Redakce - eWRC.cz
13. 4. 2008 08:18 − 4627× − 108

Otevřený dopis Tomáše Singera panu Rosickému

Tomáš Singer je značně nespokojen s tím, jak probíhaly záchranné práce při havárii Daniela Landy.

Vážený pane ing Rosický,

byl jsem členem posádky, která zastavila jako první u nehody vozidla Landa – Škaloud. To, čeho jsem byl svědkem, mě opět vyburcovalo alespoň napsat o průběhu celé záchranné akce Vám, kterého si vážím a doufám, že celou věc prošetříte a společně s panem Bergrem, který byl ředitel rally, uděláte nějaké závěry.

Ještě než jsme úplně stáli, mačkal jsem tlačítko GPS a žádal o pomoc, protože jsem viděl, že auto je na střeše přes cestu a jezdec stále uvnitř. Po vystoupení mě spolujezdec informoval, že Dan je v autě v bezvědomí. Z auta tekl benzín a bylo třeba rychle jednat. Jezdce jsme přivedli alespoň do stavu, kdy trochu komunikoval a i s ostatními posádkami, které už také zastavily, ho dostali z auta. Až sem to je vše v pořádku.

Pak na místo také dojel pořadatel a informoval, že pomoc je na cestě. Celá nehoda se stala pár kilometrů od startu. Přijela záchranná Octavia combi a z ní vystoupili dva lidé v červených kombinézách, kteří mě připomínali čumili na výletě. Když jsem jim řekl, ať se jdou starat o Dana, že má těžký otřes mozku a byl v bezvědomí, tak mi řekli "ale už není" a to bylo vše. Jak mohli vědět na dálku, že nemá jiná zranění? Z auta ani nevytáhli lékárnu, hasičák (pořád kapal benzín). Další osoba, která se záhadně velmi rychle na scéně vyskytla, byl jakýsi technik a začal fotit havarované auto, prý na příkaz pana Mrkvana. Jak se na místo dostal po uzavřené RZ je mně záhadou.

A teď poslední perlička. Stále jste nic neslyšeli o sanitě. Ta tam totiž stále nebyla!!!! Všechny posádky, které zastavily, žádaly pomocí GPS o pomoc, ale marně. Přijel kde kdo, jen ne sanitka. Když konečně dorazili (asi 14 minut), tak nikam nespěchali a když jsem je pobízel zvýšeným hlasem k akci, tak se choval řidič, jako když na jednom člověku nezáleží a řekl, že to není jejich vina "ten zelenej nás sem nechtěl pustit". Možná jsem mu v té chvíli křivdil, ale jejich "tempo" při práci bylo zarážející. Ale jak to tak vypadá, ten zelenej pustil na RZ kde koho, jen ne sanitu. Pokud to je pravda, tak ať už proboha ten zelenej nikde není.

Děkuji všem posádkám, které pomohly a přeji klukům, ať jsou fit.

Vás pane Rosický prosím o vyšetření celého případu. Nerad bych, aby pro laxní a neprofesionální přístup lidí kolem, jsme přišli o další bezvadné kamarády. Možná je i trochu zarážející fakt, že vůbec bylo mnoho havárií. Prostudujte si průměry některých RZ a zamyslete se, zda retardér je to správné řešení, když na 70 % RZ jedou auta mezi stromy 150 – 220 km/h.

Myslím, že za peníze, které platíme si zasluhujeme lepší bezpečnost a profesionály na stanovištích. Možná, že zase uslyším ono okřídlené "tak nezávoď, když se bojíš" a "s tebou jsou jen potíže". Ano, bojím se, pro zbytečnou chybu neprofesionála bude zase o jednoho nebo více kamarádů méně a ano jsou se mnou potíže, protože někdo zase chyboval a Vy zjistěte kdo.

S úctou dost zklamaný Tomáš Singer

Komentářů celkem: 108
13. 4. 2008 14:3541
0 0
jo jo.. celé je to u nás jaksi postavené na hlavu..smajlík
13. 4. 2008 14:3942
0 0
Nechci nikoho osočovat ani se hádat, vidím to dá se říct z více stran, jedím, jednou jsem pořadateloval a jako divák jsem byl hodněkrát na rally. Z každého pohledu je to pak jiné. Jako závodník máte strach o "kamaráda" závodníka v autě co to rozbil, jako divák je to napřed velká show, ale pak taky strach jestli jsou všichni v pořádku, ale nejhorší je to zareagovat jako pořadatel. Naštěstí se mi nic u toho nestalo, ale taky nevim jak rychle bych se vzpamatoval kdyby se něco přihodilo na daném úseku. Co bych dělal dřív, jestli mával na další auto, telefonoval, nebo utíkal k rozbitému autu. Je to čistě o tom jak se kdo rychle vzpamatuje, ovšem tím neomlouvám ty pořadatele co mají celý den v ruce pivko, nebo ty co už jsou pár desítek let v důchodu a "nestíhají" normálně, natož při krizovce.
Ještě než jsem začal jezdit tak jsem na rally chodil koukat a nejednou se stalo, kdy měl pořadatel volat na ono "krizové telefonní číslo", že neměl kredit na svém telefonu a volal z vypůjčeného.

