28. 12. 2007 14:53 − 5118× − 72

Nová pravidla pro WRC od roku 2010

Na konci roku 2009 hodlá FIA předělat stávající pravidla pro vozy specifikace WRC a v následujícím roce tyto vozy pohřbít.

Na konci roku 2009 hodlá FIA předělat stávající pravidla pro vozy specifikace WRC a v následujícím roce tyto vozy v intencích, jak je známe nyní, nejspíš definitivně pohřbí.

Sice je zde příslib, že regule pro vozy WRC budou zachovány ve stávajících mantinelech až do konce roku 2011, ale předseda rally komise Morris Chander hodlá prosadit změny již o něco dříve.

V kostce řečeno se bude jednat zejména o to, aby přechod WRC, jak je známe dnes na novodobé vozy proběhl o něco dříve. Jak budou vznikat „nové“ vozy WRC? Budou se vyrábět jen na bázi stávajících vozů S2000 nebo produkčních vozů, jak je známe nyní. S ohledem na snížení provozních nákladů a nákladů všeobecně se bude do budoucna počítat jen s jedním typem turba a výkon se jednoznačně posune směrem dolů.

V praxi to bude znamenat, že v roce 2011 budeme vídat obě mutace vozů WRC, tedy jak klasická WRC, tak i ta, jež budou postavena podle nových regulí. Inženýr Jacques Berger, který ve FIA zodpovídá za technické věci se domnívá, že tyto změny povedou k levnějšímu závodění a dodává: „Konstruktéři továrních týmu si na tyto změny sice stěžují, ale ti si stěžují vždy a na vše.“

Jednotlivé týmy, které se v kolotoči WRC pohybují, vidí situaci okolo změn rozdílně. Malcolm Wilson k tomu uvedl: „Kdyby přišla tato změna náhle, bude to například pro mne, coby podnikatele, znamenat jediné – a to, že vozy, které nyní prodávám za 500 tisíc liber budou zničehonic mít hodnotu jen 150 tisíc liber, a tak bych byl v těchto rozhodnutích jen velmi opatrný.“

Takřka stejně samozřejmě lamentují i tovární týmy. Například Citroen přišel s novým modelem teprve na začátku roku 2007 a momentálně se plánuje jen do konce roku 2009. Subaru se chystá uvést nový model na svět, ale pakliže ho bude za další rok opět ukládat k ledu, jistě nemá do práce již tolik chuti. Šéf Subaru Paul Howarth se ke změnám taktéž staví velmi skepticky a záměr FIA, zlevnit závodění na polovinu díky nástupu vozů specifikace S2000 považuje za nepovedenou pohádku. „Je naprosto jedno, jaká pravidla budou nastolena. Vždy se najdou výrobci, kteří do rally budou ochotní dát neskutečné množství peněz,“ rozčiluje se Paul Howarth.

Jediný tovární tým, který sdílí názor FIA, je tým Suzuki, který opravdu vstupuje do světa WRC s nebývale malým rozpočtem a jehož výkony se zatím nebojím označit jako velmi rozpačité. Přitom nesmíme zapomínat, že projekt S2000, kterého se účastní jen dvě továrny, byl prvoplánově určen pro nahrazení vozů WRC v národních šampionátech.

Aby nám to dotvořilo iluzi Kocourkova dokonale, vyvíjí se nyní z vozů S2000 jakási zvláštní odrůda „Super 2000 plus“, což je vlastně vůz S2000, osazený malým turbodmychadlem a disponující výkonem okolo 300 koní. První továrna, která na tento záměr reflektovala, je Fiat a ten již pilně testuje. Celá „nově“ vymyšlená kategorie S2000 se tak vlastně jen přibližuje mírně okleštěnému WRC.


FIA, respektive Berger také zamýšlí poskytnout při stavbě vozů skupiny N4 mnohem větší volnost, a tak by se například použil větší restriktor, povolily se větší změny podvozku a spousta dalších povolených úprav. Tento záměr by měl do velkého světa opět přivést zpět tým Mitsubishi. Jeho sportovní šéf Isao Torii se již nechal slyšet, že za těchto podmínek by Mitsubishi opravdu uvažovalo o návratu do MS.

Stávající tovární týmy se ale na celou věc dívají dosti megativně. Například Fiat se mohl již dříve prezentovat s vozem Fiat Punto S1600, ale sami dobře víme, že tyto vozy vídáme v MS opravdu jen sporadicky. Také nesmíme zapomínat například na jasně danou reguli o minimální velikosti vozu. Je jednoznačné, že při vážných nehodách je vždy ve výhodě ten, kdo pilotuje větší vůz, kde přeci jen zbývá víc prostoru.

