampionáty jsou postavené na jiném principu. MS je světový šampionát vypsaný FIA, IRC je komerční šampionát a nemá s FIA nic společného, pouze několik soutěží se jede společně s ME.

Máme velmi ambiciózní plány a vize. Pokud se mě zeptáte, zda jsem spokojen s kalendářem MS, tak řeknu že ne. Nemůžeme mít světový šampionát s deseti soutěžemi v Evropě a třemi v zámoří. Potřebujeme to více srovnat, ale to se nestane ze dne na den. Potřebujeme přinést soutěž do Afriky, do Ruska a do Asie.

Chtěli bychom i silně obsazený evropský šampionát. Eurosport to pořádá na komerční bázi, takže uvidíme, jak se domluvíme ohledně dlouhodobé strategie.

Tovární týmy si stěžují dlouhodobě na neschopnost propagovat MS. Dakar i IRC mají dobré mediální pokrytí, tak co je tak složitého na tom prodat MS?

Máme teď ideální možnost mít lepší MS, ME i rally jako takové, pracujeme na tom. Jak jsem řekl, nebude to hned. Je potřeba spolupracovat s promotérem, organizátory, soutěžícími, týmy. Když to bude fungovat, budeme mít silné mistrovství. Není to práce na rok, ale zhruba na pět let. V tomto směru jsem pozitivní.

Co se týče mediálního pokrytí MS, není to tak, že bychom byli spokojeni. Musíme se zaměřit na televizní vysílání. Všichni víme, že je s rally mnohem těžší než s F1, zabere to čas, ale pracujeme na tom.

Jak to bylo s North One Sport, prý byli potencionální investoři včetně banky z Kataru. Setkal jste se s nimi?

Tak v první řadě nechci komentovat všechny možné spekulace. North One Sport byl před lety vybrán jako promotér. Měl kontakty v Rusku, ale provedli jsme audit a z něho vyšel dobře. Vše vypadalo dobře. Jak ale víte, hlavní investor se dostal do problémů a bohužel to mělo dopad na celý North One Sport.

Bohužel to bylo něco, co se nedalo předem očekávat. Noví zájemci neměli skutečný zájem, a tak věřím, že teď jsme našli toho pravého partnera pro další roky.

Mnoho soukromníků i týmů si stěžuje na náklady na tak dlouhých soutěžích, jako je pětidenní Monte Carlo. Co na to říkáte?

Tak víte co, nežijeme ve světě, kde je každý spokojený. Svět rally je svět demokracie a jsem si jistý, že mnoho lidí i fanoušků chce rally posunout někam dál. Nikdy ale nebude každý spokojen. Náklady jsou samozřejmě jednou z podstatných věcí na rally. Motorsport stojí velké peníze a to je něco, na co se musíme zaměřit. Když se mluví o změnách, je třeba myslet na to, jaké to bude mít dopady na náklady, speciálně co se týče nových technologií.

Jenže více zámořských soutěží také znamená více nákladů, tak co je přednější?

Pokud bude pořádat MS v Německu a Francii, které jsou hned vedle sebe, bude to ekonomicky výhodné. Ale jak jsem řekl, chceme silné mistrovství světa. Musíme se podívat na to, jak snížit náklady na zámořské soutěže. V MS by měla být polovina soutěží v Evropě a druhá v zámoří.

Snažíme se náklady snižovat i jinak. Dříve šlo měnit motory po každé soutěži, teď musíte vystačit se třemi na sezónu. To je podstatné snížení nákladů. Chceme snižovat i možný počet náhradních dílů. Takže možnosti snížení nákladů tady jsou

Dovedu si také představit, že bude na soutěži povolena jen jedna nebo dvě sady pneumatik.

Monte Carlo se jede bez superally. Jaký na to máte názor?

Jsem zastáncem myšlenky, že když odstoupíte, tak jste prostě odstoupený. Cítím, že není normální vrátit se do soutěže. Takže tento krok vítám.