k WRCPatrik a porchy: nevim co je zabezpečeno líp jestli FASácký závody nebo volný, ale nestalo se teď, že na Berounský RZ jel autobus v protisměru rychlostní zkoušky?! Jeden zkrat pořadatele a už to může být a je jedno jestli na velkým mistráku, nebo na nějaký erzetce.
13. 4. 2008 15:0343
0 0
matee.c: "Kresta by byl nejradši, kdyby se všechno jelo na moravě jemu za humny a my ze západních čech bysme zase utřeli." muzes nejak logicky zduvodnit cos napsal, nebo to jsi jen placl z voleje?!!
13. 4. 2008 15:0644
0 0
to Shacki:Víš,on ten pořadatel může mít u sebe třeba deset žlutých vlajek,ale vyvěsit ji může pouze na příkaz ředitele závodu nebo vedoucího RZ.
to Coroner:Mám i info o tom,že předjezdci museli na startu rz podepsat papír,že berou na vědomíto,že potkají během jízdy po rz v protisměru autobus.
13. 4. 2008 15:2945
0 0
Už jsem to jednou psal chce to profesionální pořadatele na celé mistrovství.
13. 4. 2008 15:4746
0 0
to honza.i kdyby předjezdci, to je trochu mazec i tak ne? A nepotkal ho tam náhodou závoďák?
13. 4. 2008 15:5047
0 0
Jj to by vážně chtělo ale to by museli dát na to nějaké peníze ti ředitelé rally a to dost pochybuju ti potřebujou jenom pro sebe...
13. 4. 2008 15:5248
0 0
freemen [13.4.2008 14:32:17]
Děkuji Tomášovi za otevřený dopis. Velmi se mi nelíbí že FAS neváhá utrácet miliony za GPS a jiné systémy zvyšující bezpečnost posádek, ale podél trati jsou přitom diletanti, kteří neplní svoje úkoly.....