Další podrobnosti a ucelenější nástin chystaných změn chce FIA přednést v březnu roku 2008, a tak je opravdu otázkou, co se zrodí v hlavách činovníků a na co se bude muset dívat oko fanouškovo.

zdroj: rallye-magazine.de

Komentářů celkem: 72
28. 12. 2007 22:4641
0 0
kuře: Ano, udělal, jen to je s atmosférou o hodně těžší, tak se to jednak nepovede vždy a jednak to umí jen někdo. Kdybys ale viděl videa ze Sanrema, Madeiry, Korziky, Asturias nebo třeba rally Du Var, tak tam byly. Na uskákaném hrubém povrchu u nás to jde hůř (ale třeba Navarrův na Halenkovicích nebo Travagliův na Rakové rozhodně mezi vydařené drifty patřily). Problém není ani tak, že by to nešlo, jako že je to pomalejší (s výjimkou jízdy z kopce). To ale platí i o WRC ve světě na asfaltu, taky se driftuje minimálně a spíše jen ti v hloubi pole.
28. 12. 2007 22:4742
0 0
to 4Kubyk4: Tovární týmy sů ochotné vynaložit spoustu peněz aby sa snížila hmotnost nějaké součásti klidně i o gramy (respetivě přesunout hmotnost jinam) a tím zrychlili auto třeba o desetiny sekundy na 10 km. Když to zjednoduším tak prioritů závodního vozu je co nejrychleji projet danou trať za nekratší čas. Cena, spotřeba, ekologičnost provozu nebo konfort posádky a další sů až na vedlejší koleji. A co není zakázáno to je povoleno, čili dokud sů kompozity povoleny tak je tam budů dávat. Ale máš pravdu na průjezdu to nepoznáš.
28. 12. 2007 22:4843
0 0
To Skorpion: proc mysliš, že sem se uz skoro oddal rallycrossu? Ty auta se výkonově pohybují skoro okolo 600 koní, mají ohromný zrychlení a dá se na to koukat a je to i zábava.
28. 12. 2007 23:3244
0 0
Náklady není třeba uměle snižovat. Náklady se sníží tím, že budou známy pravidla alespoň střednědobě a týmy si budou moci naplánovat příjmy a výdaje, provést optimalizaci, popřípadě lépe nasměrovat finanční toky na toto garantované období. Jsou to zase jenom firmy, které podnikají se svými, či "darovanými" penězi a proto myslím, že tam mají velmi schopné ekonomy. Pokud zjistí, že to není únosné, WRC postupně zhyne sama bez rádoby menežování FIA.
Řízení provozu kolem RZ pod palcem policejních orgánů byla až donedávna tragická. Má zkušenost je taková, že fans si samoregulací poradili lépe, rychleji, bezpečněji. To samé by měla udělat FIA ve vztahu k WRT. Utopie, vím
28. 12. 2007 23:4145
0 0
Změny jsou asi nutné.Je fakt,že ty auta a jejich provoz jsou dost drahé.(Ikdyž FIA řídí i F1 a tam jsou rozpočty úplně jinde a nikomu to zas tak nevadí).Ale dělat změny každé 2 roky,to odradí za chvilku všechny a pěkně se na to vykašlou.A budeme mít po rally.A když to někdy čtu,mam vážně pocit,že jim o nic jiného nejde.smajlík
28. 12. 2007 23:4246
0 0
Mirek-607: s těma skupinama máš pravdu..a o dřívějších dobách rally nevim skoro nic (ale neznalost neomlouvá)ale je pravda že vždycky je někdo " ten lepší "...a co se týče toho focusu tak to sem já co to blbě pochopil, vůbec sem si váhový linit neuvědomil sorry.