Co se týče budoucnosti, nechám odborníky připravit nějaké návrhy. Rozumím tomu, že je prospěšné jet dál, ať už se týče testování nebo zvykání si na vůz. To se dá nějak vyřešit, jsem ale proti tomu, aby se rozdávaly body tomu, kdo už předtím odstoupil. Jasně, když vidím Ford, jak na RZ4 ztratil Latvalu, je mi jich líto, ale to je prostě závodění.

Myslíte si, že současné vozy WRC mají moc velký výkon a mají moc dokonalé technologie?

Pro mě je závodění kombinací propagace značky, přinášení nových technologií a plnění si snů. Myslím, že teď jsme o nějaké sny přišly. Rally vozy musí být fascinující, ale nechceme se zase vrátit do éry skupiny B, která sice byla divácky vděčná, ale strašně nebezpečná.

Bezpečnost se posunula o hodně dopředu, nikdy jí ale není dost. Víme, že v rally se těžko ochraňují jezdci a diváci, takže i to je něco, na co je třeba se dále zaměřovat.

Obecně si ale myslím, že rally vozy mají být splněním snu. Vadí mi, když poznám závodní vůz od toho normálního jen podle nalepených sponzorů. To není podle mě dobré.

Zmínil jste, že počítáte v roce 2015 s novými technologiemi. O co by mělo jít?

Měl jsem na mysli hybridní technologie. Je o tom třeba diskutovat s konkrétními lidmi a do roku 2015 připravit nějaký návrh.

Takže je řeč o elektrických vozech od roku 2015?

Ne. Nechci o to zbytečně otevírat diskusi. Elektrické vozy jsou dobré do města a tam, kde jedete maximálně 20 minut. Nemyslím si, že bychom chtěli vidět závodní vozy, které po 20 minutách dobíjí baterie.

Komentářů celkem: 43
20. 1. 2012 20:0821
0 0
Myslím, že nemá cenu něco psát, protože už tady bylo zmíněné všechno. S něčím souhlasí, s něčím ne. Ale hlavně:
Souhlasím se soutěženi ve světě. Je to Mistrovství SVĚTA. Vím, je to dražší, ale stejně je to světové.
A co se týče Surerally (Rally2), tak bych bral tak napůj. V tomhle souhlasím s Todtem. Pokračovalo by se z důvodů testování, seznamování s autem, tratí, nebo třeba jenom pro potěchu diváků. Ale nebodovalo by se.
20. 1. 2012 20:1822
0 0
...a není spíš význam MS takový, že se ho účastní( nebo by měli) nejlepší piloti světa, bez ohledu v jaké lokaci se jedou soutěže?
Nejsou to přece narodní mistráky poskládané do šampionátu, ale výběr tratí, které by svou obtížností měli prověřit ty nejlepší. Proto nevídím důvod, proč to cpát do zámoří, pokud tím důvodem nejsou peníze. To je případ Ruska a Asie, ale stěží třeba Ameriky.
20. 1. 2012 20:2123
0 0
Najvacsim nezmyslom je pocet súťaží. Kolko sa ich to ide? 13? V casoch najvacsej slavy tohoto sportu ich bolo kolko? A napriek tomu sa prebohate tovarne na vsetky sutaze neprihlasili. Niet lepsieho setrenia financii ako skrtnut 5 nezmyslov z kalendara. Potom by ani 1000 km RZ nestalo to co terajsie sprinty. No tak a teraz hrrrr do mna kritika smajlík
20. 1. 2012 20:3324
0 0
Já mám na to vše trochu jiný názor. Fabrikám vadí, že to stojí tolik, protože se jim zdá, že vynaložené peníze nejsou adekvátní prezentaci, tedy že se jim to nevrací. Správná cesta je tedy změnit mediální pokrytí a dát fabrikám ten pocit, že tohle je ten sport, kam chci dávat peníze, protože se to vyplatí.