Doporučuji ti někdy na nějakou trať vyrazit a zafungovat k plné spokojenosti diváků, jezdců i organizátorů podniku. To vše za 300,- až 400,- na den. Až budeš mít takto pár sezón za sebou, pak tu vykládej nějaká moudra o diletantech podél trati. Se zbytkem souhlasím.
13. 4. 2008 15:5549
0 0
Asi by se měli pořadatelé zamyslet nad těmi RZ
13. 4. 2008 16:3550
0 0
... kdyby někdo náhodou tvrdil, že pro Mrkvana nic nefotil, nebo že tam nebyl , tak toho technika mám vyfoceného přímo u bouraného vozu s jeho foťákem a v modré bundě , osobně mi také řekl z jakého důvodu tam je : ,,... hlavní technik potřebuje foto !!! ,, - nepomáhal , jenom fotil !!! - pokud bude potřeba, foto zašlu na Váš e-mail
13. 4. 2008 16:3751
0 0
Zaslouží si taková rally takový koeficient? Myslím, že takové události nic nezmění, protože nakonec nikdo za nic nemůže.
13. 4. 2008 17:1252
0 0
Největší problém je v tom, že z každé rally zůstává zisk a to velký. Pánové pořadatelé to nedělají z lásky ke sportu, ale kvůli zisku. Když člověk na něčem pracuje, tak za to musí dostat zaplaceno a já pořadatelům nezazlývám, že jim v kapse něco zůstane. Některé soutěže v ČR dokonce dostávají milionové dotace ze státní kasy a přitom jejich pořadatelům zůstanou miliony v kapse. Tedy poplatníci daní přispívají na zisk nějakých soukromých subjektů. Víte proč v Rakousku a v německu je rally tak dobře zabezpečena? Protože ji dělá mnohem víc profíků a jsou za to odměněni. Pokud by tedy pánům ze Šumavy neměly zůstat milionek či dva v kapse, bylo by dost peněz na odměny pro kvalitnější pořadatele. Za 400 na den bych pořadatele opravdu dělat nešel !
Landovi přeji ať se brzo uzdraví, je to pohodář a rally ho baví.
13. 4. 2008 18:1553
0 0
smajlík
13. 4. 2008 18:2754
0 0
Nedá mi to a musím také reagovat.
K postupu při nehodě na RZ. Pokud dojde k vážné nehodě jako tady tak se vysílají na trat jak ABA tak sanitka součastně as nimi zároven vyjíždí i vedoucí bezpečnosti RZ. Ten má za úkol společně s pořadateli zajistit místo pro práci bezpečnostních složek a informovat vedoucího Rz a dispečink o situaci. Na poskytnutí pomoci a sprůjezdnění RZ mají pouze 15min pak dochází k volnému průjezdu nebo pokračování posádek po objízdné trase.Ten pán v modré bundě bundě byl technický komisař FASu který je na startu každé RZ. Ten vyjíždí k nehodám při kterých došlo k poškození auta nebo majetku a má právo vjezdu do uzavřené RZ .Místo má vyfotit a nakreslit přibližný plánek místa nehody pro ředitelství a pro pojištovnu. Proto jeho přítomnost na místě nehody.Jinak žluté vlajky jsou opravdu pouze na radiobodech po3-4km trati. Pokud se nehoda stane mezi nimi pořadatek tomusí okamžitě hlásit VRZ nebo BRZ a ty rozhodují ve spolupráci s dispečinkem o vyvěšení.
Jinak pořadatelé se opravdu těžko shánějí protože za 300-400kč Vám každý řekne že to dělat nebude. A jsou školení před každou rallye ale skutečnost a jejich činnost zaléží na nich.
Tak to je vše omlouvám se za délku a komu se udelalo nevolno nebo tak moc se omluvám
Koukola J
13. 4. 2008 18:3255
0 0
Když si to tu pročítám, tak skoro všem musím dát za pravdu.Tyto situace bohužel vznikají,vznikly a vznikat budou.Kdysi probíhala myšlenka o profesionálních pořadatelích .Asi by to chtělo ,alespoň vedoucí RZ .Ti především musejí vědět co mají dělat.GPS je perfektní myšlenka ,ale ........ , vždy je na konci člověk a ten musí řešit.Bohužel ,dnes najít zodpovědného člověka,to je asi těžký.To samé se týká ostatních pořadatelů (myslím přímo na RZ).Bohužel to skoro každý dělá zadarmo , polovina jich je opravdu na amatérské úrovni,nic proti nim , ten přímý amatérismus ustoupí asi nějakým proškolením a seznámením s problematikou. Jenže to se tu můžeme dohadovat o různých možnostech.Co naplat,já byl u té havárky na rallye Příbram , kde Emil vylétl ven,udělal salta a přistál na autech pořadatelů.Málem skončil ve stánku s občerstvením a v lidech , naštěstí tak neskončil.Už tenkrát jsem psal , jak mohl bezpečák nechat stát stánek v únikové zóně?S Emilem jsem se ihned na tom místě bavil a taky to nechápe.Kdo si myslíte že tenkrát bezpečáka? A myslíte si , že bude něco platný otevřený dopis?Asi ne.Já děkuji tomu nahoře , že žiju , jsem rád , že se mi to stalo na Barumce a že všichni lidi kolem věděli co mají dělat,že ihned volali záchranku a že vedoucí RZ se nejel přesvědčit , zda opravdu je třeba záchranky..... Opravdu by se měli na FASU zamyslet , jak zajistit posádkám opravdovou bezpečnost nejen materiální , ale i tu druhou stranu pořadatelskou .Bohužel tyto shora napsané komentáře asi nic nepomohou .Přeji všem klukům ,v nemocnici ,brzké uzdravení a FASU dobré nápady a myšlenky.....
13. 4. 2008 19:0356
0 0
Koukola J.: Jenom bezpečák sám nic nedokáže tam měli především zapracovat pořadatelé na tom daném úseku. Ale mám zkušenost také z rally Příbram lonský rok, že na RZ vedoucí kolem Orlické přehrady tuším Vystrkov tam dělal bezpečáka pán co vůbec nevěděl co má dělat. Když tam došlo k nehodě tak tam stál jako opařený a vše řešil vedoucí RZ. Jsem pro aby lidé co dělají VRZ, BRZ, ZVRZ byli zodpovědní lidé výborně proškolení a nejlépe profesionálové ale to se asi nikdy nestane že??
13. 4. 2008 19:0657
0 0
To Honza V:To si snad děláš srandu s tím podepisováním papírů z možností autobusu v protisměru!!!smajlíksmajlíksmajlíkJestli je to pravda tak to at se viníci zodpovídají nebo nemají takové závody pořádat,vždyt to je vyložené poslání posádky na smrt!!!smajlíksmajlíksmajlík
Koukola J
13. 4. 2008 19:2158
0 0
VASEK J. - máš pravdu , ale bezpečák vychází z FASU ,FAS vybírá pořadatele(nejen pořadatele ale i peníze),školí je a tím je pro mne ten nejvyšší a tím i bezpečák.Ale to je opravdu složité = ,,bordel,,
13. 4. 2008 19:2659
0 0
A domníváte se že tento článek něco změní? Za týden si ho kromě autorů a pár přívrženců nebude nikdo pamatovat.Je to zbytečné.Rosický vás maximálně slušně vyfakuje,to je tak vše co pro vás udělá...To je realita...tak ji přijměte.
13. 4. 2008 19:2960
0 0
Gurun: A podle Tebe je lepší mlčet a dělat, že je všechno krásné a ideálně fungující?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!