Uroboros: právě o to nám jde ne? i když bude auto o 50 kg težší a nebudou tam ty drahé kompozity a ostatní věci, tak průjezd bude furt skoro stejný...prostě podle mě tady řešíme aby rally byla hlavně pro nás atraktivní a i když to auto nebude nabité těmi nejdražšími a nejlepšími "věcičky" tak pro nás to bude skoro to samé a týmy na tom dost ušetří...
TGV
29. 12. 2007 00:1947
0 0
Neříkám, že s tím souhlasím, ale nevím čemu se někteří tak strašně diví? Tenhle vývoj se přece dal očekávat a mnoho z nás jej předpovídalo. Holt se musíme naučit myslet, tak "chytře" smajlík jako FIA.
29. 12. 2007 00:3448
0 0
2 majkl179: Jo rallycross je hoodně moc straktivní, perfektní technika, možnost přenosu celého závodu atd... A navíc ta řežba smajlík

2Mirek-607: To co píšeš, je sice pravda, ale "restart" Group B byl z důvodu bezpečnosti, ta se nyní asi neřeší, protože je na vysoké urovni. "Restart" skupiny A na WRC mi moc jako dobrý příklad nepřijd, když Mišáci drželi krok s autem skupiny A s WRC, to mi jako zásadní změna také nepřijde. Ale smazat WRC a říci, kluci jste moc daleko, začneme hnova mi přijde trochu kruté. To by se mohlo pak dělat každé 4 roky, to není žádné řešení. Je zde skupina N, pak S1600, ty jsou jakoby přístupné, ale stejně všichni víme, že bez peněz to nejde smajlík Takže když bude mnová skupina kde auto bude stát třeba polovinu co WRC, tak bude to automobilky zajímat? Škoda auto měla rozpočet přez miliardu a jestli auto stálo 30 mega nebo 40 nikoho nazajímalo. V tom rozpočtu jsou i jiné věci než je auto!!! Je tam logistika, vývoj atd... A to bude u všech skupina stejných. Je třeba se zaměřit na marketing, aby rally neběžela o půlnoci atd, ale ty auta budou postupem času stát vždy stejně a pokud to budeš chít regulovat, tak to nebude soutěž, ale hoodně veliká nuda. Prostě vždy musí být jedna skupina, která bude na vrcholu techniky, abych čuměl jako blázen, co je vůbec možné s tím autem dokázat. Od toho jsou závody, aby se z něčeho vyždímalo maximum...
29. 12. 2007 00:5149
0 0
Škorpík: Však já taky nemluvil o ceně auta...
29. 12. 2007 02:2450
0 0
hm soutěžácká scéna mě připomíná tak trochu film Matrix - hlavně ta světová.

Je to pěkná pi.ov.na to co zase vymysleli a vymýšlí. Peníze byly, jsou a budou a ten kdo chce závodit si ty peníze najde. Ono totiž je rozdíl v ,,chtít" a ,,chtít"

Ten kdo jenom ,,chce" tak pořád nadává jak je vše drahé a proč to neudělat tak a tak. Ale ten kdo doopravdy chce a dělá proto něco tzn. že si ty peníze sežene, tak ten pak jezdí.

Řeknětemi proč např. Galli se nikde neobjevoval a nyní je na soupisce Stobardu a ,,šije se mu fíkus na míru?" smajlík

Když všichni tak pindají tak proč přišlo Suzuki, Citroen má nový model, Subaru příjde s novinkou? Četl jsem článek o tom že Lancia chystá návrat do soutěžácké elity (WRC - http://www.rally-mania.cz/index.php?vypisVse=detail&id=4278)

Hm ?

Jakože jsem domácí při konání Barum Rally, tak jsem byl se podívat na RZ Zádveřice - Raková - Vizovice.
No a celý v očekávání na to jak na tom jednom horizontu (po hodně dlouhé rovince přes horizont a poté též dlouhá rovinka) budou rozpálené S2000 a doufal jsem v to, že by tam aspoň jeden mohl trožku hépnout, tak jsem akorát čuměl s otevřenou tlamou a říkál jsem si: ,,to je jako vše?"

To nejelo. To akorát řvalo!! A jestli toto má nahradit vozy WRC tak to už radši ať posadí Baseho, Elenu a třeba Solbergy do ,,sajdkáry"