Pak se nemusí vymýšlet neustálé kraviny, kde šetřit, protože to jsou perly. Pak ani není tolik podstatné, kde se soutěže jedou. V zásadě jsem spíš proti zařazení Afriky, Ruska nebo Asie. V minulosti už se to jezdilo a výsledek špatný. Jsem proti teď, budoucnost ukáže. Ale zařadit Safari příští rok do seriálu by byla prostě sebevražda.
20. 1. 2012 20:4025
0 0
Jenom malý dodatek ke koncepční práci FIA v oblasti jednotlivých tříd a kategorií soutěžních vozidel.
WRC 2000/stará/,Wrc 1600,A5,6,7,8,N1,2,3,4,S 2000-1.6Turbo,S 1600,S 2000 2.0,R4,PV,RGT,R2C,R3C,R3T,R3D,R2B,R1A,R1B,kit-car 1400,1600..
Možná jsem něco zapomněl..
Kdo tomu rozumí,tak je genius....prostý divák aby si bral na stráně tech.předpisy...
jac
20. 1. 2012 21:5026
0 0
Původně napsal Tom_Ass
WRC na elektřinu nebo jiné alternativní pohony? Tak to už se někdo úplně zbláznil )


Nesouhlasím s Tebou, třeba takový ethanol je velice zdařilý "pohon". A zhruba 7x levnější než v současné době závodní fuel. Krásně to voní, emise skoro nula, větší výkon o cca 30%. Pár lidí to už v závoďácích zkoušelo a pochvalovali si to. Nehledě na to, že třeba v USA už si ho můžeš vyrobit sám doma z odpadu, či cukru. A když si vezmeš náklady na palivo za celou sezónu a vydělíš sedmi, tomu říkám úspora.smajlíksmajlík
20. 1. 2012 21:5827
0 0
o 30% vyssi vykon? A ja som si myslel ze ten vykon je 1/3 vykonu klasickeho benzinu. A 7x lacnejsi tiez asi nebude.... ak sa mylim poprosim nejaky link ktory ma presvedci smajlík
20. 1. 2012 22:0528
0 0
Původně napsal jac

Nesouhlasím s Tebou, třeba takový ethanol je velice zdařilý "pohon". A když si vezmeš náklady na palivo za celou sezónu a vydělíš sedmi, tomu říkám úspora

Kulový, započítals, spotřebu mehanykuch? He? Nezapočetl...smajlíksmajlíkBy ses nedopočítal a nedoplatilsmajlík
jac
20. 1. 2012 23:3329 Upraveno 23:41
0 0
Původně napsal Maestro

o 30% vyssi vykon?

Velkým rozdílem paliva E85 je oktanové číslo, které se pohybuje okolo 105 oktanů (závodní "mají" 104). Udává odolnost zápalné směsi vůči samozápalu, jednoduše řečeno je to jeho kvalita. Čím je číslo vyšší, tím je palivo kvalitnější. Díky jeho kvalitě může řídící jednotka upravit předstih zápalu na hodnotu, která má pozitivní vliv na výkon motoru, někdy i v řádech desítek kW.Jízda na E85 je značně ekologičtější. Při jejím spalování se do ovzduší uvolňuje až o 70 % méně škodlivých látek než u benzínu.Etanol je méně výhřevný než benzín, potřebuje méně vzduchu, ale mnohem vyšší teploty pro zažehnutí. Etanol je méně "agresivní" a tak je motor méně namáhán. Samotný motor tedy nemusí být speciálně přizpůsobený ke spalování E85. Nižší výhřevnost etanolu je ale i jeho hlavní nevýhoda. Je potřeba více zápalné směsi pro vyprodukování stejně práce. Proto se při jízdě na etanol může zvýšit spotřeba. Při spalování E85 bez úprav ve výfukových plynech lambda sonda pozná vyšší koncetraci kyslíku než u benzínu a výsledek oznámí řídící jednotce jako jízdu na chudou směs.Při spalování chudé směsi může dojít k podpalování ventilů a jejich sedel, tudíž poškození motoru. Řídící jednotka proto „obohatí“ směs mnohem větším přísunem paliva, kvůli tomu se zvýší spotřeba. Jízda na velmi bohatou směs také není vhodná pro chod motoru. Paliva je ve směsi tolik, že se nestačí spálit a jde dál to palivové soustavy. To by mělo špatný dopad hlavně na katalyzátor.
Tohle vše se děje, protože řídící jednotka si myslí, že se spaluje benzín, který má pro optimální spalování jiný poměr vzduchu a paliva ve směsi než etanol. Nižší výhřevnost a jiný poměr směsi má tedy klíčový dopad na správné spalování E85.Tudíž k "odstranění" případných problémů se do sériových vozidel, pokud přímo z výroby nemají "Flexifuel", se montuje "přídavná řídící" jednotka, která upravuje směs vzduchu a ethanolu tak, aby se podobala ideální směsi pro daný automobil. Při jízdě na klasický benzín na úpravu směsi stačí původní jednotka, při jízdě na etanol se však na úpravě směsi značně podílí ta přídavná. Takže do nádrže leješ, co chceš, jestli u pumpy nají E85,či ne, pozná si to samo (dle vybrané jednotky, dobré výsledky mají vyrobené v ČR, i když jsou dražší)- cena E85 do 25,-Kč. Zabývám se tím dlouho a osobně jsem z toho nadšený, jak jsem napsal, v USA mají vlastní výrobníky domů z odpadů a cukru (při výrobě jim to dělá ještě elektřinu), které vyjdou cca na 200 talířů.
U závodního vozu je díky možnosti "lazení" mapy motoru celý souběh jednodušší a jak jsem uvedl, i o někom vím, kdo s tím jel přímo MMČRsmajlík.
jac
20. 1. 2012 23:3430 Upraveno 23:34
0 0
Původně napsal Novej


Kulový, započítals, spotřebu mehanykuch? He? Nezapočetl...By ses nedopočítal a nedoplatil

To máš pravdu, u nás by se mohlo stát, že už na první RZ pojedem s prázdnou nádržísmajlíksmajlík
21. 1. 2012 01:1731
0 0
Kazdopadne ale etanol tym ze je menej vyhrevny musi mat negativny vplyv na vykon a spotrebu bez ohladu na to ci mas riadiacu jednotku prisposobenu ci nie. Alebo kde je finta?
21. 1. 2012 01:2032
0 0
jac: mě je jedno, na co to pojede, když se to teda bude spalovat, elektřina a podobný ptákoviny ať si nechají do rakouských vesniček na vození turistů, ale spíš mi jde o to, že teď jsou WRC 1.6-ky a bojím se toho, abychom se nedostali někde na objemy 1.2 nebo nedej bože ještě míň...I kdyby nějak docílili toho výkonu, co mají WRCčka teď.
21. 1. 2012 01:3333
0 0
Kedze som nevidel nove WRCka nazivo, pytam sa zasvätenych. Je to na oko rozdiel? Mne sa nezda. Mma pocit ze tie auta idu jak svina a zvuk maju dokonca ovela krajsi.
21. 1. 2012 01:4234
0 0
Maestro: já jsem teda taky neviděl ještě, ale řekl bych, že na oko v tom rozdíl nebude. Zvuk mají ty 1.6ky moc pěknej smajlík aspoň dle videí smajlík
jac
21. 1. 2012 02:2735 Upraveno 02:28
0 0
Původně napsal Maestro

Kazdopadne ale etanol tym ze je menej vyhrevny musi mat negativny vplyv na vykon a spotrebu bez ohladu na to ci mas riadiacu jednotku prisposobenu ci nie. Alebo kde je finta?