Když už teda ,,vozy" S2000 tak pouze tedy v IRC, ale rozhodně NE DO MS WRC

Hawk!! smajlík
29. 12. 2007 10:2351
0 0
Nj.., v roce 2004 se na trati Barum rally, na RZ Troják, před horizontem u Vičanova, objevil nápis: "Neberte nám WRC, rally musí přežít". Vždy když tama projíždím na kole, je mi dost úzko smajlík Přijde mi to jako dobrý způsob vyjádření názoru, když to mají ti delegáti FIA před očima, když trať projíždí před startem.... Ale co už bychom měli dělat v této situaci??!!!! smajlík
29. 12. 2007 11:0252
0 0
Jedna věc je jasná, a to je to že se změna udělat musí, a musí být hodně radikální!!! Sezona 2008 myslím ukáže že MS je hrozná nuda, už ted je jasné kdo bude mistr a kdo bude druhý!! MS je dneska jen pro pár vyvolených pracháčů,,,, Když jsem letos viděl Romana Krestu na barumce z enkovým Lancerem na pinduly, tak jsem zůstal stát jak opařený a jen nevěřícně kroutil hlavou, uplně stejně jako když létal z WRCem. Někdo nazývá rally když vidí nablýskanou káru za nekřestanské peníze, někdo se zase chodí dívat na sport, kde se bojuje o vteřinky.
29. 12. 2007 11:3753
0 0
4kubik4: Ja s tebou souhlasim, protože rušit wrcéčka by bylo asi pro některé fanousky velké zklamání a rally by tak ztratilo své kouzlo.smajlíksmajlík
29. 12. 2007 11:4154
0 0
Bruce: no jo, ale ty boje o vteřinky musí být pro nás atraktivní...nebo proč se vůbec zastáváme WRC?? protože ty průjezdy bývají většinou nezapomenutelné...
29. 12. 2007 11:4255
0 0
a zapomněl jsem dodat! Když se podíváte do posledního čísla Rally tak je tam rozhovor s Leošem Flídrem! A už i v takové zemi jako je ČR kde jsou WRC vozy už dávno mrtvé, roste naděje. V tom článku je napsáno, že pan Flídr hodlá nadále řídit vozy WRC a říkal cosi o Fabii nebo o Focusu! smajlík
29. 12. 2007 11:4656
0 0
vrco: to jo, naděje umírá poslední...ale myslíš že si u nás někdo koupí WRC jen kvůli tomu že ho má i Flídr ?? Bylo by to super ale moc s tím nepočítám...
Vše je jen o penězích...

a souhlasím s tím že S2000 (klidně i s plusem) všude jen ne do MS !!!!
29. 12. 2007 11:5057
0 0
Bruce: Ten první mne napadá, ale zajímalo by mě kdo bude ten druhý??
29. 12. 2007 12:3558
0 0
Myslím, že veškeré úvahy a návrhy v posledních letech na oživení mistrovství světa a potažmo rallyesportu jsou jako chození v začarovaném kruhu. Ano, zvykli jsme si na fantastické speciály a je jedno, které teď vezmeme, jestli WRC, nebo S2000, nebo S1600, nebo jakékoliv kity. Tyhle "speciály" jsou strašně drahé a nad možnosti většiny soukromých jezdců celé Evropy. Těch továrních jezdců a bohatých soukromníků je dnes jako šafránu a rallyesport byl vždycky svým způsobem "masový". Nemám tenhle výraz rád, ale je to tak. A jakékoliv nové reglementy, které budou vymýšlet zase jen nějaké nové "speciály" jsou špatné. Protože tahle auta budou zase jen pro hrstku vyvolených. Myslím si, že by tomuhle krásnému sportu prospělo něco jako návrat ke kořenům. Jinými slovy, závodit s auty co nejvíce podobnými sérii, to znamená, něco jako bývala skupina A, případně dnes N. Ale zase narazíme na problém, že dnešní špičkové "enko" je techniku už tam, kde bylo WRC před 4-5 lety... Ale kdyby rallyesport byl opět provozován se sériovými auty, byl by otevřený pro mnohem více jezdců, mnohem více talentů by mělo šanci se prosadit a rozhodně by nebyl méně atraktivní... Když kdysi skončila skupina B, říkali jsme si, že to je konec rallye, že na sériová auta skupin A a N nebude nikdo zvědavý. A neuplynul snad ani rok a tratě soutěží byly opět obsypány davy fanoušků a bylo se na co dívat... Omlouvám se za dlouhý příspěvek.
29. 12. 2007 13:2559
0 0
Josef Vrátil: to je fakt, ať se to vrátí ke kořenům a závodí "skoro" sériové auta....z finančního hlediska je to asi nej řešení...víc lidí bude moc závodit a možná si zajezdí i někdo z nássmajlík

Ale z hlediska atraktivity...nevím...nedokážu to porovnat...ale např. Ve stopě Valašské zimy je atraktivní dost (i když je to na sněhu)smajlík
29. 12. 2007 13:5560
0 0
Nikdy nebude nic idaální, to je jasné, ale ono není moc možné aby jezdilo více aut, to není možné zvládnout z organizačního hlediska. Základ prostě je, aby se automobilky a FAI dohodnuli co dál, protože kdo jiný by do toho měl více říci než samotné automobilky...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!