Ale Ty nepotřebuješ topit, potřebuješ přenést energii....to bychom si dopisovali dlouho, v dnešní době internetu si snad informace o tom, jak funguje spalovací motor (a jeho přednosti a zápory), dokážeš najít, ne? Jen pokud se zamyslíš, tak tím, že má vyšší oktanové číslo a méně emisí, je už nasnadě, že je kvalitnější (proto má i závodní motor větší) a zkusím to takto, zda-li to pobereš:
Oktanové číslo je jedna ze základních charakteristik paliv do spalovacích motorů, vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu (projevuje se jako tzv. „klepání“) při kompresi ve válci spalovacího motoru. Je součástí označení paliva.
Výparné teplo paliva nepatří mezi normované ukazatele paliva, avšak má velký význam pro funkci paliva v motoru. Je to množství tepla v kJ(kWh), které potřebuješ převést ve váhové nebo objemové jednotky paliva do plynného stavu a u zážehových motorů je vítané palivo s vysokým výparným teplem, tudíž vyšší odolností proti samozápalu,protože přichází palivo do válce chladnější a tím se zvyšuje objemová účinnost válce, navíc nevypařený podíl, který se zplynuje horkou stěnou válce je při vysokém výparném teple válec dobře chladit a tím se i zvyšuje tepelná účinnost(nedochází tolik k roztahování materiálu a zvyšování třetí a blablabla, to snad chápeš,ne?). Další výhodou ethanolu je, že váže na sebe vodu, tudíž se Ti neusazuje v nádrži a palivovém systému, nekarbonizuje (viděl jsem motor od Fordu 1,8, který měl najeto 100.000 a pak po dalších 30.000, nechápal jsem). Taky v případě, když přejdeš u benzínu na ethanol je dobré vyměnit olej třeba po 5tis.km. Co se dále uvádí je, že když jezdíš na ethanol a dáš tam K&N filter vzduchu,tak 60.000km na něj nemusíš šáhnout a u oleje prý dvounásobek běžného servisního intervalu. Ano, spotřeba je o cca 10-15% vyšší (čím novější auto, číslo se zmenšuje), ale třeba cena 23,-Kč za litr oproti 35,-benálu (cca160,-závodního) je sakra rozdíl. A náš IT guru to leje v poměru 50/50 na nádrž s benálem u starého letitého Escorta a chválí si, jak mu to začalo jet od spodu
smajlík.
Doufám, že jsem Ti to v rámci možností a pokročilé hodiny vysvětlil jakžtakžsmajlík
21. 1. 2012 05:3736
0 0
Říkejte si, co chcete. Když toprojede musím cítit smrad něčeho spáleného. Jakákoliv baterka navíc v autě je na ho*no.
A k tomu zvuku. Pokud to WRCa znija ve skutečnosti stejně jak Pechovo Mini, tak je to pěkné, ale prostě na starší WRCa (Octavia, Lancer, Peugeot, Seat... prostě zlaté časy) byly nejlepší.
zzz
21. 1. 2012 09:5237 Upraveno 09:58
0 0
Původně napsal jac


Ale Ty nepotřebuješ topit, potřebuješ přenést energii....to bychom si dopisovali dlouho, v dnešní době internetu si snad informace o tom, jak funguje spalovací motor (a jeho přednosti a zápory), dokážeš najít, ne? Jen pokud se zamyslíš, tak tím, že má vyšší ...


Tak já bych tu nechtěl zbytečně výřit diskuze, ale tvrzení, že nepotřebuješ topit, ale přenést energii jsou tak trochu nesmysl, že? Kde tu energii vezmem, když nebudeme topit? Základním fyzikálním principem spalovacího motoru je přeci rozdíl energií. Tím rozumněj rozdíl energie dodané (přivedené teplo - zde je ta výhřevnost / množství paliva) a odvedené ztrátové energie (odvedené teplo chlazením motoru a spalinami). Rozdíl těchto energií nám dává energii získanou, využitelnou. Kdo měl kdy ve škole fyziku, tak si určitě bude pamatovat základní termomechanickou účinnost, jako podíl odvedené (využité) ku přivedené tepelné energie. Pak nám sem samozřejmě vstupují ta výparná tepla...což už je řekněme maginální záležitost ;)
21. 1. 2012 10:4538
0 0
Pro zajímavost jsem se podíval na švýcarský Motorsport Aktuell, jak tam mají to povídání s Jeanem Todtem... Nevím, asi by to chtělo úplně přesný přepis celé tiskovky... Nechci polemizovat o přesnosti překladu, ale jen k málo bodům, které se mě tam zdají jasněji vysvětleny. Todt mluví o tom, že rallye by měly být kombinací propagace značky, nových technoligií a plnění si snů... A ty sny mu tam chybí... Srovnává to se skupinou B tak, že tehdy každé auto bylo jiné, že dnes soutěžní auta od sebe mnohdy rozezná jen podle reklamních nálepek (nikoliv soutěžní od sériového...). To se mu nelíbí... No jo, ale když i ta sériová jsou v běžných kategoriích skoro stejná... To je problém... Co se týká zavádění nových technologií, kolem roku 2015, mluví o hybridech, jak se úspěšně prosazují na okruzích... KERS se k tomu dá taky zařadit... Hybridní Porsche skvěle jezdí 24 hodin na Nürburgringu... Porsche staví hybridní LMP1 pro Le Mans... A tak dále... Ale obávám se, že pro tyhle technologie, kombinace klasiky a elektra, jsou okruhy ideální, protože se furt jede plný kotel... Na rallye se plný kotel furt nejede a obávám se, že takový vývoj by stál automobilky další stovky milionů v jakékoliv měně... Co se týká atraktivnosti rallye, tak tam jednoznačně píší, že se mu nelíbí, že díky fantastickému technickému pokroku ve vývoji podvozků, brzd a pneumatik dnes auta jezdí jako po kolejích a diváci neuvidí žádný krásný smyk, typický to znak rallyesportu... No, pokud by měli výrobci "technicky" ještě volnější ruku, tak ten smyk už neuvidíme opravdu nikdy... Mluví o nutnosti úspor, ale hned na to mluví o tom, že se soutěže musí přenést do světa, Asie, Afrika, Rusko, Jižní Amerika... A nijak se nezaobírá tím, jaké tam budou mít zájem sponzoři jednotlivých týmů a na těch přece všechno závisí... A kde na to vezmou soukromníci... To jen pár detailů. Jinak i tam to povídání na mě dělá zcela jednoznačný dojem, WRC se potácí v krizi a ani pan prezident FIA neví kudy kam... Připadá mě to jako s odpuštěním povídání u piva, nikoliv seriozní a tvůrčí myšlenky... Není tam ani jeden "přímý tah", to a to musíme udělat, to a to musíme změnit...
21. 1. 2012 11:0239
0 0
jac: mas s tym osobne skusenosti teda tvoj nazor beriem. Posledna poznamka k cene etanolu: Je to velmi skreslujuce. V EU i USA sa poskytuju na etanol rozsiahle statne subvencie. Ci uz na pestovanie, vykup suroviny, vykup hotoveho etanolu, ulavy na daniach. Cize ta cena...23kč je totalne ustrelena z reality. Naklady su niekde uplne inde. Len na benzine to vidis okamzite na blocku a tyka sa to len teba ako sofera. V pripade etanolu to vidi kazdy zarabajuci clovek na vyplatnej paske v polozke: kolko mi z platu zas zozerie stat.
21. 1. 2012 12:5340
0 0
No, ať už bude většinový pohon v budoucnu zajišťovat jakýkoliv zdroj energie, který je teď mnohem levnější než benzín, můžeme si být jistí že až se rozšíří, tak už levnější nebude smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!